De benodigde weerstandscapaciteit wordt bepaald aan de hand van de risico's die wij hebben geïnventariseerd. Niet alle risico’s zijn te voorzien, het risicoprofiel is daardoor nooit 100% volledig. Periodiek actualiseren wij de risico's en beheersmaatregelen van de organisatie. Deze inventarisatie heeft geleid tot een actueel beeld van de benodigde weerstandscapaciteit. De benodigde weerstandscapaciteit bedraagt volgens dit laatste beeld € 37,9 miljoen.
Er kan onderscheid gemaakt worden tussen incidentele en structurele risico's. Bij de bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit behandelen we alle risico's als incidenteel. Indien structurele risico's zich voordoen kunnen we hier namelijk binnen een jaar maatregelen voor treffen ter voorkoming van dergelijke risico's in de toekomst. In de risicotabel geven we weer welke activiteiten de grootste impact hebben op de benodigde weerstandscapaciteit. In de tabel hebben we een aantal risico's niet genoemd die wel aandacht verdienen.
Vermogensbeheer
De marktontwikkelingen zijn van invloed op de obligatieportefeuille. Dit heeft effect op de omvang van het vermogen. De onderliggende renterisico’s en koersrisico’s beschrijven we in de Paragraaf financiering. Het financiële gevolg van dit risico nemen we niet mee in de benodigde weerstandscapaciteit.
Grond
In de Paragraaf grondbeleid gaan we in op de risico’s van ons grondbezit, waarvan de financiële gevolgen zijn afgedekt door de algemene reserve grond (ARG). Het financiële gevolg van deze risico's nemen we niet mee in de benodigde weerstandscapaciteit.
Provinciaal Programma Landelijk Gebied (PPLG)
Ten aanzien van het PPLG bestaat veel onzekerheid, zeker nu de minister heeft aangekondigd dat het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) gaat stoppen. De focus van de provincie zal zich nu vooral richten op de uitvoering van de maatregelpakketten. Tegelijk blijft de komende periode in het teken staan van goede afstemming met het Rijk. In de gebieden zullen we blijvend sturen op participatie van de verschillende belangengroepen.
Infrastructurele projecten
Op het gebied van provinciale infrastructuur lopen er op jaarbasis rond de 75 projecten. Deze projecten hebben afhankelijk van de fase en complexiteit een risicoreservering van 10-15% van het projectbudget. Deze reservering is bedoeld om beperkte afwijkingen in scope en uitvoering op te vangen. Wanneer er sectorbrede ontwikkelingen zich voordoen, bijvoorbeeld prijsstijgingen in specifieke materialen, die niet op te vangen zijn binnen de projectbudgetten en de buffer voor prijsindexatie, kan er een beroep worden gedaan op het weerstandsvermogen. Dit loopt via de lijn van dekking zoeken binnen project, programma, kerntaak en daarna de algemene middelen en vindt in de regel plaats bij de integrale afweging bij de perspectiefnota
Natura 2000 - Ontwikkelopgave
Binnen de ontwikkelopgave komen risico’s rondom verwerving, inrichtingsmaatregelen en verbetervoorstellen naar voren. Het programma wordt uitgevoerd in een complexe omgeving die wordt veroorzaakt door verschillende factoren. Facetten zijn: Het Nationaal/ Provinciaal Plan Landelijk gebied, de Natuurdoelanalyses, meerdere uitkoopregelingen, het mestbeleid, handhavingsverzoeken en de verscherping van belangentegenstellingen tussen betrokken partijen. De kans is groter geworden dat er vertraging ontstaat in de gebiedsprocessen bij de besluitvorming en in de verwervingstrajecten. Deze vertraging leidt tot hogere kosten door een toename van proceskosten en indexatie. De gevolgen van de hogere inflatie zijn goed merkbaar en kunnen op termijn verder toenemen. De financiële gevolgen zijn afgedekt door de Uitvoeringsreserve NatuurNetwerk Nederland.
OV - Concessie en contractbeheer openbaar vervoer
Voor het gebruik van het spoor zijn vervoerders een gebruiksvergoeding aan ProRail verschuldigd. Deze vergoeding subsidiëren wij volledig. De toerekeningssystematiek van de gebruiksvergoeding is aan wijzigingen onderhevig. De invoering van het European Rail Traffic Management System (2028) die eisen stelt aan het materieel leidt tot een risico voor een aantal van de Overijsselse treindiensten. Als gevolg van de coronacrisis en hoge rituitval door personeelstekorten is de verwachting dat opbrengsten van de OV-concessies minder snel stijgen dan de contractueel te vergoeden kostprijs. Door een veranderd gebruik bestaat er onzekerheid over de opbrengsten vanuit het Studenten OV contract. De financiële gevolgen zijn afgedekt door de Reserve Openbaar vervoer en worden niet meegerekend in de benodigde weerstandscapaciteit.
Europese Programma’s
De financiële gevolgen zijn afgedekt door de reserve Europese programma's. Het financiële gevolg van deze risico's nemen we niet mee in de benodigde weerstandscapaciteit.