Coöperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A. (Utrecht)
Hoort bij prestatie
Provinciaal publiek belang
De provincie Overijssel werkt in verschillende verbanden samen met het Rijk, de provincies en vervoersregio’s aan efficiënt en doeltreffend openbaar vervoer voor reizigers. Het doel is te komen tot een beter mobiliteitsbeleid van de leden en het realiseren van een doeltreffend en efficiënt vervoer voor de reiziger.
Dit belang is ook verankerd in de statuten van de coöperatie Dova (Decentrale ov autoriteiten), waarin het doel omschreven is als 'het faciliteren en ondersteunen van de leden bij collectieve vraagstukken op het gebied van de exploitatie, infrastructuur en services voor reizigers, zoals informatievoorziening over het openbaar vervoer en andere vormen van collectief vervoer of individueel vervoer, om zo in de stoffelijke behoeften van haar leden te voorzien krachtens overeenkomsten met hen te sluiten in het bedrijf dat zij te dien einde ten behoeve van haar leden uitoefent of dat één of meer van haar dochtervennootschappen/deelnemingen uitoefent of doet uitoefenen.'
Juridische vorm
Privaatrechtelijke organisatie (coöperatieve vereniging, Burgerlijk wetboek, boek 2).
Partijen
De twaalf provincies, Vervoerregio Amsterdam, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en OV Bureau Groningen-Drenthe. Het aandeel van de provincie Overijssel in het resultaat bedraagt 5,7%.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht in de Algemene Ledenvergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin is M. Dadema).
Financieel belang
De jaarlijkse reguliere bijdrage aan DOVA bedraagt € 276.00. Deze bijdrage wordt jaarlijks geïndexeerd.
Bijzonderheden
Mede door inspanningen van DOVA zijn in 2023 in de Tweede Kamer de moties Krul c.s. en Bikker c.s. aangenomen. Deze moties dragen bij aan de mogelijkheden tot instandhouding en doorontwikkeling van het openbaar vervoer in 2024 en verder. Ook is hiermee een sterke prijsstijging van 11,72% voor de reizigers voorkomen.
Overigens zijn niet alle actuele vraagstukken opgelost. De OV-bedrijven hebben nog steeds te weinig personeel en de sociale onveiligheid in het OV groeit helaas nog.