Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Dit is hoe wij denken

Bedrijfsvoering als motor voor maatschappelijke impact  
De provincie wil als organisatie beter aansluiten op de samenleving. Dat vraagt om een transparante en effectieve aanpak van maatschappelijke opgaven. De wereld om ons heen verandert snel: opgaven worden complexer, de verantwoordingsplicht zwaarder en wetgeving strenger. Tegelijkertijd groeit de behoefte om als één overheid samen te werken.   

Om wendbaar, doelgericht en betrouwbaar te kunnen opereren, zijn we bezig met een herpositionering van bedrijfsvoering. Door bedrijfsvoering vanaf het begin te betrekken bij beleid en uitvoering, ontstaat een gedeelde verantwoordelijkheid. Beleid, uitvoering en bedrijfsvoering brengen ieder hun vakmanschap in, denken mee vanuit de bedoeling én de randvoorwaarden en versterken elkaar.  

Hoe dat er uit ziet, leest u bij ‘Dit is wat wij doen.’

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Dit is wat wij doen

Bedrijfsvoeren gaat over veel verschillende aspecten en ieder aspect kent zijn eigen opgaven en uitdagingen. Wat bindt is de opgave om het bestaande steeds beter te doen en om steeds in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Dit onder de noemer ‘continu verbeteren’. 

Actualiteiten

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Actualiteiten

Facilitaire zaken
De dienstverlening van BV faciliteiten is onder te verdelen in drie domeinen: huisvesting en vastgoed, dienstverlening en veiligheid. Het doel van onze dienstverlening is dat wij onze collega's, bestuurders en bezoekers vanzelfsprekend veilig, gastvrij en duurzaam ondersteunen. Om dit ook in de toekomst professioneel te kunnen blijven doen is een verbetertraject gestart dat we in 2026 afronden. 

Domein huisvesting en vastgoed
Project Huisvesting  
Het integrale project huisvesting, verloopt volgens planning en blijft binnen het gestelde budget. In 2026 gaan we de resterende 30% van de scope van het project realiseren. Voor 2026 staan drie belangrijke onderdelen op de planning:  
1.    De herinrichting van het restaurant en vervanging van de keukenapparatuur; 
2.    Aanpassingen aan de steunpunten; 
3.    De herinrichting van verdieping 1 in het hoofdgebouw.  

Mobiliteitshub  
We hebben toegezegd mee te werken aan de realisatie van een mobiliteitshub onder de parkeerplaats van het Provinciehuis. Ten aanzien van de tijdelijke parkeervoorzieningen hebben we randvoorwaarden aan de gemeente Zwolle kenbaar gemaakt, zodat deze straks ook sociaal veilig en aantrekkelijk zijn. 

Domein dienstverlening
Vanuit onze maatschappelijke opdracht bieden we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een passende werkplek.  De aansturing van het team is hierop aangepast.  In 2026 geven we hier verder invulling aan en verkennen we aanvullende mogelijkheden binnen de facilitaire dienstverlening. 

Domein veiligheid 
De veranderende maatschappelijke en geopolitieke context maken het dat we in 2025 besloten hebben om het domein veiligheid toe te voegen. Dit vergt specifieke aandacht en kennis, die we gericht aanvullend gaan werven.  

Human Resources  
Als provincie spelen we een sleutelrol in het oplossen van de grote vraagstukken van deze tijd.  Omdat de wereld om ons heen voortdurend in beweging is, kunnen wij als werkgever niet stil blijven staan. Nieuwe technologieën, maatschappelijke verwachtingen en grote opgaven vragen niet alleen inhoudelijk om nieuwe aanpakken, maar ook om een frisse kijk op werkgeverschap en op Human Resources (HR).    

HR visie en ambitie (HR 2026-2030) 
De HR-visie richt zich op vijf thema’s: Strategisch Partnerschap, Wendbaarheid en Leercultuur, Eigen Regie, Aantrekkelijk en Inclusief Werkgeverschap, en Procesoptimalisatie. Een open leercultuur met aandacht voor persoonlijk leiderschap en adaptief vakmanschap versterkt de flexibiliteit en slagkracht van de organisatie.  

Identity & Access Management (IDU-IAM) 
In het kader van de procesoptimalisatie van onze Instroom-Doorstroom-Uitstroom processen vindt de implementatie van IDU IAM (Identity & Access Management) plaats. 

Wet DBA
In het kader van de wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) scherpen wij de bewustwording en keuzes omtrent inhuur aan en helpen wij de organisatie proactief hierop te monitoren.   

Diversiteit, Gelijkwaardigheid en Inclusie  
Inzake Diversiteit, Gelijkwaardigheid en Inclusie geeft HR-invulling aan het onderdeel Werkgeverschap.  Op basis van de motie ‘Iedereen doet mee’ wordt het projectplan gefaseerd uitgerold in 2026.   

Agressie en geweld 
We hebben extra aandacht voor de toenemende mate van agressie en geweld richting onze werknemers in het veld, door verharding van de maatschappij. We lopen voorop met de aanstelling van een Adviseur Veilige Publieke Taak. Deze adviseur begeleidt en adviseert de eenheden in het omgaan met grensoverschrijdend gedrag. 
 
Financiën
Onze financiële teams Financiën (FIN) en Financiële Rapportage en Administratie (FRA), staan aan de basis van een up-to-date financiële administratie en betrouwbare financiële verslaglegging.   

Financieel beleid en kaders
Onze intentie is te komen tot een structurele begroting die nu en in de toekomst passend is bij onze structurele taken. Daartoe zijn in de Perspectiefnota 2026 middelen gereserveerd. Met de auditcommissie zal de betrokkenheid van Provinciale Staten worden afgestemd. Wij voorzien de resultaten in het traject van de Perspectiefnota 2027.  

Door het verloop binnen de organisatie zien wij veel financiële basiskennis bij de medewerkers verdwijnen. Wij zetten in op het bevorderen, delen en borgen van deze kennis door o.a. online lesaanbod als het verzorgen van trainingen. 

Inkoop- en aanbesteden  
In 2026 zetten we verder in op maatschappelijk verantwoord opdrachtgeven en inkopen (MVOI), het versterken van de inkoopfunctie, verbetering van de inkoopprocessen en een optimalisatie van het contract- en leveranciersmanagement.   

Landelijke ontwikkelingen 
Keuzes van het Rijk over bijvoorbeeld het Provinciefonds, de belasting op mobiliteit en ‘Elke regio telt’ hebben een directe impact op onze begroting.  

Voor de invoering van een verdeelmodel per 1 januari 2027 is een verdere verfijning en aanscherping van het voorliggende verdeelmodel noodzakelijk is. Afgesproken is om per 1 januari 2026 een financiële tussenstap te zetten in het proces. Voor Overijssel leidt dit tot een negatief effect van circa € 6 miljoen in 2026.   

Juridische zaken
Ons provinciale beleid en activiteiten zijn verweven met ingewikkelde juridische vraagstukken. Denk daarbij aan de PAS-melders, de vergunningen voor windturbines, het oprichten van een warmtenet maar ook de afwikkeling van de schademeldingen rond het kanaal Almelo de Haandrik.  
 
Ook in 2026 zal dit om intensieve betrokkenheid van onze juridische collega’s vragen. Daarbij is rechtmatigheid vanzelfsprekend het vertrekpunt en de inzet gericht op oplossingen met oog voor de menselijke maat.   
 
Juridische kwaliteitszorg 
Naast de werkzaamheden in concrete dossiers heeft het team een taak in het bevorderen en waarborgen van de juridische kwaliteit in brede zin. 
 
Arbeidsmarkt 
Het is een uitdaging om de juiste talenten en de beste expertise binnen te halen zowel op de arbeidsmarkt als ook de inhuurmarkt. Ook in 2026 zal dit veel van onze aandacht vragen.  

Aangepaste bezwaarprocedure 
 Vanaf 2026 gaan wij werken met een aangepaste bezwaarprocedure waarbij zal worden gewerkt met een keuzemenu.  
 
Informatievoorziening en digitalisering (I&D)
De provincie Overijssel staat voor een urgente opgave: het structureel versterken van de informatiehuishouding. Informatie is tegenwoordig volledig digitaal, complex en continu beschikbaar, en staat onder publieke, bestuurlijke en juridische aandacht. Daarom worden steeds hogere eisen gesteld aan transparantie, betrouwbaarheid en veiligheid van overheidsinformatie door inwoners, bedrijven, media en rechters. 

Investeringen zijn nodig
De bestuurlijke risico’s zijn reëel en actueel. Meerdere interne audits, concerncontrol-rapportages en externe onderzoeken hebben consistent aangetoond dat wij op essentiële onderdelen een ontwikkelopgave hebben. Denk aan wetgeving op het gebied van digitale toegankelijkheid, de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en het voldoen aan de Wet open overheid (Woo). Dit raakt direct aan onze rechtmatigheid, bestuurlijke betrouwbaarheid en verantwoording.  
 
Deze constatering vraagt om een structurele, integrale en programmatische aanpak, die de kern raakt van hoe wij als provincie omgaan met onze informatie-verantwoordelijkheid. Voor de uitvoering van dit programma is in de Perspectiefnota 2026 een investeringsopgave van € 11 miljoen voorgesteld.  Het Statenvoorstel geeft hier richting en invulling aan. Dit is een meerjarig ontwikkelproces dat vraagt om vasthoudendheid, bestuurlijk commitment en samenwerking.  
 
Concern control
Rechtmatigheidsverantwoording door Gedeputeerde Staten 
Wij zijn staatsrechtelijk en bestuurlijk verantwoordelijk voor de rechtmatigheid. Wij stellen als Gedeputeerde Staten zelf een verantwoording op, die opgenomen wordt in de jaarstukken. Daarnaast geven wij in de Paragraaf bedrijfsvoering een nadere toelichting op alle afwijkingen die in de rechtmatigheidsverantwoording zijn opgenomen, om deze afwijkingen in de toekomst te voorkomen.

Doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken 
Jaarlijks voeren wij een onderzoek uit naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in het kader van artikel 217a PW. Wij hebben een onderzoeksplan vastgesteld met als onderwerp lobby. De doelstelling van dit onderzoek is om inzichten te geven in de doeltreffendheid en doelmatigheid van de provincie Overijssel in relatie tot bovengenoemde thema. 

Risico's

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Risico's

Blijvende focus op digitale weerbaarheid
Digitale weerbaarheid is een groeiend risico voor onze bedrijfsvoering.  Het risico is de afgelopen jaren onder andere toegenomen door verdere digitalisering, versnellende technologische ontwikkelingen, geopolitieke spanningen en de professionalisering van cybercriminaliteit. Cyberaanvallen, datalekken en verstoringen van digitale systemen kunnen de continuïteit van kritieke processen direct in gevaar brengen. Denk aan het uitvallen van vergunningverlening, bereikbaarheid van informatie of crisisbeheersing. Daarnaast kan reputatieschade ontstaan wanneer burgers en partners het vertrouwen in de digitale veiligheid verliezen. Ook de afhankelijkheid van externe partijen en ketensamenwerking maakt de provincie extra kwetsbaar. Investeringen in beveiliging, monitoring en bewustwording van onze systemen en processen zijn daarom noodzakelijk om risico's te beheersen en de bedrijfsvoering toekomstbestendig te houden.

Informatiehuishouding op orde
Informatie is vrijwel volledig digitaal geworden: complex, versnipperd, continu beschikbaar en permanent onder publieke, bestuurlijke en juridische loep. Onze inwoners, bedrijven, media en rechters stellen terecht steeds hogere eisen aan de transparantie, betrouwbaarheid en veiligheid van overheidsinformatie.  Wij hebben geconstateerd dat we in onze informatiehuishouding tekort schieten en voor een fundamentele en urgente opgave staan. In de Perspectiefnota 2026 hebben wij daarom aan u een investering van € 11 miljoen gevraagd om de basis op orde te krijgen.  In 2026 benutten wij deze middelen om de benodigde acties te implementeren en uit te voeren. 

Weerbaarheid van de provinciale organisatie
In een wereld van toenemende geopolitieke spanningen groeit de kwetsbaarheid van onze provinciale organisatie. Niet alleen op strategisch of maatschappelijk vlak, maar ook op het gebied van facilitaire processen. Facilitaire risico’s, zoals verstoring van gebouwen, energievoorziening en demonstraties  kunnen de continuïteit van onze dienstverlening in gevaar brengen. Wij nemen in 2026 maatregelen om onze weerbaarheid te versterken, bijvoorbeeld door onze calamiteitenorganisatie steviger neer te zetten en te positioneren. Wij informeren u over de voortgang via de planning- & controlcyclus.