-
Blz. 1
Begroting 2026
-
Blz. 2
Begroting 2026
-
Blz. 3
Kerntaken
-
Blz. 4
Inleidende samenvatting
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Onze visie en bestuursstijl
-
Blz. 7
Ons platteland, landbouw en natuur
-
Blz. 8
Ons water- en energiesysteem
-
Blz. 9
Onze woningen, bereikbaarheid en ruimte
-
Blz. 10
Onze economie
-
Blz. 11
Onze sociale samenleving
-
Blz. 12
Onze financiën
-
Blz. 13
Financiën
-
Blz. 14
Statenvoorstel
-
Blz. 15
Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer
-
Blz. 16
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 17
Overijssel in cijfers
-
Blz. 18
Dit is wat wij doen
-
Blz. 19
1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond
-
Blz. 20
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid
-
Blz. 21
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid
-
Blz. 22
1.1.3 Verstedelijkingstrategieën en Regiostructuur
-
Blz. 23
1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen
-
Blz. 24
1.2.1 Werken aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem
-
Blz. 25
1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer
-
Blz. 26
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst
-
Blz. 27
1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water
-
Blz. 28
1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag
-
Blz. 29
1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's
-
Blz. 30
1.3.2 Financieel beheer startersleningen
-
Blz. 31
1.3.3 Investeren in de woningmarkt
-
Blz. 32
1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving
-
Blz. 33
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050
-
Blz. 34
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail
-
Blz. 35
1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen
-
Blz. 36
1.4.5 Versterken corridor Zwolle-Twente-Munster
-
Blz. 37
1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s
-
Blz. 38
1.5.1 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium
-
Blz. 39
Risico's
-
Blz. 40
Financiën
-
Blz. 41
Toelichting meerjarenbegroting
-
Blz. 42
Kerntaak 2: Milieu en energie
-
Blz. 43
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 44
Overijssel in cijfers
-
Blz. 45
Dit is wat wij doen
-
Blz. 46
2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen
-
Blz. 47
2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid
-
Blz. 48
2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu
-
Blz. 49
2.1.3 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)
-
Blz. 50
2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst
-
Blz. 51
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties
-
Blz. 52
2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken
-
Blz. 53
2.2.3 Beheer nazorgfonds
-
Blz. 54
2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem
-
Blz. 55
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie
-
Blz. 56
2.3.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel
-
Blz. 57
2.3.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)
-
Blz. 58
2.3.4 Uitvoering windbeleid
-
Blz. 59
Risico's
-
Blz. 60
Financiën
-
Blz. 61
Toelichting meerjarenbegroting
-
Blz. 62
Kerntaak 3: Vitaal platteland
-
Blz. 63
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 64
Overijssel in cijfers
-
Blz. 65
Dit is wat wij doen
-
Blz. 66
3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit
-
Blz. 67
3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap
-
Blz. 68
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap
-
Blz. 69
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000
-
Blz. 70
3.1.4 Beheer natuurterreinen
-
Blz. 71
3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied
-
Blz. 72
3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit
-
Blz. 73
3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap
-
Blz. 74
3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur
-
Blz. 75
3.2.1 Beheer landschap
-
Blz. 76
3.2.2 Projecten die een natuurinclusieve samenleving bevorderen
-
Blz. 77
3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van mensen met natuur
-
Blz. 78
3.3.1 Beleidsontwikkeling stikstof en ammoniak
-
Blz. 79
3.3.2 Nationale parken
-
Blz. 80
3.3.4 Faunabeheer
-
Blz. 81
3.3.5 Bestrijding invasieve exoten
-
Blz. 82
3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem
-
Blz. 83
3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw
-
Blz. 84
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food
-
Blz. 85
3.4.3 Landbouwstructuurversterking
-
Blz. 86
3.5 Ontwikkelen: Transitie naar een toekomstbestendig landelijk gebied
-
Blz. 87
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland
-
Blz. 88
3.5.2 Veenweidestrategie Noordwest Overijssel
-
Blz. 89
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten
-
Blz. 90
3.5.4 Zoeken naar oplossingen voor PAS-melders
-
Blz. 91
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie
-
Blz. 92
3.5.6 Toekomst voor ons platteland (TvoP)
-
Blz. 93
Risico's
-
Blz. 94
Financiën
-
Blz. 95
Toelichting meerjarenbegroting
-
Blz. 96
Kerntaak 4: Mobiliteit
-
Blz. 97
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 98
Overijssel in cijfers
-
Blz. 99
Dit is wat wij doen
-
Blz. 100
4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken
-
Blz. 101
4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit
-
Blz. 102
4.1.2 Regionale Mobiliteitsaanpak
-
Blz. 103
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken
-
Blz. 104
4.1.5 Mobiliteitshubs
-
Blz. 105
4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer
-
Blz. 106
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer
-
Blz. 107
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein
-
Blz. 108
4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer
-
Blz. 109
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede
-
Blz. 110
4.2.7 Elektrificatie Almelo - Mariënberg
-
Blz. 111
4.3 Vaker op de fiets
-
Blz. 112
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik
-
Blz. 113
4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek
-
Blz. 114
4.4.1 Logistics Overijssel
-
Blz. 115
4.4.2 Slimme, vitale en innovatieve logistiek en goederenvervoer
-
Blz. 116
4.5 Iedereen elke dag veilig thuis
-
Blz. 117
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
-
Blz. 118
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid
-
Blz. 119
4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer
-
Blz. 120
4.6.2 A28
-
Blz. 121
4.6.3 N35 lobby, onderzoek en realisatie
-
Blz. 122
4.6.5 N50
-
Blz. 123
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten
-
Blz. 124
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid
-
Blz. 125
4.6.12 Vloedbeltverbinding
-
Blz. 126
4.6.13 N35 Knooppunt Raalte
-
Blz. 127
4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur
-
Blz. 128
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur
-
Blz. 129
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur
-
Blz. 130
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur
-
Blz. 131
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik
-
Blz. 132
4.7.5 Vervangen Zwartewaterbrug Hasselt
-
Blz. 133
4.7.6 Aanpak vervanging oeverconstructies Kanaal Almelo de Haandrik
-
Blz. 134
Risico's
-
Blz. 135
Financiën
-
Blz. 136
Toelichting meerjarenbegroting
-
Blz. 137
Kerntaak 5: Regionale economie
-
Blz. 138
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 139
Overijssel in cijfers
-
Blz. 140
Dit is wat wij doen
-
Blz. 141
5.1 Krachtige Economie
-
Blz. 142
5.1.1 Bevorderen van de concurrentiekracht en verdienvermogen van ondernemers in Overijssel
-
Blz. 143
5.1.2 Bevorderen van een attractief Overijssels vestigingsklimaat voor ondernemers
-
Blz. 144
5.1.3 Ontwikkelen van een toekomstgerichte economie
-
Blz. 145
5.1.4 Werklocaties provinciale participaties
-
Blz. 146
5.1.5 Verstrekken risicokapitaal
-
Blz. 147
5.1.6 Retail: Vernieuwende stads- en dorpscentra
-
Blz. 148
5.1.7 Nationale veiligheid en defensie
-
Blz. 149
5.2 Vrijetijdseconomie
-
Blz. 150
5.2.1 Recreatie en Vrije Tijd
-
Blz. 151
5.2.2 Festivals en evenementen
-
Blz. 152
5.3 Betrekken andere financiers bij onze opgaven
-
Blz. 153
5.3.1 Regiodeals Twente en Zuid- en Oost Drenthe
-
Blz. 154
5.3.2 Regiodeals Zwolle & Stedendriehoek
-
Blz. 155
5.3.3 Nationaal Groeifonds
-
Blz. 156
5.3.4 Europese programma's
-
Blz. 157
Risico's
-
Blz. 158
Financiën
-
Blz. 159
Toelichting meerjarenbegroting
-
Blz. 160
Kerntaak 6: Cultuur en sociale kwaliteit
-
Blz. 161
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 162
Overijssel in cijfers
-
Blz. 163
Dit is wat wij doen
-
Blz. 164
6.1. Cultureel erfgoed met waarde voor de toekomst
-
Blz. 165
6.1.1. Materieel, immaterieel erfgoed en erfgoed in transitie
-
Blz. 166
6.2. Breed en professioneel cultureel aanbod en talentontwikkeling
-
Blz. 167
6.2.1. Een basis voor cultureel aanbod en talentontwikkeling
-
Blz. 168
6.2.2. Cultureel aanbod en talentontwikkeling vernieuwen en ontwikkelen
-
Blz. 169
6.3. Cultuur voor iedereen
-
Blz. 170
6.3.1. Cultuureducatie en cultuurparticipatie
-
Blz. 171
6.4. Toekomstbestendige bibliotheken en basisvaardigheden voor iedereen
-
Blz. 172
6.4.1. Een leven lang lezen èn leren
-
Blz. 173
6.5 Vitale en gezonde Overijsselaars die meer bewegen
-
Blz. 174
6.5.1 Overijsselaars zijn vitaal en kunnen deelnemen aan een inclusieve samenleving
-
Blz. 175
6.6 Een sterk zelforganiserend vermogen
-
Blz. 176
6.6.1 Duurzame voorzieningen, waardevolle verbindingen, inzet van vrijwilligers en maatschappelijke initiatieven
-
Blz. 177
6.7 Leefbaar platteland
-
Blz. 178
6.7.1 Een platteland waar inwoners goed kunnen wonen, werken en leven in een gezonde en mooie omgeving
-
Blz. 179
6.7.2 BoerenPerspectief Overijssel
-
Blz. 180
6.7.3 Een extra leefbaarheidsimpuls aan het gebied Kanaal Almelo - De Haandrik
-
Blz. 181
Risico's
-
Blz. 182
Financiën
-
Blz. 183
Toelichting meerjarenbegroting
-
Blz. 184
Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur
-
Blz. 185
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 186
Overijssel in cijfers
-
Blz. 187
Dit is wat wij doen
-
Blz. 188
7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel
-
Blz. 189
7.1.1 Interbestuurlijke verhoudingen
-
Blz. 190
7.1.2 Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 191
7.1.3 Integere overheid en aanpak ondermijning
-
Blz. 192
7.1.4 (Rijks)taken Commissaris van de Koning
-
Blz. 193
7.1.5 Weerbare samenleving
-
Blz. 194
7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur
-
Blz. 195
7.2.1 Jongeren en democratie
-
Blz. 196
7.2.2 Participatie
-
Blz. 197
7.2.3 Beleidsinformatie: kennis, onderzoek en data-science
-
Blz. 198
7.3 Effectief eigen bestuur
-
Blz. 199
7.3.1 Doelen bereiken met partners
-
Blz. 200
7.3.2 Wet open overheid
-
Blz. 201
7.3.3 Communicatie
-
Blz. 202
7.3.4 Bezwaar en beroep
-
Blz. 203
7.3.5 Gedeputeerde Staten
-
Blz. 204
7.3.6 Dienstverlening
-
Blz. 205
7.4 Provinciale Staten en advies
-
Blz. 206
7.4.1 Provinciale Staten
-
Blz. 207
7.4.2 Trendbureau Overijssel
-
Blz. 208
7.4.3 Sociaal Economische Raad Overijssel
-
Blz. 209
Risico's
-
Blz. 210
Financiën
-
Blz. 211
Toelichting meerjarenbegroting
-
Blz. 212
Overhead, financiering en dekkingsmiddelen
-
Blz. 213
Overhead
-
Blz. 214
Financiën
-
Blz. 215
Paragrafen
-
Blz. 216
Provinciale heffingen
-
Blz. 217
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 218
Dit is wat wij doen
-
Blz. 219
Provinciale heffingen
-
Blz. 220
Toelichting opbrengsten heffingen
-
Blz. 221
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 222
Opcenten motorrijtuigenbelasting per provincie
-
Blz. 223
Kostendekkenheid heffingen
-
Blz. 224
Weerstandsvermogen
-
Blz. 225
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 226
Dit is wat wij doen
-
Blz. 227
Grootste risico's weerstandscapaciteit
-
Blz. 228
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 229
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 230
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 231
Financiele kengetallen
-
Blz. 232
Definities kengetallen
-
Blz. 233
Kapitaalgoederen
-
Blz. 234
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 235
Dit is hoe wij doen - provinciale infrastructuur
-
Blz. 236
Areaalgegevens en kwaliteitsniveau provinciale infrastructuur
-
Blz. 237
Meerjaren uitvoeringsprogramma groot onderhoud 2025-2028
-
Blz. 238
Dit is hoe wij doen - provinciale gebouwen
-
Blz. 239
Investeringen
-
Blz. 240
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 241
Dit is wat wij doen
-
Blz. 242
Provinciale infrastructuur
-
Blz. 243
Provinciale gebouwen
-
Blz. 244
Financieel totaaloverzicht investeringen
-
Blz. 245
Financiering
-
Blz. 246
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 247
Liquiditeitspositie
-
Blz. 248
Obligatieportefeuille
-
Blz. 249
Uitgezette middelen vanuit de publieke taak
-
Blz. 250
Uitgezette middelen vanuit de treasurytaak
-
Blz. 251
Beheersing renterisico's
-
Blz. 252
Renteresultaat
-
Blz. 253
EMU-saldo
-
Blz. 254
Bedrijfsvoering
-
Blz. 255
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 256
Dit is wat wij doen
-
Blz. 257
Actualiteiten
-
Blz. 258
Risico's
-
Blz. 259
Verbonden Partijen
-
Blz. 260
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 261
Dit is wat wij doen
-
Blz. 262
Risico's
-
Blz. 263
Verbonden Partijen
-
Blz. 264
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 265
Bedrijfsvoeringsorganisatie Shared Service Centrum ONS (SSC ONS) (Zwolle)
-
Blz. 266
Openbaar lichaam Technology Base (Enschede)
-
Blz. 267
Openbaar lichaam Omgevingsdienst IJsselland (OD-IJ) (Zwolle)
-
Blz. 268
Openbaar lichaam Omgevingsdienst Twente (ODT) (Almelo)
-
Blz. 269
Openbaar lichaam Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) (Almelo)
-
Blz. 270
Overige verbonden partijen
-
Blz. 271
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Overijssel (Nazorgfonds) (Zwolle)
-
Blz. 272
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 273
Interprovinciaal Overleg (IPO) (’s-Gravenhage)
-
Blz. 274
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 275
BNG Bank N.V. (’s-Gravenhage)
-
Blz. 276
Coöperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A. (Utrecht)
-
Blz. 277
CSV Amsterdam B.V. ('s Hertogenbosch)
-
Blz. 278
Energiefonds Overijssel B.V. (Zwolle)
-
Blz. 279
Enexis Holding N.V. (’s-Hertogenbosch)
-
Blz. 280
Herstructureringsmaatschappij Overijssel N.V. (Zwolle)
-
Blz. 281
Innovatiefonds Overijssel I (Zwolle)
-
Blz. 282
Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL (Apeldoorn)
-
Blz. 283
SPV Hengelo B.V. (Enschede)
-
Blz. 284
Vitens N.V. (Zwolle)
-
Blz. 285
Wadinko N.V. (Zwolle)
-
Blz. 286
Financiële tabel
-
Blz. 287
Grondbeleid
-
Blz. 288
Dit is hoe wij denken
-
Blz. 289
Dit is wat wij doen
-
Blz. 290
Verloopoverzicht grondbezit
-
Blz. 291
Openbaarheidsparagraaf
-
Blz. 292
Openbaarheidsparagraaf
-
Blz. 293
Financiën
-
Blz. 294
Budgettair perspectief
-
Blz. 295
Inleiding
-
Blz. 296
Budgettair perspectief 2026 - 2029
-
Blz. 297
Mutaties budgettair perspectief
-
Blz. 298
Meerjarig overzicht van baten en lasten
-
Blz. 299
Inleiding
-
Blz. 300
Saldo baten en lasten kerntaken
-
Blz. 301
Toelichting saldo baten en lasten
-
Blz. 302
Saldo baten en lasten overig
-
Blz. 303
Saldo baten en lasten totaal
-
Blz. 304
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 305
Geraamd resultaat
-
Blz. 306
Uitsplitsing algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 307
Structurele en incidentele baten en lasten
-
Blz. 308
Inleiding en spelregels
-
Blz. 309
Structurele en incidentele lasten en baten
-
Blz. 310
Structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves
-
Blz. 311
Balans
-
Blz. 312
Inleiding
-
Blz. 313
Overzicht balans - activa
-
Blz. 314
Toelichtingen mutaties activa 2026
-
Blz. 315
Overzicht balans - passiva
-
Blz. 316
Toelichtingen mutaties passiva 2026
-
Blz. 317
Reserves, voorzieningen en doeluitkeringen
-
Blz. 318
Inleiding
-
Blz. 319
Spelregels
-
Blz. 320
Reserves
-
Blz. 321
Voorzieningen
-
Blz. 322
Doeluitkeringen
-
Blz. 323
Personeelsgebonden lasten
-
Blz. 324
Salarissen en personeelsgebonden kosten
-
Blz. 325
Organisatie
-
Blz. 326
Organisatie
-
Blz. 327
Provinciale staten
-
Blz. 328
Gedeputeerde staten
-
Blz. 329
Ambtelijke organisatie
-
Prestaties
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap