36.311 Uitgaven (x1000)
Kerntaak 5: Regionale economie

Kerntaak 5: Regionale economie

36.311 Uitgaven (x1000)

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Dit is hoe wij denken

Werken aan een toekomstbestendige regionale economie

In Overijssel kijken we breder naar economie. Voor ons is economische groei geen doel op zich, maar een middel om de welvaart en het welzijn van al onze inwoners te vergroten. In het hart van deze visie staan onze familiebedrijven en het midden- en kleinbedrijf, die al generaties lang het fundament vormen van onze regionale economie. Onze ambitie: een toekomstgerichte economie, die krachtig en weerbaar is.
 
We staan sterk door samenwerking. Met partners als Novel-T, Kennispoort Regio Zwolle, Ondernemershuis Stedendriehoek en Oost NL bouwen we aan een slimme en schone economie. Daarbij werken we samen met andere overheden, onderzoek- en onderwijsinstellingen en ondernemers.  We geven bedrijven ruimte om te innoveren en samen zoeken we antwoorden op de grote uitdagingen van onze tijd: het verbeteren van de gezondheid, het vormgeven van de energietransitie, het benutten van digitalisering, het beschermen van biodiversiteit, het versterken van de leefbaarheid op het platteland en het ontwikkelen van een circulaire economie.
 
Onze aanpak is praktisch en doelgericht. We creëren een omgeving waarin ondernemers kunnen bloeien en innovatie wordt gestimuleerd. Daarmee verhogen we de arbeidsproductiviteit, concurrentiekracht en verdienvermogen van onze Overijsselse economie. Om ondernemers te helpen bij de grote uitdagingen van morgen en succesvol te kunnen ondernemen bieden we kennis, advies en subsidies. We investeren in een arbeidsmarkt met voldoende en goed opgeleide vakmensen en kenniswerkers. We waarderen vakmanschap en investeren in sociale innovatie op de werkvloer. Door het vestigingsklimaat te versterken, behouden we en trekken we hoogwaardige bedrijven aan die onze regio verder versterken. Infrastructuur speelt hierin een cruciale rol. We zetten in op strategisch gelegen, goed bereikbare werklocaties. Bovendien dragen we bij aan uitstekende logistieke verbindingen. Vanwege de relatie met de doelstellingen van kerntaak 4 Mobiliteit is laatstgenoemde daar verder uitgewerkt. 
 
We zien volop kansen in de defensiesector. Met name de Overijsselse maak- en hightechindustrie zijn krachtig en  kansrijk om in te spelen op de wensen van defensie. Daarbij richten we ons vooral op technologieën die zowel voor defensie als in het dagelijks leven waardevol zijn. 

Daarnaast investeren we in levendige winkelcentra in onze steden en dorpen. Ook de vrijetijdseconomie en cultuursector bieden grote mogelijkheden. Door te investeren in het vrijetijdsaanbod, evenementen en cultuur maken we onze provincie nog aantrekkelijker voor bewoners en bezoekers uit binnen- en buitenland.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Dit is wat wij doen

5.1 Krachtige Economie

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Dit is wat wij doen - 5.1 Krachtige Economie

In ons coalitieakkoord ‘Schouder aan schouder 2023-2027’ gaan wij uit van een regionale economie die bloeit, toekomstbestendig en betekenisvol is: ‘Een economie die bijdraagt aan de welvaart en het welzijn van onze inwoners en samenleving. Een economie die positief bijdraagt aan én de kansen benut van maatschappelijke opgaven zoals energie, biodiversiteit, leefbaarheid en gezondheid’.

Wij zetten ons in om bij te dragen aan concurrentiekracht en verdienvermogen van ondernemers (prestatie 5.1.1  Bevorderen van de concurrentiekracht  en verdienvermogen van ondernemers in Overijssel), een attractief Overijssels vestigingsklimaat voor ondernemers (prestaties 5.1.2 Bevorderen van een attractief Overijssels vestigingsklimaat voor ondernemers, 5.1.4 Werklocaties provinciale participaties) en door te werken aan een toekomstgerichte economie (prestatie 5.1.3 Ontwikkelen van een toekomstgerichte economie). Met ons programma Regionale Economie investeren wij in het realiseren van deze ambities.  

Met het verstrekken van risicokapitaal aan Overijsselse ondernemers dragen wij bij aan het verbeteren van de toegang tot financiering (prestatie 5.1.5 Verstrekken risicokapitaal).  

 We werken aan een gezonde en veerkrachtige retail die bijdraagt aan de lokale economie, werkgelegenheid en leefbaarheid (prestatie 5.1.6 Retail: vernieuwende stads- en dorpscentra). Wij leveren een bijdrage aan de nationale veiligheid door ruimte te bieden voor defensie. Ook benutten wij de economische kansen voor bedrijven die op het gebied van defensie werkzaam (kunnen) zijn (prestatie 5.1.7 Nationale veiligheid en defensie).  

5.1.1 Bevorderen van de concurrentiekracht en verdienvermogen van ondernemers in Overijssel

Het programma Regionale Economie 2024-2027 betreft prestaties 5.1.1., 5.1.2 en 5.1.3.

Prestatie 5.1.1 bestaat uit vier programmalijnen met de volgende acties:

A. Het versterken van het regionale ecosysteem voor innovatieve startups en scale-ups

  1. Wij versterken het ecosysteem voor start-ups en scale-ups in Overijssel, met name door de samenwerking tussen de drie regionale hubs te intensiveren.  
  2. Wij breiden de samenwerking uit naar Gelderland zodat we op Oost-Nederlandse schaal kunnen optrekken.
  3.  Wij breiden de samenwerking uit naar Duitsland en gaan hier een INTERREG traject voor ontwikkelen.

B. Het toekomstbestendig houden van familiebedrijven 

  1. Wij activeren met Family Next 2.0 familiebedrijven die een bedrijfsovername voor ogen hebben of waarin in het verleden een overname heeft plaatsgevonden. In 2026 worden 60 familiebedrijven 1:1 ondersteund, nemen er 75 deel aan Leren met Elkaar kringen en bezoeken 210 familiebedrijven een masterclass, event of bedrijfsbezoek in het kader van Family Next.
  2.  Wij bieden via het Centre of Expertise (CoE) Familiebedrijven van hogeschool Windesheim structurele ondersteuning aan Overijsselse familiebedrijven bij hun uitdagingen en faciliteren een regionaal netwerk familiebedrijven.  In 2026 zet het CoE een online kennisplatform op en organiseert namens het netwerk Familiebedrijven Overijssel minimaal vier netwerkbijeenkomsten verspreid over de provincie. 

C. Het stimuleren van export door het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) en het aantrekken van buitenlandse bedrijfsinvesteringen

  1. Wij stimuleren de acquisitie van bedrijven en de uitbreidingsinvesteringen van buitenlandse bedrijven samen met de regio’s Twente en Zwolle. Hiervoor zetten wij Oost NL in, de regionale ontwikkelingsmaatschappij.
  2. Wij ondersteunen met het programma  GO4EXPORT het MKB met de voorbereiding voor het exporteren van producten en diensten. Het GO4EXPORT programma begeleidt 200 bedrijven bij het internationaliseren.

D. Het in stand houden en doorontwikkelen van de dienstverlening aan het Midden- en Kleinbedrijf (MKB)

  1. Wij zorgen samen met partners voor een efficiënte ondersteuning aan het brede MKB, waarbij de vraag en behoefte van de ondernemer over innovatie en transities (digitalisering, verduurzaming) centraal staat. Wij bieden ondersteuning aan ondernemers via een financiële bijdrage aan Oost NL, Novel-T, Ondernemershuis Deventer en Kennispoort regio Zwolle.   

Erwin Hoogland

5.1.2 Bevorderen van een attractief Overijssels vestigingsklimaat voor ondernemers

Het programma Regionale Economie 2024-2027 betreft prestaties 5.1.1., 5.1.2 en 5.1.3.

Prestatie 5.1.2 bestaat uit twee programmalijnen met de volgende acties:

A. Het erkennen, waarderen en behouden van vakmanschap en talent door de aansluiting van beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt 

  1. Wij zetten in op de waardering van vakmanschap en organiseren hiervoor jaarlijks een vakmanschapsdag met een award en erkenning van jonge vaktalenten.
  2. Wij streven naar behoud van talent in Overijssel via kennisdeling en samenwerking tussen onderwijs, zorg en bedrijfsleven.
  3. Wij versterken de grensoverstijgende arbeidsmarkt, zodat bedrijven meer vaktalent kunnen benutten. Dit realiseren we door competenties grensbreed te erkennen en actuele informatie te bieden.
  4.  Wij stimuleren bedrijven om hun arbeidsproductiviteit te versterken. We doen dit door behoeften te peilen, sociale innovatie te stimuleren,  kennis te delen en ondersteuning te bieden via gerichte regelingen.

B. Het toekomstbestendig maken van bestaande werklocaties en invulling geven aan een optimaal vestigingsklimaat

  1. Wij monitoren de uitvoering van de met de regio's West-Overijssel en Twente gemaakte ‘Programmeringsafspraken bedrijventerreinen 2023-2026’, die gaan over de hoeveelheid bedrijventerreinen en de gewenste kwaliteit daarvan.
  2. Wij werken samen met de gemeenten dit jaar aan de herijking van de Programmeringsafspraken.
  3. Wij investeren samen met ondernemers en gemeenten in toekomstbestendige werklocaties, door minimaal drie subsidies te verstrekken aan innovatieve projecten en door de inzet van de Herstructureringsmaatschappij Overijssel voor gebiedsgerichte investeringen.

Erwin Hoogland, Gert Harm ten Bolscher

5.1.3 Ontwikkelen van een toekomstgerichte economie

Het programma Regionale Economie 2024-2027 betreft prestaties 5.1.1., 5.1.2 en 5.1.3.

Prestatie 5.1.3  bestaat uit drie programmalijnen met de volgende acties:

A. Het verduurzamen van het grondstoffengebruik door het circulair maken van productieprocessen en producten

  1. Wij werken aan de doorontwikkeling van circulaire ketens met onze netwerken bestaande uit overheid, ondernemers en onderwijs rond textiel, kunststof, bouw&infra en maakindustrie. Wij nemen daarvoor o.a. deel in tenminste drie internationale programma's.
  2.  Wij doen op basis van de nieuwe nationale doelen voor circulaire economie een voorstel voor aanvullende provinciale kaders ter versnelling van de circulaire economie, met heldere en haalbare doelstellingen. Deze leggen wij uiterlijk in Q1 2026 ter beraadslaging aan u voor.

B. Het bevorderen van digitalisering in de maakindustrie en het brede Midden- en Kleinbedrijf  

  1. Wij ondersteunen de digitalisering in de maakindustrie en het brede MKB. Dit gebeurt via de programma’s EDIH-Boost Robotics East Netherlands en de AI-Hub Oost Nederland en via verschillende digitaliseringsprojecten in de Regio Deals, waaronder de Digitale Werkplaatsen, Pitstop, Innovatiedistrict Spoorzone Zwolle, de KIEN Stadscampus Deventer en de Innovatieve leeromgeving voor Veiligheid en Digitalisering.

C. Het stimuleren van onderzoek, ontwikkeling en innovatie bij het Midden- en Kleinbedrijf

  1. Wij stimuleren experimentele ontwikkeling en innovatie bij MKB ondernemers. Dit doen wij via de MKB innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT-regeling). Deze regeling wordt gecofinancierd door het Rijk.
  2. Wij ontwikkelen een plan voor besteding van onze cofinancieringsmiddelen, rekening houdend met het beleid en beschikbaarheid van middelen voor innovatie vanuit het Rijk. 
  3. Wij organiseren in 2026 een conferentie waarin we in gesprek gaan met bedrijven, belangenorganisaties en andere betrokken partijen over de ontwikkeling van de economie van Overijssel richting 2050.

Erwin Hoogland, Gert Harm ten Bolscher

5.1.4 Werklocaties provinciale participaties

  1. Wij beheren de bestaande participaties Regionaal Bedrijventerrein Twente, Special Purpose Vehicle Hengelo en Technology Base.
  2. Wij wikkelen de liquidatie van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) af in 2026. Dit betekent het overdragen van de boedel, resterend eigen vermogen en resterende taken. 

Erwin Hoogland

5.1.5 Verstrekken risicokapitaal

  1. Wij dragen financieel bij aan het Participatiefonds van Oost NL, monitoren de uitvoering en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.
  2. Wij dragen financieel bij aan het Innovatiefonds Overijssel, monitoren de uitvoering en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.
  3. Wij monitoren de uitvoering van de strategie van Wadinko en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.
  4. Wij houden toezicht op de governance van onze fondsen.
  5. Wij informeren u in de eerste helft van 2026  over de beoogde inzet van de € 30 miljoen die door uw Staten beschikbaar is gesteld voor versterking van de fondsenstructuur. Hierbij betrekken we onder andere het lopende onderzoek naar de mogelijke meerwaarde van de oprichting van een Perspectieffonds Overijssel en een Fonds Landelijk Gebied.

Erwin Hoogland (Wadinko), Gert Harm ten Bolscher (Innovatiefonds Overijssel en Oost NL), Tijs de Bree

5.1.6 Retail: Vernieuwende stads- en dorpscentra

Het programma Retail heeft twee actielijnen, 'Kennisdeling en netwerk' en 'Versterken kleine steden en dorpen'. 

  1. Wij versterken de samenwerking in de Overijsselse centra van kleine steden en dorpen door het verlenen van tien subsidies op basis van met lokale partners afgesloten arrangementen. 
  2. Wij organiseren voor het netwerk van Overijsselse gemeenten en centrummanagers tien bijeenkomsten om kennis te ontwikkelen en te delen. We nemen deel in het brede landelijke kennisnetwerk, om hier ook de Overijsselse opgaven en belangen in beeld te brengen.
  3. Wij werken met de leden van het Retail Platform Overijssel (RPO) aan verdere professionalisering van de samenwerking en  ondersteunen het RPO bij het organiseren van een congres over opvolging in de retail.

Erwin Hoogland

5.1.7 Nationale veiligheid en defensie

A.  Sterke economie

  1. Wij benutten het Europese Netwerk van Defensieregio’s (ENDR) en werken samen op regionale schaal met de ministeries van Defensie & Economische Zaken, Gelderland, Oost NL en het bedrijfsleven aan technologie en innovatie voortkomend uit in november 2025 gesloten samenwerkingsafspraak ('Letter of Intent'). 
  2. We ondersteunen met het ministerie van Defensie en de provincie Gelderland de totstandkoming van een regiokantoor, dat functioneert als business-developer en kennispunt voor het bedrijfsleven én Defensie in Oost Nederland. 
  3. In opdracht van de provincies Overijssel en Gelderland voert Oost NL een programma uit dat het versterken en vergroten van de regionale en nationale waardeketens voor defensie, veiligheid en weerbaarheid  beoogt.

B.  Wij werken samen aan een weerbaar Overijssel

  1. Wij leveren een deelbijdrage aan de scan voor de vitale provinciale publieke diensten en infrastructuur voor het thema ‘weerbaarheid’ en komen waar nodig met voorstellen om deze weerbaarder te maken (zie prestatie 7.1.5). 
  2. Wij vergroten hiermee de weerbaarheid en productiezekerheid van de Overijsselse economie.
  3. Wij dragen bij aan het beschermen van onze inwoners, verbindingen, energie en drinkwatervoorziening.
  4. Wij leveren een bijdrage aan de arbeidsmarkt voor reservisten.

C.  Wij dragen bij aan ruimte voor defensie

  1. Wij behartigen de provinciale belangen in het Nationaal programma Ruimte voor Defensie.
  2. Wij werken intensief samen met betrokken gemeenten, het bedrijfsleven en de diverse departementen van het Rijk.
  3. Wij participeren actief in het gebiedsproces MMC Staphorst met als hoofddoel een goede inpassing van de uitbreiding van het complex. 

Actielijn A: Erwin Hoogland Actielijn B: Andries Heidema (coƶrdinatie weerbaarheid) en Erwin Hoogland Actielijn C: Erwin Hoogland (coƶrdinatie Defensie) en Liesbeth Grijsen (Ruimte)

5.2 Vrijetijdseconomie

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Dit is wat wij doen - 5.2 Vrijetijdseconomie

De investeringsimpuls 2024-2027 ‘Overijssel, een gastvrije en aantrekkelijke bestemming voor bezoekers, bedrijven én bewoners’ zet in op het bevorderen van de balans tussen lusten en lasten van recreatie en vrijetijdsbesteding. We bevorderen het toekomstig verdienvermogen van de toeristische sector en versterken daarmee onze regionale economie (prestatie 5.2.1 Recreatie en vrije tijd). Dit doen we door het stimuleren van bedrijven om te digitaliseren, te vergroenen en te verduurzamen en nieuwe arrangementen voor nieuwe gasten te ontwikkelen. Vrijetijdslandschappen bevorderen de spreiding van gasten en bewoners in ruimte en tijd. Het kenniscentrum Gastvrij Overijssel ondersteunt bedrijven, bezoekers en bewoners hierbij.

Evenementen dragen bij aan de levendigheid en aantrekkelijkheid van Overijssel voor inwoners, bedrijven en bezoekers. Dat vraagt om een evenementenbeleid met focus op de betekenis voor Overijssel, op toegankelijkheid voor een breed publiek en op de verbinding tussen landelijk en stedelijk gebied en tussen mensen.
In de periode 2025-2027 investeren wij in drie categorieën evenementen in Overijssel (prestatie 5.2.2 Festivals en evenementen):

  1. Beeldbepalende cultuur- en sportevenementen;
  2. Bijzondere Regionale cultuur- en sportevenementen;
  3. Eenmalige en/of onvoorziene cultuur- en sportevenementen.

5.3 Betrekken andere financiers bij onze opgaven

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Dit is wat wij doen - 5.3 Betrekken andere financiers bij onze opgaven

Via de Regiodeals (prestaties 5.3.1 Regiodeals Twente en Zuid- en Oost Drenthe en 5.3.2 Regiodeals Zwolle en Stedendriehoek) werken we samen met het Rijk en de regio’s aan het versterken van de brede welvaart en pakken we gezamenlijk de opgaven in de regio’s aan. Brede welvaart omvat alles wat mensen van waarde vinden en het leven de moeite waard maakt. In ons beleid nemen we de brede welvaart van onze inwoners als uitgangspunt en streven we naar een economische ontwikkeling die rechtvaardig en verantwoord is.  

Verder ondersteunen wij bij voorstellen die in het kader van het Nationaal Groeifonds (prestatie 5.3.3 Nationaal Groeifonds) zijn gehonoreerd en de lange termijn groei van de Overijsselse economie bevorderen. 

Met onze provinciale cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 zetten wij in op het benutten van de financiële fondsen vanuit Europa (prestatie 5.3.4 Europese programma's). Elke geïnvesteerde euro levert flink meer op voor Overijssel omdat, naast de provincie, ook de EU, medeoverheden, kennisinstellingen en bedrijfsleven bijdragen aan projecten. Wij leveren een bijdrage aan maatschappelijke opgaven, en specifiek de regionale concurrentiekracht, door het benutten van de Europese mogelijkheden. Wij voeren mede regie op de Europese programma’s. In Europees verband werken Gelderland en Overijssel samen. 

5.3.2 Regiodeals Zwolle & Stedendriehoek

  1. Wij monitoren en werken mee aan de uitvoering van de Regio Deals in Zwolle en de Stedendriehoek.

Erwin Hoogland

5.3.3 Nationaal Groeifonds

  1.  Wij ondersteunen in het kader van project Beethoven de versterking van de chiptechnologie activiteiten in Overijssel via provinciale cofinanciering.

Gert Harm ten Bolscher

5.3.4 Europese programma's

  1. Wij voeren het programmamanagement uit voor het Overijsselse deel van de Europese Programma’s EFRO, Interreg en ELFPO/GLB-NSP 2014-2020 (afronding) en 2021-2027. Wij zien toe op tijdige realisatie van projecten en tijdige besteding van de Europese middelen via onze provincie. Met deze projecten wordt een bijdrage geleverd aan de ambities van Overijssel. Cofinanciering vanuit Europese fondsen draagt bij aan de zogenaamde ‘multiplier’ van de provinciale investering – elke geïnvesteerde euro levert flink meer op voor Overijssel. 
  2. Wij bevorderen dat Overijssel, en in het bijzonder het MKB, de Europese (thematische) fondsen benut. Dit bereiken wij door te informeren, te stimuleren, te faciliteren en (mede) te ontwikkelen. Dit doen we onder meer via samenwerkingsverband Think East Netherlands, hét innovatieprofiel van Oost-Nederland, het participeren in Europese netwerken, directe contacten met (MKB) bedrijven en andere partners in de regio, een cofinancieringsregeling en het organiseren van leergangen Europa voor collega’s, medeoverheden en kennisinstellingen.  
  3. We volgen de ontwikkelingen en publicaties rondom de nieuwe Europese begroting- en programmaperiode 2028-2034 op de voet. We informeren en adviseren de organisatie hierover waar relevant en borgen, in samenwerking met Public affairs (7.3.1), zo goed mogelijk de belangen van Overijssel binnen de toekomstige Europese fondsen en programma's. De ontwikkeling van de regionale fondsen en onderliggende strategieën wordt in 2026 opgestart. Gedurende dit traject zijn er meerdere strategische ijkmomenten voorzien om stil te staan bij de ontwikkelingen voor de programmaperiode 2028-2034.  
  4. We informeren, enthousiasmeren, adviseren en faciliteren de interne organisatie om meer gebruik te maken van de beschikbare EU-fondsen. We sluiten hierbij aan op de Europa agenda en prioriteiten. Wij realiseren dit onder meer door concrete EU-prioriteiten en onderliggende plannen, EU-advies- en begeleidingstrajecten voor beleidsprogramma’s, het opzetten van een projectbureau en het organiseren van de leergang Campus Europa.  

Erwin Hoogland

Risico's

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Risico's

Wij zien een aantal grote ontwikkelingen die een risico vormen voor de realisatie van onze beleidsdoelstellingen: stikstof, netcongestie, en tekort aan (drink)water en beperkingen in de ruimtelijke omgeving. Deze risico's kunnen we niet alleen mitigeren, hierbij zoeken we samenwerking met onze partners in de regio en op Rijksniveau.

Netcongestie belemmert energietransitie en economische groei
Als gevolg van netcongestie bestaat het risico dat bepaalde delen van Overijssel te maken kunnen krijgen met tijdelijke stroomuitval voor bestaande aansluitingen. Daarnaast is het nu al niet meer mogelijk om de capaciteit van bestaande energiecontracten te verhogen of nieuwe energieaansluitingen te krijgen. Het effect hiervan is dat de energietransitie wordt vertraagd en economische ontwikkeling wordt beperkt.

Tekort aan (drink)water bedreigt landbouw, bedrijven en voedselproductie
Als gevolg van tekort aan (drink)water bestaat het risico dat onvoldoende schoon water beschikbaar is voor landbouw en veeteelt en bedrijven die afhankelijk zijn van water. Het effect hiervan is dat dit mogelijk leidt tot verminderde voedselproductie en economische verliezen waardoor onze beleidsdoelstellingen op deze terreinen niet worden behaald. En ook hier zien we dat in specifieke situaties er geen contract voor wateraansluitingen kan worden verkregen door bedrijven (behoudens een contract voor keukenwater/huishoudelijk gebruik).

Stikstofproblematiek blokkeert vergunningverlening en maatschappelijke transities
Hetzelfde geldt ten aanzien van stikstof. Door rechterlijke uitspraken ligt de vergunningverlening voor de stikstofvergunningen nu helemaal stil (GS hebben de vergunningverlening voor een jaar opgeschort tot februari 2026). De ontwikkelmogelijkheden staan daarmee ook voor de bedrijven stil, waardoor zowel maatschappelijke transities als bijv. de energietransitie, eiwittransitie en circulariteit, als economische ontwikkelingen worden vertraagd of stilvallen.

Ruimtelijke beperkingen remmen economische en stedelijke ontwikkeling
Een vergelijkbaar punt is te maken voor de beschikbaarheid van ruimte: er dreigt een tekort aan ruimte voor bedrijvigheid. Dat heeft een negatief effect op de economische ontwikkeling en staat mogelijk mede verstedelijkingsambities in de weg.  

Rijksbezuinigingen op onderwijs en innovatie verzwakken de regionale economie
Tot slot zien we een risico als gevolg van Rijksbeleid, met name in verband met de bezuinigingen op middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en innovatie in het algemeen. Voldoende middelen voor kennis en innovatie zijn nodig voor de ontwikkeling van een toekomstbestendige regionale economie. Als Rijksmiddelen wegvallen bestaat het risico dat hiervoor onvoldoende financiële middelen beschikbaar zijn en ecosystemen waarin bedrijven en kennisinstellingen samenwerken worden verzwakt, waardoor onze beleidsdoelstellingen op dit vlak niet behaald worden. 

Tekort aan voldoende en goed gekwalificeerde mensen kan een belemmering worden voor goed functionerende economie
De personeelstekorten zijn een groeiend probleem in Nederland en stellen bedrijven voor talloze uitdagingen. Van het vinden van gekwalificeerde kandidaten tot het vasthouden van werknemers, werkgevers worstelen met het vinden van de juiste mensen voor de juiste banen. Daardoor kunnen onze stimuleringsregelingen op het gebied van innovatie minder effectief zijn en wordt het verandervermogen van ons mkb belemmerd.

Toelichting meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Toelichting meerjarenbegroting

5.1.2 Attractief Overijssel
Het programma heeft een looptijd tot en met 2027.

5.1.3 Toekomstgerichte Economie
Het programma heeft een looptijd tot en met 2027

5.1.6 Retail: Vernieuwende stads- en dorpscentra
Het programma heeft een looptijd tot en met 2027

5.1.7 Nationale veiligheid en defensie
Provinciale Staten hebben incidentele budgetten toegekend tot en met 2027.

5.2.1 Recreatie en Vrije Tijd
Het programma heeft een looptijd tot en met 2027

5.2.2 Festivals en evenementen
Het programma heeft een looptijd tot en met 2027

5.3.2 Regiodeals Zwolle & Stedendriehoek
Het streven is er op gericht de subsidies voor de regiodeals zo veel mogelijk in 2025 te verstrekken. 

5.3.3 Nationaal Groeifonds
Provinciale Staten hebben incidentele middelen toegekend tot en met het jaar 2027.