4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken
Onder prestatie 4.1.3 zijn een aantal specifieke uitkeringen begroot die eindigen in 2025. Daarom is er een daling van de baten en lasten te zien in 2026.
4.1.5 Mobiliteitshubs
Een groot deel van de coalitiemiddelen voor mobiliteitshubs staan begroot in 2025. Mogelijk schuift een deel door naar 2026.
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein
De begroting voor 2026 is een stuk hoger dan 2025 voor zowel de baten als de lasten. Dit heeft te maken met een omzetting van de financiering van Hengelo-Bielefeld van incidenteel naar structureel (P-nota 2026), extra verwachtte reizigersopbrengsten en indexatie concessies.
4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer
De middelen voor de planvorming van de elektrificaties zijn begroot onder deze prestatie. Almelo-Hardenberg gaat over naar de uitvoering, waarvoor een aparte prestatie is aangemaakt (4.2.7). Voor Zutphen-Hengelo-Oldenzaal komt een voorstel om middelen beschikbaar te stellen in 2026 voor de planvorming.
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede
In 2025 wordt het project Zwolle-Enschede afgerond. Mogelijk schuift de financiële eindafrekening door naar 2026.
4.2.7 Elektrificatie Almelo - Mariënberg
De middelen voor elektrificatie ALMA worden geraamd bij de 2e monitor 2025, omdat er dan meer bekend is over de kostenraming over de jaren.
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik
Er zijn incidentele middelen geraamd tot en met 2027 voor de coalitieperiode. Daarnaast staat in 2025 nog een bedrag begroot voor het afwikkelen van subsidies uit voorgaande jaren die voortkomen uit het uitvoeringsplan mobiliteit (UVP).
4.6.13 Knooppunt Raalte
Bij deze begroting zijn de ramingen tot en met 2026 opgenomen. Wij bereiden een investeringsbesluit voor over het vervolg van het project Knooppunt Raalte en de benodigde financiering. Hiervoor zijn reeds middelen in onze begroting gereserveerd. Het investeringsbesluit wordt ter besluitvorming aan u voorgelegd.
4.7.4. Aanpak Schades langs Kanaal Almelo de Haandrik
Vanuit de Reserve Waterwegen zijn bestedingen voorzien tot en met 2027. Jaarlijks herijken wij bij de Jaarrekening de geraamde bestedingen op basis van actuele inzichten van de omvang en planning van de schadeafwikkeling.
4.6.12. Vloedbeltverbinding, 4.7.3. Vervangen provinciale infrastructuur en 4.7.6. Aanpak verv. Oeverconstructies KADH
Bij de prestaties 4.6.12. Vloedbeltverbinding en 4.7.6. Aanpak verv. Oeverconstructies KADH zijn voor de komende jaren geen lasten geraamd. Bij prestatie 4.7.3. Vervangen provinciale infrastructuur zien we een toename van de lasten.
Onder deze prestaties worden de (vervangings-)investeringen uitgevoerd. Hiervoor stellen Provinciale Staten investeringskredieten vast (zie voor een totaaloverzicht de tabel onder Paragraaf Investeringen). De hieruit voortvloeiende kapitaallasten komen na afronding van deze projecten ten laste van de meerjarige structurele begroting en worden dan in bovenstaande tabel opgenomen. De projecten Vloedbelt en Aanpak verv. Oeverconstructies zijn niet voor 2029 afgerond, vandaar dat hier nu geen lasten zichtbaar zijn. Wel verwachten we dat meerdere projecten bij prestatie 4.7.3. vóór 2029 afgerond zijn, vandaar dat hier een toename in de lasten te zien zijn.