Prestaties (129)

1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid

  1. Wij werken het concept nieuwe Omgevingsvisie uit tot een Omgevingsvisie en uitvoeringsinstrumenten (zoals de Omgevingsverordening en Catalogus Gebiedskenmerken).

Liesbeth Grijsen

1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid

  1. Wij werken samen met gemeenten en waterschappen aan de ruimtelijke en waterstaatkundige inrichting van Overijssel.
  2. Wij borgen de uitvoering van de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening in voorkantsamenwerking met onze partners en zetten indien nodig of wenselijk ons wettelijk ruimtelijk instrumentarium in. Wij geven invulling aan onze bevoegd gezag rol voor wat betreft (ruimtelijke) procedures vanuit een wettelijke verplichting (wind, hoogwaterbeschermingsprogramma e.d) en/of voor opgaven met een provinciaal belang.
  3. Wij werken met onze partners aan de ruimtelijke ontwikkeling van Overijssel in de onderstaande netwerksamenwerkingen. We doen dit met een integrale blik op onder andere  water (prestatie 1.2.1 en 1.2.2), wonen (prestatie 1.3.1), regionale economie (kerntaak 5) en mobiliteit (kerntaak 4).
    •    Perspectief IJssel-Vechtdelta.
    •    Samenwerking IJsselmeergebied.

Liesbeth Grijsen, Martijn Dadema

1.1.3 Verstedelijkingstrategieën en Regiostructuur

  1. Wij werken met onze partners in het NOVEX gebied Regio Zwolle aan de realisatie van de Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle inclusief onder andere de Sponsstrategie en Mobiliteitstransitie.
  2. Wij werken de in het najaar 2024 te maken afspraken met het rijk en de regio’s over verstedelijking in Twente en Stedendriehoek verder uit met een integrale blik op onder andere klimaatadaptatie (prestatie 1.2.1 en 1.4.1), wonen (prestatie 1.3.1) , regionale economie (kerntaak 5) en mobiliteit (kerntaak 4).

Martijn Dadema, Liesbeth Grijsen, Erwin Hoogland

1.1.5 Implementatie Omgevingswet

  1. Wij maken de resterende interne werkprocessen Omgevingswet-proof en sluiten deze aan op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
    Het DSO moet  verbeterd en aangevuld worden. Wij zorgen dat wij hier goed bij betrokken zijn zodat wij ook op de juiste momenten daar op kunnen aanpassen. Dat zal ook onze dienstverlening ten goede komen.

Liesbeth Grijsen

1.2.1 Werken aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem

  1. Wij werken op de thema’s waterkwaliteit, waterkwantiteit, waterveiligheid, wateroverlast, klimaatadaptatie en bodem en ondergrond in programma’s en projecten in samenwerking met onze medeoverheden en partners.
  2. Wij stellen een actieplan Water op zoals opgenomen in het coalitieakkoord. Dit doen wij  in samenwerking met onze medeoverheden en partners. Daarbij stellen we een investeringsvoorstel 'Actieplan Water' op en gaan over tot het uitvoeren van de acties.
  3. Wij werken aan de actualisatie van het Regionaal Water Programma waarbij klimaatadaptatie en de agenda bodem en ondergrond worden toegevoegd.
  4. Wij geven uitvoering aan de provinciale maatregelen uit de planperiode 2022-2027 van de Kaderrichtlijn Water en het provinciale deel van het impulsprogramma Kaderrichtlijn Water van het Rijk.
  5. Om de waterkwaliteit te verbeteren hebben we een subsidieregeling  opengesteld op basis van het Europese gemeenschappelijk landbouwbeleid.

Martijn Dadema

1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer

  1. Wij voeren met partners het maatregelenprogramma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland 2022-2027 (onderdeel van het landelijke Deltaprogramma Zoetwater) uit. Wij vervullen hierbij de kassiersfunctie richting het Rijk.
  2. Wij vertalen de actualisatie van het waterakkoord Twentekanalen-Overijsselse Vecht naar onze Omgevingsvisie en Omgevingsverordening.
  3. Wij werken samen met de andere partners van het deelstroomgebied Rijn-Oost aan de uitvoering van de bestuurlijke grondwateragenda.
  4. Wij werken aan voldoende grondwater voor de Overijsselse drinkwaterwinningen, landbouw, industrie en natuur gericht op doelbereik voor de Europese Kaderrichtlijn Water.
  5. Wij stemmen onze werkzaamheden in het kader van Kaderrichtlijn Water (zie 1.2.1) af met onze partners in het deelstroomgebied Rijn-Oost en waar nodig voeren we gezamenlijk onderzoeken uit. Wij vervullen hierbij de kassiersfunctie.
  6. Wij maken afspraken met onze partners in het deelstroomgebied Rijn-Oost over de tussentijdse evaluatie van de planperiode 2022-2027 van de Kaderrichtlijn Water om het doelbereik zo hoog mogelijk te maken. 

Martijn Dadema

1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst

  1. Wij werken samen met onze partners aan de drinkwatervoorziening in Overijssel. Binnen de adaptieve strategie drinkwater zoeken we naar aanvullende productiecapaciteit door uitbreiden van bestaande winningen en het ontwikkelen van nieuwe bronnen voor winningen.
  2. Wij ontwikkelen een gezamenlijke regionale aanpak voor waterbesparing om het groeiende drinkwatergebruik af te vlakken. Deze aanpak sluit aan op de nationale aanpak is gericht op zowel huishoudens als bedrijven.
  3. Wij werken samen met onze partners aan de acties uit het in 2024 opgestelde Maatregelenprogramma Gebiedsdossiers Drinkwaterwinning, gericht op het veiligstellen van de bestaande drinkwaterwinningen en voorkomen van verontreinigingen in onze drinkwaterbronnen.
  4. Wij werken aan de doelen uit de landelijke bestuursovereenkomst nitraat, gericht op het terugdringen van de uitspoeling van nitraat uit landbouwgronden in grondwaterbeschermingsgebieden.

Martijn Dadema

1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af, binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken.
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. We rapporteren hierover in het VTH jaarverslag.

Martijn Dadema, Tijs de Bree

1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's

  1. Wij voeren samen met ons netwerk en de rijksoverheid de woonagenda's en de landsdekkende woondeals uit. 
  2. Wij voeren onze wettelijke taken uit als toezichthouder huisvesten statushouders. Wij stimuleren gemeenten om hierbij regionaal samen te werken.
  3. Wij bereiden ons voor op de eventueel aanvullende taak van de provincie op opvang van asielzoekers afhankelijk van besluitvorming bij de rijksoverheid over de spreidingswet.
  4. Wij ondersteunen gemeenten bij het versnellen van de procedures voor woningbouwplannen via de regeling flexpools. 
  5. Wij voeren het initiatiefvoorstel arbeidsmigranten uit.

Liesbeth Grijsen

1.3.2 Financieel beheer startersleningen

  1. Startersleningen (voor 2016)
    Onder deze prestatie wordt het financiële verloop verantwoord van de startersleningen die de provincie tot en met 2015 heeft verstrekt. Het betreft hypotheken met een looptijd van 30 jaar. Het verloop bestaat uit de beheervergoeding aan het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) en de rentebaten op verstrekte leningen. De baten en lasten op deze kostenpost zijn door ons niet te beïnvloeden. 

Liesbeth Grijsen

1.3.3 Investeren in de woningmarkt

  1. Wij ondersteunen het netwerk Wonen, zoals de Woonkeuken, met bijeenkomsten, onderzoek, monitoring en evaluatie. 
  2. Wij ontwikkelen een bouwbrigade die partijen ondersteunt met kennis en of capaciteit bij het realiseren van de opgaven op de woningmarkt. 
  3. Wij ondersteunen de gemeenten bij het uitvoeren van de regionale woonzorgvisies waaronder het aanstellen van doorstroomcoaches. 
  4. Wij analyseren welke projecten in aanmerking komen voor de woonfaciliteit en werken indien nodig en gewenst maatwerkafspraken uit.
  5. Wij maken een subsidieregeling voor Versnelling Woningbouw en voeren deze uit.
  6. Wij maken een subsidieregeling Zorggeschikte, geclusterde en nul-trede woningen en voeren deze uit.

Liesbeth Grijsen

1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050

  1. De acties uit het provinciale programma klimaatadaptatie worden ondergebracht in het Regionaal Water Programma (RWP) (zie prestatie 1.2.1).
  2. Wij zijn trekker voor de uitvoering van bovenregionale stresstesten met onze partners. Wij verwachten deze stresstesten in 2025 te kunnen afronden.
  3. Wij werken aan een gezamenlijke subsidieregeling met het programma natuur voor elkaar. Vergroeningsmaatregelen dragen bij aan het verminderen van hitte, droogte en wateroverlast. Omgekeerd bieden de maatregelen zoals het aanleggen van een wadi, ook kansen voor vergroening. Vanwege deze natuurlijke samenhang is besloten om de subsidieregeling klimaatadaptatie samen te voegen met het programma Natuur voor Elkaar (zie prestatie 3.2.2) om vervolgens de middelen in te zetten voor o.a. initiatieven die hitte, droogte en wateroverlast aanpakken. Door deze middelen te integreren in de subsidieregeling van de programmalijn “Natuur in de buurt”, bundelen we onze krachten en verminderen we het aantal verschillende subsidieregelingen.
  4. We werken 3 projectvoorstellen uit die integraal bijdragen aan onze doelstellingen op klimaatadaptatie, natuurinclusiviteit en circulariteit en waarbij sprake is van cofinanciering.

Martijn Dadema

1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail

1. Wij handelen een aantal langlopende subsidieverplichtingen af uit het Investeringsprogramma Ruimte Wonen en Retail (2019-2023)

Investeringsvoorstel Retail 2024-2027
2. Samen met onze partners investeren wij in minimaal 4 initiatieven, die de centra  versterken van Overijsselse kleinere steden en dorpen (10.000 tot 50.000 inwoners). In de uitwerking wordt nauw samengewerkt met het programma leefbaar platteland en de verstedelijkingsagenda. 

Liesbeth Grijsen, Erwin Hoogland

1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen

  1. De fysieke werkzaamheden voor de verkabeling van hoogspanningsleidingen in ’s Heerenbroek worden in 2025 uitgevoerd. Wij maken in 2025 het resterende deel van onze financiële bijdrage over.
  2. Voor de verkabeling in de gemeenten Deventer, Almelo en Enschede wordt uitvoering pas voorzien na 2025. Hier wordt in 2025 nog geen bijdrage uitgekeerd maar wel contacten onderhouden.

Tijs de Bree

1.4.5 Versterken corridor Zwolle-Twente-Munster

  1. Wij faciliteren en stimuleren regionale samenwerking op ruimtelijke, sociaalmaatschappelijke en economische opgaven langs de corridor Zwolle-Twente-Münster.

Martijn Dadema

1.5.1 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium

  1. Wij zorgen voor een actueel en adequaat grondbeleid om voor de doelen en projecten van de provincie in te zetten, met de juiste instrumenten voor de verschillende opgaven. Ons beleid ligt vast in de nota grondbeleid. 
  2. Wij kopen, verkopen en beheren gronden en opstallen ten behoeve van provinciale doelen en projecten, binnen de kaders van de Nota Grondbeleid 2022. 
  3. Wij beheren het Anticiperend Grondfonds (AGF) en het Revolving Fund (RF).   
  4. Wij informeren u met de Meerjaren Investeringsprognose Grond (MIG) bij de jaarrekening over de ontwikkelingen in ons grondeigendom. 

Gert Harm ten Bolscher

2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid

  1. Wij ontwikkelen samen met gemeenten, GGD en andere partners provinciaal milieubeleid waarbij gezondheid van inwoners centraal staat en verankeren dit in de Provinciale Omgevingsvisie. We dragen zorg voor integratie in andere provinciale programma’s. 
  2. Wij bevorderen een gezonde leefomgeving door projecten en activiteiten te initiëren en te ondersteunen. Die zijn (ook) gericht op beter bewustzijn, betrokkenheid en gedrag van inwoners op de thema's lucht, geluid en (zwerf)afval. We zetten in op kennisdeling en kennisontwikkeling door bijeenkomsten te organiseren voor en met diverse partners als GGD en gemeenten.  
  3. Wij werken samen met andere provincies aan (inter)nationale en interprovinciale beleid- en kennistrajecten. 
  4. Wij voeren de wettelijke coördinatietaak uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. 
  5. Wij stellen het jaarprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 31 december vast. Daarbij zetten we ook in op het toekomstbestendig maken van ons vergunning, toezicht en handhaving beleid (VTH-beleid) en de uitvoering daarvan op complexe dossiers als zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) en circulaire economie. 
  6. Wij willen hinder van vliegtuiglawaai daar waar mogelijk beperken.
  7. Wij monitoren de luchtkwaliteit in Overijssel en wisselen relevante data uit ten behoeve van milieu en gezondheid met onze partners waaronder de GGD. 

Tijs de Bree

2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken. 
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. Wij rapporteren hierover in het VTH jaarverslag. 
  3. Wij geven opdrachten aan de omgevingsdiensten voor uitvoering van de ingebrachte taken. 
  4. Wij beoordelen bij risicovolle bedrijven de vergunningen jaarlijks op actualiteit, bij overige bedrijven doen wij dit eenmaal in de vijf jaar. 

Gert Harm ten Bolscher, Tijs de Bree

2.1.3 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)

  1. Wij ondersteunen en adviseren bij het in beeld brengen van milieu- en omgevingseffecten van (eigen) plannen, programma’s en projecten, zoals de provinciale Omgevingsvisie, een nieuwe drinkwaterwinning, inrichtingsplannen voor Natura 2000 gebieden, plannen rondom nieuwe energie, plannen en projecten die grensoverschrijdende invloed kunnen hebben en projecten rondom provinciale wegen. 
  2. Wij adviseren over en toetsen op het gebied van milieu- en omgevingseffecten van voorgenomen plannen en projecten van derden waar wij een rol als bevoegd gezag hebben. 

Tijs de Bree

2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties

  1. Wij voeren de tweede fase (grondwatersanering) van de Blekerijweg, IJsselmuiden uit.
  2. Wij beheersen bestaande spoedeisende bodemsaneringen.
  3. Wij monitoren conform het programma 2025 Bureau Asbestbodem Sanering.
  4. Wij stellen samen met de zeven gemeenten het programma 2026 Bureau Asbest bodemsanering vast. 
  5. Wij voeren de maatregelen uit die voortvloeien uit de toegekende specifieke uitkering bodemsanering. 

Tijs de Bree

2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken

  1. Wij zorgen er door middel van leningen voor dat ook niet draagkrachtige eigenaren de sanering van hun asbestdak kunnen financieren. 

Tijs de Bree

2.2.3 Beheer nazorgfonds

  1. Wij stellen het jaarverslag 2024 en de begroting 2026 op voor het Nazorgfonds gesloten stortplaatsen in Overijssel.
  2. Wij hebben één á twee keer per jaar een bestuurlijk overleg met de exploitanten van de stortlocaties.

Tijs de Bree

2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie

  1. Wij ondersteunen de verdere ontwikkeling van duurzame energiebronnen, zoals zonne-energie op bedrijfsdaken, geothermie en mestvergisting. Wij concretiseren wat Small Modular Reactors (SMRs) en andere nieuwe duurzame energiebronnen na 2030 voor Overijssel kunnen gaan betekenen. 
  2. Wij voeren het vastgesteld windbeleid uit en nemen de regie op de realisatie van de windopgave - door uitvoering te geven aan de programmeringsafspraken.  
  3. Wij leveren de energievisie en provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (pMiek) op. De energievisie schetst een beeld van het Overijsselse energiesysteem in 2050 en is richtinggevend is voor het pMiek. Het pMiek bevat de prioritaire energie-infraprojecten voor de middellang termijn en is de basis voor de investeringsprogramma’s van de netbeheerders.  
  4. Samen met medeoverheden en netbeheerders werken we aan het sneller bouwen van uitbreidingen van het energienetwerk en het beter benutten van het bestaande en nieuwe energienetwerk (bijvoorbeeld door het helpen realiseren van smart energy hubs). Wij zetten in op aansluiting op het landelijke transportnetwerk voor waterstof. Wij werken aan voldoende publieke realisatiekracht voor warmtenetten.  
  5. Wij ondersteunen bedrijven op diverse manieren bij het verduurzamen: grote industrie met uitvoering van hun transitieplannen, we jagen een collectieve aanpak op bedrijventerreinen aan en kleine MKB-ers ondersteunen we bij het concreet starten van de verduurzaming van hun pand. 
  6. We ondersteunen gemeenten met kennis en kunde via het Expertiseteam Gebouwde Omgeving. We stimuleren natuurvriendelijk isoleren. We stimuleren de industrialisatie en opschaling van verduurzaming van woningen.  
  7. De provincie streeft naar 50% lokaal eigendom. Daarom helpen we energiecoöperaties om te professionaliseren en projecten te realiseren, bijvoorbeeld met coaches en kennissessies.  
  8. Wij organiseren maandelijks twee werkplaatsen en in het voorjaar een Overijsselse Energie Innovatie conferentie. 

Tijs de Bree

2.3.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel

  1. Vaststellen van het Jaarplan en Begroting 2026 waarbij wij zullen letten op efficiënte en doelmatige inzet van de verruimde randvoorwaarden en extra fondsmiddelen, ten behoeve van de provinciale doelen voor nieuwe energie.
  2. Toe zien op de uitvoering van het Jaarplan 2025 van Energiefonds Overijssel. 

Tijs de Bree

2.3.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)

Wij oefenen het aandeelhouderschap van Enexis uit door:

  1. Actieve betrokkenheid in het vinden van oplossingen voor - en het omgaan met - de capaciteitsschaarste op het provinciale elektriciteitsnet;
  2. Actief bij te dragen aan voorstellen van Enexis aan de aandeelhoudersvergadering 2025 voor de versterking van het eigen vermogen van Enexis;
  3. Toe te zien op de bedrijfsmatige en financiële ontwikkeling van Enexis;
  4. De uitvoering van het Strategisch plan van Enexis te monitoren;
  5. De jaarrekening over 2024 met winstbestemming vast te stellen en uitoefening van de aandeelhoudersbevoegdheden inzake wijzigingen in de governance van de onderneming;
  6. Toe te zien op en u te rapporteren over de door Enexis voorgenomen en gerealiseerde  investeringen in Overijssel.

Tijs de Bree

3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap

  1. Wij doen beleidsontwikkelend onderzoek gericht op provinciale opgaven en ambities voor natuur, landschap en klimaat; voor stedelijk en landelijk gebied. 
  2. Wij beoordelen of er aanleiding is voor bijstelling van ons natuurbeleid. Dit doen wij op basis van ervaringen bij de uitvoering en op basis van relevante ontwikkelingen, zoals nieuwe kennis, jurisprudentie of (inter-)nationale initiatieven zoals de Agenda Natuurinclusief en de EU-Natuurherstelwet. 
  3. Wij ontwikkelen producten en instrumenten waarmee we het voor initiatiefnemers gemakkelijker maken te voldoen aan de regels voor natuurbescherming. 
  4. Wij stellen het jaarprogramma 'Vergunningverlening, toezicht en handhaving vast voor 31 december. 
  5. Wij delen relevante beleidsontwikkelingen met onze partners, bijvoorbeeld via stakeholderbijeenkomsten, seminars, congressen of digitale media communicatievormen.

Maurits von Martels

3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken. 
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). We rapporteren hierover in het VTH-jaarverslag. 
  3. Wij voeren onze wettelijke coördinatietaak uit met betrekking tot handhaving van de wet- en regelgeving met betrekking tot natuur en landschap. 
  4. Wij informeren inwoners, ondernemers en medeoverheden over de regelgeving om de bekendheid te vergroten.

Gert Harm ten Bolscher, Tijs de Bree

3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000

  1. Wij stellen het beheerplan (1.0) voor Wierdense Veld (in ontwerp) vast. 
  2. Wij stellen voor drie Natura 2000-gebieden een herzien beheerplan (in ontwerp) vast, inclusief een MilieuEffectRapport waar van toepassing. 
  3. Wij werken voor zes andere Natura-gebieden aan de herziening van het beheerplan. 

Maurits von Martels

3.1.4 Beheer natuurterreinen

  1. Wij subsidiëren het beheer van natuur volgens het Natuurbeheerplan. 
  2. Wij actualiseren het Natuurbeheerplan. 
  3. Wij werken samen met de beheerders aan de verdere verbetering van de kwaliteit van het natuurbeheer. 
  4. Wij voeren op diverse manieren controles uit. 

Maurits von Martels

3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied

  1. Wij subsidiëren het agrarisch natuurbeheer volgens het Natuurbeheerplan. 
  2. Wij actualiseren het Natuurbeheerplan. 
  3. Wij stimuleren dat de agrarische collectieven beheerpakketten afsluiten voor behoud en inrichting van de leefgebieden voor weidevogels en andere boerenlandvogels. 
  4. Wij stimuleren dat de agrarische collectieven beheerpakketten afsluiten t.b.v. de opgaven in het landelijk gebied voor water, klimaat en groene en blauwe verbindingen. 
  5. Wij geven met het Actieplan weide- en akkervogels 2024-2028 verder invulling aan het nationale Aanvalsplan Grutto, onder meer met inzet van de instrumenten uit het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). 

Maurits von Martels

3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit

  1. Wij ontwikkelen, ondersteunen en stimuleren maatregelen om de condities voor Overijsselse aandachtsoorten te verbeteren. 
  2. Wij stimuleren gemeenten om deel te nemen aan de “pre-SMP methodiek” (SMP: soorten managementplannen) voor de bescherming van gebouwbewonende soorten bij de na-isolatie van woningen. 

Maurits von Martels

3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap

  1. Wij voeren de regie op de monitoring van het Natuur Netwerk Nederland, Natura 2000-gebieden en de agrarische natuur in Overijssel en beoordelen de ontwikkeling van de kwaliteit van de natuur. 
  2. Wij leveren de benodigde gegevens aan voor de landelijke Voortgangsrapportage Natuur. 
  3. Wij leveren een financiële bijdrage aan de Nationale Database Flora en Fauna die waarnemingen verzamelt, beheert en beschikbaar stelt. 
  4. Wij monitoren soorten die leven buiten het Natuur Netwerk Nederland. 
  5. Wij dragen bij aan het landelijk verbeterprogramma Vogel- en habitatrichtlijn natuurmonitoring 
  6. Wij verkennen de behoefte en mogelijkheden van monitoring van landschapselementen 
  7. We ontwikkelen een werkwijze om samen met gebiedspartners de feitelijke situatie in een gebied in kaart te brengen (gezamenlijk feitenonderzoek) 

Maurits von Martels

3.2.1 Beheer landschap

  1. Wij zorgen voor structurele basisondersteuning van vrijwilligers in natuur en landschap, onder andere door relevante cursussen en opleidingen, borging van veilig werken en door de onderlinge samenwerking tussen de organisaties die groene vrijwilligers ondersteunen te vergroten. 
  2. Wij verbreden samen met partners het vrijwilligerswerk in de natuur, waarbij we nieuwe vormen van vrijwilligerswerk verkennen die aansluiten bij de moderne vrijwilliger en actuele maatschappelijke ontwikkelingen.  
  3. Wij geven - samen met de beleidsthema’s sociale kwaliteit, cultuur, cultureel erfgoed en mobiliteit - uitvoering aan de motie Vrijwilligers cruciaal voor Overijssel. 
  4. Wij blijven initiatieven voor streekeigen landschapsbeheer die in de vorige coalitieperiode zijn ontstaan voor een periode van minimaal 5 jaar ondersteunen. 
  5. Binnen het programma Natuur voor Elkaar ondersteunen we kleinschalige initiatieven voor (streekeigen) landschapsbeheer. 

Maurits von Martels

3.2.2 Projecten die een natuurinclusieve samenleving bevorderen

  1. Natuur in de Buurt - We inspireren, stimuleren en ondersteunen inwoners, organisaties, ondernemers en medeoverheden om daadwerkelijk natuurpositieve maatregelen in de directe omgeving te nemen. 
  2. Natuur voor mensen, mensen voor Natuur - We vergroten en versterken de betrokkenheid van Overijsselaren bij natuur en landschap. 
  3. Liefde voor de natuur - We vergroten onder Overijsselaars de liefde voor natuur. 
  4. We ondersteunen initiatieven via de subsidieregeling Natuur voor Elkaar 
  5. Wij meten en monitoren waar mogelijk de impact van het programma Natuur voor Elkaar. 

Martijn Dadema

3.3.1 Beleidsontwikkeling stikstofoxide en ammoniak

  1. Wij dragen bij aan de gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie van provincies voor het stikstofbeleid, waaronder een bijdrage voor het programma Aerius. 
  2. Wij werken nationale wetgeving en interprovinciale afspraken uit tot een passend Overijssels beleid op het gebied van stikstofoxide en ammoniak.
  3. Wij ontwikkelen een beleidskader met duidelijke criteria voor een evenwichtige beoordeling van vergunningen. 
  4. We onderzoeken de mogelijkheden om vergunningen te verlenen voor innovatieve (stal)systemen. 
  5. Wij monitoren projecten die een natuurvergunning nodig hebben in andere sectoren (dan de landbouw) en bepalen waar belemmeringen (kunnen) ontstaan.
  6. Wij stimuleren innovatieve oplossingen/maatregelen om onder andere stikstof te reduceren (zie ook Agro&Food-programma). 

Maurits von Martels

3.3.2 Nationale parken

  1. Wij ondersteunen de beide Nationale Parken Sallandse Heuvelrug en Weerribben-Wieden. 

Erwin Hoogland

3.3.4 Faunabeheer

  1. Wij verlenen een meerjarensubsidie 2025-2029 aan de Faunabeheereenheid (FBE) om uitvoering te geven aan het faunabeheerplan. 
  2. Wij verlenen subsidie(s) aan de FBE voor het laten uitvoeren van onderzoeken naar populaties van specifieke soorten die faunaschades veroorzaken en naar de invloed van faunabeheer op natuurwaarden. 
  3. Wij betalen tegemoetkomingen in faunaschade conform beleidsregels. 
  4. Wij verstrekken subsidie voor preventieve maatregelen om vee te beschermen tegen wolven. 
  5. Wij monitoren faunaschades en populaties van wilde dieren met het oog op een goede balans tussen natuurwaarden en faunaschade (vraatschade, ecologische schade, verkeersveiligheid). 
  6. Wij actualiseren indien nodig het beleid voor schadeveroorzakende diersoorten, in overleg met de FBE en de stakeholders in het faunabeheer. 

Maurits von Martels

3.3.5 Bestrijding invasieve exoten

  1. Wij bestrijden of beheersen schadelijke plant- en diersoorten die van nature niet in Nederland voorkomen.
  2. Wij verstrekken subsidie voor de bestrijding of beheersing van invasieve exoten op basis van de prioritering uit het plan van aanpak Invasieve exoten Overijssel.
  3. Wij adviseren de Overijsselse gemeenten hoe om te gaan met invasieve exoten.
  4. Wij werken samen met partners aan uitvoering van het LIFE project PeatProtect IAAS, gericht op bestrijding van exotische waterplanten, preventie en communicatie omtrent dit thema in De Wieden en Weerribben.
  5. Wij voeren onderzoek uit of monitoren exoten waar weinig over bekend is en dragen nieuwe inzichten uit voor bestrijding of beheersing. 

Maurits von Martels

3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw

  1. Wij werken de Overijsselse Landbouwvisie op onderdelen verder uit in beleid en concretisering van uitvoeringsinstrumenten om zo de omschakeling naar een duurzame en toekomstbestendige bedrijfsvoering te bevorderen. 
  2. Wij werken het Nationaal Strategisch Plan (NSP) als uitwerking van het huidige Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) uit in diverse regelingen en openstellingen. 
  3. Wij doen beleidsondersteunend onderzoek in relatie tot provinciale landbouwopgaven en praktijken. Een voorbeeld is onderzoek naar de effectiviteit van biologisch bodembeheer. 
  4. Wij volgen relevante nationale, Europese en mondiale ontwikkelingen op de voet. Voorbeelden zijn het GLB 2028-2034 en de nieuwe landbouw- en voedselstrategie van de Europese Commissie. Waar mogelijk leveren we een actieve bijdrage aan nationale en internationale beleidsontwikkeling.  
  5. Wij delen belangrijke beleidsontwikkelingen met onze beleidspartners. 

Maurits von Martels

3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food

  1. We geven uitvoering aan het investeringsvoorstel van het Agro & Food-programma 2024-2027 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma.  
  2. We werken in de lerende omgeving samen met andere provinciale programma, aan het uitbreiden en versterken van het netwerk in het landelijk gebied en het verbinden van betrokken partners. 
  3. We zorgen voor een optimale verbinding tussen het Agro & Food programma en het maatregelpakket PPLG.  

Gert Harm ten Bolscher

3.4.3 Landbouwstructuurversterking

  1. Wij voeren het lopende landinrichtingsproject Blokzijl-Vollenhove uit en ronden het landinrichtingsproject Staphorst af.  
  2. Wij ondersteunen de lopende vrijwillige planmatige kavelruilprojecten via subsidie en het Revolving Fund. 

Maurits von Martels

3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland

  1. Wij hebben voor 27 (deel)gebieden binnen onze Natura2000-gebieden de (voor)ontwerp ruimtelijke plannen voor de externe maatregelen afgerond. Voor 3 deelgebieden zijn de ruimtelijke plannen definitief afgerond. 
  2. Wij werken voor 10 Natura 2000-gebieden aan de uitvoering van de externe maatregelen en hebben voor 16 (deel)gebieden de externe maatregelen afgerond. 
  3. Wij werken in 15 (deel)gebieden binnen onze Natura 2000-gebieden aan de uitvoering van de interne maatregelen en hebben voor 21 (deel)gebieden de interne maatregelen afgerond. 
  4. Wij voeren in alle gebieden gesprekken over schadeloosstelling met de grondeigenaren die geraakt worden door de uitvoering van de herstelmaatregelen, zodat overeenkomsten kunnen worden gesloten om de maatregelen uit te voeren. 
  5. Wij realiseren de aanvullende natuurherstelmaatregelen die met het Rijk zijn afgesproken in het kader van het Programma Natuur. 

Maurits von Martels

3.5.2 Veenweidestrategie Noordwest Overijssel

  1. Wij werken, samen met de andere overheden en maatschappelijke partners, aan een integraal toekomstperspectief voor het gebied. De doelen uit het Programma Landelijk Gebied (PPLG Overijsel) en de Regionale Veenweidestrategie (Klimaatakkoord) zijn hier onderdeel van.
  2. Wij herijken de opgaven en het gebiedsproces op basis van de doelen en kaders van het Nationaal Programma voor het Landelijke Gebied en de doorvertaling daarvan in het Provinciaal Programma voor het landelijk gebied en het bijbehorende Gebiedsprogramma Noordwest Overijssel. We houden tevens rekening met afspraken uit het Regeerakkoord 2024.
  3. Wij investeren in kennis, onderzoek en pilots voor de reductie van CO2 uitstoot en het remmen van de bodemdaling. Wij maken samen de andere overheden en maatschappelijke partners een Regionale Veenweidestrategie 2.0. 
  4. Wij besteden de rijksmiddelen van de specifieke uitkering Interbestuurlijk Programma Vitaal Platteland (IBP-VP) aan de met het Rijk afgesproken projecten van onszelf en de andere gebiedspartners. Het gaat om projecten voor het tegengaan van bodemdaling, het vasthouden van CO2 en het versterken van landbouw, natuur en toerisme.
  5. Wij besteden de rijksmiddelen uit de specifieke uitkering Impuls Veenweiden conform de afspraak met het Rijk voor de aankoop en vernatting van landbouwgronden binnen de bestaande plannen voor de uitwerkingsgebieden N2000. Aanvullend kunnen we (op vrijwillige basis) grond of bedrijven in het veenweidegebied aankopen als stimulans voor de start van een gebiedsproces. 

Maurits von Martels

3.5.3 Afronding natuuropg pMJP-projecten

  1. Wij handelen de jaarbijdrage Groenfondsleningen (via het Nationaal Groenfonds en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) ten behoeve van particuliere natuurrealisatie administratief af. 
  2. Wij handelen de subsidieregeling Tender Particuliere Natuurrealisatie, gericht op het realiseren van 70 ha nieuwe natuur, administratief af. 

Maurits von Martels

3.5.4 Aanpak PAS melders

1. Wij werken aan oplossingen voor de PAS-melders 

Gert Harm ten Bolscher, Maurits von Martels

3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie

  1. Wij realiseren 35 hectare bos op eigen gronden en 230 hectare bos op particuliere gronden van de in totaal 1.400 hectare te compenseren bos uit de Ontwikkelopgave. 
  2. Wij leveren een bijdrage aan de overige opgaven van de Bossenstrategie (uitbreidingsopgave en revitalisering) afhankelijk van de financiering van het Rijk.  
  3. Wij leveren de Overijsselse inbreng in de landelijke uitwerking en uitvoering van de bossenstrategie. 

Maurits von Martels

3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied

  1. Wij werken vanuit de Overijsselse 3*3 aanpak aan het uitvoeren van de maatregelpakketten conform de regeling provinciale maatregelen landelijk gebied (Rpml). Hiermee versterken we onze inzet op een toekomstbestendige landbouwsector en een leefbaar, economisch sterk en natuurrijk platteland.
  2. Wij verkennen samen met onze gebiedspartners en vanuit de 3*3 aanpak hoe voor de langere termijn de toekomst voor ons platteland vorm kan krijgen zonder een overkoepelend Rijksprogramma.

Maurits von Martels

4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit

  1. Wij stellen een Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) op als mobiliteitslijn voor, en tevens uitwerking van,  de Nieuwe Omgevingsvisie Overijssel. Dit RMP vervangt in 2025 uiteindelijk de bestaande Koersdocumenten.
  2. Wij werken een Streefnorm Bereikbaarheid uit om de bereikbaarheidskwaliteit in Overijssel te kunnen vergelijken en beoordelen.
  3. Wij voeren studies en pilots uit ter onderbouwing en uitwerking van mobiliteitsvraagstukken en/of lobbydossiers zoals bijvoorbeeld de versterking van onze infrastructuur.
  4. Wij werken mee aan de nut- en noodzaakstudie spoorgoederenvervoer GNOE (Goederenvervoer Noordoost Europa) die door het Rijk wordt uitgevoerd.

Martijn Dadema

4.1.2 Regionale Mobiliteitsaanpak

  1. Wij actualiseren samen met onze partners ons meerjarig investeringsprogramma Mobiliteit op basis van het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) en Strategische programma's. Hierbij zetten we in op de brede mobiliteitsaanpak om de mobiliteitstransitie te faciliteren.
  2. Wij stellen vanuit onze gebiedsgerichte aanpak samen met onze partners de bestedingsplannen Mobiliteit 2025 voor Twente en West-Overijssel op en verwerken dit in onze begroting.
  3. Wij stellen samen met de gemeenten het uitvoeringsprogramma (UVP) voor 2025 op van waaruit gemeentelijke en provinciale projecten en/of maatregelen worden gesubsidieerd/gefinancierd. Hierbij stimuleren wij projecten die bijdragen aan de ambitie rondom verstedelijking.

Martijn Dadema

4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken

  1. Wij werken aan het programma Veilige, Slimme en Duurzame mobiliteit en zetten ons in om afspraken met het Rijk te maken over een vervolgprogramma.
  2. Wij blijven invulling geven aan de uitwerking van het Klimaatakkoord om onze systemen te verduurzamen. Dit doen we onder andere door de aanleg van openbare laadinfrastructuur te stimuleren via de GO-RAL (Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Gelderland Overijssel). Hierbij hebben wij oog voor de huidige uitdagingen rondom netcongestie.
  3. Vanuit onze taken, rollen en verantwoordelijkheden zetten we in op bewezen innovatieve slimme mobiliteitsprojecten die bijdragen aan de bestaande mobiliteitsthema's en programma's zoals slimme verkeerslichten, innovaties rond fiets (zoals Bike Intelligente Transport Systemen) en mobiliteitsdiensten. We werken samen met de wegbeheerders aan de digitaliseringsopgave mobiliteit zoals vastgelegd in de nieuwe Europese richtlijnen.
  4. Wij zetten met de werkgeversnetwerken van vervoerders en verladers in op minder, ander en schoner vervoer. Samen met de netwerkpartners wordt vanuit advies, kennisdeling en inzet van gedragsinterventies een verandering in mobiliteitsgedrag geregisseerd.

Martijn Dadema

4.1.5 Mobiliteitshubs

  1. Wij evalueren de door gemeenten gerealiseerde pilothubs uit de eerste tranche.
  2. Wij begeleiden de doorontwikkeling van de eerste tranche en de ontwikkeling en realisatie van de tweede tranche pilothubs door gemeenten. Met een arrangementenregeling stimuleren we participatie door derden.
  3. Wij bieden gemeenten en regio's hulp bij de ontwikkeling van hublocaties en stimuleren de kennisverwerving en -deling rondom hubontwikkeling.
  4. Wij regisseren de analyse en verbetering van bestaande OV-knooppunten samen met gemeenten, vervoerders en de spoorsector.
  5. Wij nemen de uitkomsten van het onderzoek naar de streefnorm bereikbaarheid  mee in de verdere ontwikkeling van het hubprogramma.

Martijn Dadema

4.2.1 Transities Openbaar Vervoer

  1. Wij werken mee aan de uitwerking van het Rijksprogramma 'Toekomstbeeld OV 2040' en vertalen de concrete betekenis hiervan voor Overijssel onder ander in het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP).
  2. Wij verkennen, samen met onze bestuurlijk partners, belangengroeperingen en mobiliteitsaanbieders, oplossingen die de mobiliteitstransitie verder helpen te realiseren mede in het licht van de verstedelijkingsopgaven.
  3. Wij verkennen en realiseren samen met de bestuurlijke partners in Overijssel het vormgeven van passende publieke mobiliteit. Publieke mobiliteit is een slimme combinatie van regulier OV, middels Hubs, met de aansluiting tussen lopen, fietsen en autogebruik. Ook de deelauto vormt hier een wezenlijk onderdeel van. De vervoersvraag en het vervoersaanbod laten we verder op elkaar aansluiten om de bereikbaarheid van heel Overijssel te borgen.
  4. Wij verbeteren de fysieke en mentale toegankelijkheid en bruikbaarheid van het OV door de informatie, het materieel, de haltes en de bejegening aan te passen aan diverse doelgroepen waaronder minder-validen en laaggeletterden.
  5. Wij begeleiden de vervoerders bij de uitrol van nieuwe betaalwijzen ( OV-Pay) in het openbaar vervoer.

Martijn Dadema

4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein

  1. Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer met speciale aandacht voor rituitval, punctualiteit en sociale veiligheid.
  2. Wij begeleiden de implementatie van de nieuwe concessies voor de treindiensten Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO), Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg (Vechtdallijnen).
  3. Wij bereiden de aanbesteding  van de OV concessie Twente voor en betrekken daarbij onder andere de reizigers en chauffeurs.
  4. Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.
  5. Wij vernieuwen met Flevoland en Gelderland de dynamische reisinformatiepanelen (DRIS) bij bushaltes en -stations.

Martijn Dadema

4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer

  1. Wij zetten de elektrificatie van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal voort. Wij zetten de voorbereidende studies voor de lijn Almelo-Mariënberg voort.  Het Rijk heeft een financiële bijdrage toegezegd voor de elektrificatie van voornoemde spoorlijnen, uw Staten zijn daarover in 2024 per brief geïnformeerd. We zijn met het Rijk in gesprek om afspraken te maken over de jaarlijkse beheer- en onderhoudskosten hierbij. Voor de elektrificatie van de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal  blijven wij met partners in gesprek om de  elektrificatie ook hier mogelijk te maken.
  2. Wij zetten de (voorbereidingen op) elektrificatie van het spoor Enschede-grens(Gronau) voort. Tegelijk onderzoeken we de mogelijkheden om de treinverbinding Enschede-Gronau door te trekken richting Hengelo. De lobby voor een optimale verbinding tussen Zwolle en Münster wordt gecontinueerd. Samen met onze Duitse projectpartners kijken we naar de mogelijkheden om het spoor te verbeteren en de treindiensten verder te ontwikkelen. In dit proces werken we samen met de betrokken regio's in Nederland en Duitsland, ProRail en het Rijk.
  3. Wij zetten samen met projectpartners de verkenning naar de verbetering van het traject Zwolle-Meppel voort. Daarin betrekken we de mogelijkheden voor een eventueel station in Staphorst.
  4. Wij blijven met de NS in gesprek om de rechtstreekse verbindingen vanuit Twente naar de Randstad zo snel mogelijk weer in de dienstregeling opgenomen te krijgen.
  5. Wij blijven actief betrokken bij de ontwikkelingen rondom de Nedersaksenlijn. De elektrificatie van de spoorlijn Almelo-Mariënberg is onderdeel van de Overijsselse inzet om deze nieuwe verbinding mogelijk te maken.

Martijn Dadema

4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede

  1. Wij begeleiden de verdere uitvoering van de  kwaliteitsverbeteringen van de treinverbinding Zwolle-Enschede (versnellen intercity en verbeteren perronveiligheid  en bereikbaarheid stations Heino en Raalte).  In 2025 zal de uitvoering lopen.

Martijn Dadema

4.3.1 Stimuleren fietsgebruik

  1. Wij stimuleren het fietsgebruik door infrastructurele projecten te ontwikkelen en uit te voeren in samenhang met gedragsbeïnvloeding en techniek. De middelen uit het door uw Staten vastgestelde Investeringsvoorstel Fiets maken versnelling mogelijk. Dit doen wij samen met onze partners.
  2. Wij werken samen met gemeenten, buurprovincies en het Rijk aan realisatie van de 10 vastgestelde regionale snelle fietsroutes en de F35, waaronder de routes Lonneker-Oldenzaal, Wijhe-Zwolle , Ommen-Hardenberg en Deventer-Raalte.
  3. Wij stimuleren goede fietsvoorzieningen bij regionale hubs en goede fietsroutes van/naar regionale hubs.
  4. Wij (mede)financieren gemeentelijke en provinciale fietsinfrastructuur om te komen tot een kwalitatief goed en veilig fietsnetwerk volgens de afspraken uit het gezamenlijk opgestelde uitvoeringsprogramma. Uw Staten worden in het eerste kwartaal per brief geïnformeerd over het uitvoeringsprogramma (UVP) 2025.
  5. Wij voeren samen met gemeenten gedragsinterventies uit om onze inwoners te stimuleren vaker de fiets te pakken. Hierbij sluiten we aan op de landelijke campagnes zoals 'Da's zo gefietst'. Ook leggen we een directe relatie met de verbeteringen van de gemeentelijke en provinciale fietsinfrastructuur. 

Martijn Dadema

4.4.1 Logistics Overijssel

  1. Wij werken samen met onze partners onder de vlag van Logistics Overijssel aan een toekomstbestendige logistieke sector. Wij voeren onze opgaven, ambities en projecten uit die door uw Staten zijn vastgesteld in het werkplan Werken aan Logistics Overijssel 2024-2027.
  2. Wij ondersteunen Logistics Overijssel (secretariaat, aanjager kernteam en werktafels) en de logistieke netwerkorganisaties bij cluster- en netwerkactiviteiten.
  3. Wij geven via de thema’s Bereikbaarheid en ruimte, International business, Kennis, Onderwijs en Arbeidsmarkt en Duurzaamheid en Circulaire economie uitvoering aan de gezamenlijke opgaven.

Erwin Hoogland

4.4.2 Slimme, vitale en innovatieve logistiek en goederenvervoer

  1. Wij voeren samen met partners projecten uit voor het bereikbaar houden en verder optimaliseren van Overijssel voor de binnenvaart, voor het optimaal benutten van de capaciteit van de weginfrastructuur en voor het verder optimaliseren van het goederenvervoer per spoor.
  2. Wij vergroten de zichtbaarheid van Logistics Overijssel in het (inter)nationale netwerk en bevorderen de netwerksamenwerking op de North Sea Baltic corridor. Daarvoor voeren we een actieve (inter)nationale lobby en organiseren we handelsmissies en nemen we deel aan (inter)nationale congressen en beurzen. 
  3. Wij werken samen met onze partners aan het realiseren van duurzame supply chains. Dit doen we door gemeenten en ondernemers te ondersteunen bij de energietransitie in transport en logistiek. We ondersteunen bij de aanpak van passende laadinfrastructuur (NAL ON) en bij het verduurzamen van de binnenstedelijke logistiek. Wij stimuleren het verduurzamen van het wegtransport en de binnenvaart (CEH) .
  4. Wij realiseren slimme infrastructuur en corridors door het uitvoeren van projecten als Connecting Transport corridors , het slim ontsluiten en toepassen van data en door innovatieve projecten aan te jagen (zoals autonoom rijden).

Erwin Hoogland

4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid

  1. Wij (mede) financieren gemeentelijke en provinciale infrastructurele projecten om de verkeersveiligheid te verbeteren volgens de afspraken uit het gezamenlijk opgestelde uitvoeringsprogramma. We dragen op deze wijze bij aan de uitvoering van het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, gezamenlijk met het Rijk.
  2. Wij werken samen met de gemeenten aan Uitvoeringsprogramma's Verkeersveiligheid gebaseerd op de risico gestuurde aanpak.
  3. Wij stellen een actieplan voor het verbeteren van de verkeersveiligheid voor onze provinciale wegen op en starten met de uitvoering.
  4. Wij voeren lobby richting Rijk voor realisatie van alle maatregelen die nodig zijn om de hele N36 verkeersveilig te maken, nu gebleken is dat het rijksbudget voor de aanleg van een fysieke rijbaanscheiding op de N36 niet toereikend is. Wij adviseren over de door Rijkswaterstaat op te stellen planuitwerking voor de benodigde maatregelen op de deze weg, brengen hierbij mogelijke meekoppelkansen in en stimuleren daar waar mogelijk de voortgang.
  5. Wij ontwikkelen een visie op rijsnelheden en werken een beleidslijn landbouwverkeer op provinciale wegen uit.

Martijn Dadema

4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid

  1. Wij werken samen met onze partners aan het ontwikkelen en uitvoeren van de gedragsbeïnvloedende aanpak op basis van het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid Overijssel voor de regionale samenwerking en provinciale wegen . We werken daarbij aan de belangrijkste risicothema's en geven daarmee uitvoering aan het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030. 
  2. Wij voeren jaarlijks het Werkplan Verkeersveiligheid en Gedragsbeïnvloeding voor Overijssel uit. Dit werkplan is gebaseerd op de belangrijkste risicothema's in het verkeer voor de regionale samenwerking en onze provinciale wegen.
  3. Wij verlenen subsidie aan gemeentelijke verkeersveiligheidsprojecten en -programma's op het gebied van gedragsbeïnvloeding. Uw Staten worden hier jaarlijks over geïnformeerd via een informatiebrief over het vastgestelde Uitvoeringsprogramma (UVP) Mobiliteit.

Martijn Dadema

4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid

  1. Wij (mede-) financieren gemeentelijke en provinciale projecten ter verbetering van de wegbereikbaarheid volgens de afspraken uit het gezamenlijk opstelde uitvoeringsprogramma.

Martijn Dadema

4.6.12 Vloedbeltverbinding

  1. Wij verwerken de uitkomsten van de toekomstige uitspraak van de Raad van State over de ingediende beroepen op het Provinciaal Inpassingsplan. 
  2. Wij zetten de minnelijke verwerving van gronden en voorbereiding van de realisatie verder voort.

Martijn Dadema

4.6.13 N35 Knooppunt Raalte

  1. Met een gewijzigde bestuursovereenkomst tussen Rijk, gemeente en provincie wordt de planstudie vervolgd en  zullen de scope en budgetten worden vastgesteld  
  2. Wij contracteren een ingenieursbureau voor de planologische uitwerking.
  3. Wij starten het participatieproces met de omgeving op.
  4. In samenhang met andere projecten langs en op de N35 wordt het ontwerp verder uitgewerkt.

Martijn Dadema

4.6.2 A28

  1. Het in 2022 uitgevoerde gebiedsgericht MIRT-onderzoek ‘Bereikbaarheid Zwolle en omgeving‘ en de opgestelde 'Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle' zetten in op een Regionale Mobiliteitsstrategie om de bereikbaarheid van de regio op peil te houden en zo de doorstroming op de A28 in stand te houden en de regionale woningbouwopgave te faciliteren. Wij werken samen met de betrokken gemeenten aan deze mobiliteitstransitie. We bewaken de voortgang van de gemaakte afspraken in het BO-MIRT 2022 en nog te maken vervolgafspraken met het Rijk.
  2. Wij zetten de  gezamenlijke werkgeversaanpak uit de Nationale Omgevingsvisie Extra (NOVEX)-afspraken langs de A28 van de provincies Drenthe, Gelderland en Overijssel voort. Rijkswaterstaat gaat verder met de voorbereiding van de uitvoering van inframaatregelen op de A28 die in 2026 gepland staan. Wij houden hierbij een vinger aan de pols.

Martijn Dadema

4.6.3 N35 lobby, onderzoek en realisatie

  1. Rijksproject opwaardering Nijverdal-Wierden autoweg 2x2 100 km per uur
    Wij bewaken het proces richting een onherroepelijk projectbesluit door Minister I&W en de voorbereiding van de realisatie van een autoweg met gescheiden rijbanen; 2x2 rijstroken met een maximum snelheid van 100 km/uur met ongelijkvloerse kruisingen.
  2. Rijksproject Meer Veilig 3 Wijthmen-Nijverdal
    Wij bewaken en stimuleren (de voorbereiding van) de realisatie van de maatregelen voor de verbetering van de verkeersveiligheid waaronder een circulair viaduct bij Haarle en een pakket aan maatregelen bij Mariënheem en twee bajonetten bij Heino.
  3. Wij participeren in de MIRT-verkenning N35 Wijthmen - Nijverdal naar een autoweg 2x1 100 km per uur inclusief rondweg Mariënheem. Deze wordt naar verwachting in 2025 afgerond. 
  4. Wij  blijven samen met onze regionale partners de meest passende lobbystrategie bepalen voor de Marsroute N35. 

Martijn Dadema

4.6.5 N50

  1. Wegvak Ramspol - Kampen
    Wij bewaken de voortgang van de planvorming door Rijkswaterstaat voor de aanleg van een fysieke rijbaanscheiding en voeren samen met de regio gesprekken met het Rijk.
  2. Wegvak Kampen - Kampen-Zuid
    Wij stimuleren het Rijk om de uitvoering van de permanente uitbreiding naar 2x2 rijstroken voortvarend op te pakken.
  3. Wegvak Kampen-Zuid - Hattemerbroek
    Wij bepalen samen met onze regionale partners de meest passende lobbystrategie  voor de opwaardering van dit wegvak.

Martijn Dadema

4.6.6 N307

  1. Wij ronden het project N307 Roggebot-Kampen, onderdeel  van IJsseldelta Programma fase 2, financieel af en wij vragen  het Rijk de opleveringsbeslissing te nemen om ons daarmee decharge te verlenen.  

Martijn Dadema

4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten

  1. Wij werken aan een (tijdelijke) alternatief voor de rotonde De Meente Olst (N337) omdat een omgevingsvergunning voor aanleg i.v.m. een te hoge stikstofdepositie niet verleend kan worden.
  2. Wij bereiden de realisatie van de rondweg Weerselo (N343) voor.
  3. Wij ronden de werkzaamheden aan de rotonde N315/N768 Danspaleis af.
  4. Wij realiseren diverse faunavoorzieningen langs provinciale wegen.
  5. Wij treffen de voorbereidingen voor de aanleg van een bediencentrale voor vijf bruggen in Noordwest Overijssel.
  6. Wij bereiden de maatregelen voor bij N764 – N331 Zwolseweg (bij Zwolle extra linksaf strook), N764 – Mr. Niersallee (bij Kampen extra linksaf strook) en N377 – aansluiting A28 (bij De Lichtmis bypass rechtsaf naar Nieuwleusen) en onderzoeken de rotonde N348-N332.

Martijn Dadema

4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur

  1. Wij voeren metingen, inspecties en onderzoeken uit om de kwaliteit van de infrastructuur vast te stellen. De gemeten kwaliteit gebruiken wij om te bepalen welke maatregelen nodig zijn om duurzaam te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen.
  2. Wij bevorderen een verkeersveilige doorstroming door het zo goed mogelijk benutten van de bestaande infrastructuur. Dit doen wij door samen met de andere wegbeheerders in Overijssel verkeersmanagement uit te voeren. Daarnaast handelen wij incidenten op onze infrastructuur af.
  3. Wij zien er op toe dat (vaar)wegen niet anders gebruikt worden dan vanuit wet- en regelgeving c.q. vergunning bepaald is. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn. Waar nodig wordt handhavend opgetreden.
  4. Wij bedienen bruggen en sluizen om doorgang te verlenen aan beroeps- en pleziervaart op de gepubliceerde tijden.
  5. Wij voeren gladheidsbestrijding uit om ook in winterse omstandigheden de provinciale wegen begaanbaar te houden.
  6. Wij voeren dagelijks onderhoud uit op de provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen.
  7. Wij herijken het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027 en informeren u hierover.

Martijn Dadema

4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur

  1. Wij voeren het geprogrammeerde onderhoud aan de provinciale infrastructuur uit op basis van het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen en conform de tabel welke is opgenomen in de paragraaf Kapitaalgoederen.
  2. Wij beperken geluidbelasting van onze wegen op locaties waar al werkzaamheden zullen plaatsvinden in de jaren 2024-2029. Dit op basis van het actieplan geluid 2024-2029.

Martijn Dadema

4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur

  1. Wij vervangen provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen, zoals vastgesteld door PS voor de jaren 2020-2023  en 2024-2027. Voor een overzicht wordt verwezen naar de paragraaf Investeringen.

Martijn Dadema

4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik

  1. Wij voeren de schaderegeling uit zoals die door Provinciale Staten is vastgesteld op 13 december 2023 naar aanleiding van het rapport 'Wat rechtmatig is, is niet altijd ook rechtvaardig' van mevrouw Keijzer.

Martijn Dadema

4.7.5 Vervangen Zwartewaterbrug Hasselt

  1. Wij voeren een planstudie uit naar de vervanging van de Zwartewaterbrug in Hasselt.

Martijn Dadema

4.7.6 Aanpak vervanging oeverconstructies Kanaal Almelo de Haandrik

  1. Wij ronden de voorbereidingsfase van deel 1 (geprogrammeerde aanpak) af.
  2. Wij starten met de voorbereidingsfase van trajectdelen 2 en 3 (benodigde aanpak binnen en buiten het schadegebied) en nemen wanneer de toekomstige functie is bepaald deze als uitgangspunt mee.
  3. Wij ronden het onderzoek naar de toekomstige functie voor het KAdH af.
  4. Op basis van de keuzes over de toekomstige functie brengen wij in beeld wat het totaal aan benodigde structurele budget voor de opgave (vervanging, beheer en onderhoud en exploitatie) is en komen met een voorstel hoe dit te dekken. 

Martijn Dadema

5.1.1 Bevorderen van de concurrentiekracht en verdienvermogen van ondernemers in Overijssel

Het programma Regionale Economie 2024-2027 betreft prestaties 5.1.1., 5.1.2 en 5.1.3.

Prestatie 5.1.1 bestaat uit vier programmalijnen:

A. Het versterken van het regionale ecosysteem voor innovatieve startups en scale-ups 

  1. Wij ondersteunen startups en scale-ups met huisvesting, financiering, coaching, ondernemerschap en het bieden van een netwerk in de drie regio’s van Overijssel. Zo dragen wij bij aan een nog betere ondersteuning voor Overijsselse startups, aan meer startups die doorgroeien naar de scale-up fase en aan een betere samenwerking tussen de regio’s. In 2025 verstrekken wij subsidie aan organisaties die zich bezighouden met het ondersteunen van de startups en scale-ups: ZWINC in Regio Zwolle, Ondernemershuis Deventer in de Stedendriehoek en Novel-T in Twente.  

B. Het toekomstbestendig houden van familiebedrijven

  1. Wij voeren het programma Family Next 2.0 uit en stimuleren een netwerk van familiebedrijven en jonge potentiële bedrijfsopvolgers. Wij stimuleren de rol van familiebedrijven in het versterken van brede welvaart in de provincie in samenwerking met het expertisecentrum Familiebedrijven van Hogeschool Windesheim.

C. Het stimuleren van export door het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) en het aantrekken van buitenlandse bedrijfsinvesteringen 

  1. Wij stimuleren de acquisitie van bedrijven en de uitbreidingsinvesteringen van buitenlandse bedrijven samen met de regio’s Twente en Zwolle. Hiervoor zetten wij Oost NL in, de regionale ontwikkelingsmaatschappij. 
  2. Wij ondersteunen met het programma GO4EXPORT het MKB met de voorbereiding voor het exporteren van producten en diensten. Het GO4EXPORT programma begeleidt 200 bedrijven bij het internationaliseren. 

D.  Het in stand houden en doorontwikkelen van de dienstverlening aan het Midden- en Kleinbedrijf (MKB)

  1. We zorgen voor een efficiënte ondersteuning aan het brede MKB, waarbij de vraag en behoefte van de ondernemer over innovatie en transities centraal staat. Wij bieden ondersteuning aan ondernemers via een bijdrage aan Oost NL, Novel-T, Ondernemershuis Deventer en Kennispoort regio Zwolle.  

Erwin Hoogland

5.1.2  Bevorderen van een attractief Overijssels vestigingsklimaat voor ondernemers

Het programma Regionale Economie 2024-2027 betreft prestaties 5.1.1., 5.1.2 en 5.1.3.

Prestatie 5.1.2 bestaat uit twee programmalijnen:

A. Het erkennen, waarderen en behouden van vakmanschap en talent door de aansluiting van beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt 

  1. Wij dragen bij aan het waarderen van vakmanschap door initiatieven te ondersteunen van bedrijven en kennisinstellingen, waaronder het MBO, zoals bijvoorbeeld WorldSkills, op het gebied van techniek, zorg en onderwijs. Deze initiatieven vragen aandacht voor de waarde van vakmanschap en zetten in op het enthousiasmeren van jongeren en zij-instromers voor techniek.
  2. Wij dragen bij aan het aantrekken en scholen van nationale en internationale kenniswerkers en vakmensen op het gebied van techniek, zorg en onderwijs in samenwerking met bestaande netwerken waarbij we gebruik maken van cofinanciering in de Regio Deals. 
  3. Wij stimuleren de ontwikkeling van een toekomstgerichte arbeidsmarkt door regionale leernetwerken in de provincie met elkaar te verbinden en door het stimuleren van initiatieven die mogelijkheden voor arbeidsbesparende maatregelen verkennen. 

B. Het toekomstbestendig maken van bestaande werklocaties en invulling geven aan een optimaal vestigingsklimaat 

  1.  Wij monitoren de uitvoering van de met de gemeenten gemaakte ‘Programmeringsafspraken bedrijventerreinen 2023-2026’ en werken in de regio's West-Overijssel en Twente samen aan de uitvoering van de kwantitatieve afspraken en kwalitatieve ambities.
  2. Wij investeren mee in projecten  van ondernemers en gemeenten die bijdragen aan toekomstbestendige werklocaties in Overijssel. Dit doen we onder meer door gebiedsgerichte investeringen door de Herstructureringsmaatschappij Overijssel.

Erwin Hoogland en Gert Harm ten Bolscher

5.1.3  Ontwikkelen van een toekomstgerichte economie

Het programma Regionale Economie 2024-2027 betreft prestaties: 5.1.1., 5.1.2 en 5.1.3.

Prestatie 5.1.3 bestaat uit drie programmalijnen:

A. Het verduurzamen van het grondstoffengebruik door het circulair maken van productieprocessen en producten 

  1. Wij werken aan de doorontwikkeling van circulaire ketens met onze netwerken bestaande uit overheid, ondernemers en onderwijs rond textiel, kunststof, bouw&infra en maakindustrie.
  2. Wij verkennen de mogelijkheden voor een revolverend Overijssels Fonds voor Circulair MKB en maken een startnotitie voor ruimte voor circulaire economie. 

B. Het bevorderen van digitalisering in de maakindustrie en het brede Midden- en Kleinbedrijf

  1. Wij ondersteunen de digitalisering in de maakindustrie en het brede MKB. Dit gebeurt via de lopende programma's EDIH-Boost Robotics East-Netherlands en de AI-Hub Oost Nederland en via de digitaliseringsprojecten in de Regio Deals.

C.  Het stimuleren van onderzoek, ontwikkeling en innovatie bij het Midden- en Kleinbedrijf

  1. Wij stimuleren experimentele ontwikkeling en innovatie bij 50 tot 70 MKB ondernemers. Dit doen wij via haalbaarheidsprojecten en via R&D samenwerkingsprojecten van de Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT- regeling). Deze wordt gecofinancierd door het Rijk.
  2. Wij reserveren € 2 miljoen om bij te dragen aan Rijksinvesteringen voor onze provincie die gebruikt kunnen worden na uitwerking van het landelijke regeerakkoord.
  3. Wij herijken de Medtech Twente Agenda 2030 op basis van het coalitieakkoord, waarbij het accent in deze periode vanuit de provincie ligt op zorginnovatie. 

Erwin Hoogland, Gert Harm ten Bolscher

5.1.4 Werklocaties provinciale participaties

  1. Wij beheren de bestaande participaties Regionaal Bedrijventerrein Twente, Special Purpose Vehicle Stork en Technology Base.
  2. We heffen de gemeenschappelijke regeling Regionaal Bedrijventerrein Twente op.

Erwin Hoogland

5.1.5 Verstrekken risicokapitaal

  1. Wij dragen financieel bij aan het Participatiefonds van Oost NL, monitoren de uitvoering en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.
  2. Wij dragen financieel bij aan het Innovatiefonds Overijssel, monitoren de uitvoering en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.
  3. Wij monitoren de uitvoering van de strategie van Wadinko en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.
  4. Wij houden toezicht op de governance van onze fondsen.

Erwin Hoogland (Wadinko), Gert Harm ten Bolscher (Innovatiefonds Overijssel en Oost NL).

5.2.1 Recreatie en Vrije Tijd

Met de investeringsimpuls 'Overijssel, een bewuste en gastvrije bestemming voor bezoekers, bedrijven én inwoners' van € 5 miljoen ondersteunen we de komende jaren de ontwikkeling van recreatie en vrije tijd binnen de provincie. We zetten daarbij in op vier pijlers:

  1. We investeren in groene, duurzame, digitale en toegankelijke vrijetijdsbedrijven;
  2. We ontwikkelen nieuw aanbod voor nieuwe gasten;
  3.  We zetten in op de (door)-ontwikkeling van vrijetijdslandschappen en route-infrastructuur;
  4. We investeren in het kenniscentrum Gastvrij Overijssel.  

Erwin Hoogland

5.2.2 Festivals en evenementen

1. Wij ondersteunen  en dragen financieel bij aan de volgende cultuur- en  sportevenementen in Overijssel:
 -    Ca. 15 beeldbepalende evenementen
 -    Ca. 12 bijzondere regionale evenementen
 -    En daarnaast eenmalige en/of onvoorziene incidentele evenementen 

Tijs de Bree

5.3.1 Regiodeals Twente en Zuid- en Oost Drenthe

  1. Wij monitoren en werken mee aan de uitvoering van de Regio Deals in Twente en Zuid- en Oost-Drenthe.
  2. Wij beheren de lening van € 10 miljoen van het Nationale Fotonica Innovatieprogramma Photon Delta die wordt benut voor enerzijds productie-ontwikkeling en anderzijds de fabriek voor proefproductie van fotonische chips van New Origin. Daarnaast investeren wij via Oost NL met risicofinanciering in bedrijven die actief zijn in deze snel groeiende hightech markt.

Erwin Hoogland

5.3.2 Regiodeals Zwolle en Stedendriehoek

1.    Wij monitoren en werken mee aan de uitvoering van de Regio Deals in Zwolle en de Stedendriehoek.

 

Erwin Hoogland

5.3.3 Nationaal Groeifonds

  1. Wij ondersteunen in het kader van project Beethoven de versterking van de chiptechnologie activiteiten in Overijssel via provinciale cofinanciering. 
  2. Wij dragen bij aan de doorontwikkeling van Innovatiedistrict Zwolle door cofinanciering van regionale organisaties.

Gert Harm ten Bolscher

5.3.4 Europese programma's

  1. Wij voeren het programmamanagement uit voor het Overijsselse deel van de Europese Programma’s EFRO, Interreg en ELFPO/GLB-NSP 2014-2020 (afronding) en 2021-2027. Wij zien toe op tijdige realisatie van projecten en tijdige besteding van de Europese middelen via onze provincie. Via projecten wordt een bijdrage geleverd aan de ambities van Overijssel.
  2. Wij bevorderen dat Overijssel, en in het bijzonder het MKB, de Europese (thematische) fondsen benut. Dit bereiken wij door te informeren, te stimuleren, te faciliteren en (mede) te ontwikkelen. Dit doen we onder meer via samenwerkingsverband Think East Netherlands, hét innovatieprofiel van Oost-Nederland, het participeren in Europese netwerken als Vanguard, directe contacten met (MKB) bedrijven en andere partners in de regio en het organiseren van leergangen Europa voor collega’s, medeoverheden en kennisinstellingen.
  3. We volgen de ontwikkelingen en publicaties m.b.t. de nieuwe Europese begroting- en programmaperiode 2028 -2034 op de voet. We informeren en adviseren de organisatie hierover waar relevant en borgen, in samenwerking met Public affairs (prestatie 7.3.1 Doelen bereiken met partners), zo goed mogelijk de belangen van Overijssel binnen de toekomstige Europese fondsen en programma's.
  4. We informeren, enthousiasmeren en faciliteren de interne organisatie om meer gebruik te maken van de mogelijkheden van beschikbare EU-fondsen. We sluiten hierbij aan op de vastgestelde Europa agenda en prioriteiten. Wij realiseren dit onder meer door EU-advies- en begeleidingstrajecten voor beleidsprogramma’s op het gebied van lobby, (waarbij wij onder andere gebruik maken van het Huis  van de Nederlandse Provincies), fondsen en netwerken (het instrumentarium uit de Europa agenda) en het organiseren van de leergangen Europa. Cofinanciering vanuit Europese fondsen draagt bij aan de zogenaamde ‘multiplier’ van de provinciale investering: elke geïnvesteerde euro levert flink meer op voor Overijssel.

Erwin Hoogland

6.1.1. Materieel, immaterieel erfgoed en erfgoed in transitie

  1. Wij bewaren en beheren onze archeologische vondsten in het provinciale depot voor bodemvondsten en presenteren de verhalen achter deze vondsten via een publieksprogramma 'De Vondst van Overijssel'.
  2. Wij  maken afspraken met de Monumentenwacht Overijssel-Flevoland over de inspecties van deze monumenten voor de instandhouding van de Overijsselse monumenten, wij voeren wij het Steunpunt Cultureel Erfgoed Overijssel uit voor het ondersteunen van de Overijsselse gemeenten bij de uitvoering van hun wettelijke taken op het gebied van monumentenzorg en wij spreken met de Stichting RIBO (Restauratie & Innovatie in de bouw in Overijssel) af dat ten minste 20 leerlingen worden begeleid naar een leerling-werkplek in de restauratiebouw.
  3. Wij maken met de regeling 'Restauratie Rijksmonumenten' ten minste 10 restauratieprojecten (geen woonhuizen) mogelijk, met de subsidieregeling ‘Verhaal van Overijssel' ten minste 20 projecten die het cultuurhistorische verhaal van onze provincie vertellen en met onze storting in het Fonds Kleine Culturele Initiatieven Overijssel (KCIPO) van het Cultuurfonds Overijssel (zie ook 6.3.1.) ten minste 65 kleinere erfgoedprojecten.
  4. Wij voeren acties uit gericht op het delen van kennis, het verbinden van mensen en organisaties en het bieden van inspiratie op het gebied van monumenten, zoals religieuze gebouwen. Dit doen we onder andere met het Steunpunt Cultureel Erfgoed Overijssel.
  5. Wij continueren onze inzet op religieus erfgoed onder andere door te blijven investeren in kennis door middel van de leerlijn Behoud het kerkgebouw in Overijssel. Daarnaast stellen wij middelen beschikbaar aan Overijsselse initiatiefnemers voor haalbaarheidsstudies op plannen om kerkgebouwen toekomstbestendig te maken.
  6. Wij maken afspraken met de Overijsselacademie over een actueel programma  rond het Nedersaksisch, het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland over het ondersteunen van Overijsselse erfgoedgemeenschappen en met het Erfgoedplatform over de ondersteuning van kleine erfgoedorganisaties, zoals musea.
  7.  Wij werken samen programma’s, zoals Leefbaar Platteland, Sociale Kwaliteit, PPLG (Provinciaal Programma Landelijke Gebied), Natuur voor Elkaar, aan de opgaven van Overijssel en brengen in deze processen erfgoed in als integraal onderdeel van deze opgaven in de leefomgeving.
  8.  We stimuleren en dragen uit om erfgoed vertrekpunt te laten zijn, met als doel: erfgoedinclusief ontwikkelen. Niet om alles in stand te houden, maar juist om gebiedseigen te ontwikkelen. En dat gaat hier niet over alle opgaven in de hele provincie, in dit geval gaat het over de projecten waarbij Landschap Overijssel bij betrokken is of zelf eigenaar is 

Gert Harm ten Bolscher

6.2.1. Een basis voor cultureel aanbod en talentontwikkeling

  1. Wij maken cofinancieringsafspraken met culturele instellingen in Overijssel die voor 2025-2028 meerjarige subsidie van het Rijk (BIS/Cultuurfondsen) ontvangen. Dit geldt ook voor een aantal instellingen in Gelderland die van belang zijn voor heel Oost-Nederland.
  2. Wij stellen met het ministerie van OCW en onze partners in Landsdeel-Oost (cultuurregio’s en provincie Gelderland) een cultuurconvenant 2025-2028 op waarin onze samenwerkingsafspraken worden vastgelegd.
  3. Wij maken prestatieafspraken met museum De Fundatie over het voeren van haar activiteiten, waaronder het beheer, onderhoud, exposeren en actualisatie van onze provinciale collectie.
  4. Wij maken prestatieafspraken met het Filmkenniscentrum en Poppunt Overijssel, provinciale netwerkorganisaties op gebied van film en pop.  Hiermee ondersteunen we talenten en startende ondernemers op het gebeid van pop. en filmtheaters ondersteunen we op het gebied van kennis en netwerkvorming. 
  5. Wij bespreken met Stichting 4Oost (de vier schouwburgen in Overijssel) de voortgang van het Programmeringsfonds
  6. Wij ondersteunen de Cultuurprijs Overijssel 2025 en maken hierover afspraken met de gelijknamige stichting.

Tijs de Bree

6.2.2. Cultureel aanbod en talentontwikkeling vernieuwen en ontwikkelen

  1. Wij voeren samen met onze partners, waaronder de cultuurregio’s en Cultuur+Ondernemen,  activiteiten uit waarmee wij het ondernemerschap in de culturele sector helpen versterken;
  2. Wij maken prestatieafspraken met het OKTO (Overleg Kleine Theaters Overijssel) over versterking van de deskundigheid van de aangesloten theaters;
  3. Wij voeren een Productieregeling Overijssel uit waarmee wij ten minste 10 professionele culturele producties mogelijk maken;
  4. Wij maken samen met de cultuurregio’s afspraken over een vervolg van de drie regioprojecten Cross-TIC in Twente, De Werf in Stedendriehoek en VAKTOR in regio Zwolle;
  5. Wij onderzoeken samen met de cultuurregio’s hoe wij talentvolle makers kunnen helpen om zich creatief en zakelijk verder te ontwikkelen.

Tijs de Bree

6.3.1. Cultuureducatie en cultuurparticipatie

  1.  Wij maken afspraken met scholen en gemeenten over goed cultuuronderwijs en kansengelijkheid van kinderen op basis van het Bestuurlijk Kader Cultuuronderwijs Overijssel 2019-2026; 
  2. Wij maken prestatieafspraken met Rijnbrink op basis van het matchingsprogramma Cultuureducatie met Kwaliteit en de bestuurlijke afspraken ten aanzien van  Cultuurbeoefening;
  3. Wij maken ten minste 15 projecten mogelijk met onze subsidieregeling 'Cultuurparticipatie';
  4. Wij maken met onze subsidieregeling 'Overijssel Toont Talent' amateurkunst zichtbaar in ten minste 12 gemeenten;
  5. Wij maken met onze regeling ‘Cultuurmakelaars’ met 15 gemeenten afspraken over de inzet van cultuurmakelaars om nieuwe culturele initiatieven te ondersteunen, deskundigheid te vergroten en slimme verbindingen te maken met andere sectoren;
  6. Wij maken ten minste 65 kleinschalige projecten mogelijk met onze storting in het Fonds Kleine Culturele Initiatieven Overijssel (KCIPO) uitgevoerd door het Cultuurfonds Overijssel  (zie ook 6.1.1.).

Tijs de Bree

6.4.1. Een leven lang lezen èn leren

  1. Wij maken prestatieafspraken met Rijnbrink over de uitvoering van onze wettelijke taken op het gebied van bibliotheken en over het beheer en uitlenen van bladmuziek aan Overijsselse amateurorkesten en -musici (Musidesk).
  2. Wij stellen samen met onze partners Rijnbrink, gemeenten en bibliotheken, een ontwikkelingsagenda bibliotheekinnovatie op;
  3. Wij ontwikkelen innovatieve crossover projecten met andere domeinen zoals Sociale kwaliteit en Leefbaar Platteland, waaronder het experiment Community Library vanuit het provinciaal programma landelijk gebied ( PPLG); Een Community Library is een bibliotheek die mede wordt vormgegeven door een (deel van) de lokale gemeenschap. We willen hiermee de bibliotheek nog beter laten aansluiten op de behoeften van de lokale omgeving.
  4. Wij stellen een investeringsprogramma 'Aanvalsplan Basisvaardigheden 2025-2027' op. Daarmee investeren we in het vergoten van de basisvaardigheden, zoals lezen, schrijven rekenen en digitale vaardigheden van onze inwoners. 

Tijs de Bree

6.5.1 Overijsselaars zijn vitaal en kunnen deelnemen aan een inclusieve samenleving

  1. Wij faciliteren het Sportnetwerk in Overijssel om te komen tot een duurzame krachtige samenwerkings- en kennisinfrastructuur in Overijssel en werken mee aan de uitvoering van ten minste 10 (boven)lokale projecten.
  2. Wij vergroten de bewustwording, verbeteren de kennisontwikkeling en netwerkvorming voor inclusieve samenleving in Overijssel als rode draad binnen ons beleid.
  3. Wij verbeteren vitaliteit en positieve gezondheid door samen te werken met regionale partners, gezamenlijke ambities te formuleren, projecten te implementeren, terwijl wij al kennisverbinder/netwerkpartner naar nieuwe samenwerkingen blijven zoeken.
  4. Wij geven invulling aan Sociale Kwaliteit als rode draad in de Omgevingsvisie en stellen onze expertise en netwerk  beschikbaar voor de uitvoering van het sociaal economisch perspectief in het Provinciaal Programma Landelijk Gebied.
  5. Wij geven uitvoering aan het Academiehuis Sociale Kwaliteit waarbij we (academische) kennis kunnen koppelen aan vraagstukken op het gebied van onze speerpunten zoals positieve gezondheid, sport en bewegen, sociale ontmoetingsplekken en vrijwilligersbeleid.
  6. Wij zetten in op de 4 regiodeals (Twente, Zwolle, Stedendriehoek, Hardenberg-Drenthe), met als doel om een multiplier effect te creëren te verwezenlijking van onze ambities. 

Tijs de Bree

6.6.1  Duurzame voorzieningen, waardevolle verbindingen, inzet van vrijwilligers en maatschappelijke initiatieven

  1. Wij faciliteren het netwerk rondom sociaal maatschappelijk vastgoed (kulturhusen en multifunctionele sportvoorzieningen) en stellen de inmiddels opgedane kennis en ervaringen over exploitatie van en programmering zo optimaal mogelijk beschikbaar.  
  2.  We ondersteunen maatschappelijke initiatieven van onderop, door de inzet van initiatievencoaches, ons digitale platform ‘Samen voor elkaar’ (waaronder crowdfunding) en het organiseren van een Fondsenfestival.
  3. Wij ondersteunen en waarderen vrijwilligerswerk door middel van netwerkvorming, (het delen van) kennisontwikkeling en het organiseren van een vrijwilligersprijs.
  4. Wij geven uitvoering aan de motie ‘Vrijwilligers, cruciaal voor Overijssel ’ en acties die zijn uitgewerkt in het plan (in samenwerking met de collega’s van Natuur en Milieu, Mobiliteit en Cultuur).
  5. Wij geven invulling aan Sociale Kwaliteit als rode draad in de Omgevingsvisie en stellen onze expertise en netwerk  beschikbaar voor de uitvoering van het sociaal economisch perspectief in het Provinciaal Programma Landelijk Gebied.
  6. Wij geven uitvoering aan het Academiehuis Sociale Kwaliteit waarbij we (academische) kennis kunnen koppelen aan vraagstukken op het gebied van onze speerpunten zoals positieve gezondheid, sport en bewegen, sociale ontmoetingsplekken en vrijwilligersbeleid. We stellen de opgedane kennis beschikbaar voor de Overijsselse samenleving.
  7. Wij sluiten aan bij de projecten binnen de 4 regiodeals (Twente, Zwolle, Stedendriehoek, Hardenberg-Drenthe) die bijdragen aan onze thema's: positieve gezondheid en vitaliteit, sport en bewegen, sociale ontmoetingsplekken, inclusieve samenleving, maatschappelijke initiatieven en vrijwilligers.  

Tijs de Bree

6.7.1 Een platteland waar inwoners goed kunnen wonen, werken en leven in een gezonde en mooie omgeving

  1. Wij voeren onze subsidieregeling "Dorpsplannen" UBS 7.21 uit die in 2024 zijn opengesteld. Hiermee investeren we in het opstellen van dorpsplannen en de uitvoering van lokale initiatieven en dorpsarrangementen. Met onze subsidies maken wij plannen en initiatieven van ten minste 20 dorpen mogelijk.
  2. Wij bouwen verder aan een lerend netwerk waarin ervaringen vanuit de praktijk en kennis vanuit de wetenschap bij elkaar komen. Hiervoor organiseren wij ten minste vier ‘Dorpsschool’-bijeenkomsten waarin inwoners, deskundigen en samenwerkingspartners zoals Rijksuniversiteit Groningen kennis, ideeën, inspiratie en ervaringen kunnen delen.
  3. Op basis van praktijkervaring en opgedane kennis werken we toe naar een breed gedragen Plattelandsagenda met lange termijnvisie voor leefbaar platteland. 
    Dit doen we  samen met inwoners, ondernemers, organisaties, gemeenten en wetenschappers.

Gert Harm ten Bolscher

6.7.2 Erfcoaches

  1. Wij stellen samen met gemeenten in Overijssel Erfcoaches beschikbaar. Zij ondersteunen erfeigenaren om toekomstbestendige keuzes te maken bij actuele vraagstukken zoals stikstof, aanpassing in de bedrijfsvoering en leegstaande gebouwen. 

Gert Harm ten Bolscher

7.1.1 Interbestuurlijke verhoudingen

  1. Wij voeren gesprekken met gemeenten en waterschappen over hun bestuurlijke en ambtelijke slagkracht in relatie tot de financiële context. Waar mogelijk en wenselijk dragen we bij aan oplossingen en bevorderen we mogelijkheden tot samenwerking om met minder middelen alsnog te doen wat nodig is.
  2. De Commissaris van de Koning voert 3x per jaar overleg met een delegatie van  het bestuur van de VNG Overijssel. Daarnaast nemen we, wanneer we daarvoor worden uitgenodigd, deel aan de bestuurlijke platforms van de VNG Overijssel (financieel, ruimtelijk, sociaal en infosamenleving).
  3. Binnen het Interprovinciaal Overleg (IPO) brengen we de Overijsselse belangen voor het voetlicht en benutten we samen met relevante partners onze lobbykracht richting het rijk en de Europese Unie.
  4. We versterken de informatievoorziening tussen GS en PS omtrent IPO-zaken, mede aan de hand van terugkoppeling in de Statencommissies.

Andries Heidema en Liesbeth Grijsen

7.1.2 Interbestuurlijk toezicht

  1. Wij stellen jaarlijks in april voor iedere gemeente een totaalbeeld interbestuurlijk toezicht (IBT) vast.
  2. Bij een rode of oranje kleuring van het totaalbeeld, zien wij risico’s waarop naar onze mening actie nodig is. We gaan daarover in gesprek met de betreffende gemeente.
  3. Wij houden financieel toezicht op onze 25 gemeenten,  2 waterschappen en 17 gemeenschappelijke regelingen.
  4. Wij begeleiden gemeenten die onder preventief toezicht staan, met als doel zo snel mogelijk terug te keren naar een financieel gezonde situatie waarbij repressief toezicht volstaat.
  5. Wij stellen vanuit archief toezicht  voor 25 gemeenten, 1 waterschap en een aantal gemeenschappelijke regelingen IBT-beoordelingen op en leggen in dat kader 10 tot 15 inspectiebezoeken af.
  6. Wij investeren in capaciteit en kennis om uitvoering te kunnen geven aan nieuwe archief- en informatiewetgeving.

Andries Heidema (IBT/AT) en Tijs de Bree (FT)

7.1.3 Integere overheid en aanpak ondermijning

1. We investeren op het vergroten van de bewustwording (en weerbaarheid) van onze ambtenaren en bestuurders door:  

  • Maandelijks bij de workshop integriteit voor nieuwe medewerkers aandacht te schenken aan het thema ondermijning; 
  • Jaarlijks een bijeenkomst te organiseren voor medewerkers in kwetsbare functies; 
  • Periodiek (6-wekelijks) een informerende nieuwsbrief uit te brengen voor ambtenaren en per kwartaal voor bestuurders (in Overijssel) over de (provinciale) aanpak van ondermijning in Overijssel; 
  • Jaarlijks een campagne MMA (Meld Misdaad Anoniem) te ondersteunen gericht op het vergroten van de meldingsbereidheid van signalen van ondermijning in Overijssel. 

2. Wij passen conform onze BIBOB-beleidsregel 2024 de bevoegdheden uit de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob) toe op vergunningen, subsidies, aanbestedingen en vastgoedtransacties.  

3. We bespreken maandelijks met de districten IJsselland en Twente: 

  • De voortgang van het provinciaal uitvoeringsplan aanpak ondermijning gericht op de ondersteuning van gemeenten (bijvoorbeeld in het buitengebied en/of op bedrijventerreinen en ondersteuning van gemeenten bij aanpak ondermijning op vakantieparken; 
  • De inzet van het provinciaal ondersteuningsteam met specialisten die gemeenten gaan ondersteunen bij de uitvoering van het uitvoeringsplan aanpak ondermijning. 

4. Wij nemen deel aan de reguliere overleggen met onze (veiligheids-)partners (politie, belastingdienst, gemeenten e.a.) binnen het samenwerkingsverband Regionaal Informatie- en Expertisecentrum Oost-Nederland (RIEC-ON) om signalen van ondermijning in kaart te brengen. 

5. We laten onderzoeken of en op welke wijze de provincie van meerwaarde kan zijn bij het voorkomen dat jongeren in het criminele circuit belanden. 

Andries Heidema

7.1.4 (Rijks)taken Commissaris van de Koning

  1. Wij behandelen de procedures voor (nieuwe) benoeming burgemeesters en de herbenoemingsprocedures voor zittende burgemeesters en bereiden de reguliere klankbordgesprekken met alle 25 burgemeesters voor.
  2. Wij bereiden de ambtsbezoeken, gemiddeld 6 per jaar, aan de Overijsselse gemeenten voor.
  3. Wij bereiden (werk)bezoeken van het Koninklijk Huis (mede) voor en adviseren over voorstellen voor Koninklijke onderscheidingen en Koninklijke predicaten.
  4. Wij behandelen bemiddelingsverzoeken aan de Commissaris van de Koning (in het kader van de Ombudsfunctie).
  5. Vanuit de rol van de Commissaris van de Koning bevorderen we de bestuurlijke weerbaarheid, integriteit en veiligheid van onze provinciale Overijsselse bestuurders en volksvertegenwoordigers. Dit bewaken we eveneens voor de bestuurders van de 25 Overijsselse gemeenten. Dat vindt zowel collectief als individueel plaats.
  6. Wij verzorgen de reguliere inhoudelijke ondersteuning van de Provinciale Regietafel Asiel en de beleidsadvisering op de thema's asiel en vluchtelingen. Dit doen we omdat de Commissaris van de Koning als Rijksorgaan o.a. voorzitter is van de Provinciale Regietafel Asiel.
  7. Wij bereiden  een Overijssels programma voor inzake de herdenking en viering van 80 jaar vrijheid.

Andries Heidema

7.2.1 Jongeren en democratie

  1. Wij verzorgen ongeveer 100 provinciespelen en 5 debat- en verkiezingsactiviteiten voor jongeren, met name gericht op mbo-studenten, onder de vlag Overijssel doet mee! (ODM). Als actieve regionale partner van Prodemos, Huis voor Democratie en Rechtsstaat, organiseren wij samen zo’n 300 gastlessen en activiteiten op scholen in Overijssel en bij de Overijsselse gemeenten. 
  2. Wij begeleiden de Jongerenraad Overijssel en verbinden deze met het provinciebestuur om samen te bepalen hoe jongeren betrokken kunnen worden bij politiek en democratie. 
  3. Wij werken samen met Overijsselse basisscholen en  de twee grootste MBO scholenclusters (Deltion en ROC Twente) op het thema burgerschap, onder meer door gezamenlijke lesprogramma's te ontwikkelen.
  4. Wij ondersteunen minimaal de helft van de gemeenten in Overijssel bij ‘democratische activiteiten’ en faciliteren en coördineren lokale activiteiten die voor alle gemeenten beschikbaar zijn, zoals de Democratiefabriek. 
  5. We vernieuwen en innoveren het activiteitenpalet van ODM, zodat we aan blijven sluiten bij de behoeften van jongeren. 

Andries Heidema

7.2.2 Participatie

  1. In voorstellen die we aan PS voorleggen en voorstellen waar we als GS over besluiten maken we bij de start van het proces via een participatieplan inzichtelijk hoe we participatie vormgeven. Via het participatieverslag geven we vervolgens inzicht in het doorlopen van het participatieproces en de manier waarop dit een plek heeft gekregen in beleid of uitvoering. We geven hiermee uitvoering aan de Overijsselse Participatievisie en -werkwijze  (Statenvoorstel Participatievisie en -werkwijze)) en ook aan door de staten aangenomen motie Voor de inwoners en met de inwoners (november 2023) ;
  2. Vanuit het Expertisecentrum Participatie voeren we een onderwijs- en trainingsprogramma uit binnen de provinciale organisatie;
  3. In het kader van evalueren, leren en bijstellen zetten we een aantal steekproeven uit onder mensen die betrokken waren bij een participatieproces om van hen te horen wat goed ging en wat niet. We rapporteren hierover in de vorm van ‘successen en lessen’ in het kader van de jaarlijkse monitor.

Liesbeth Grijsen

7.2.3 Beleidsinformatie: kennis, onderzoek en data-science

  1. Wij faciliteren het datagedreven werken binnen de provincie door innovatieve projecten uit te voeren, een dataplatform in te richten en te zorgen voor een solide databasis door goed databeheer en gebruik van de wettelijk verplichte basisregistraties. In 2025 wordt de basisregistratie ondergrond (BRO) hieraan toegevoegd. 
  2. Wij werken open en transparant als het gaat om onze data en de door ons gebruikte methoden en technieken, als ook de resultaten die we behalen. In 2025 wordt de voor iedereen toegankelijke onderzoeksbibliotheek, onderdeel van de Kennishub, verder gevuld met onderzoeksrapporten. 
  3. We gaan ons geografische informatiesysteem toekomstbestendiger maken waardoor we nog effectiever informatie kunnen creëren en ontsluiten. We kunnen hierdoor ons toenemend aantal gebruikers en het datagedreven werken binnen de provincie beter faciliteren.  
  4. Op basis van de door PS vastgestelde onderwerpen en indicatoren maken we een Tussenbalans over de eerste helft van deze coalitieperiode. 
  5. Als provinciale kennismakelaar delen we actief onze kennis bijvoorbeeld door samen te werken met gemeenten en kennisinstellingen, de Kennishub Overijssel en het tweejaarlijkse beleidsinformatiecongres. 
  6. We zorgen voor voldoende kwalitatieve onderzoekscapaciteit (o.a. lerend evalueren) voor belangrijke provinciale programma’s en projecten. Daarnaast blijven wij ons op dit vlak in 2025 verder ontwikkelen en innoveren. 

Andries Heidema

7.3.1 Doelen bereiken met partners

  1. In Regio Zwolle werken wij samen met partners aan de realisatie van de Meerjarenagenda (MJA) door invulling te geven aan de ruimtelijke opgaven (uitvoering NOVEX en Verstedelijkingsstrategie) in het Dagelijks Bestuur en afstemming van onze provinciale belangen in het Algemeen Bestuur. Wij zoeken aansluiting tussen onze programmafinanciering en de activiteiten van de MJA. In het verlengde hiervan verzorgen wij de kassierschappen Regio Deals en NOVEX;
  2. In Regio Stedendriehoek werken wij samen met partners aan de realisatie van de Strategische Agenda door in te zetten op het opstellen van een Verstedelijkingsstrategie met het Rijk en afstemming van onze provinciale belangen met het Algemeen Bestuur. In het verlengde hiervan zoeken wij aansluiting tussen onze programmafinanciering en de projectvoorstellen van de Regio Deals;
  3. In Twente werken wij samen met partners aan de realisatie van diverse regionale doelen, onder andere via gemeenten en de Twente Board, door in te zetten op het opstellen van een Verstedelijkingsstrategie met het Rijk en afstemming van onze provinciale belangen. In het verlengde hiervan participeren wij in de Regio Deals;
  4. Wij lobbyen op Nederlandse-, Duitse- en Europese schaal op basis van geprioriteerde provinciale lobby-agenda’s, met focus op de opgaven van Overijssel, zoals overeengekomen met onze partners en vastgelegd in het Coalitieakkoord.
  5. Wij organiseren relatie- en netwerkbijeenkomsten en ontmoeten partners in Nederland, Duitsland en Europa, waaronder onder andere de jaarlijkse ontmoeting met Oost-Nederlandse Kamerleden, het Regiocongres,  de Koningsdagreceptie in Düsseldorf en de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel.
  6. We lobbyen samen met onze partners voor het beschikbaar komen van Europese fondsen voor Oost-Nederland/Overijssel in de periode 2021-2027, en in voorbereiding op de nieuwe programmaperiode 2027-2034. (Zie ook prestatie 5.3.4 Realisatie Europese programma’s).

Andries Heidema, Liesbeth Grijsen, Erwin Hoogland, Martijn Dadema

7.3.2 Wet open overheid

De te behalen doelen uit de Wet open overheid (Woo) voor de actieve openbaarmaking zijn als volgt; 

  • de wettelijk verplichte informatie categorieën en de daarbinnen vallende stukken, worden gepubliceerd op een daarvoor centraal aangesteld portaal;
  • de informatie stromen die betrekking hebben op de 11 vastgestelde informatie categorieën worden in kaart gebracht en er wordt gekeken naar de beste en snelste manier om deze informatie te publiceren.

De te behalen doelen uit de Wet open overheid (Woo) voor de passieve openbaarmaking zijn als volgt; 

  • Bij Woo-verzoeken zoeken wij altijd contact met de verzoeker om adequaat te voorzien in de behoefte aan informatie. Bij omvangrijke verzoeken kan de verzoeker worden uitgenodigd om gezamenlijk een selectie te maken uit de beschikbare documenten;
  • De extern gedeelde documenten inzake een Woo-verzoek; ontvangstbevestiging, verzoek tot precisering, verdagingsbesluit, eventueel deelbesluit en eindbesluit zijn uniform door het gebruik van sjablonen. Daarmee beogen wij bij te dragen aan volledige, deugdelijke en zorgvuldig gemotiveerde besluitvorming.;
  • Woo-besluiten worden inclusief de te openbaren documenten gepubliceerd op een daarvoor centraal aangesteld portaal, zodat herhaalverzoeken eenvoudig te doen zijn;
  • Het publicatieportaal is goed vindbaar, zowel via de website als via de nationale centrale verwijsindex. 
  • Wij proberen zoveel mogelijk binnen de wettelijke termijn te besluiten op Woo-verzoeken. Redenen waarom het verzoek niet binnen de wettelijke termijn kan worden behandeld kunnen zijn onduidelijkheid over de gevraagde informatie of het aantal verzoeken in verhouding tot de beschikbare capaciteit.;
  • Indien een voldoende gespecificeerd verzoek zodanig omvangrijk is dat niet binnen de wettelijke termijnen kan worden beslist, treden wij voor het einde van de termijn in overleg met de verzoeker over de prioritering.

Andries Heidema

7.3.3 Communicatie

  1. We geven uitvoering aan acties die voorvloeien uit de 0-meting naar de digitale toegankelijkheid van de provinciale websites en applicatie.
  2. Onderdeel van die acties (zie onder 1) is dat we “losse websites” over provinciale projecten en programma’s in de provinciale websites of integreren in de provinciale websites of aanpassen zodat ze daarmee voldoen aan de wet- en regelgeving t.a.v. digitale toegankelijkheid.

Andries Heidema

7.3.4 Bezwaar en beroep

  1. Wij handelen bezwaarschriften en klachten vanuit een open houding en gericht op een goede communicatie, in een begrijpelijke taal. Indien nodig schakelen wij een mediator of onafhankelijke deskundigen in om te komen tot een duurzame oplossing.
  2. Wij benutten bezwaren, klachten en claims als leerpunten om het handelen van de provincie te verbeteren en adviseren intern over kansen voor verbeteringen.
  3. We streven ernaar om minstens 75% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn af te handelen. Daarbij houden we rekening met wettelijke verdagingsmogelijkheden en opschorting van de termijn in overleg met belanghebbenden.
  4. Wij voeren een onderzoek uit onder circa 100 bezwaarmakers over de tevredenheid over de gevolgde procedure en de genomen beslissing.

Andries Heidema

7.3.5 Gedeputeerde Staten

1. De circulaires van het Rijk betreffende beloning politieke ambtsdragers provincies uitvoeren.

Andries Heidema

7.4.1 Provinciale Staten

  1. Netwerken (Griffie) : binnen en buiten de organisatie zoeken we contact met professionals en collega’s om de zichtbaarheid van zowel PS als de griffie te vergroten.
  2. Communicatie:  Onze communicatie is politiek neutraal en gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van PS. Het uitgangspunt is laten zien wat PS doen, waar de Statenleden zijn en hoe besluitvorming verloopt. Bij communicatie aan PS valt te denken aan de Statensite, de nieuwsbrief en het activiteitenoverzicht. Communicatie over PS begint bij de webpagina van PS op overijssel.nl, NotuBox en berichten op social media om bijvoorbeeld vergaderingen aan te kondigen. Daarbij streven we naar begrijpelijk taalgebruik (niveau B1), een toegankelijke website en begeleiden we inwoners ook met hun verwachtingen van PS.
  3. Ook vanuit het oogpunt van communicatie en participatie willen we inzetten op nieuwe kansen voor PS. Er zijn ideeën om meer te doen met video, te experimenteren met een podcast en we denken graag mee over een motiemarkt of andere invulling van infosessie- en commissiedagen, om zo de verbinding met de samenleving verder te versterken. In 2025 willen we dit verder doorontwikkelen.
  4. Digitalisering en verbetering informatievoorziening richting PS. In 2025 krijgen we een nieuw Audio Visueel systeem bij PS.
  5. Weerbaar bestuur: Met de werkgroep integriteit en integriteitsambassadeurs besteden we in 2025 aandacht aan integriteit, agressie en ongewenste omgangsvormen en ondermijning.

Andries Heidema

7.4.2 Trendbureau Overijssel

Trendbureau verantwoordt financieel in de provinciale begroting en inhoudelijk en qua programmering aan de programmaraad. Met de programmaraad zijn de volgende prestaties voor 2025 afgesproken: 

  1. Oplevering Trendweb 2025 in kader van gemeenteraadsverkiezingen 2026;
  2. Verdieping /doorwerking verkenning Kunst en Cultuur;
  3. Focus bepaling verkenning 'De Toekomst is er al';
  4. Op verzoek bijdrage leveren aan activiteiten van derden, in vorm van presentaties, workshops, hulp bij vraagarticulatie, schriftelijke bijdragen/commentaar, deelname werksessies etc..

Andries Heidema

7.4.3 Sociaal Economische Raad Overijssel

De Sociaal Economische Raad (SER) Overijssel verantwoordt financieel aan haar raad, in de provinciale begroting en aan SER Nederland. Inhoudelijk verantwoordt de SER Overijssel aan haar raad en aan SER Nederland. Met GS vindt jaarlijks in het najaar overleg plaats over relevante thema’s, ontwikkelingen en wensen. Voor 2025 zijn de volgende prestaties afgesproken:

  1. Ten minste vier gevraagde en/of ongevraagde adviezen aan GS over sociaal-economische thema’s in Overijssel (in kwartaal 4 van elk jaar zijn deze onderwerpen bekend).
  2. Een platform bieden voor werkgevers- (VNO-NCW Midden en MKB Nederland) en werknemersorganisaties (FNV en CNV) in Overijssel, de arbeidsmarktregio’s en LTO Noord.
  3. Doorvertalen van landelijke ontwikkelingen vanuit SER Nederland en inbrengen van ontwikkelingen en adviezen vanuit SER Overijssel.
  4. Contact onderhouden met de economic boards, Oost NL, kennis- en onderwijsinstellingen en andere sociaal-economische organisaties in Overijssel, deelnemen aan bijeenkomsten en input leveren voor beleid van derden.

Erwin Hoogland