Hoort bij prestatie

5.3.2 Werklocaties deelnemingen
5.3.3 Topwerklocaties

Provinciaal publiek belang

Deze verbonden partij draagt bij aan de ontwikkeling van de voormalige vliegbasis Twente tot Technology Base. Volgens de gemeenschappelijk regeling Technology Base gaat het om een integrale gebiedsontwikkeling van deze locatie ten behoeve van toekomstbestendige bestemmingen die een belangrijke bijdrage leveren aan de economie, ecologie, natuur, woningbouw en leefbaarheid van de regio. Technology Base behoort samen met RBT (XL Businesspark), Kennispark Twente en het High Tech Systems Park (HTSP) tot de vier economische toplocaties in Twente.

Juridische vorm

Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, Wet gemeenschappelijke regelingen), in werking getreden op 23 november 2010 (gewijzigd in 2015). De gemeenschappelijke regeling is in 2020 opnieuw gewijzigd en op 17 juli 2020 gepubliceerd (Staatscourant 2020, 38979). Hierbij is de regeling (onder meer) omgezet naar een collegeregeling, conform de Wet gemeenschappelijke regelingen (2020/1101185. Tevens is de naam formeel gewijzigd in Technology Base.

Partijen

Provincie Overijssel (50%) en gemeente Enschede (50%).

In 2021 wordt geen wijziging in het aandeel in het resultaat van de provincie Overijssel voorzien.

Bestuurlijke betrokkenheid

Algemeen Bestuur: R.H. de Witte (lid), M.T. van Haaf (lid), E. Boerman (lid) en G.H. ten Bolscher (lid). Dagelijks Bestuur: R.H. de Witte (lid en plaatsvervangend voorzitter) en M.T. van Haaf (lid).

Met de herontwikkeling van vliegbasis Twenthe is ingezet op nieuwe woon- en werkgebieden, versterking van het natuurnetwerk en de exploitatie van een regionale luchthaven. Waar op onderdelen de herontwikkeling bijna is afgerond, geldt voor het bedrijvenpark en de luchthaven dat er nog ambities en uitdagingen zijn. Bestuurlijk ligt de focus in 2021 op investeringen die bijdragen aan het realiseren van de acquisitiestrategie.

Financieel belang

De begroting 2021 van Technology Base gaat uit van een grondexploitatie van € 17,1 miljoen negatief (netto contante waarde) per 01.01.2020 met een jaarlijkse oprenting van 2%. Binnen de provinciale (meerjaren)begroting is ons aandeel (50% zijnde € 8,5 miljoen) in dit tekort voorzien, alsmede ons aandeel in de oprenting tot met 2021 gedekt. Ook wordt in de toetsing van het provinciale weerstandsvermogen rekening gehouden met een 50% kans op een negatiever resultaat dan begroot voor de grondexploitatie (impact € 4,1 miljoen) en luchthavenexploitatie (impact € 0,7 miljoen).

Bijzonderheden

In maart 2018 stelde de gemeenteraad van Enschede de bestemmingsplannen Vliegveld Twenthe-Noord en -Midden vast. Het bestemmingsplan Noord is inmiddels onherroepelijk, het bestemmingsplan Midden is door de Raad van State in 2019 vernietigd vanwege het buiten werking stellen van het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Voor het bestemmingsplan Midden is gestart met een nieuwe bestemmingsplanprocedure. Ook het plangebied Noord ondervindt de gevolgen van de stikstofproblematiek. Met het oog op de nabijheid van Natura 2000-gebied Lonnekermeer worden bij het vergunnen van activiteiten op Technology Base zo nodig aanvullende maatregelen getroffen.

Technology Base onderscheidt zich op het gebied van ontwikkelen, testen, demonstreren en produceren van innovatieve producten. Technology Base beschikt over een eigen luchthaven voor met name zakelijk en recreatief vliegverkeer, vliegverkeer voor ontmanteling, drones, onderhoud en reparatie. Deze propositie heeft geleid tot nieuwe leads en geïnteresseerde marktpartijen. Op basis van een strategisch acquisitieplan (2020), zet Technology Base in op het interesseren van bedrijven en nieuwe activiteiten, het faciliteren van huisvesting voor vestigers en de ontwikkeling van de luchthaven, passend bij de regio en het innovatieve en circulaire karakter van het gebied.

De effecten van de coronacrisis zijn nog onduidelijk. Voor de luchthaven heeft de crisis geleid tot nieuwe kansen. In aansluiting op de End-of-Life (circulaire)-activiteiten op de luchthaven, zet Twente Airport zich verder in om ruimte te bieden voor vliegtuigonderhoud (Maintenance, Repair en Overhaul, MRO). Het realiseren van luchtverkeersleiding op afstand (Remote Tower), VliegtuigOpstelPlaatsen (VOP's) en onderdak voor vliegtuigen passen bij het inspelen op die nieuwe kansen. De verwachting is dat op een organische wijze en met betrokkenheid van diverse bedrijven uit de regio de onderhoudsactiviteiten kunnen groeien, waarmee de luchthaven meer inkomsten kan realiseren uit landingsgelden en verhuur. 

Op de voormalige legeringskampen rond het vliegveld is 80 hectare aan woonparken in ontwikkeling. De verkoop van de panden en de kaveluitgifte verloopt voorspoedig.

Meer informatie

Website Technology Base