17.614 Uitgaven (x1000)
Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur

Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur

17.614 Uitgaven (x1000)

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur - Dit is hoe wij denken

Deze kerntaak richt zich op een sterk en betrokken openbaar bestuur in Overijssel, waarbij we luisteren en verbinding leggen met onze inwoners. 
Voor een goed functionerende democratie is het belangrijk dat iedereen meedoet,  zo komen we tot de beste oplossingen voor Overijssel. We nodigen daarom iedereen uit om mee te denken en te doen. 
We betrekken inwoners en partners bij onze opgaven, zoals vormgegeven in onze Overijsselse Participatievisie en -werkwijze. Daarnaast zorgen we ervoor dat onze belangen goed vertegenwoordigd zijn in Europa en Den Haag.

We zien om naar onze medeoverheden en kijken waar we kunnen bijdragen, waar mogelijk en wenselijk dragen we bij aan oplossingen. Verder streven we naar doelmatige en toegankelijke subsidieregelingen waarbij gebruikers zo min mogelijk administratieve lasten ervaren.

Overijssel moet een veilige plek zijn en blijven voor iedereen. We zetten de strijd tegen ondermijnende activiteiten voort door onze eigen weerbaarheid op orde te hebben en samen met gemeenten, politie en veiligheidspartners werken we intensief om signalen vroegtijdig op te pakken en Overijssel veiliger te maken. 

We willen de mogelijkheden van digitalisering en data nog beter benutten om ons beleid en de kwaliteit van ons bestuur te ondersteunen. 

Bij vrijwel alles wat we doen hebben we inwoners, instellingen, bedrijven en medeoverheden nodig. We werken daarom aan het goed houden van bestaande relaties met hen. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur - Dit is wat wij doen

7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel

Terug naar navigatie - Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur - Dit is wat wij doen - 7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel

Voor een goed openbaar bestuur in Overijssel werken wij samen met Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen. We zien dat er veel op onze gemeenten afkomt. Wanneer nodig en wenselijk bekijken we per opgave of en op welke wijze we de gemeenten kunnen helpen en of het binnen onze mogelijkheden past. (7.1.1). 

Als toezichthouder zien wij erop toe dat Overijsselse gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen hun taken zorgvuldig uitvoeren en dat zij financieel gezond zijn en blijven. In dit kader bereiden we ons onder meer voor op de nieuwe Archiefwet, die naar verwachting dit jaar in werking treedt. (7.1.2)

Wij ondersteunen onze partners in de strijd tegen ondermijning door de uitvoering van de beleidsnota ondermijning 2024-2027 en zetten in op verdere verbetering van de weerbaarheid en integriteit van de eigen organisatie (7.1.3) 

De Commissaris van de Koning draagt als voorzitter van Provinciale en Gedeputeerde Staten bij aan een transparant en goed openbaar bestuur. Daarnaast geeft hij invulling aan zijn Rijkstaken, zoals de benoeming van burgemeesters en het voorzitterschap van de Provinciale Regietafel Asiel (7.1.4). We worden geconfronteerd met geopolitieke ontwikkelingen in en buiten Europa en internationale gebeurtenissen zoals langdurige stroomuitval, hacks, extreme weersomstandigheden en een pandemie. Hierdoor kijken wij kritisch naar onze weerbaarheid met als prioriteit de effectiviteit en paraatheid van provinciale crisisorganisatie, de weerbaarheid van de provinciale diensten en infrastructuur en de wijze waarop de CdK in zijn rol als Rijksheer medeoverheden kan ondersteunen om de Overijsselse samenleving (civiel) weerbaar te maken (7.1.5).

7.1.1 Interbestuurlijke verhoudingen

  1. Wij voeren gesprekken met gemeenten en waterschappen over hun bestuurlijke en ambtelijke slagkracht in relatie tot de financiële context. Waar mogelijk en wenselijk dragen we bij aan oplossingen en bevorderen we mogelijkheden tot samenwerking. 
  2. De Commissaris van de Koning voert 3x per jaar overleg met een delegatie van het bestuur van de VNG Overijssel en op uitnodiging nemen we deel aan de bestuurlijke platforms van de VNG Overijssel (financieel, ruimtelijk, sociaal en infosamenleving).
  3. Binnen het Interprovinciaal Overleg (IPO) brengen we de Overijsselse belangen voor het voetlicht en benutten we samen met relevante partners onze lobbykracht richting het rijk en de Europese Unie.
  4. We versterken de informatievoorziening tussen GS en PS omtrent IPO-zaken, mede aan de hand van terugkoppeling in de Statencommissies.
  5. Rondom de raadsverkiezingen in maart 2026 organiseren we een raadsinformatiemarkt voor gemeenten en maken we kennis met de nieuwe colleges van B&W.

Andries Heidema, Liesbeth Grijsen

7.1.2 Interbestuurlijk toezicht

  1. Wij stellen jaarlijks in april voor iedere gemeente een totaalbeeld interbestuurlijk toezicht (IBT) vast.
  2. Wij signaleren bij een rode of oranje kleuring van het totaalbeeld risico’s waarop naar onze mening actie nodig is, en gaan hierover in gesprek met de betreffende gemeente.
  3. Wij houden financieel toezicht op onze 25 gemeenten, 2 waterschappen en 17 gemeenschappelijke regelingen.
  4. Wij begeleiden gemeenten die onder preventief toezicht staan, met als doel zo snel mogelijk terug te keren naar een financieel gezonde situatie waarbij repressief toezicht volstaat.
  5. Wij stellen vanuit archief toezicht voor 25 gemeenten, 1 waterschap en een aantal gemeenschappelijke regelingen IBT-beoordelingen op en leggen in dat kader 10 tot 15 inspectiebezoeken af.
  6. Wij investeren in capaciteit en kennis om uitvoering te kunnen geven aan nieuwe archief- en informatiewetgeving.
  7. Wij beheren vanuit onze wettelijke archieftaak de analoge (papieren) archieven overeenkomstig de met Collectie Overijssel gesloten dienstverleningsovereenkomst.
  8. Wij beheren vanuit onze wettelijke archieftaak de digitale archieven van de provincie door het in productie nemen van een eigen digitaal e-depot vanaf 2026.
  9. Wij rapporteren via de provinciearchivaris jaarlijks over uitgevoerde beheeractiviteiten, raadplegingen, uitleningen en eventueel verworven particuliere archieven van provinciaal belang.

Andries Heidema (IBT/AT), Tijs de Bree (FT)

7.1.3 Integere overheid en aanpak ondermijning

  1. Wij investeren op het vergroten van de bewustwording (en weerbaarheid) van ambtenaren en bestuurders door onder andere integriteitsworkshops voor nieuwe medewerkers, een jaarlijkse bijeenkomst voor alle medewerkers, nieuwsbrieven en een jaarlijkse Meld Misdaad Anoniem campagne om de meldingsbereidheid van signalen van ondermijning in Overijssel te vergroten.
  2. Wij passen conform onze BIBOB-beleidsregel 2024 de bevoegdheden uit de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob) toe op vergunningen, subsidies, aanbestedingen en vastgoedtransacties.
  3. Wij werken samen met de districten en/of gemeenten in IJsselland en Twente aan de: 
    •    de kennis- en informatie-uitwisseling over ondermijning en tussen alle ketenpartners om zo ondermijning effectief tegen te kunnen gaan.  
    •    Inzet van het provinciaal expertteam door en in opdracht van gemeenten bij het tegengaan van ondermijning in hun gemeente en dan in het bijzonder in het buitengebied (waaronder vitale vakantieparken).
  4. Wij nemen deel aan de reguliere overleggen met onze (veiligheids-)partners (politie, belastingdienst, gemeenten e.a.) binnen het samenwerkingsverband Regionaal Informatie- en Expertisecentrum Oost-Nederland (RIEC-ON) om signalen van ondermijning in kaart te brengen.
  5. Wij zetten ons samen met gemeenten en onderwijsinstellingen in om aan de aanbevelingen op te volgen die staan vermeld in het onderzoeksrapport van Lysias Advies gericht op het versterken van de weerbaarheid van kinderen en jongeren tegen criminaliteit. 
  6. Met de inzet van veiligheidscoaches bouwen we aan vertrouwen en verbinding met bewoners, erfbetreders, dorpsbelangen en gemeenten. Daarnaast worden trends en signalen uit het veld opgehaald en gedeeld met ketenpartners om gezamenlijk tot gerichte acties te komen.

Andries Heidema

7.1.4 (Rijks)taken Commissaris van de Koning

  1. Wij behandelen de procedures voor (nieuwe) benoeming burgemeesters en de herbenoemingsprocedures voor zittende burgemeesters en bereiden de reguliere klankbordgesprekken met alle 25 burgemeesters voor.
  2. Wij bereiden de ambtsbezoeken, gemiddeld 6 per jaar, aan de Overijsselse gemeenten voor.
  3. Wij bereiden (werk)bezoeken van het Koninklijk Huis (mede) voor en adviseren over voorstellen voor Koninklijke onderscheidingen en Koninklijke predicaten.
  4. Wij behandelen bemiddelingsverzoeken aan de Commissaris van de Koning en nemen deze binnen 4 weken al dan niet inhoudelijk in behandeling.
  5. Wij bevorderen en bewaken vanuit de rol van de Commissaris van de Koning de kwaliteit van het openbaar bestuur, bestuurlijke weerbaarheid, integriteit en veiligheid van provinciale Overijsselse bestuurders en volksvertegenwoordigers, inclusief die van de 25 gemeenten en het Waterschap Vechtstromen, door ten minste twee keer per jaar bestuurlijke bijeenkomsten over deze thema’s te organiseren.
  6. Wij verzorgen de reguliere inhoudelijke ondersteuning van de Provinciale Regietafel Asiel en de beleidsadvisering op de thema's asiel en vluchtelingen. Dit doen we omdat de Commissaris van de Koning als Rijksorgaan voorzitter is van de Provinciale Regietafel Asiel.
  7. Wij bereiden een Overijssels programma voor inzake de viering van 500 jaar Overijssel.
  8. Wij bereiden een proces voor in het kader van de rol van de CdK bij (her)benoeming van dijkgraven. 

Andries Heidema

7.1.5 Weerbare samenleving

  1. Wij testen de effectiviteit en paraatheid van de crisisorganisatie en ontwikkelen die door aan de hand van de veranderende (geopolitieke) omstandigheden.
  2. Wij voeren een scan uit voor de vitale provinciale publieke diensten en infrastructuur en komen daar waar nodig met aanvullende voorstellen om die weerbaarder te maken.
  3. Wij onderzoeken of wij onze medeoverheden zoals de gemeenten en veiligheidsregio’s kunnen ondersteunen in het weerbaar maken van de Overijsselse samenleving.

Andries Heidema

7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur

Terug naar navigatie - Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur - Dit is wat wij doen - 7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur

Om tijdig en adequaat in te spelen op ontwikkelingen die relevant zijn voor het openbaar bestuur, volgen wij de trends en ontwikkelingen in de maatschappij. We zetten ons actief in om de kinderen en jongeren vroegtijdig in aanraking te laten komen met democratie en burgerschap. Daarom zijn we onder andere actief op de Overijsselse scholen (7.2.1). 

We betrekken inwoners en partners bij onze opgaven, zoals vormgegeven in onze Overijsselse Participatievisie en -werkwijze (7.2.2). Wij verzamelen en analyseren data om de ontwikkeling van beleid te ondersteunen en de realisatie te monitoren; we zijn transparant over deze data en zorgen voor zover mogelijk dat ze beschikbaar zijn voor iedereen die daar belang bij heeft, bijvoorbeeld door onze Kennishub Overijssel (7.2.3). 

7.2.1 Jongeren en democratie

  1. Wij verzorgen ongeveer 100 provinciespelen en 5 debat- en verkiezingsactiviteiten voor jongeren onder de vlag Overijssel doet mee! (ODM).
  2. Wij organiseren samen met ProDemos zo’n 300 gastlessen en activiteiten over democratie en rechtstaat op scholen in Overijssel en bij de Overijsselse gemeenten.
  3. Samen met Tienskip, drie projectdagen op het provinciehuis om jongeren te betrekken bij het democratisch proces.
  4. Wij onderhouden een netwerk op het thema burgerschap met Overijsselse basisscholen, MBO- en HBO-scholen (bijvoorbeeld Deltion, ROC Twente en Windesheim) en andere organisaties zoals het Memory Vrijheids Museum, onder meer door gezamenlijke lesprogramma's te ontwikkelen en speciale projectdagen te organiseren.
  5. Wij ondersteunen minimaal de helft van de gemeenten in Overijssel bij ‘democratische activiteiten’ en faciliteren en coördineren lokale activiteiten die voor alle gemeenten beschikbaar zijn, zoals de Democratiefabriek.
  6. Wij vernieuwen en innoveren indien nodig het activiteitenpalet van ODM, zodat we aan blijven sluiten bij de behoeften van jongeren. Wij bewaken en onderhouden actief de kwaliteit van onze activiteiten, waarbij we speciaal letten op inclusiviteit en samenwerking met interne en externe partijen.

Andries Heidema

7.2.2 Participatie

  1. Wij verankeren de participatiewerkwijze in de organisatie en in onze besluitvormingsprocessen beleid en uitvoering.  In voorstellen die we aan Provinciale Staten voorleggen en voorstellen waar we als Gedeputeerde Staten over besluiten, maken we bij de start van het proces via een participatieplan inzichtelijk hoe we participatie vormgeven.
  2. Wij geven in de participatieverslagen inzicht in het doorlopen participatieproces, de participatieopbrengst en de wijze waarop dit een plek heeft gekregen in beleid of uitvoering.
  3. Wij blijven  de participatiewerkwijze verbeteren op basis van wat we leren uit de praktijk. Via statenvoorstellen en brieven laten we aan Provinciale Staten zien hoe participatie is verlopen, wat het heeft opgeleverd en wat we daarvan leren.
  4. Wij informeren Provinciale Staten tijdens de jaarlijkse participatie- inspiratiedag over de toepassing van de participatiewerkwijze in de praktijk en de daarbij opgedane lessen.
  5. Wij investeren in de doorontwikkeling en reflectie van het  participatienetwerk met Overijsselse gemeenten en het Provinciaal Netwerk Participatie met de 12 provincies, waar we lessen delen en van elkaars aanpak leren.
  6. Wij zetten in op de verdere ontwikkeling van de participatietoolkit, met aandacht voor passende werkvormen, technologische ondersteuning (zoals AI-tools) en specifieke aanpakken voor doelgroepen zoals jongeren. 

Liesbeth Grijsen

7.2.3 Beleidsinformatie: kennis, onderzoek en data-science

  1. Wij faciliteren het datagedreven werken binnen de provincie door innovatieve projecten uit te voeren, een data lakehouse in te richten en te zorgen voor een solide databasis door goed databeheer en gebruik van de wettelijk verplichte basisregistraties.
  2. Wij ondersteunen de beleidsvelden met de kennis die nodig is in de vorm van maatwerkproducten maar bijvoorbeeld ook in de vorm van dashboards, digitale kaarten en onderzoeksrapporten.
  3. Wij gaan ons geografische informatiesysteem toekomstbestendiger maken waardoor we nog effectiever informatie kunnen creëren en ontsluiten. We kunnen hierdoor ons toenemend aantal gebruikers en het datagedreven werken binnen de provincie beter faciliteren.
  4. Wij zorgen voor passende informatieproducten in voorbereiding op de verkiezingen in 2027 met bijvoorbeeld de publicatie van Cijfers en Feiten.
  5. Wij vergroten de digitale toegankelijkheid van al onze beleidsinformatieproducten en delen als kennismakelaar actief onze kennis door samen te werken met gemeenten en kennisinstellingen, de Kennishub Overijssel en onze deelname aan het beleidsinformatiecongres 2026.
  6. Wij zetten kwalitatief onderzoek, zoals bijvoorbeeld lerend evalueren, steeds breder in binnen de organisatie. Waarbij we ook steeds de combinatie met kwantitatieve analyses maken.
  7. Wij experimenteren op veilige en verantwoorde wijze in het Proeflokaal met bestaande en nieuwe technologieën zoals AI met als doel te onderzoeken of en hoe deze ingezet kunnen worden om de effectiviteit van de inzet voor de provinciale opgaven en doelen te vergroten.

Andries Heidema

7.3 Effectief eigen bestuur

Terug naar navigatie - Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur - Dit is wat wij doen - 7.3 Effectief eigen bestuur

Wij behartigen de Overijsselse belangen en werken aan maatschappelijke resultaten voor onze provincie. Dit doen wij door samenwerking in ons eigen bestuur en een goede samenwerking met overheden, en gezamenlijk met maatschappelijke organisaties, onderwijs en bedrijfsleven in onze regio’s Stedendriehoek, Zwolle en Twente. Door relatiebeheer en lobby op Nederlands, Duitse en Europese schaal willen we de zichtbaarheid en betrouwbaarheid van Overijssel in onze netwerken vergroten. Hiermee bevorderen we de samenwerking en de realisatie van onze doelen (7.3.1).

Daarnaast zorgen wij voor passend en transparant communicatiebeleid, open en uitlegbaar (7.3.3).  
Bij de afhandeling van bezwaar en beroep richten wij ons op de dialoog en het oplossen van conflicten volgens de door ons vastgestelde ‘Methode Overijssel’ (7.3.4).  De belangrijkste taak van Gedeputeerde Staten is het voorbereiden en uitvoeren van besluiten door Provinciale Staten. Daarnaast voeren GS een groot aantal regelingen van de rijksoverheid uit (7.3.5)

Dienstverlening is hoe wij in contact zijn met inwoners en organisaties. Het omvat alles wat we doen: van informatie verstrekken en subsidies behandelen tot besluiten nemen en gesprekken voeren. Het programma Dienstverlening richt zich op een online en offline toegankelijke dienstverlening voor inwoners en organisaties. We meten structureel de tevredenheid en voeren verbeteracties uit. Ook creëren we bewustwording onder medewerkers voor een dienstverlenende houding. (7.3.6)

7.3.1 Doelen bereiken met partners

  1. Wij werken in Regio Zwolle samen met partners aan projecten uit de meerjarenagenda. Denk aan betere doorstroming in het stedelijk gebied, oplossingen voor waterberging en scholing voor de arbeidsmarkt. Wij zetten hiervoor onze provinciale middelen in en beheren ook de Rijksmiddelen voor de Regiodeals en NOVEX.
  2. Wij stemmen in de Regio Stedendriehoek onze provinciale doelen af met de Strategische Agenda van de regio. Samen met het Rijk en onze partners stellen wij een verstedelijkingsstrategie op. Wij zorgen dat onze financiering goed aansluit op projecten uit de Regio Deal.
  3. Wij werken in Twente samen met gemeenten, de Twente Board en het Rijk aan regionale doelen. Wij maken een gezamenlijke verstedelijkingsstrategie en sluiten aan op de Regio Deals, zodat onze inzet goed past bij de ambities van de regio.
  4. Wij lobbyen op Nederlandse-, Duitse- en Europese schaal op basis van geprioriteerde provinciale lobby-agenda’s, met focus op de opgaven van Overijssel, zoals overeengekomen met onze partners en vastgelegd in het Coalitieakkoord.
  5. Wij organiseren relatie- en netwerkbijeenkomsten en ontmoeten partners in Nederland, Duitsland en Europa, waaronder onder andere de jaarlijkse ontmoeting met Oost-Nederlandse Kamerleden, het Regiocongres, de Koningsdagreceptie in Düsseldorf en de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel.
  6. Wij lobbyen samen met onze partners voor het beschikbaar komen van Europese fondsen voor Oost-Nederland/Overijssel in de periode 2021-2027, en in voorbereiding op de nieuwe programmaperiode 2027-2034. (Zie ook prestatie 5.3.4 Realisatie Europese programma’s).

Andries Heidema, Liesbeth Grijsen, Erwin Hoogland, Martijn Dadema

7.3.2 Wet open overheid

  1. Wij voldoen aan de wettelijke eisen ten aanzien van actieve openbaarmaking. Deze stukken publiceren wij op een daarvoor centraal ingericht portaal. In 2026 gaat het om de tweede tranche o.a. vergaderstukken, adviezen, jaarplannen en WOO verzoeken.
  2. Wij handelen binnengekomen WOO verzoeken zo veel mogelijk af binnen de wettelijke termijn. Het aantal WOO verzoeken neemt nog steeds toe. Op basis van het aantal WOO verzoeken in 2024 en 2025 verwachten wij in 2026 130 verzoeken binnen te krijgen.
  3. Wij treden voor het einde van de termijn in overleg met de verzoeker over de prioritering indien een voldoende gespecificeerd verzoek niet binnen de wettelijke termijnen kan worden beslist.

Voor verdere informatie rond de WOO verwijzen wij naar de Openbaarheidsparagraaf, zie onderdeel Paragrafen in deze begroting.

Andries Heidema

7.3.3 Communicatie

  1. Wij communiceren in al onze uitingen in begrijpelijke en duidelijke taal, trainen medewerkers en benutten goede voorbeelden en denkkracht van inwoners en andere overheden om dit te blijven doen.
  2. Wij voeren acties uit naar aanleiding van de 0-meting digitale toegankelijkheid. Daarbij streven wij naar begrijpelijke taal (niveau B1) en goed toegankelijke websites. Wij passen jaarlijks 25 losse projectwebsites aan of integreren ze in de provinciale website, zodat ze voldoen aan de wettelijke eisen voor digitale toegankelijkheid.

Andries Heidema

7.3.4 Bezwaar en beroep

  1. Wij handelen bezwaarschriften en klachten vanuit een open houding en gericht op een goede communicatie, in een begrijpelijke taal. Indien nodig schakelen wij een mediator of onafhankelijke deskundigen in om te komen tot een duurzame oplossing.
  2. Wij benutten bezwaren, klachten en claims als leerpunten om het handelen van de provincie te verbeteren en adviseren intern over kansen voor verbeteringen.
  3. Wij streven ernaar om minstens 75% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn af te handelen. Daarbij houden we rekening met wettelijke verdagingsmogelijkheden en opschorting van de termijn in overleg met belanghebbenden.

Andries Heidema

7.3.5 Gedeputeerde Staten

  1. Wij voeren de circulaires van het Rijk betreffende beloning politieke ambtsdragers provincies uit.

Andries Heidema

7.3.6 Dienstverlening

  1. Wij doen tevredenheidsonderzoeken onder inwoners en organisaties die een vergunning of subsidie aanvragen.
  2. Wij onderzoeken de mogelijkheden om te komen tot één online portaal waar inwoners en organisaties correspondentie over hun aanvraag (voor bijvoorbeeld subsidie of vergunning) ontvangen en in kunnen zien.
  3. Wij implementeren de nieuwe Visie op dienstverlening in de organisatie en creëren hierbij bewustwording.
  4. Wij verbeteren onze toegankelijkheid door doven- en slechthorenden online de mogelijkheid te geven met behulp van een doventolk contact met ons op te nemen.
  5. We werken aan het verder optimaliseren en verbeteren van onze  dienstverlening. 

Andries Heidema

7.4 Provinciale Staten en advies

Terug naar navigatie - Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur - Dit is wat wij doen - 7.4 Provinciale Staten en advies

Provinciale Staten zijn in staat om hun kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol zo goed mogelijk uit te voeren. De Statengriffie ondersteunt, adviseert en informeert Provinciale Staten hierbij (7.4.1).  Hierbij worden Provinciale Staten goed ondersteund in hun controlerende rol door de ‘hulptroepen’ Rekenkamer en accountant.

Trendbureau Overijssel heeft de opdracht om het debat over de toekomst van Overijssel te ondersteunen met trendverkenningen én als sparringspartner voor Overijsselse overheden en hun maatschappelijke partners (7.4.2). De SER Overijssel adviseert GS over sociaal-economische thema's in Overijssel (7.4.3).

7.4.1 Provinciale Staten

  1. Netwerken (Griffie) : binnen en buiten de organisatie zoeken we contact met professionals en collega’s om de zichtbaarheid van zowel PS als de griffie te vergroten.
  2. Communicatie:  Onze communicatie is politiek neutraal en gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van PS. Het uitgangspunt is laten zien wat PS doen, waar de Statenleden zijn en hoe besluitvorming verloopt. Bij communicatie aan PS valt te denken aan de Statensite, de nieuwsbrief en het activiteitenoverzicht. Communicatie over PS begint bij de webpagina van PS op overijssel.nl, NotuBox en berichten op social media om bijvoorbeeld vergaderingen aan te kondigen. Daarbij streven we naar begrijpelijk taalgebruik (niveau B1), een toegankelijke website en begeleiden we inwoners ook met hun verwachtingen van PS.
  3. Vanuit het oogpunt van communicatie en participatie willen we inzetten op nieuwe kansen voor PS. Er zijn ideeën om meer te doen met video, te experimenteren met een podcast en we denken graag mee over een motiemarkt of andere invulling van infosessie- en commissiedagen, om zo de verbinding met de samenleving verder te versterken. In 2026 willen we dit verder doorontwikkelen.
  4. Weerbaar bestuur: Met de werkgroep integriteit en integriteitsambassadeurs besteden we ook in 2026 aandacht aan integriteit, agressie en ongewenste omgangsvormen en ondermijning.
  5. (Verder) onderzoek naar inzet van Kunstmatige Intelligentie. 
  6. Uitvoeren evaluatie werkwijze huidige Statenperiode, vooruitlopend op de verkiezingen in 2027

Andries Heidema

7.4.2 Trendbureau Overijssel

  1. Deelproducten in het kader van de verkenning naar toekomstdenken en toekomstgeletterdheid voor publieke zaken.
  2. Doorwerking resultaten verkenning Kunst en Cultuur.
  3. Doorwerking Trendweb 2025 en producten  in het kader van de provinciale statenverkiezing 2027.
  4. Op verzoek bijdrage leveren aan activiteiten van derden, in vorm van presentaties, workshops, hulp bij vraagarticulatie, schriftelijke bijdragen/commentaar, deelname werksessies etc. 

Andries Heidema

7.4.3 Sociaal Economische Raad Overijssel

  1. Ten minste vier gevraagde en/of ongevraagde adviezen aan GS over sociaal-economische thema’s in Overijssel (in kwartaal 4 van elk jaar zijn deze onderwerpen bekend)
  2. Een platform bieden voor werkgevers- (VNO-NCW Midden en MKB Nederland) en werknemersorganisaties (FNV en CNV) in Overijssel, de arbeidsmarktregio’s en LTO Noord.
  3. Doorvertalen van landelijke ontwikkelingen vanuit SER Nederland en inbrengen van ontwikkelingen en adviezen vanuit SER Overijssel.
  4. Contact onderhouden met de economic boards, Oost NL, kennis- en onderwijsinstellingen en andere sociaal-economische organisaties in Overijssel, deelnemen aan bijeenkomsten en input leveren voor beleid van derden. 

Erwin Hoogland

Risico's

Terug naar navigatie - Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur - Risico's

Ondermijning 
Ondermijnende activiteiten kunnen het functioneren van het openbaar bestuur ondergraven. We ondersteunen gemeenten om zich hier tegen wapenen en dit te voorkomen. Dit laat onverlet dat er ondermijning aan de orde kan zijn en er zich incidenten voordoen. 

Onzekerheid over Rijksbeleid asiel en migratie
Het Rijksbeleid t.a.v. migratie en asiel heeft een forse koerswijziging ondergaan. Het is onduidelijk in hoeverre dit gevolgen gaat hebben voor de huisvesting van statushouders en asielzoekers. We blijven contact zoeken met het Rijk om eventuele risico’s en kansen te agenderen en anticiperen waar mogelijk op de wettelijke verankering en financiering van het nieuwe Rijksbeleid. 

Rijkskortingen op gemeentefonds verhogen risico op financieel toezicht
Het Rijk heeft met ingang van 2026 een korting doorgevoerd op het provincie en gemeentefonds. Dit vergroot het risico dat een stijgend aantal gemeenten onder preventief toezicht zal komen. Dit effect is voor gemeenten in 2025 iets gedempt door een extra bijdrage voor jeugdzorg, waardoor het zogenoemde ravijnjaar opschuift naar 2028. Voor 2026 anticiperen we daarop door bij het Rijk te blijven agenderen dat er balans moet zijn tussen de gemeentelijke taken en daarvoor beschikbaar gestelde rijksmiddelen. Daarnaast houden we rekening met extra inzet voor de uitoefening van ons financieel toezicht richting het nieuwe ravijnjaar 2028. 

Toelichting meerjarenbegroting

Terug naar navigatie - Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur - Toelichting meerjarenbegroting

7.1.3 Integere overheid
Vanaf 2028 laat de meerjarenbegroting een daling zien. Dit heeft te maken met afloop van de incidentele middelen voor ondermijning die voor de coalitieperiode tot en met 2027 beschikbaar zijn gesteld.

7.1.4 (Rijks)taken Commissaris van de Koning
De begroting in 2026 is een stuk lager dan die van 2025. Dit komt doordat er in 2025 incidentele rijksmiddelen beschikbaar zijn gesteld voor weerbaar bestuur kleine gemeenten, de spreidingswet en de regietafel Asiel. Daarnaast zijn er in 2025 incidenteel middelen begroot voor 80 jaar vrijheid in Overijssel. 

7.1.5 Weerbare samenleving
Dit is een nieuwe prestatie met ingang van 2026. In de perspectiefnota 2026 is incidenteel geld vrijgemaakt voor het thema nationale veiligheid. Voor het onderdeel weerbare samenleving is daarvan € 250.000 onder deze prestatie opgenomen.