Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2026
    1. Blz. 2 Begroting 2026
    2. Blz. 3 Kerntaken
      1. Blz. 4 Inleidende samenvatting
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Onze visie en bestuursstijl
        3. Blz. 7 Ons platteland, landbouw en natuur
        4. Blz. 8 Ons water- en energiesysteem
        5. Blz. 9 Onze woningen, bereikbaarheid en ruimte
        6. Blz. 10 Onze economie
        7. Blz. 11 Onze sociale samenleving
        8. Blz. 12 Onze financiën
        9. Blz. 13 Financiën
        10. Blz. 14 Statenvoorstel
      2. Blz. 15 Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer
        1. Blz. 16 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 17 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 18 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 19 1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond
            1. Blz. 20 1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid
            2. Blz. 21 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid
            3. Blz. 22 1.1.3 Verstedelijkingstrategieën en Regiostructuur
          2. Blz. 23 1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen
            1. Blz. 24 1.2.1 Werken aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem
            2. Blz. 25 1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer
            3. Blz. 26 1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst
            4. Blz. 27 1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water
          3. Blz. 28 1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag
            1. Blz. 29 1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's
            2. Blz. 30 1.3.2 Financieel beheer startersleningen
            3. Blz. 31 1.3.3 Investeren in de woningmarkt
          4. Blz. 32 1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving
            1. Blz. 33 1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050
            2. Blz. 34 1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail
            3. Blz. 35 1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen
            4. Blz. 36 1.4.5 Versterken corridor Zwolle-Twente-Munster
          5. Blz. 37 1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s
            1. Blz. 38 1.5.1 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium
        4. Blz. 39 Risico's
        5. Blz. 40 Financiën
        6. Blz. 41 Toelichting meerjarenbegroting
      3. Blz. 42 Kerntaak 2: Milieu en energie
        1. Blz. 43 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 44 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 45 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 46 2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen
            1. Blz. 47 2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid
            2. Blz. 48 2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu
            3. Blz. 49 2.1.3 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)
          2. Blz. 50 2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst
            1. Blz. 51 2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties
            2. Blz. 52 2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken
            3. Blz. 53 2.2.3 Beheer nazorgfonds
          3. Blz. 54 2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem
            1. Blz. 55 2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie
            2. Blz. 56 2.3.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel
            3. Blz. 57 2.3.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)
            4. Blz. 58 2.3.4 Uitvoering windbeleid
        4. Blz. 59 Risico's
        5. Blz. 60 Financiën
        6. Blz. 61 Toelichting meerjarenbegroting
      4. Blz. 62 Kerntaak 3: Vitaal platteland
        1. Blz. 63 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 64 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 65 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 66 3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit
            1. Blz. 67 3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap
            2. Blz. 68 3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap
            3. Blz. 69 3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000
            4. Blz. 70 3.1.4 Beheer natuurterreinen
            5. Blz. 71 3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied
            6. Blz. 72 3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit
            7. Blz. 73 3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap
          2. Blz. 74 3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur
            1. Blz. 75 3.2.1 Beheer landschap
            2. Blz. 76 3.2.2 Projecten die een natuurinclusieve samenleving bevorderen
          3. Blz. 77 3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van mensen met natuur
            1. Blz. 78 3.3.1 Beleidsontwikkeling stikstof en ammoniak
            2. Blz. 79 3.3.2 Nationale parken
            3. Blz. 80 3.3.4 Faunabeheer
            4. Blz. 81 3.3.5 Bestrijding invasieve exoten
          4. Blz. 82 3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem
            1. Blz. 83 3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw
            2. Blz. 84 3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food
            3. Blz. 85 3.4.3 Landbouwstructuurversterking
          5. Blz. 86 3.5 Ontwikkelen: Transitie naar een toekomstbestendig landelijk gebied
            1. Blz. 87 3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland
            2. Blz. 88 3.5.2 Veenweidestrategie Noordwest Overijssel
            3. Blz. 89 3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten
            4. Blz. 90 3.5.4 Zoeken naar oplossingen voor PAS-melders
            5. Blz. 91 3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie
            6. Blz. 92 3.5.6 Toekomst voor ons platteland (TvoP)
        4. Blz. 93 Risico's
        5. Blz. 94 Financiën
        6. Blz. 95 Toelichting meerjarenbegroting
      5. Blz. 96 Kerntaak 4: Mobiliteit
        1. Blz. 97 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 98 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 99 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 100 4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken
            1. Blz. 101 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit
            2. Blz. 102 4.1.2 Regionale Mobiliteitsaanpak
            3. Blz. 103 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken
            4. Blz. 104 4.1.5 Mobiliteitshubs
          2. Blz. 105 4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer
            1. Blz. 106 4.2.1 Transities Openbaar Vervoer
            2. Blz. 107 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein
            3. Blz. 108 4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer
            4. Blz. 109 4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede
            5. Blz. 110 4.2.7 Elektrificatie Almelo - Mariënberg
          3. Blz. 111 4.3 Vaker op de fiets
            1. Blz. 112 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik
          4. Blz. 113 4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek
            1. Blz. 114 4.4.1 Logistics Overijssel
            2. Blz. 115 4.4.2 Slimme, vitale en innovatieve logistiek en goederenvervoer
          5. Blz. 116 4.5 Iedereen elke dag veilig thuis
            1. Blz. 117 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
            2. Blz. 118 4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid
          6. Blz. 119 4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer
            1. Blz. 120 4.6.2 A28
            2. Blz. 121 4.6.3 N35 lobby, onderzoek en realisatie
            3. Blz. 122 4.6.5 N50
            4. Blz. 123 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten
            5. Blz. 124 4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid
            6. Blz. 125 4.6.12 Vloedbeltverbinding
            7. Blz. 126 4.6.13 N35 Knooppunt Raalte
          7. Blz. 127 4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur
            1. Blz. 128 4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur
            2. Blz. 129 4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur
            3. Blz. 130 4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur
            4. Blz. 131 4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik
            5. Blz. 132 4.7.5 Vervangen Zwartewaterbrug Hasselt
            6. Blz. 133 4.7.6 Aanpak vervanging oeverconstructies Kanaal Almelo de Haandrik
        4. Blz. 134 Risico's
        5. Blz. 135 Financiën
        6. Blz. 136 Toelichting meerjarenbegroting
      6. Blz. 137 Kerntaak 5: Regionale economie
        1. Blz. 138 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 139 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 140 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 141 5.1 Krachtige Economie
            1. Blz. 142 5.1.1 Bevorderen van de concurrentiekracht en verdienvermogen van ondernemers in Overijssel
            2. Blz. 143 5.1.2 Bevorderen van een attractief Overijssels vestigingsklimaat voor ondernemers
            3. Blz. 144 5.1.3 Ontwikkelen van een toekomstgerichte economie
            4. Blz. 145 5.1.4 Werklocaties provinciale participaties
            5. Blz. 146 5.1.5 Verstrekken risicokapitaal
            6. Blz. 147 5.1.6 Retail: Vernieuwende stads- en dorpscentra
            7. Blz. 148 5.1.7 Nationale veiligheid en defensie
          2. Blz. 149 5.2 Vrijetijdseconomie
            1. Blz. 150 5.2.1 Recreatie en Vrije Tijd
            2. Blz. 151 5.2.2 Festivals en evenementen
          3. Blz. 152 5.3 Betrekken andere financiers bij onze opgaven
            1. Blz. 153 5.3.1 Regiodeals Twente en Zuid- en Oost Drenthe
            2. Blz. 154 5.3.2 Regiodeals Zwolle & Stedendriehoek
            3. Blz. 155 5.3.3 Nationaal Groeifonds
            4. Blz. 156 5.3.4 Europese programma's
        4. Blz. 157 Risico's
        5. Blz. 158 Financiën
        6. Blz. 159 Toelichting meerjarenbegroting
      7. Blz. 160 Kerntaak 6: Cultuur en sociale kwaliteit
        1. Blz. 161 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 162 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 163 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 164 6.1. Cultureel erfgoed met waarde voor de toekomst
            1. Blz. 165 6.1.1. Materieel, immaterieel erfgoed en erfgoed in transitie
          2. Blz. 166 6.2. Breed en professioneel cultureel aanbod en talentontwikkeling
            1. Blz. 167 6.2.1. Een basis voor cultureel aanbod en talentontwikkeling
            2. Blz. 168 6.2.2. Cultureel aanbod en talentontwikkeling vernieuwen en ontwikkelen
          3. Blz. 169 6.3. Cultuur voor iedereen
            1. Blz. 170 6.3.1. Cultuureducatie en cultuurparticipatie
          4. Blz. 171 6.4. Toekomstbestendige bibliotheken en basisvaardigheden voor iedereen
            1. Blz. 172 6.4.1. Een leven lang lezen èn leren
          5. Blz. 173 6.5 Vitale en gezonde Overijsselaars die meer bewegen
            1. Blz. 174 6.5.1 Overijsselaars zijn vitaal en kunnen deelnemen aan een inclusieve samenleving
          6. Blz. 175 6.6 Een sterk zelforganiserend vermogen
            1. Blz. 176 6.6.1 Duurzame voorzieningen, waardevolle verbindingen, inzet van vrijwilligers en maatschappelijke initiatieven
          7. Blz. 177 6.7 Leefbaar platteland
            1. Blz. 178 6.7.1 Een platteland waar inwoners goed kunnen wonen, werken en leven in een gezonde en mooie omgeving
            2. Blz. 179 6.7.2 BoerenPerspectief Overijssel
            3. Blz. 180 6.7.3 Een extra leefbaarheidsimpuls aan het gebied Kanaal Almelo - De Haandrik
        4. Blz. 181 Risico's
        5. Blz. 182 Financiën
        6. Blz. 183 Toelichting meerjarenbegroting
      8. Blz. 184 Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur
        1. Blz. 185 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 186 Overijssel in cijfers
        3. Blz. 187 Dit is wat wij doen
          1. Blz. 188 7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel
            1. Blz. 189 7.1.1 Interbestuurlijke verhoudingen
            2. Blz. 190 7.1.2 Interbestuurlijk toezicht
            3. Blz. 191 7.1.3 Integere overheid en aanpak ondermijning
            4. Blz. 192 7.1.4 (Rijks)taken Commissaris van de Koning
            5. Blz. 193 7.1.5 Weerbare samenleving
          2. Blz. 194 7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur
            1. Blz. 195 7.2.1 Jongeren en democratie
            2. Blz. 196 7.2.2 Participatie
            3. Blz. 197 7.2.3 Beleidsinformatie: kennis, onderzoek en data-science
          3. Blz. 198 7.3 Effectief eigen bestuur
            1. Blz. 199 7.3.1 Doelen bereiken met partners
            2. Blz. 200 7.3.2 Wet open overheid
            3. Blz. 201 7.3.3 Communicatie
            4. Blz. 202 7.3.4 Bezwaar en beroep
            5. Blz. 203 7.3.5 Gedeputeerde Staten
            6. Blz. 204 7.3.6 Dienstverlening
          4. Blz. 205 7.4 Provinciale Staten en advies
            1. Blz. 206 7.4.1 Provinciale Staten
            2. Blz. 207 7.4.2 Trendbureau Overijssel
            3. Blz. 208 7.4.3 Sociaal Economische Raad Overijssel
        4. Blz. 209 Risico's
        5. Blz. 210 Financiën
        6. Blz. 211 Toelichting meerjarenbegroting
      9. Blz. 212 Overhead, financiering en dekkingsmiddelen
        1. Blz. 213 Overhead
        2. Blz. 214 Financiën
    3. Blz. 215 Paragrafen
      1. Blz. 216 Provinciale heffingen
        1. Blz. 217 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 218 Dit is wat wij doen
        3. Blz. 219 Provinciale heffingen
        4. Blz. 220 Toelichting opbrengsten heffingen
        5. Blz. 221 Kwijtscheldingsbeleid
        6. Blz. 222 Opcenten motorrijtuigenbelasting per provincie
        7. Blz. 223 Kostendekkenheid heffingen
      2. Blz. 224 Weerstandsvermogen
        1. Blz. 225 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 226 Dit is wat wij doen
        3. Blz. 227 Grootste risico's weerstandscapaciteit
        4. Blz. 228 Benodigde weerstandscapaciteit
        5. Blz. 229 Beschikbare weerstandscapaciteit
        6. Blz. 230 Ratio weerstandsvermogen
        7. Blz. 231 Financiele kengetallen
        8. Blz. 232 Definities kengetallen
      3. Blz. 233 Kapitaalgoederen
        1. Blz. 234 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 235 Dit is hoe wij doen - provinciale infrastructuur
        3. Blz. 236 Areaalgegevens en kwaliteitsniveau provinciale infrastructuur
        4. Blz. 237 Meerjaren uitvoeringsprogramma groot onderhoud 2025-2028
        5. Blz. 238 Dit is hoe wij doen - provinciale gebouwen
      4. Blz. 239 Investeringen
        1. Blz. 240 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 241 Dit is wat wij doen
        3. Blz. 242 Provinciale infrastructuur
        4. Blz. 243 Provinciale gebouwen
        5. Blz. 244 Financieel totaaloverzicht investeringen
      5. Blz. 245 Financiering
        1. Blz. 246 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 247 Liquiditeitspositie
        3. Blz. 248 Obligatieportefeuille
        4. Blz. 249 Uitgezette middelen vanuit de publieke taak
        5. Blz. 250 Uitgezette middelen vanuit de treasurytaak
        6. Blz. 251 Beheersing renterisico's
        7. Blz. 252 Renteresultaat
        8. Blz. 253 EMU-saldo
      6. Blz. 254 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 255 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 256 Dit is wat wij doen
        3. Blz. 257 Actualiteiten
        4. Blz. 258 Risico's
      7. Blz. 259 Verbonden Partijen
        1. Blz. 260 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 261 Dit is wat wij doen
        3. Blz. 262 Risico's
        4. Blz. 263 Verbonden Partijen
          1. Blz. 264 Gemeenschappelijke regelingen
            1. Blz. 265 Bedrijfsvoeringsorganisatie Shared Service Centrum ONS (SSC ONS) (Zwolle)
            2. Blz. 266 Openbaar lichaam Technology Base (Enschede)
            3. Blz. 267 Openbaar lichaam Omgevingsdienst IJsselland (OD-IJ) (Zwolle)
            4. Blz. 268 Openbaar lichaam Omgevingsdienst Twente (ODT) (Almelo)
            5. Blz. 269 Openbaar lichaam Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) (Almelo)
          2. Blz. 270 Overige verbonden partijen
            1. Blz. 271 Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Overijssel (Nazorgfonds) (Zwolle)
          3. Blz. 272 Stichtingen en verenigingen
            1. Blz. 273 Interprovinciaal Overleg (IPO) (’s-Gravenhage)
          4. Blz. 274 Vennootschappen en coöperaties
            1. Blz. 275 BNG Bank N.V. (’s-Gravenhage)
            2. Blz. 276 Coöperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A. (Utrecht)
            3. Blz. 277 CSV Amsterdam B.V. ('s Hertogenbosch)
            4. Blz. 278 Energiefonds Overijssel B.V. (Zwolle)
            5. Blz. 279 Enexis Holding N.V. (’s-Hertogenbosch)
            6. Blz. 280 Herstructureringsmaatschappij Overijssel N.V. (Zwolle)
            7. Blz. 281 Innovatiefonds Overijssel I (Zwolle)
            8. Blz. 282 Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL (Apeldoorn)
            9. Blz. 283 SPV Hengelo B.V. (Enschede)
            10. Blz. 284 Vitens N.V. (Zwolle)
            11. Blz. 285 Wadinko N.V. (Zwolle)
        5. Blz. 286 Financiële tabel
      8. Blz. 287 Grondbeleid
        1. Blz. 288 Dit is hoe wij denken
        2. Blz. 289 Dit is wat wij doen
        3. Blz. 290 Verloopoverzicht grondbezit
      9. Blz. 291 Openbaarheidsparagraaf
        1. Blz. 292 Openbaarheidsparagraaf
    4. Blz. 293 Financiën
      1. Blz. 294 Budgettair perspectief
        1. Blz. 295 Inleiding
        2. Blz. 296 Budgettair perspectief 2026 - 2029
        3. Blz. 297 Mutaties budgettair perspectief
      2. Blz. 298 Meerjarig overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 299 Inleiding
        2. Blz. 300 Saldo baten en lasten kerntaken
        3. Blz. 301 Toelichting saldo baten en lasten
        4. Blz. 302 Saldo baten en lasten overig
        5. Blz. 303 Saldo baten en lasten totaal
        6. Blz. 304 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        7. Blz. 305 Geraamd resultaat
        8. Blz. 306 Uitsplitsing algemene dekkingsmiddelen
      3. Blz. 307 Structurele en incidentele baten en lasten
        1. Blz. 308 Inleiding en spelregels
        2. Blz. 309 Structurele en incidentele lasten en baten
        3. Blz. 310 Structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves
      4. Blz. 311 Balans
        1. Blz. 312 Inleiding
        2. Blz. 313 Overzicht balans - activa
        3. Blz. 314 Toelichtingen mutaties activa 2026
        4. Blz. 315 Overzicht balans - passiva
        5. Blz. 316 Toelichtingen mutaties passiva 2026
      5. Blz. 317 Reserves, voorzieningen en doeluitkeringen
        1. Blz. 318 Inleiding
        2. Blz. 319 Spelregels
        3. Blz. 320 Reserves
        4. Blz. 321 Voorzieningen
        5. Blz. 322 Doeluitkeringen
      6. Blz. 323 Personeelsgebonden lasten
        1. Blz. 324 Salarissen en personeelsgebonden kosten
    5. Blz. 325 Organisatie
      1. Blz. 326 Organisatie
        1. Blz. 327 Provinciale staten
        2. Blz. 328 Gedeputeerde staten
        3. Blz. 329 Ambtelijke organisatie
    6. Prestaties
    7. Overzicht
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap