Voor het landelijk gebied krijgen we in 2026 te maken met nieuw rijksbeleid. De Ministeriële Commissie Economie en Natuurherstel (MCEN) zal naar verwachting een aantal concrete maatregelen benoemen en in 2026 invoeren om Nederland – en dus ook Overijssel – van het stikstofslot te halen. De extra inzet op het agrarisch natuurbeheer zal daar naar verwachting onderdeel van uitmaken. Ondertussen leunen wij als provincie niet achterover.
Vergunningverlening lostrekken en PAS-melders legaliseren
Gerechtelijke uitspraken maken vergunningverlening voor stikstofuitstotende activiteiten vrijwel onmogelijk, zo lang er geen geborgde aanpak voor herstel van de natuur is. We zetten alles op alles om vergunningverlening zo snel als het kan weer mogelijk te maken en oplossingen te vinden die leiden tot legalisatie van PAS-melders en het afwijzen van intrekkings- en handhavingsverzoeken. We gaan verder met het bezoeken van PAS-melders om mogelijkheden te onderzoeken voor aanpassing van hun bedrijfsactiviteiten, zodat de stikstofuitstoot voldoet aan de eisen van de eerder afgegeven vergunning. Onze extra inzet richt zich ook op (beleids)trajecten om tot een (meer) geborgde aanpak binnen de provincie te komen. Onderzoek naar mogelijke maatregelen in de overgangsgebieden is daar één van. Ondertussen blijven wij hard doorwerken aan de andere maatregelen die – naast stikstofreductie – nodig zijn voor het herstel van de natuur in onze Natura2000-gebieden.
Samenwerking versterken in de gebieden
Onder de noemer Toekomst van ons platteland blijven we overeenkomstig onze 3x3-aanpak werken aan een integrale gebiedsgerichte aanpak, waarin toekomstbestendige landbouw, herstel van natuur, water en klimaat en een goed sociaaleconomisch perspectief samenkomen. Aan zes gebiedstafels en één provinciebrede tafel bereiden wij ons voor op het moment dat het Rijk generieke maatregelen neemt en financiële middelen beschikbaar stelt om de doelen in het landelijk gebied te verwezenlijken.
Inzetten op toekomstbestendige landbouw
Wij verwachten begin 2026 een Landbouwvisie toe te kunnen sturen aan uw Staten. Ten tijde van de opstelling van deze begroting is de inhoud van deze visie nog ongewis. We gaan aan de slag met de op handen zijnde visie een beleids- en/of uitvoeringsagenda. Met de val van het kabinet is onzeker geworden of (en zo ja hoe) de extra inzet op agrarisch natuur- en landschapsbeheer die het Rijk heeft aangekondigd vorm gaat krijgen. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet en denken waar mogelijk mee over de implementatie. Ondertussen blijven wij boeren ondersteunen die een bijdrage leveren aan het Actieplan Weide- en Akkervogels 2024–2028 of die anderszins invulling geven aan het agrarisch natuurbeheer.
Maatregelpakketten
Overijssel heeft € 234 miljoen van het Rijk ontvangen om tussen 2025 en 2028 drie maatregelpakketten uit te voeren. Het eerste pakket stimuleert agrariërs om over te stappen op emissiearme landbouw en ondersteunt gemeenten bij het ontwikkelen van Vrijkomende Agrarische Bebouwing-beleid en ondermijning. Het tweede pakket richt zich op zes proeftuinen en op de 36 Koploper gebiedsprocessen. Het derde pakket faciliteert afwaardering van grond voor natuurontwikkeling, bosuitbreiding en natuurinclusieve landbouw, gekoppeld aan water- en klimaatdoelen. In 2026 gaan we door met het beschikbaar stellen van diverse subsidieregelingen ten behoeve van pakket 1 en zullen we de koplopers vanuit pakket 2 zoveel mogelijk en passend binnen de Rijksregeling, ondersteunen bij het verder uitwerken van hun plannen ter voorbereiding op de realisatie ervan.
Nationaal Natuurherstelplan
De Europese Natuurherstelverordening verplicht Nederland om een Nationaal Natuurherstelplan op te stellen. Dit plan gaat over natuurherstel binnen en buiten natuurgebieden. Ondanks dat de insteek van het Rijk vooral is om aan te sluiten bij bestaand beleid en een 'sober en realistisch’ plan op te stellen, zal het plan wel impact hebben op de provincie. De verwachting is dat we in 2026 beter zicht op de opgaven hebben. De uitvoering van het plan zal vanaf 2027 plaatsvinden.
Vergunningverlening, toezicht en handhaving
Sinds 2019 ontvangt de provincie meer handhavingsverzoeken op basis van de Wet natuurbescherming. Dat gaat ten koste van reguliere controles. Daarom vergroten we de toezichtscapaciteit en de samenwerking met omgevingsdiensten. We bouwen verder aan structurele samenwerking bij toezicht in het buitengebied, met speciale aandacht voor ondermijning. Groene boa’s spelen daarbij een belangrijke rol. Daarnaast versterken we het toezicht op houtopstanden buiten de bebouwde kom, onder meer door meer controle op kapmeldingen en een herplantplicht.
Wij stellen aanvullende middelen beschikbaar aan de Omgevingsdienst IJsselland met het doel de organisatie robuuster te maken. De inzet van deze middelen richt zich op het actualiseren van vergunningen, het versterken van de capaciteit voor milieutoezicht en hercontroles, het voldoen aan het landelijke minimumniveau voor strafrechtelijke handhaving en bodemtoezicht, en het realiseren van een opleidings- en innovatiebudget.
Milieu
De maatschappelijke bezorgdheid over gezondheidsrisico’s door milieu-invloeden groeit, mede door recente rechtelijke uitspraken en wetenschappelijke inzichten over schadelijke stoffen zoals PFAS en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. In lijn met de Milieunota 2024 werken wij deze thema’s verder uit. Dit kan leiden tot nieuwe beleidsvoorstellen of aanpassingen van bestaande kaders.