Kapitaalgoederen

Kapitaalgoederen

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Kapitaalgoederen - Dit is hoe wij denken

We zijn verantwoordelijk voor het in stand houden van de infrastructuur bestaande uit provinciale wegen, kunstwerken en waterwegen en de provinciale gebouwen, waaronder het provinciehuis. Dit omvat dagelijks beheer (exploitatie), onderhoud (jaarlijks en niet-jaarlijks) en vervanging. 

Provinciale infrastructuur
In het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen (2024 t/m 2027, PS22-000124) hebben we afgesproken dat we voor beheer en onderhoud van alle voorzieningen van de provinciale infrastructuur het kwaliteitsniveau 'basis' hanteren. De landelijke kennisinstelling CROW heeft dit kwaliteitsniveau gedefinieerd, dat staat voor efficiënt en effectief beheer op de langere termijn. De risico’s op het niet bereiken van beleidsdoelstellingen of imagoschade zijn bij dit kwaliteitsniveau voor de provincie doorgaans beperkt en beheersbaar. U heeft de budgetten gebaseerd op dit kwaliteitsniveau. Het beleidskader wordt in de praktijk verder uitgewerkt in (strategische) beheerplannen en assetmanagementplannen. In onze projecten hebben we aandacht voor innovatie, circulariteit, klimaatverandering en verduurzaming.

Samenhang beheer, onderhoud en vervanging
Om de beschikbaarheid van de infrastructuur te garanderen, wordt de onderhoudsstaat in de gaten gehouden. Infrastructuur kent daarin een ‘levenscyclus’. Na aanleg (nieuwstaat) vindt er dagelijks beheer plaats totdat de infrastructuur het kwaliteitsniveau bereikt dat er groot onderhoud nodig is. Het na te streven kwaliteitsniveau is door PS vastgesteld in het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen (BIK). Voor wegen (na ca. 60 jaar) en kunstwerken (na ca. 80 jaar) is in de regel complete vervanging nodig omdat de infrastructuur dan aan het einde van haar levensduur is. Voor een toelichting op de (vervangings-)investeringen verwijzen wij u naar de paragraaf investeringen. In onderstaande grafiek is de levenscyclus schematisch weergegeven.



Voorziening beheer en onderhoud
Bij het bepalen van toekomstige vervangingsinvesteringen is rekening gehouden met het benodigde beheer en onderhoud. Deze hangen immers ook nauw samen: goed en slim vormgegeven dagelijks en groot onderhoud zorgt voor optimale vervangingstermijnen. Daarmee is dus inzicht in de totale cyclus van beheer, onderhoud en vervanging van onze infrastructuur. Het budget voor groot onderhoud wordt in de voorziening beheer en onderhoud gestort. Dit geeft de flexibiliteit om de noodzakelijke beheermaatregelen op het juiste moment uit te voeren, in plaats van in de vooraf aangegeven jaarschijf. 

Provinciale gebouwen
In 2023 is het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) geactualiseerd voor de provinciale gebouwen. Met het onderhoudsplan waarborgen we dat de gebouwen met de daarin aanwezige installaties en apparatuur op een deskundige wijze worden beheerd en onderhouden. In het onderhoudsplan zijn drie zaken opgenomen: het jaarlijks onderhoud, het niet-jaarlijks onderhoud en de vervanging. Met het jaarlijks onderhoud waarborgen we de bedrijfszekerheid van de gebouwen en de installaties, garanderen we de veiligheid en houden we de uitstraling van de gebouwen in stand. Met dit onderhoud voldoen we aan regelgeving en zijn we verzekerd van de ondersteuning van leveranciers (garanties). Het meerjarig onderhoud omvat het onderhoud aan verwarmings- en koelinstallaties, gevels, kozijnen, zonwering, vloeren, wanden, verlichting, liften, brandveiligheidsvoorzieningen, enzovoorts. De uitvoering vindt plaats in een periode van vijf tot dertig jaar. De gebruikte normering (NEN 2767 niveau 3) gaat uit van een redelijke tot goede conditie en wordt ook bij andere overheidsorganisaties als leidraad voor het meerjarig onderhoud gebruikt.

Dit is hoe wij doen - provinciale infrastructuur

Terug naar navigatie - Kapitaalgoederen - Dit is hoe wij doen - provinciale infrastructuur

Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur
Wij voeren de werkzaamheden conform het BIK uit. De werkzaamheden uit het BIK worden verder uitgewerkt in het meerjarenuitvoeringsprogramma. 

De doorrekening van de voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur in deze begroting is nog gebaseerd op de bestaande werkwijze. Wij zijn begonnen met de uitvoering van het verbeterplan voor de onderbouwing van de Voorziening beheer en onderhoud. De uitkomsten van dat verbeterplan hebben naar verwachting financiële gevolgen. Deze gevolgen verwerken wij in een volgend P&C-document. Daarbij informeren wij u dan over de doorgevoerde wijzigingen en de daaruit voortvloeiende financiële gevolgen.

In  onderstaande tabel is de meerjarenraming voor het beheer en onderhoud van wegen, vaarwegen en kunstwerken opgenomen.

Meerjarenraming Beheer en onderhoud (x € 1 miljoen)
2026 2027 2028 2029
Structureel
- Uitgaven beheer en dagelijks onderhoud 17,6 17,7 17,7 17,7
- Uitgaven groot onderhoud (Voorziening Beheer en Onderhoud) 42,2 30,9 24,3 23,4
Totaal 59,8 48,6 42 41,1

Areaalgegevens en kwaliteitsniveau provinciale infrastructuur

Terug naar navigatie - Kapitaalgoederen - Areaalgegevens en kwaliteitsniveau provinciale infrastructuur
Provinciale infrastructuur
Infrastructuur Onderdeel Areaal Kwaliteitsniveau
Wegen Hoofdrijbaan 647 km Basis
Parallelweg 201 km
Fietspad 538 km
VRI 52 st.
Verlichtingspunten 5.500 st.
Bermen 935 ha.
Bomen 37.500 st.
Faunapassages 215 st.
Faunarasters 88 km
Kunstwerken Vaste bruggen 122 st. Basis
Viaducten 47 st.
Tunnels 44 st.
Beweegbare bruggen 32 st.
Sluizen 11 st.
Overige objecten (o.a. duikers, onderdoorgangen, schutsluizen) 333 st.
Waterwegen Oeverbeschoeiing 241 km Basis
Waarvan hout 86 km
Beton en staal 82 km
Natuurvriendelijk 73 km
Vaarweg 145 km
Legenda kwaliteitsniveau
Kwaliteitniveau's Omschrijving Indicatie kwaliteit Relatie met wegbeheer
A+ Zeer hoog Nagenoeg ongeschonden Er is geen schade
A Hoog Mooi en comfortabel Er is enige schade, maar de waarschuwingsgrens is nog niet overschreden
B Basis Functioneel De waarschuwingsgrens is overschreden: er is klein onderhoud nodig of binnen vijf jaar is groot onderhoud nodig
C Laag Onrustig beeld, discomfort of enige vorm van hinder De richtlijn is overschreden: er is binnen twee jaar groot onderhoud nodig
D Zeer laag Kapitaalvernietiging, uitlokking van vernieling of sociale onveiligheid De richtlijn is meer dan één klasse overschreden: er is direct groot onderhoud nodig.

Meerjaren uitvoeringsprogramma groot onderhoud 2025-2028

Terug naar navigatie - Kapitaalgoederen - Meerjaren uitvoeringsprogramma groot onderhoud 2025-2028
Provinciale infrastructuur
Type infrastructuur Jaartal (Vaar)Wegnr Benaming Traject lengte traject van tot km
+ wegvak km / Objectnr.
Hoofdrijbaan
2026 N337a+b Deventer - Olst - Wijhe (N 756) 3,2 9,7 12,9
2026 N337b Olst - Wijhe (N 756) 1,0 12,9 13,9
2026 N377e N343 - grens Drenthe 7,8 31,9 39,7
2026 N733a Enschede - Oldenzaal 1,6 1,3 2,9
2026 N736a Oldenzaal-Rossum 3,2 1,1 4,3
2026 N736b Rossum-Ootmarsum 5,4 4,3 9,7
2026 N761b einde kom Oldemarkt - Willemsoord 4,1 7,4 11,5
2026 N761c Willemsoord-N334 (Steenwijk) 0,4 11,5 11,9
2026 N764a Zwolle -Ijsselmuiden 5,9 4,7 10,6
2026 N764b IJsselmuiden - N 50 (Kampen) 1,1 10,6 11,7
2026 N855a grens Drenthe - Steenwijk (A 32) 3,7 26,0 29,7
2026/2027 N341c Vroomshoop - Westerhaar 2,3 9,3 11,6
2026/2027 N341d Traverse Westerhaar 1,8 11,6 13,4
2026/2027 N341e Westerhaar - Kloosterhaar 3,2 13,4 16,6
2026/2027 N341f Traverse Kloosterhaar 0,6 16,6 17,2
2026/2027 N342c Zijtak N342 - N735 (Rondweg) 1,3 57,3 58,6
2026/2027 N342d N735-Denekamp/N349 6,7 60,5 67,2
2026 N731a Glanerbrug-Losser 3,8 0,7 4,5
2026 N731b Losser - Overdinkel 1,9 4,5 6,3
2026 N737a Enschede - N 342 (Frans op de Bult) 0,7 0,0 0,7
2026 N751a Wierden - Daarle 7,2 1,1 8,3
2026 N751b Daarle - Den Ham 2,7 9,5 12,2
2026 N766 Deventer – N348 0,0 3,5 3,5
2027 N307a+b grens Flevoland - N 50 - Kampen 0,7 109,4 110,1
2027 N332b+c Rondweg Heeten 1,6 3,8 5,4
2027 N332d Nieuw Heeten - N344 0,8 14,1 14,9
2027 N332e N344 - grens Gelderland 1,5 14,9 16,4
2027 N337a Deventer - Olst 5,9 3,8 9,7
2027 N347c N346 (De Posten) - A1 6,3 10,4 16,7
2027 N347d A1 - N350 (Rijssen) 4,3 17,3 21,6
2027 N347e Rijssen - Nijverdal 2,3 21,6 23,9
2027 N739a Haaksbergen - Beckum 0,8 6,0 6,8
2027 N739b Beckum - Hengelo 0,8 9,3 10,1
2028 N334d Fleringen/N 349 - N 746 3,7 12,3 16,0
2028 N334e N 746 - N 747 (Knoefbakker) 2,8 16,0 18,8
2028 N334f N 747 (Knoefbakker) - Langeveen 4,6 18,8 23,4
2028 N348d N35-Lemelerveld 5,2 66,6 71,8
2028 N350a A1 - Holten 2,1 0,4 2,5
2028 N350b Holten - Rijssen 0,8 2,5 3,3
2028 N350b Holten - Rijssen 1,8 6,1 7,9
2028 N759a Hasselt - Genemuiden 2,9 0,0 2,9
2028 N759a Hasselt - Genemuiden 0,6 3,1 3,7
2029 N331c N377 - kom Zwartsluis 4,6 9,5 14,1
2029 N333a grens Flevoland - Steenwijk 4,3 4,6 8,9
2029 N334a+b Zwartsluis - N 375 2,9 1,0 3,9
2029 N334d+e Giethoorn zuid - Giethoorn noord - N333 3,7 12,5 16,2
2029 N344a Deventer - Holten 1,1 53,5 54,6
2029 N344a Deventer - Holten 0,4 54,7 55,1
2029 N34e N 340 - Ommen 1,0 17,0 18,0
2029 N740a Delden - Bentelo 3,6 0,0 3,6
2029 N740b Bentelo - N 347 (Hengevelde) 0,2 3,6 3,8
2029 N740b Bentelo - N 347 (Hengevelde) 4,0 4,5 8,5
2029 N740c N 347 (Hengevelde) - grens Gelderland 4,3 8,9 13,2
2029 N752a Markelo - rotonde (Elsen) 2,8 0,9 3,7
2029 N752b rotonde (Elsen) - Rijssen 4,1 3,7 7,8
Parallelweg
2026 N764a Zwolle - IJsselmuiden 3,3 7,3 10,6
2026 N764b IJsselmuiden - N 50 (Kampen) 1,1 10,6 11,7
2026 N764b IJsselmuiden - N 50 (Kampen) 0,4 12,1 12,5
2026 N334f N333-N761 3,1 17,2 20,3
2026 N761c Willemsoord - N334 (Steenwijk) 0,4 12,5 12,9
Fietspad
2026 N761a Oldemarkt-einde kom Oldemarkt 1,6 3,9 5,5
2026 N761b einde kom Oldemarkt-Willemsoord 6,1 5,4 11,5
2026 N764a Zwolle - IJsselmuiden 1,7 5,6 7,3
2026 N855a grens Drenthe-Steenwijk (A 32) 3,7 26,0 29,7
2026 N731a Glanerbrug-Losser 0,3 3,2 3,5
2026 N731a Glanerbrug-Losser 0,2 3,6 3,8
2026 N766 Deventer – N348 0,0 3,5 3,5
2029 N740a Delden - Bentelo 3,6 0,0 3,6
2029 N740b Bentelo - N 347 (Hengevelde) 4,9 3,6 8,5
2029 N740c N 347 (Hengevelde) - grens Gelderland 4,7 8,5 13,2
Kunstwerken
2026 N331 Zwartewaterbrug (instandhouding) N.v.t. N331-050 N.v.t.
2026 V77 Daarlerveenbrug N.v.t. V77-080 N.v.t.
2026 V77 Bergentheimbrug N.v.t. V77-230 N.v.t.
2026 V77 Emtenbroekerdijkbrug N.v.t. V77-240 N.v.t.
2026 V77 Hoogenwegophaalbrug N.v.t. V77-250 N.v.t.
2026 V4 Kuinreophaalbrug en -sluis N.v.t. V4-010/-011 N.v.t.
2026 V77 Grote Puntbrug N.v.t. V77-090 N.v.t.
2026 V7 Blokzijlkeersluis N.v.t. V7-020 N.v.t.
2026 V77 Aadorpschutsluis en -brug N.v.t. V77-020/-030 N.v.t.
2026 V77 Tonnendijkbrug N.v.t. V77-110 N.v.t.

Dit is hoe wij doen - provinciale gebouwen

Terug naar navigatie - Kapitaalgoederen - Dit is hoe wij doen - provinciale gebouwen

Financiële tabellen investeringen, onderhoud en afschrijvingen provinciaal vastgoed
Wij stellen periodiek een Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP) op waarin we onze onderhoudswerkzaamheden plannen en de financiële gevolgen ramen. De budgetten voor meerjarig onderhoud (inclusief afschrijvingen) zijn eerder door u geautoriseerd. Het meerjarenoverzicht van de beschikbare onderhoudsbudgetten en afschrijvingslasten vindt u in onderstaande tabel.

In de paragraaf investeringen gaan wij in op de voorgenomen investeringen. 

Meerjarig onderhoud (incl. afschrijvingen): Provinciehuis en overige provinciale panden (x € 1000)
2026 2027 2028 2029
4.904 6.001 6.154 6.146