De benodigde weerstandscapaciteit wordt bepaald aan de hand van de risico's die wij hebben geïnventariseerd. Niet alle risico’s zijn te voorzien, het risicoprofiel is daardoor nooit 100% volledig. Periodiek actualiseren wij de risico's en beheersmaatregelen van de organisatie. Deze inventarisatie heeft geleid tot een actueel beeld van de benodigde weerstandscapaciteit. De benodigde weerstandscapaciteit bedraagt volgens dit laatste beeld € 66,7 miljoen.
Er kan onderscheid gemaakt worden tussen incidentele en structurele risico's. Bij de bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit behandelen we alle risico's als incidenteel. Indien structurele risico's zich voordoen kunnen we hier namelijk binnen een jaar maatregelen voor treffen ter voorkoming van dergelijke risico's in de toekomst. In de risicotabel geven we weer welke activiteiten de grootste impact hebben op de benodigde weerstandscapaciteit. In de tabel hebben we een aantal risico's niet genoemd die wel aandacht verdienen.
Vermogensbeheer
De marktontwikkelingen zijn van invloed op de obligatieportefeuille. Dit heeft effect op de omvang van het vermogen. De onderliggende renterisico’s en koersrisico’s beschrijven we in de Paragraaf financiering. Het financiële gevolg van dit risico nemen we niet mee in de benodigde weerstandscapaciteit.
Grond
In de Paragraaf grondbeleid gaan we in op de risico’s van ons grondbezit, waarvan de financiële gevolgen zijn afgedekt door de algemene reserve grond (ARG). Het financiële gevolg van deze risico's nemen we niet mee in de benodigde weerstandscapaciteit.
Infrastructurele projecten
De afgelopen jaren is een aantal grote infrastructurele projecten gerealiseerd, zoals bijvoorbeeld de Vechtdalverbinding en de N34. Voor alle projecten in uitvoer is binnen het uitvoeringsbudget rekening gehouden met een risicoreservering en worden de risico's nauwlettend gemanaged.
Uitloop projecten
We zien de afgelopen jaren meer en meer spanning ontstaan op de planningen van onze projecten. Deze spanning (met uitloop van projecten tot gevolg) heeft meerdere oorzaken, echter zien we 3 belangrijke (nieuwe) ontwikkelingen.
- De uitspraak van Raad van State rondom stikstof gaat impact hebben op de scope en planning van projecten en (de beheersing van) bodemsanering. Mogelijke stilstand van projecten is reëel in verband met het niet (kunnen) verkrijgen van vergunningen in het kader de huidige stikstofwetgeving en jurisprudentie op dit punt.
- De tweede ontwikkeling die we zien is dat planningen van projecten onder druk komen te staan door de lange doorlooptijd bij nutsbedrijven en aannemers voor het verleggen van kabels en leidingen. De lange doorlooptijd is mede ontstaan door de grote vraag richting nutsbedrijven in het kader van o.a. de energietransitie.
- Als derde en laatste aspect zetten we de laatste jaren als gevolg van de veranderende maatschappij en onze rol daarin, maximaal in op participatie en omgevingsmanagement. Los daarvan blijft de zorg dat de omgeving ‘negatieve invloed’ kan uitoefenen op de planning, kosten en de daadwerkelijk uitvoering van projecten, door bijvoorbeeld bezwaar en beroepsprocedures.
Hoogovenslakken
De afgelopen periode is er in het landelijke nieuws volop aandacht voor (verontreinigde) hoogovenslakken. De huidige stand is dat we zelf geen beleid hebben op dit punt, waarbij we ons conformeren aan de landelijke wetgeving.. Op dit moment hebben we niet exact inzichtelijk bij hoeveel wegen in Overijssel en/of in ons areaal er als fundering hoogovenslakken zijn toegepast. Ook de financiële omvang om deze fundering mogelijke te vervangen is daarmee niet inzichtelijk. Op dit moment wordt steekproefsgewijs (projectmatig) onderzocht waar mogelijke slakken aanwezig zijn. Maar concretere maatregelen en hoeveel kosten daaraan verbonden zijn is nog niet bekend.
Vloedbeltverbinding
De huidige Raad van State procedure die zowel qua planning als mogelijk qua inhoud van de uitspraak effect kan hebben. Daarnaast is de mogelijke onteigeningsprocedure van gronden indien we minnelijk niet tot overeenstemming komen met grondeigenaren grote gevolgen hebben en het aantreffen van Glauconiet in de bodem wat mogelijk een kostenverhogend effect heeft op de aan te brengen technische funderingsconstructies voor de te bouwen onderdoorgang onder het spoor.