Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
|
3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap |
-34 |
0 |
34 |
-34 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Herverdeling centraal IPO budget:
Onder prestatie 7.3.1 hebben wij het voorstel opgenomen om € 34.000 over te hevelen naar prestatie 3.1.1 om de kosten van het IPO binnen deze prestatie te dekken. |
PS begrotingswijziging |
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap |
-400 |
0 |
400 |
-400 |
PS 001 Amendement begroting 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Amendement begroting 2022 |
PS begrotingswijziging |
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 |
-70 |
0 |
70 |
-70 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Bij de 2e monitor 2021 hebben wij de beschikbare middelen die in het investeringsvoorstel aanpak stikstof (2020/1101921) onder prestatie 3.1.3 zijn opgenomen, (in 2021) af geraamd en geparkeerd voor uitvoering in latere jaren in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Deze middelen zijn beschikbaar gesteld voor de "schakel" natuurherstel, waarbij de volgende activiteiten zijn beschreven:
1) opstellen provinciale inzet Programma Natuur,
2) inhoud en proces actualisatie beheerplannen N2000,
3) proceskosten intensivering / versnelling natuurherstel.
Zoals inhoudelijk toegelicht is het opstellen van de tweede generatie beheerplannen afhankelijk van de landelijke Actualisatie van de Doelensystematiek en Natuurdoelanalyses; die zijn in 2021 niet gereed gekomen. Naast het "parkeren" van de tijdelijke investeringsmiddelen is dit is ook terug te zien bij het structurele deel van het budget: van het beschikbare budget € 186.000 is € 115.000 uitgegeven.
Gelet op de omvang van de uit te voeren werkzaamheden stellen wij voor om het niet gerealiseerde budget door te schuiven naar 2022.
Wij stellen u voor om € 70.000 onder prestatie 3.1.3 (Opstellen en actualiseren beheerplannen Natura 2000) door te schuiven naar 2022 en toe te voegen aan prestatie 3.1.3 (Opstellen en actualiseren beheerplannen Natura 2000). |
PS begrotingswijziging |
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 |
93 |
0 |
-93 |
93 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 |
155 |
0 |
-155 |
155 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
Toelichting begrotingswijziging:
De bestedingen op zowel het structurele als incidentele budget, die via het investeringsvoorstel aanpak stikstof (2020/1101921) aan prestatie 3.1.3 zijn toegevoegd, blijven achter bij de begroting 2022. Belangrijkste reden voor de vertraging is dat begin 2022 duidelijk werd dat wij per Natura 2000-gebied Natuurdoelanalyses moesten opstellen (vanuit het landelijke Programma Stikstofreductie en Natuurverbetering). Deze natuurdoelanalyses stellen wij op met eigen inzet, waardoor er relatief weinig programma kosten zijn gerealiseerd. Inmiddels is een plan van aanpak in concept gereed voor het herzien van de beheerplannen. Op basis van een definitief plan van aanpak kan eind 2022 gestart worden met het herzien van de beheerplannen. Het bijbehorende budget dat samenhangt met het herzien van de beheerplannen zal daarom voor het grootste deel doorschuiven naar 2023 en 2024. Daarom hebben wij besloten om het incidentele budget, ad. € 155.000, door te schuiven naar 2024. Voor het structurele budget leggen wij, naar verwachting, eind 2022 een voorstel voor een resultaatbestemming voor om de restant middelen (omvang eind 2022 te bepalen) beschikbaar te stellen voor het begrotingsjaar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.1.3 een budget van € 155.000, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2022 naar 2024. |
GS begrotingswijziging |
3.1.4 Beheer natuurterreinen |
-2319 |
0 |
2319 |
-2319 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
(Overhead, financiering en dekkingsmiddelen) Resultaatbestemming aanvullend budget via decembercirculaire 2021 voor Natuurbeheer (verhoging 75% naar 84%):
Vanuit de decembercirculaire 2021 ontvangt de Provincie Overijssel in totaal € 2,3 miljoen (extra) vanwege de verhoging van de beheervergoeding vanuit het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL), welke onderdeel is van het Uitvoeringsprogramma Natuur. De Provincies voeren het SNL uit en vergoeden tot 75% van de standaardkostprijs voor het beheren van natuur. De vergoeding wordt met ingang van het beheerjaar 2021 verhoogd naar 84%. De provincies gaan de beheersubsidies dus met ingang van 2021 verhogen naar 84% van de standaardkostprijs. Voor 2021 is landelijk totaal een bedrag van € 17,96 miljoen beschikbaar gesteld. Voor Overijssel komt dit neer op € 2,32 miljoen voor 2021. Over de bedragen voor 2022 en verder volgt meer informatie in een volgende circulaire. De aanpassing van deze verhoging over het beheerjaar 2021 is grotendeels financieel verwerkt in 2022. |
PS begrotingswijziging |
3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied |
-350 |
0 |
350 |
-350 |
PS 001 Amendement begroting 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Amendement begroting 2022 |
PS begrotingswijziging |
3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit |
-48 |
0 |
48 |
-48 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
In behandeling zijnde subsidieaanvragen (Regeling 4.05 Verbetering condities voor Aandachtsoorten 4.0):
Wij leggen u bij dit jaarverslag een gebundelde resultaatbestemming voor van (een deel van) de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2021. Voor deze regeling is in 2021 een meerjarig (2021 en 2022) subsidieplafond gepubliceerd. In december 2021 zijn totaal 14 aanvragen met een omvang van € 0,485 miljoen ontvangen die voldoen aan de gestelde voorwaarde(n). Van deze aanvragen wordt het grootste deel gedekt uit de Coalitieakkoord middelen, die beschikbaar zijn in de begroting 2022 en de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Een klein deel wordt gedekt uit het structurele budget onder prestatie 3.1.6 Projecten voor verbetering biodiversiteit. Voor dit laatste deel doen wij een voorstel voor resultaatbestemming om het restant budget van € 48.000 door te schuiven naar 2022.
Voor deze regeling is daarin het voorstel opgenomen om € 48.000 middels het collectieve resultaatbestemmingsvoorstel voor ingediende subsidieaanvragen, toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 3.1.6 (Projecten voor verbetering) van de begroting 2022. Overige aanvragen worden gedekt uit de beschikbare Coalitieakkoord middelen die gekoppeld zijn aan prestatie 3.1.6. |
PS begrotingswijziging |
3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap |
-245 |
0 |
245 |
-245 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Monitoring Natuur en landschap:
Een aantal voorgenomen activiteiten in 2021, zoals monitoringswerkzaamheden voor het opstellen van de Staat van de Biodiversiteit zijn niet of deels uitgevoerd in 2021. Ook bereiden we ons in 2022 voor om aankomende vragen vanuit stikstof, natuur en landelijk gebied adequaat te kunnen beantwoorden, onder meer door verbetering van onze bedrijfsvoering via het verbetertraject ‘Samen optimaliseren Monitoring (SOM)’. Om deze activiteiten volledig te kunnen uitvoeren in 2022 doen wij een voorstel voor resultaatbestemming.
Wij stellen u voor een deel van het restant budget, namelijk € 245.000, voor de financiering van voorgenomen activiteiten 2021 in 2022 onder prestatie 3.1.7 middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2022 en daar toe te voegen aan prestatie 3.1.7 (monitoring en evaluatie natuur en landschap). |
PS begrotingswijziging |
3.2.1 Beheer landschap |
-400 |
0 |
400 |
-400 |
PS 001 Amendement begroting 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Amendement begroting 2022 |
PS begrotingswijziging |
3.2.1 Beheer landschap |
-670 |
0 |
670 |
-670 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Beheer landschap:
Zoals beschreven bij de Financiële toelichting is een groot deel van het budget niet besteed. Bij de 2e monitor hebben wij eerder al de Coalitieakkoord middelen doorgeschoven naar latere jaren. Ook voor het incidentele budget voor landschap beheer, dat niet tot besteding is gekomen in 2021, willen wij bij het jaarverslag een voorstel voor resultaatbestemming voorleggen.
Wij stellen u voor het restant budget van € 670.000 onder prestatie 3.2.1 door te schuiven naar 2022 en daar toe te voegen aan prestatie 3.2.1 (Beheer Landschap). |
PS begrotingswijziging |
3.2.1 Beheer landschap |
207 |
0 |
-207 |
207 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
3.2.1 Beheer landschap |
750 |
0 |
-750 |
750 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
Toelichting begrotingswijziging:
Tijdens de uitvoering van het Streekeigen landschapsbeheer aan de hand van de bidbooks, bleek meer behoefte te bestaan aan maatwerkregelingen voor landschapsbeheer passend bij de ambities en mogelijkheden van de initiatieven. Daarom hebben we eind vorig jaar een nieuwe regeling vastgesteld voor kleinschalig streekeigen landschapsbeheer die ruimte geeft voor flexibiliteit in activiteiten, beheergebied en beheertermijn (kenmerk 2021/0239135). Deze regeling is aanvullend op de regeling voor het opstellen en uitvoeren van bidbooks. Sindsdien hebben we meer subsidie kunnen verstrekken. Bovendien zijn er weer een aantal aanvragen voor het uitvoeren van bidbooks in behandeling. Desondanks blijft de financiële realisatie op landschapsbeheer achter bij de actuele begroting 2022. Het effect van de aanvullende regeling voor kleinschalige initiatieven is momenteel nog beperkt, waardoor wij hebben besloten om een deel van de coalitieakkoord middel, ad. € 750.000, door te schuiven naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve Kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 3.2.1 besloten om € 750.000 vanuit de begroting 2022 door te schuiven naar de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen |
-43 |
0 |
43 |
-43 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
In behandeling zijnde subsidieaanvragen (Regeling 4.3 Natuur en Samenleving 2.0):
Wij leggen u bij dit jaarverslag een gebundelde resultaatbestemming voor van (een deel van) de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2021. In december 2021 zijn totaal 10 aanvragen met een omvang van € 215.195 ontvangen, waarvan € 145.885 passen binnen het gepubliceerde plafond van 2021. Een deel van de aanvragen (€ 43.000) kan gedekt worden uit het restant budget 2021 onder prestatie 3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen. Het overige deel van de aanvragen wordt gedekt uit het beschikbare budget 2022.
Voor deze regeling is in het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel € 43.000 opgenomen om toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 3.2.2 (Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen) van de begroting 2022. |
PS begrotingswijziging |
3.3.1 Beleidsontwikkeling stikstof |
77 |
0 |
-77 |
77 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 202 doorwerking GS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
3.3.1 Beleidsontwikkeling stikstof |
145 |
0 |
-145 |
145 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
3.3.2 Nationale parken |
-80 |
0 |
80 |
-80 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
Toelichting begrotingswijziging:
Het beschikken van de middelen voor de Nationale parken loopt voorspoedig. Naar verwachting zal het restant van de reserve de komende periode nodig zijn om gemaakte afspraken na te komen. Wij hebben dan ook besloten om het bedrag van € 95.000 uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel te halen en toe te kennen aan de jaarschijf 2022 en 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 95.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en een bedrag van € 80.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2022 en een bedrag van € 15.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 3.3.2 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
3.3.3 Stimuleren natuurinclusief denken en werken |
-240 |
0 |
240 |
-240 |
PS 001 Amendement begroting 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Amendement begroting 2022 |
PS begrotingswijziging |
3.3.3 Stimuleren natuurinclusief denken en werken |
25 |
0 |
-25 |
25 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Extra onttrekking Natuur voor Elkaar - Natuurinclusief denken en werken:
In 2021 hebben wij ten opzichte van de begroting € 25.000 meer uitgegeven voor het Stimuleren van natuur inclusief denken en werken. Binnen het meerjarig beschikbare budget vanuit het Coalitieakkoord is nog voldoende budget beschikbaar in 2022 en 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 3.3.3 € 25.000 extra onttrokken. In 2022 wordt het beschikbare budget (€ 0,475 miljoen) en de bijbehorende onttrekking uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel verlaagd met € 25.000. |
GS begrotingswijziging |
3.3.3 Stimuleren natuurinclusief denken en werken |
175 |
0 |
-175 |
175 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
3.3.4 Faunabeheer |
-22 |
0 |
22 |
-22 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Actualisatie faunabeleid:
In 2021 is gewerkt aan het actualiseren van het faunabeleid. Bij de 2e monitor 2020 hebben wij hiervoor budget beschikbaar gesteld, hiervan is in 2021 nog € 21.500 beschikbaar. Het laatste deel van de werkzaamheden loopt door naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het restantbudget van € 21.500 door te schuiven naar 2022 en toe te voegen aan prestatie 3.3.4 Faunabeheer. Tevens wordt de bijbehorende onttrekking uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hierop aangepast. |
GS begrotingswijziging |
3.3.4 Faunabeheer |
-525 |
0 |
525 |
-525 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
Faunaschade en faunaonderzoek:
In de provinciale omgevingsverordening en beleidsregels voor faunaschade staan de uitgangspunten voor het toewijzen van tegemoetkomingen in geleden schade. Op dit moment is het beleid om alle schade te vergoeden, waardoor de kosten steeds verder oplopen. Ruim 90% daarvan betreft schade door ganzen. De schade door de wolf was de afgelopen jaren zeer beperkt. In 2022 wordt het faunabeleid herijkt. We hebben aandacht voor onderzoek, preventie en extra maatregelen om verdere stijging van de schadekosten te voorkomen. Op de langere termijn moet dat leiden tot lagere kosten. Voor 2022 is € 525.000 en 2023 is € 385.000 extra nodig om de schade aanvragen te kunnen dekken. |
PS begrotingswijziging |
3.3.4 Faunabeheer |
-121 |
0 |
121 |
-121 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Actualisatie faunabeleid:
Voor het actualiseren van het faunabeleid is (incidenteel) extra capaciteit ingezet. Binnen het frictiekostenbudget landelijk gebied (prestatie 3.5.3) is hiervoor budget gereserveerd om deze extra kosten te kunnen dekken.
Wij stellen u voor binnen de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel een bedrag € 120.500 over te hevelen van prestatie 3.5.3 en toe te voegen aan prestatie 3.3.4 van de begroting 2022 en te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. |
PS begrotingswijziging |
3.3.5 Invasieve exoten |
-72 |
0 |
72 |
-72 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
In behandeling zijnde subsidieaanvragen (Regeling 4.17 Aanpak van Invasieve Exoten 2.0):
Wij leggen u bij dit jaarverslag een gebundelde resultaatbestemming voor van de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2021. De subsidieregeling 4.17 Aanpak van Invasieve Exoten 2.0 wordt verantwoord onder deze prestatie en heeft volledig betrekking op het resultaatbestemmingsvoorstel.
Voor deze regeling is in de gebundelde resultaatbestemming het voorstel opgenomen om € 72.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 3.3.5 (Invasieve exoten) van de begroting 2022. |
PS begrotingswijziging |
3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw |
103 |
0 |
-103 |
103 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 203 doorwerking administratieve wijzigingen 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw |
-24 |
0 |
24 |
-24 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Herverdeling centraal IPO budget:
Onder prestatie 7.3.1 hebben wij het voorstel opgenomen om € 24.000 over te hevelen naar prestatie 3.4.1 om de kosten van het IPO binnen deze prestatie te dekken. |
PS begrotingswijziging |
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food |
-125 |
729 |
854 |
-125 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Subsidieregeling UBS 6.2 Agro & Food ondersteuning business case (oud):
In 2020 is een beschikking afgegeven die in fases uitgekeerd wordt op basis van go/no go momenten. Het laatste go/no go moment is verschoven naar 2022, waardoor we ook dit budget doorschuiven naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 125.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 3.4.2 van de begroting 2022.
LNV L7 Specifieke uitkering (SPUK) IBP Twente:
In 2020 is een bedrag ontvangen van het Rijk ad € 1,9 miljoen. In 2021 is door de Provincie een beschikking afgegeven van € 1,5 miljoen. De lasten zijn verdeeld over 3 jaar conform de uitgavenplanning. € 0,4 miljoen heeft betrekking op 2021 en is als last verantwoord in 2021. De overige middelen van de Specifieke Uitkering worden ingezet in 2022 en 2023.
Wij hebben besloten om de lasten van prestatie 3.4.2 op de jaarschijven 2022 en 2023 te verhogen met respectievelijk € 0,7 miljoen en € 0,8 miljoen en deze bedragen gelijktijdig te onttrekken aan de SPUK. |
GS begrotingswijziging |
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food |
-200 |
252 |
452 |
-200 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
Uitvoeringsbudget Agro & Food:
Een deel van de gelden van het Agro&Food-programma zijn gebruikt voor het ontwikkelen van het perspectief voor de landbouw. Deze gelden zijn uitgeven aan o.a. personeelskosten, evenementen en onderzoeken door externen. Deze kosten vallen binnen hetzelfde doel als het Agro&Food programma. Doordat deze kosten gemaakt worden voegen we nu geld uit de reserve toe aan het budget van 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 3.4.2 van de begroting 2022.
IBP Twente:
In 2020 is een bedrag ontvangen van het Rijk ad € 1,9 miljoen. In 2021 is door de Provincie een beschikking afgegeven van € 1,5 miljoen. In 2022 is het laatste deel van € 0,4 miljoen beschikt. Deze middelen staan geraamd in jaarschijf 2023. Omdat de lasten van deze laatste beschikking worden verdeeld over 2022 en 2023 is het noodzakelijk om een deel van deze middelen naar voren te halen.
Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 3.4.2 in 2022 budgettair neutraal te verhogen met € 252.000 en in 2023 te verlagen met €252.000. |
GS begrotingswijziging |
3.4.3 Landbouwstructuurversterking |
0 |
1000 |
1000 |
0 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
POP3 subsidie kavelaanvaardingswerkzaamheden in landinrichtingsproject Staphorst:
In 2018 heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvON) aan de provincie Overijssel een aantal POP3 (plattelandsontwikkelingsprogramma) subsidies verleend voor onder andere investeringen in biodiversiteit, natuur, landschap en hydrologische maatregelen PAS en kavelaanvaardingswerkzaamheden in een landinrichtingsproject. Deze POP3 subsidies bedragen circa € 10 miljoen en moeten op basis van het BBV (Besluit begroting en verantwoording) verantwoord worden via een doeluitkering. In de begroting 2021 is onder prestatie 3.4.3 - € 1 miljoen opgenomen als POP bijdrage voor de kavelaanvaarderingswerkzaamheden binnen het project Staphorst. De declaratie hiervan is voor de zomer ingediend bij RvON, de ontvangst van deze middelen heeft echter niet plaatsgevonden in 2021, deze schuift door naar 2022.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkering POP3 (baten) en de begrote exploitatielast voor prestatie 3.4.3 te verhogen met € 1 miljoen in 2022. |
GS begrotingswijziging |
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland |
103 |
0 |
-103 |
103 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 203 doorwerking administratieve wijzigingen 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland |
28722 |
14267 |
-14455 |
28722 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Begrotingswijziging / onttrekking SPUK Natuur:
In 2021 zijn er via het Rijk middelen beschikbaar gekomen via het Programma Natuur. Deze middelen zijn via een specifiek uitkering aan de provincie beschikbaar gesteld. Bij het opstellen van de begroting 2022 is er geen rekening mee gehouden dat een deel van de lasten via specifieke uitkeringen zou gaan verlopen (beschikking was nog niet afgegeven). In deze Monitor is dit verwerkt door een deel van de onttrekkingen ten laste van de SPUK Natuur (€ 11,5 miljoen) te brengen. Tegelijk worden er middelen ten laste van de SPUK Veenweide (€ 3,5 miljoen) gebracht, deze wordt verantwoord onder prestatie 3.5.2.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkering SPUK Natuur (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.1 in 2022 te verhogen met € 11,5 miljoen.
Begrotingswijziging / onttrekking doeluitkering POP3:
In 2018 heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvON) aan de provincie Overijssel een aantal POP3 (plattelandsontwikkelingsprogramma) subsidies verleend voor onder andere investeringen voor biodiversiteit, natuur, landschap en hydrologische maatregelen PAS en kavel aanvaardingswerkzaamheden in een landinrichtingsproject. In 2022 verwachten wij voor € 2,7 miljoen aan subsidies te gaan ontvangen op basis van ingediende declaraties.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkeringen POP3 (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.1 in 2022 te verhogen met € 2,7 miljoen.
Begrotingswijziging bestedingsritme ten laste van de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland:
Door bovenstaande wijzigingen zal de onttrekking, per saldo, aan de Uitvoeringsreserve NNN met € 29 miljoen worden teruggebracht van € 63 miljoen naar € 34 miljoen, door lagere bestedingen (€13 miljoen) en dekking vanuit de genoemde SPUK’s (€ 15 miljoen) en een administratieve correctie van € 1 miljoen.
Op basis van de spelregels voor de reserve uitvoering Natuurnetwerk Nederland verlagen wij de lasten op prestatie 3.5.1 met € 28,7 miljoen onder gelijktijdige verlaging van de onttrekking van de reserve uitvoering NNN. |
GS begrotingswijziging |
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland |
314 |
323 |
9 |
314 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland |
11500 |
970 |
-10530 |
11500 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
Onttrekking SPUK Natuur:
In 2021 zijn er via het Rijk middelen beschikbaar gekomen via het Programma Natuur. Deze middelen zijn via een specifiek uitkering aan de provincie beschikbaar gesteld. In deze Monitor is een stijging van de onttrekkingen ten laste van de SPUK Natuur (€ 1,4 miljoen) verwerkt. Tegelijk worden er extra middelen ten laste van de SPUK Veenweide (€ 2 miljoen) gebracht, deze wordt verantwoord onder prestatie 3.5.2.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkering SPUK Natuur (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.1 in 2022 te verhogen met € 1,4 miljoen.
Onttrekking doeluitkering POP3 en Life:
In 2018 heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvON) aan de provincie Overijssel een aantal POP3 (plattelandsontwikkelingsprogramma) subsidies verleend voor onder andere investeringen voor biodiversiteit, natuur, landschap en hydrologische maatregelen PAS en kavel aanvaardingswerkzaamheden in een landinrichtingsproject. In 2022 verwachten wij voor € 0,63 miljoen minder aan subsidies te gaan ontvangen op basis van ingediende declaraties.
In 2019 heeft de Europese Commissie een LIFE subsidieaanvraag toegekend. LIFE is een subsidiecompetitie waarbij met andere Europese natuurprojecten wordt geconcurreerd om een subsidie binnen te krijgen. De toegekende aanvraag van de provincie Overijssel heeft betrekking op het natuurherstel in het gebied Engbertsdijkvenen. In 2022 verwachten wij € 0,2 miljoen te ontvangen.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkeringen POP3 en LIFE+ (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.1 in 2022 te verlagen met € 0,43 miljoen, waarvan € 0,2 miljoen verhoging betrekking heeft op LIFE+ en € 0,63 miljoen verlaging op POP3.
Bestedingsritme ten laste van de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland:
Door bovenstaande wijzigingen zal de onttrekking, per saldo, aan de Uitvoeringsreserve NNN met € 11,5 miljoen worden teruggebracht van € 34,6 miljoen naar € 23,1 miljoen, door lagere bestedingen (€ 8,6 miljoen), dekking vanuit de genoemde SPUK’s (€ 3,4 miljoen) en lagere onttrekking van genoemde doeluitkering (€ 0,5 miljoen).
Op basis van de spelregels voor de reserve uitvoering Natuurnetwerk Nederland verlagen wij de lasten op prestatie 3.5.1 met € 11,5 miljoen onder gelijktijdige verlaging van de onttrekking van de reserve uitvoering NNN.
Ondanks dat de bestedingsruimte op peildatum van deze Monitor negatief is, zijn de voorgestelde aanpassingen (verlaging) passend. De lastneming van een belangrijk deel van de openstaande (subsidie)verplichtingen zal voor jaareinde namelijk nog verschuiven naar latere jaren . |
GS begrotingswijziging |
3.5.2 Gebiedsgerichte Aanpak Noordwest Overijssel |
-165 |
2500 |
2665 |
-165 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Specifieke uitkering Interbestuurlijk Programma Vitaal Platteland (IBP-VP) gebiedsplan Noordwest Overijssel:
In de begroting 2021 hebben wij, van de toegekende middelen (€ 4,295 miljoen) voor IBP-VP, € 3,170 miljoen opgenomen. Hiervan is € 1,795 miljoen besteed. Voor twee projecten, waarvoor nog geen subsidieaanvraag is gedaan, is € 1,5 miljoen gereserveerd en voor het provinciale uitvoeringsproject nog € 0,75 miljoen. Voor de impulsgelden (totaal € 15 miljoen) zijn in 2021 nog geen begrote middelen opgenomen, er zijn ook nog geen bestedingen gerealiseerd. Voor beide specifieke uitkering is de looptijd nog tot eind 2025.
Wij hebben besloten om de restant begrote middelen uit 2021 van € 1,375 miljoen en de restant middelen in de doeluitkering van de specifieke uitkering IBP-VP van € 1,125 miljoen, toe te voegen aan de begroting 2022 en toe te wijzen aan prestatie 3.5.2.
Coalitieakkoord middelen Veenweide (€ 3 miljoen):
Van de in het coalitieakkoord beschikbare middelen is voor proceskosten veenweideproblematiek € 0,2 miljoen opgenomen in de begroting 2021. Hiervan is in 2021 beperkt gebruik gemaakt (€ 35.000). De restant proces middelen schuiven wij door naar 2022. Begin 2022 wordt met een investeringsvoorstel (PS 2022/0015017) voorgesteld om de resterende gereserveerde middelen voor veenweideproblematiek (€ 2,8 miljoen) beschikbaar te stellen. Als het voorstel door de Staten wordt goedgekeurd dan zullen wij met een begrotingswijziging € 1 miljoen in 2022 beschikbaar stellen voor de uitvoering.
Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 165.000 door te schuiven naar de begroting 2022 en toe te voegen aan prestatie 3.5.2. |
GS begrotingswijziging |
3.5.2 Gebiedsgerichte Aanpak Noordwest Overijssel |
-1000 |
0 |
1000 |
-1000 |
GS 102 Investeringsvoorstel Veenweide |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 102 Investeringsvoorstel Veenweide |
GS begrotingswijziging |
3.5.2 Gebiedsgerichte Aanpak Noordwest Overijssel |
0 |
3500 |
3500 |
0 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Voor de impulsgelden Veenweiden (totaal € 15 miljoen) zijn in 2022 nog geen begrote middelen opgenomen. In 2022 verwachten wij zoals opgenomen onder actie 5 grond en bedrijven aan te kopen voor een bedrag van € 3,5 miljoen.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkering Impulsgelden Veenweiden (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.2 in 2022 te verhogen met € 3,5 miljoen. |
GS begrotingswijziging |
3.5.2 Gebiedsgerichte Aanpak Noordwest Overijssel |
700 |
1000 |
300 |
700 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
SPUK Impulsgelden Veenweide:
Voor de impulsgelden Veenweiden (totaal € 15 miljoen) is momenteel € 3,5 miljoen opgenomen in de begroting 2022. In 2022 verwachten wij zoals opgenomen onder actie 5 in elk gevel 0,5 mln te besteden aan de afwaardering van vernatte gronden. Daarnaast is aankoop van grond en bedrijven voor natuur (onderdeel PIP’s) en vernatting in beeld aan te kopen voor een bedrag van ca € 9 miljoen waarvan momenteel duidelijk is dat € 5,5 miljoen in 2022 gerealiseerd zal gaan worden
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkering Impulsgelden Veenweide (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.2 in 2022 te verhogen met € 2 miljoen.
SPUK Interbestuurlijk Programma Vitaal Platteland (IBP-VP) Veenweide:
In de huidige begroting is € 2,5 miljoen opgenomen voor IBP VP Veenweide. Wij verwachten echter in 2022 €1,5 mln te besteden, daarom hebben wij besloten om € 1 miljoen door te schuiven naar 2023.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkering IBP-VP Veenweide (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.2 in 2022 te verlagen met €1 miljoen en dit door te schuiven naar 2023.
Provinciale investeringsmiddelen Veenweide:
Van het provinciale investeringsbudget voor veenweide is op dit moment in 2022 concreet zicht op de besteding van €330.000 aan projecten, onderzoeken en initiatieven. In de begroting 2022 is momenteel € 1,165 miljoen opgenomen. Het verwachte niet bestede deel schuiven wij door naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.5.2 € 0,7 miljoen door te schuiven van 2022 naar 2023. |
GS begrotingswijziging |
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten |
-750 |
0 |
750 |
-750 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Particulier natuurontwikkeling en Tender particuliere natuurrealisatie:
Bij de 1e Monitor 2016 is door PS besloten om € 6 miljoen van de middelen voor particuliere natuurontwikkeling in te zetten voor de Tender nieuwe particuliere natuuraanleg en beheer. In de begroting 2021 is hiervoor € 1,35 miljoen opgenomen. Van de ingediende aanvragen is in 2021 € 0,6 miljoen gerealiseerd; het restant van het budget van € 0,75 miljoen schuift door naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.5.3 het restant budget van € 0,75 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2021 naar 2022. |
GS begrotingswijziging |
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof |
945 |
0 |
-945 |
945 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
Wij gaan er vanuit dat het Rijk voor deze onderwerpen middelen vanuit het Transitiefonds voor het NPLG beschikbaar zal stellen (met terugwerkende kracht). Op basis hiervan stellen wij voor de aanvullende impuls voor de planvoorbereiding van in totaal € 11,3 miljoen als voorfinanciering in te boeken. Wij willen nog voor de begroting in het najaar zekerheid proberen te verkrijgen over de rijksvergoeding. Hier dringen wij voortdurend op aan. Van het totale bedrag is € 3,1 miljoen benodigd in 2022 en € 8,2 miljoen in 2023. De voorfinanciering stellen we voor tijdelijk te dekken uit zeer waarschijnlijk resterende budgetten in 2022 voor GGA Stikstof van circa € 3,4 miljoen (€ 0,9 miljoen in 2022). Het voorstel is om de resterende voorfinanciering van € 7,9 miljoen zo nodig te dekken vanuit de Algemene risicoreserve. |
PS begrotingswijziging |
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof |
-15000 |
0 |
15000 |
-15000 |
PS 007 Aanpak PAS-melders |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 007 Aanpak PAS-melders |
PS begrotingswijziging |
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof |
233 |
0 |
-233 |
233 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
Personele inzet tbv GGA in 2023:
Zoals via de Perspectiefnota 2023 gemeld blijven de inspanningen en inzet op het stikstofdossier hoog. Daarom hebben wij besloten ter dekking van de personeelskosten in 2023 vanuit GGA dekking beschikbaar te stellen. Deze overheveling van programmabudget naar personeelsbudget past bij de eerder ingezette beweging naar een betere balans tussen vast, flexibel en inhuur zoals opgenomen in de Perspectiefnota 2021 en betekent een verlenging van de einddatum van de KVO-middelen tot en met 2023.
Op basis van spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.5.4 een budget van € 233.000 samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven naar 2023 en daarmee de dekking van de personeelskosten 2023 mogelijk te maken |
GS begrotingswijziging |
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie |
-51 |
0 |
51 |
-51 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Subsidieregelingen 4.13 Iedere Inwoner een Boom in het Bos en 4.16 Iedereen een Boom:
Doordat enkele onderzoeken die gefinancierd worden vanuit de specifieke uitkering Programma natuur zijn vertraagd, is een (klein) deel van dit budget besteed in 2021. Met betrekking tot het budget Actieplan 1,1 miljoen bomen wordt het saldo van de bestedingen verlaagd omdat wij in 2021 de gemeente bijdrage voor "Iedereen een boom" als opbrengst hebben verantwoord. Voor de subsidie regelingen 4.13 (Iedere Inwoner een Boom in het Bos) en 4.16 (Iedereen een Boom) zijn in december 2021 nog diverse aanvragen (totale omvang € 51.000) binnengekomen die niet zijn beschikt in 2021. Voor dit deel leggen wij een begrotingswijziging voor om het bijbehorende budget door te schuiven naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 51.000 door schuiven naar 2022 en toe te voegen aan prestatie 3.5.5 (Bossenstrategie en Boscompensatie). |
GS begrotingswijziging |
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie |
-207 |
0 |
207 |
-207 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie |
0 |
500 |
500 |
0 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 202 doorwerking GS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie |
0 |
5100 |
5100 |
0 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
SPUK Boscompensatie / Programma Natuur:
De verwachting is dat er voor het eind van dit jaar circa 50 – 60 hectare beschikbaar komt voor boscompensatie. Dit is eerder dan verwacht waardoor de begroting vanuit de SPUK geactualiseerd moet worden.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkering SPUK Natuur / onderdeel Boscompensatie (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.5 in 2022 te verhogen met € 5,1 miljoen. |
GS begrotingswijziging |
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie |
0 |
322 |
322 |
0 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie |
0 |
-3800 |
-3800 |
0 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
SPUK Boscompensatie / Programma Natuur:
Door de wettelijke procedures zoals het wijzigingen van bestemmingsplannen zal er dit jaar minder bos worden aangelegd (beschikt) dan gepland. De verwachting is dat er voor het eind van dit jaar circa 20 hectare beschikt zal worden via de subsidieregeling die recentelijk is opengesteld. De eerdere verwachting (bij 1e Monitor 2022) was nog maximaal 60 hectare. Het niet benodigde budget, ad. €3,8 miljoen, schuiven wij door naar de begroting 2023.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkering SPUK Natuur / onderdeel Boscompensatie (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.5 in 2022 te verlagen met € 3,8 miljoen en door te schuiven naar 2023. |
GS begrotingswijziging |
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie |
0 |
26 |
26 |
0 |
Adm. 217 Personeelsgebonden kosten najaarswijziging |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 217 Personeelsgebonden kosten najaarswijziging |
Adm. begrotingswijziging |
3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied |
-3070 |
0 |
3070 |
-3070 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
Wij gaan er vanuit dat het Rijk voor deze onderwerpen middelen vanuit het Transitiefonds voor het NPLG beschikbaar zal stellen (met terugwerkende kracht). Op basis hiervan stellen wij voor de aanvullende impuls voor de planvoorbereiding van in totaal € 11,3 miljoen als voorfinanciering in te boeken. Wij willen nog voor de begroting in het najaar zekerheid proberen te verkrijgen over de rijksvergoeding. Hier dringen wij voortdurend op aan. Van het totale bedrag is € 3,1 miljoen benodigd in 2022 en € 8,2 miljoen in 2023. De voorfinanciering stellen we voor tijdelijk te dekken uit zeer waarschijnlijk resterende budgetten in 2022 voor GGA Stikstof van circa € 3,4 miljoen. Het voorstel is om de resterende voorfinanciering van € 7,9 miljoen zo nodig te dekken vanuit de Algemene risicoreserve. |
PS begrotingswijziging |
3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied |
2500 |
0 |
-2500 |
2500 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Toelichting begrotingswijziging:
Wij verwachten dat de totale lasten voor prestatie 3.5.6 in 2022 circa € 2,5 miljoen lager zullen uitvallen. De middelen blijven nodig voor verdere uitvoering van dit programma. Wij stellen u dan ook voor de einddatum voor deze KVO-middelen te verschuiven van 2022 naar 2023.
Deze lagere besteding wordt voor een deel veroorzaakt door vertraging vanwege het uitblijven van concreetheid in de te realiseren opgaven en vertraging over de maatregelen van het Rijk voor het perspectief voor de landbouw. Zoals in onze brief van (6 oktober) aangeven zal in afwachting van, helderheid van het Rijk, in de laatste maanden van 2022 gewerkt worden aan 80% versie van het Gebiedsprogramma PPLG Overijssel.
De personeelsinzet hiervoor wordt, als voorfinanciering, grotendeels bekostigd uit het reguliere personeelsbudget en de capaciteit en expertise van het programma Gebiedsgerichte Aanpak Stikstof, die in 2022 onder prestatie 3.5.4. wordt verantwoord.
Wij stellen u voor om voor prestatie 3.5.6 een budget van € 2,5 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2022 naar 2023. |
PS begrotingswijziging |
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-206 |
0 |
206 |
-206 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 203 doorwerking administratieve wijzigingen 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-160 |
0 |
160 |
-160 |
Adm. 208 diversen maart 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 208 Verrekening flexpool 2022+2023 verdeling |
Adm. begrotingswijziging |
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-234 |
0 |
234 |
-234 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Deze wijziging betreft de aanpasing normbedragen naar kerntaken |
PS begrotingswijziging |
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-727 |
0 |
727 |
-727 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-402 |
0 |
402 |
-402 |
Adm. 221 Mutaties personeel CAO |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 221 Mutaties personeel CAO |
Adm. begrotingswijziging |
Totaal |
18789 |
26689 |
7899 |
18789 |
|
|
|