Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
|
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
-285 |
485 |
770 |
-285 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Onttrekking Specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2020 – 2023 (E15):
Van de Specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2020 – 2023 die wij van het Rijk via de Provincie Gelderland hebben ontvangen is nog € 0,7 miljoen beschikbaar. De bijdrage betreft financiering in de kosten voor het opstellen, actualiseren en uitvoeren van een plan van aanpak Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2020-2023 op basis van de onderwerpen zoals beschreven in de samenwerkingsovereenkomst. Voor 2022 is een benodigd bedrag geraamd van € 285.000
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten en baten op prestatie 4.1.3 te verhogen met € 285.000 voor de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur in 2022 en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkering.
Cofinanciering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur:
Voor de Specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur is een provinciale cofinanciering van 50% voorgeschreven. De dekking hiervan is beschikbaar in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Wij hebben besloten voor 2022 de cofinanciering van € 285.000 aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel te onttrekken.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 285.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken van de begroting 2022.
Onttrekking Specifieke uitkering doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur 2021 (E56):
Van de Specifieke uitkering doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur 2021 (E56) die wij van het Rijk hebben ontvangen is nog € 0,2 miljoen beschikbaar. Via deze regeling wordt bijgedragen aan projecten en maatregelen die door Rijk en regio zijn afgesproken in de Bestuurlijke Overleggen MIRT. De projecten en maatregelen zijn gericht op het stimuleren van doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten en baten op prestatie 4.1.3 te verhogen met € 0,2 miljoen voor projecten en maatregelen zijn gericht op het stimuleren van doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur. |
GS begrotingswijziging |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
0 |
100 |
100 |
0 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
Onttrekking Specifieke uitkering doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur 2021 (E56):
Van het Rijk ontvangen wij de Specifieke uitkering doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur 2021 (E56) als cofinanciering van 50% in de kosten van projecten en maatregelen die zijn gericht op het stimuleren van doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten en baten op prestatie 4.1.3 te verhogen met € 0,1 miljoen voor projecten en maatregelen zijn gericht op het stimuleren van doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur. |
GS begrotingswijziging |
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer |
0 |
915 |
915 |
0 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
Concessies IJssel-Vecht en Twente/ZHO:
Er zijn hogere aanbestedingskosten voor de concessies IJssel-Vecht en Twente/ZHO en kosten inhuur in verband met overnameregeling IJssel-Vecht. Verder maken wij het restant van de opgelegde boete aan Keolis over naar Gelderland en Flevoland voor hun aandeel in de OV concessies. Aan de batenzijde belasten wij een gedeelte van de hogere aanbestedingskosten door naar Gelderland en Flevoland en ontvangen wij een opgelegde boete aan Keolis.
Wij verhogen voor 2022 budgettair neutraal de lasten en baten van prestatie 4.2.1 met € 0,915 miljoen. |
GS begrotingswijziging |
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen |
-482 |
0 |
482 |
-482 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Op deze prestatie is van het geraamde budget aan lasten van € 1,7 miljoen voor € 0,5 miljoen niet tot besteding gekomen.
De onderbesteding op de lasten (€ 0,5 miljoen) is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de onderzoekskosten voor de verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo afwijkt van het verwachte bestedingsritme. De overgebleven gelden zullen in 2022 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve Sporen en Wegen.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,5 miljoen te onttrekken aan Reserve Sporen en Wegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen van de begroting 2022. |
PS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-376 |
0 |
376 |
-376 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Haltevoorzieningen IJssel-Vecht:
Als gevolg van wijzigingen in de dienstregeling van de concessie IJssel-Vecht worden er aanpassingen aangebracht aan de halte infrastructuur. Inmiddels is van het beschikbaar gestelde bedrag € 0,349 miljoen gerealiseerd.
Wij stellen u voor om voor dekking van doorlopende verplichtingen € 0,376 miljoen middels resultaatbestemming beschikbaar te houden en toe te voegen aan de begroting 2022 op prestatie 4.2.3. |
PS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-1622 |
0 |
1622 |
-1622 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's):
Via PS 2020/0058230 is € 2,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van NABO's. Hiervan is € 2,0 miljoen gedekt uit KVO middelen en € 0,5 miljoen binnen de regulier mobiliteitsmiddelen (prestatie 4.2.3). Er zijn tot en met 2021 slechts enkele subsidieverzoeken ontvangen van de betrokken gemeenten. De niet bestede middelen dienen beschikbaar te blijven voor de aanpak van NABO's. Wij schuiven de niet bestede KVO middelen (€ 1,55 miljoen) door naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,55 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein van de begroting 2022.
Sociale veiligheid Openbaar Vervoer:
In 2021 is op de post Sociale veiligheid Openbaar Vervoer (uKvO) per saldo € 71.500 niet besteed. Wij schuiven deze middelen door naar 2022 en zetten deze in om de sociale veiligheid op stations te verbeteren.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 71.500 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.3 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-265 |
0 |
265 |
-265 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Herverdeling centraal IPO budget:
Onder prestatie 7.3.1 hebben wij het voorstel opgenomen om € 100.000 structureel over te hevelen naar prestatie 4.2.3 (Concessie- en contractmanagement bus en trein) om de kosten van het IPO binnen deze prestatie te dekken.
Treindienst Hengelo-Bielefeld en Deventer-Almelo:
Op basis van een actualisatie van de exploitatie van de treindienst Hengelo-Bielefeld en Deventer-Almelo verwachten wij een tekort op de lasten (€ 0,165 miljoen). Voor de dekking van dit tekort zijn middelen beschikbaar in de reserve mobiliteitsprojecten verkeer en vervoer.
Wij stellen voor de lasten van de begroting 2022 op prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ met € 0,165 miljoen te verhogen en dit te dekken door eenzelfde bedrag te onttrekken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer. |
PS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-290 |
0 |
290 |
-290 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Sociale veiligheid Openbaar Vervoer:
Vanuit het Investeringsvoorstel Sociale veiligheid Openbaar Vervoer is € 1,0 miljoen beschikbaar gesteld om de sociale veiligheid in het OV en op stations te verbeteren. Conform het investeringsvoorstel zetten wij de nog beschikbare incidentele middelen voor een bedrag van € 289.500 in 2022 in behoeve van de Sociale Veiligheid in het Openbaar Vervoer in Overijssel
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 289.500 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
890 |
0 |
-890 |
890 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's):
Via PS 2020/0058230 is € 2,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van NABO's. Hiervan is € 2,0 miljoen gedekt uit KVO middelen en € 0,5 miljoen binnen de regulier mobiliteitsmiddelen. Voor dekking van de subsidieverplichtingen in 2023 en 2024 stellen wij voorin totaal € 0,89 miljoen door te schuiven naar volgende jaren. Tevens stellen wij voor de einddatum voor deze middelen te verlengen tot 31-12-2024.
Wij stellen u voor de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.3 in de begroting 2022 te verlagen met € 0,89 miljoen onder gelijktijdige verlaging van de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Verder stellen voor de middelen door te schuiven naar de jaarschijf 2023 (€ 0,27 miljoen) en de jaarschijf 2024 (€ 0,62 miljoen) en de einddatum voor het budget te verlengen naar 31-12-2024. |
PS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
0 |
3021 |
3021 |
0 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
Exploitatiesubsidies OV en indexering:
Onze structurele lasten van exploitatiesubsidies voor het openbaar vervoer zullen in 2022 hoger uitvallen dan begroot. De belangrijkste oorzaak daarvan wordt gevormd door de OV-index waarmee de exploitatiesubsidies - ter compensatie van kostenstijgingen waarmee vervoerders worden geconfronteerd - worden geïndexeerd. De verwachting is dat deze OV-index over 2022 hoger zal uitvallen dan begroot als gevolg van met name stijgende brandstof-/energieprijzen. Het effect hiervan is circa € 5,8 miljoen op basis van de indexcijfers tot en met augustus 2022. De hogere exploitatiekosten worden in 2022 gedeeltelijk gedempt door circa € 2,7 miljoen hogere baten op onze regionale treindiensten. Deze zijn voornamelijk het gevolg van hoger aandeel in de vergoeding voor het studentenreisproduct. Daarnaast zullen de lasten incidenteel circa € 2,7 miljoen. lager uitvallen als gevolg van nu lager vastgestelde verplichtingen uit subsidies uit voorgaande jaren. Het tekort nu becijfert op circa € 0,4 miljoen. kan worden opgevangen door de bestemmingsreserve openbaar vervoer.
In december 2022 start het busvervoer in IJssel-Vecht met EBS. Vervolgens zal in december 2023 de nieuwe concessie Twente-ZHO starten waarbij gelijktijdig de huidige concessie IJsselmond instroomt in de concessie IJssel-Vecht. Voor deze contracten zijn maatregelen genomen die helpen om het structurele evenwicht tussen vraag en aanbod te herstellen waarbij de kosten beheersbaar blijven. In de aanbestedingsprocedures van beide concessies is bijvoorbeeld uitgegaan van een lager opbrengstenniveau in verband met mogelijke structurele gevolgen van ander reisgedrag, bestaan er mogelijkheden tot meer- en minderwerk en garanderen wij deze vervoerders tot en met 2025 het meegegeven lagere opbrengstenniveau waarbij eventuele tekorten worden gedekt uit de bestemmingsreserve openbaar vervoer. |
GS begrotingswijziging |
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede |
-239 |
0 |
239 |
-239 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Op prestatie 4.2.6 Spoor Zwolle – Enschede is het geraamde budget van ruim € 0,75 miljoen voor € 0,33 miljoen niet tot besteding gekomen. Van de geraamde baat van € 0,38 miljoen is € 0,28 miljoen gerealiseerd. De geraamde baat betreft een Rijksbijdrage voor een verkenningsstudie naar verbetermaatregelen van de treinverbinding Zwolle-Enschede.
De onderbesteding op de lasten (€ 0,33 miljoen) is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de kosten van een verkenningsstudie afwijkt van het verwachte bestedingsritme. De overgebleven gelden zullen in 2022 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en het restant op de Rijksbijdrage.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 0,239 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.6 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede |
-770 |
94 |
864 |
-770 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Gebiedsprogramma Zwolle-Twente- Munster:
Met Statenvoorstel Inzet projecten Nationaal Groeifonds (PS/2021/1103334) heeft u procesmiddelen en middelen voor het voorbereiden en ondersteunen van projectaanvragen voor het Nationaal Groeifonds ter beschikking gesteld. Daarin is € 0,5 miljoen opgenomen voor de voorbereiding van een aanvraag voor het gebiedsprogramma Zwolle-Twente- Munster (ZTM).
Wij hebben besloten voor de kosten van inhuur en visieontwikkeling corridor ZTM voor 2022 € 0,12 miljoen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel te onttrekken ter dekking van de kosten op prestatie 4.2.6 ‘Spoor Zwolle – Enschede’.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,12 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.6 ‘Spoor Zwolle – Enschede’ van de begroting 2022.
Verbetering treindienst Zwolle-Enschede:
Met de statenbrief van 19 april 2022 bent u geïnformeerd over de verdere verbetering van de treinverbinding Zwolle-Wierden (Biauwnetverbinding Zwolle-Enschede) en de aanpak van de perrons in Heino en Raalte. Voor de provinciale bijdrage is € 14,2 miljoen gereserveerd binnen daarvoor beschikbaar gestelde middelen. Voor de planuitwerking fase die door Prorail wordt uitgevoerd wordt vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel 0,8 miljoen toegevoegd aan de begroting waarvan € 0,650 miljoen in de jaarschijf 2022 en € 0,150 miljoen in de jaarschijf 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,8 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en € 0,650 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2022 en € 0,150 miljoen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.6 ‘Spoor Zwolle – Enschede’ van de begroting 2022.
Onttrekking Specifieke uitkering verkenningsstudie verbetermaatregelen Zwolle – Enschede (E73):
Van de Specifieke uitkering verkenningsstudie verbetermaatregelen Zwolle – Enschede (E73) die wij van het Rijk hebben ontvangen is nog € 94.000 beschikbaar. De bijdrage betreft financiering in de kosten van een verkenningsstudie naar verbetermaatregelen van de treinverbinding Zwolle-Enschede.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten en baten op prestatie 4.2.6 Spoor Zwolle – Enschede te verhogen met € 94.000 in 2022 en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkering specifieke uitkering verkenningsstudie verbetermaatregelen Zwolle – Enschede (E73). |
GS begrotingswijziging |
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede |
336 |
0 |
-336 |
336 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
Creditfactuur elektrificatieproject Zwolle-Wierden:
Op prestatie 4.2.6 verwachten wij lagere lasten als gevolg van een ontvangen creditfactuur van ProRail betreffende de eindafrekening van elektrificatieproject Zwolle-Wierden
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 4.2.6 in 2022 te verlagen met € 0,336 miljoen, en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met hetzelfde bedrag te verlagen. |
GS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-520 |
0 |
520 |
-520 |
PS 001 Amendement begroting 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Amendement begroting 2022 |
PS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-974 |
0 |
974 |
-974 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Uitvoeringsprogramma mobiliteit UVP 2020:
Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen wij u voor middels resultaatbestemming de vrijval ontstaan als gevolg van lagere subsidievaststellingen uit eerdere jaren meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 0,3 miljoen door te schuiven naar 2023 op prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik.
Lastneming meerjarige verleende subsidies:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 1,0 miljoen door te schuiven voor dekking van de lasten van meerjarig verleende subsidies. Waarvan € 0,9 miljoen naar de begroting 2022 en € 0,1 miljoen naar de jaarschijf 2023. |
PS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-880 |
0 |
880 |
-880 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Uitvoering Koers Fiets:
Op deze prestatie is € 4,5 miljoen beschikbaar gesteld voor uitvoering van het koersdocument Fiets. In totaal gaat het om een onderbesteding van € 0,88 miljoen die wij in komende jaren willen inzetten voor realisatie van Koers Fiets. Voor het hele bedrag geldt dat dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,88 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2021. |
GS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-2021 |
0 |
2021 |
-2021 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
1196 |
0 |
-1196 |
1196 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Snelfietsroute Zwolle- Wijhe:
Voor de realisatie van de snelfietsroute Zwolle- Wijhe geldt dat de dekking voor de helft uit de structurele middelen verkeer en vervoer plaatsvindt (€ 0,58 miljoen) en de andere helft via de beschikbaar gestelde middelen bij de P-nota 2022 voor de uitvoering van provinciale fietsprojecten. Hiervoor is de dekking van de kapitaallasten al in de begroting opgenomen zodat per saldo € 1,2 miljoen kan worden gestort in de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA).
Wij stellen voor de lasten van 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik met € 1,2 miljoen te verlagen en hetzelfde bedrag toe te voegen aan de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA). De storting aan de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA) worden bij kerntaak 20 verwerkt. |
PS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-132 |
0 |
132 |
-132 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Uitvoering Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UVP) 2022:
Bij de uitvoering van het UVP 2022 is gebleken dat op prestaties 4.4.4 en 4.5.2. een onderbesteding wordt verwacht van ca. € 132.000 door lagere aanvragen voor een subsidiebijdrage. Conform het UVP wordt voorgesteld de onderbesteding in te zetten voor sluitstukprojecten. In 2022 voor het project Fietstunnel Haardijk. Wij stellen u voor de inzet van de middelen over de verschillende beleidsthema’s (fiets, verkeersveiligheid, bereikbaarheid, goederenvervoer) en bijbehorende prestaties aan te passen.
Wij stellen u voor in 2022 de lasten van prestatie 4.3.1 met € 132.000 te verhogen en de lasten op prestaties 4.4.4 en 4.5.2. in 2022 met hetzelfde bedrag te verlagen. |
PS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
2365 |
0 |
-2365 |
2365 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
Uitvoering Koers Fiets:
Op deze prestatie is € 4,8 miljoen beschikbaar gesteld voor uitvoering van het koersdocument Fiets. Hiervan wordt voor 2022 een onderbesteding van € 2,4 miljoen verwacht die wij in komende jaren willen inzetten voor realisatie van Koers Fiets. Voor het hele bedrag geldt dat dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten de lasten van prestatie 4.3.1. met € 2,4 miljoen te verlagen en dit bedrag toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel gelabeld aan prestatie 4.3.1. |
GS begrotingswijziging |
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) |
-267 |
0 |
267 |
-267 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Binnen beleidsdoel 4.4 is op prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) van de geraamde lasten van € 0,8 miljoen is ruim € 0,5 miljoen besteed in 2021. Afgerond € 0,3 miljoen is niet tot besteding gekomen hetgeen voornamelijk veroorzaakt wordt doordat er minder aanvragen zijn geweest voor de beschikbare subsidiegelden. De subsidieregeling loopt door in 2022 en daarvoor dienen de resterende middelen beschikbaar te blijven. Wij schuiven deze door naar de jaarschijf 2022 van de begroting 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 266.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk |
93 |
0 |
-93 |
93 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk |
30 |
0 |
-30 |
30 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Uitvoering Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UVP) 2022:
Bij de uitvoering van het UVP 2022 is gebleken dat op prestatie 4.4.4 een onderbesteding wordt verwacht van ca. € 30.000 door lagere aanvragen voor een subsidiebijdrage. Conform het UVP wordt voorgesteld de onderbesteding in te zetten voor sluitstukprojecten. In 2022 voor het project Fietstunnel Haardijk (€ 30.000). Wij stellen u voor de inzet van de middelen over de verschillende beleidsthema’s (fiets, verkeersveiligheid, bereikbaarheid, goederenvervoer) en bijbehorende prestaties aan te passen.
Wij stellen u voor in 2022 de lasten van prestatie 4.4.4 met € 30.000 te verlagen ten gunste van prestatie 4.3.1. |
PS begrotingswijziging |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-299 |
0 |
299 |
-299 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Verkeersveiligheidsmaatregelen aan de gebiedsontsluitingsweg N377 Hasselt-Lichtmis:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 0,965 miljoen in te zetten voor verkeersveiligheidsmaatregelen aan de gebiedsontsluitingsweg N377 Hasselt-Lichtmis. Bij prestatie 4.7.3. ‘Vervangen provinciale infrastructuur’ is een nadere toelichting opgenomen. De middelen worden conform de financiële regelgeving toegevoegd aan de Reserve dekking kapitaallasten.
Lastneming meerjarige verleende subsidies:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 0,6 miljoen door te schuiven voor dekking van de lasten van meerjarig verleende subsidies. Waarvan € 0,3 miljoen naar de begroting 2022 en € 0,3 miljoen naar de jaarschijf 2023. |
PS begrotingswijziging |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-3562 |
1362 |
4924 |
-3562 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid |
-421 |
0 |
421 |
-421 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
UVP:
Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen wij u voor middels resultaatbestemming de vrijval ontstaan als gevolg van lagere subsidievaststellingen uit eerdere jaren meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 0,6 miljoen door te schuiven naar 2023 op prestatie 4.3.1. Stimuleren fietsgebruik.
Lastneming meerjarige verleende subsidies:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 0,7 miljoen door te schuiven voor dekking van de lasten van meerjarig verleende subsidies. Hiervan schuift € 0,4 miljoen door naar de begroting 2022 en € 0,3 miljoen naar de jaarschijf 2023 voor prestatie 4.5.2. |
PS begrotingswijziging |
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid |
0 |
-1500 |
-1500 |
0 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Beëindiging Samenwerkingsovereenkomst ROV Oost-Nederland:
Ingaande 2022 is de Samenwerkingsovereenkomst ROV Oost-Nederland 2019–2022 beëindigd. Het ROV, als een apart samenwerkingsverband, en het jaarlijkse werkbudget van € 1,5 miljoen komt daarmee te vervallen. Er wordt een nieuwe samenwerkingsrelatie met de provincie Gelderland aangegaan die gericht is op het vastleggen van werkafspraken voor het uitvoeren van projecten op een aantal landelijke verkeersveiligheidsthema’s.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten de baten en lasten van prestatie 4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid structureel met € 1,5 miljoen te verlagen (budgettair neutrale wijziging). |
GS begrotingswijziging |
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid |
102 |
0 |
-102 |
102 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Uitvoering Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UVP) 2022:
Bij de uitvoering van het UVP 2022 is gebleken dat op prestatie 4.5.2 een onderbesteding wordt verwacht van ca. € 208.000 door lagere aanvragen voor een subsidiebijdrage. Conform het UVP wordt voorgesteld de onderbesteding in te zetten voor sluitstukprojecten. In 2022 voor het project Fietstunnel Haardijk (€ 102.000) en voor 2023 voor het sluitstukproject F35 Onderdoorgang Bornerbroeksestraat (€ 106.000). Voor de verschuiving van de middelen naar prestatie 4.3.1 in 2022 stellen wij u onderstaande begrotingswijziging voor. Voor het doorschuiven van de middelen naar 2023 doen wij u bij de jaarrekening 2022 een voorstel voor resultaatbestemming.
Wij stellen u voor in 2022 de lasten van prestatie 4.5.2 met € 0,1 miljoen te verlagen ten gunste van prestatie 4.3.1. |
PS begrotingswijziging |
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid |
-221 |
0 |
221 |
-221 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid |
-178 |
0 |
178 |
-178 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Restant middelen Regionaal Mobiliteitsfonds Twente (RMF):
De resterende middelen van het Regionaal Mobiliteitsfonds Twente (RMF) zijn gestort in de Reserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer.
Vanuit het resterende saldo van het RMF Regionaal Mobiliteitsfonds Twente stellen wij voor € 0,178 miljoen toe te voegen aan de begroting 2022 op prestatie 4.6.10 voor het (mede)financieren van gemeentelijke/provinciale projecten ter verbetering van de bereikbaarheid. Het resterende saldo wordt ingezet voor Twentse mobiliteitsprojecten en de afwikkeling hiervan valt onder het beheer van de Provincie. De dekking wordt onttrokken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer.
Wij stellen voor € 0,178 miljoen toe te voegen aan de begroting van 2022 prestatie 4.6.10 voor Twentse mobiliteitsprojecten (afwikkelen Regionaal Mobiliteitsfonds Twente en dit bedrag te onttrekken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s. |
PS begrotingswijziging |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
-229 |
0 |
229 |
-229 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
De voorbereidingsfase is nog niet afgerond. Derhalve zijn de beschikbaar gestelde uitvoeringskosten dit jaar deels gebruikt. De resterende middelen schuiven wij door naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 229.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.6.3 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
-1300 |
0 |
1300 |
-1300 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
De voorbereidingsfase is nog niet afgerond. Voor het budget van 2022 wordt een bedrag van € 1,3 miljoen onttrokken uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toegevoegd aan de begroting 2022. Hiermee komt de begroting van 2022 op € 3,3 miljoen.
Dit heeft tevens een verschuiving van het investeringskrediet tot gevolg.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1.3 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.6.3 N35 – Lopende projecten van de begroting 2022. Voor de jaren 2023 tot en met 2025 hebben wij respectievelijk € 1,9 miljoen, € 1,45 miljoen en € 3,5 miljoen vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel toegevoegd aan deze prestatie.
Tevens stellen wij u voor het investeringskrediet voor de N35 in de jaren 2022, 2026 en 2027 te verhogen met respectievelijk € 0,8 miljoen, € 10,1 miljoen en € 0,5 miljoen. De ramingen voor 2023 tot en met 2025 worden verlaagd met in totaal € 11,4 miljoen. |
GS begrotingswijziging |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
500 |
0 |
-500 |
500 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
Toelichting begrotingswijziging:
In afwachting van de besluitvorming over knooppunt Raalte worden in 2022 minder kosten gemaakt dan begroot. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.6.3 een budget van € 0,5 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2022 naar 2023.
Deze wijziging heeft ook invloed op het bestedingsritme van het investeringskrediet voor dit project. Conform het beleid voor begrotingswijzigingen hebben wij besloten het investeringskrediet in 2022 te verlagen met € 0,45 miljoen en toe te voegen aan de daaropvolgende jaren. |
GS begrotingswijziging |
4.6.5 N50 |
-3200 |
1180 |
4380 |
-3200 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.6.5 N50 |
-620 |
0 |
620 |
-620 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 202 doorwerking GS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.6.5 N50 |
-1910 |
0 |
1910 |
-1910 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
N50 (Kampen – Kampen zuid):
De N50 Kampen Zuid-Kampen is in 2014 door een regionale toezegging van een bijdrage van 50% van de kosten bij IenW op de agenda komen te staan. Op dat moment werd uitgegaan van uitvoeringskosten van € 10 miljoen. Door een aantal oorzaken waaronder te weinig personeel bij Rijkswaterstaat en de Via15 uitspraak over stikstof is de uitvoering van het project vertraagd tot 2023/2024. Bij het maken van een preciezere raming in kader Planstudie is in 2021 naar boven gekomen dat uitvoering in 2023/2024 nu rond de € 15 miljoen zou uitkomen, onder meer door verkeersveiligheidsmaatregelen (verleggen as weg i.v.m. boogstralen). De meerkosten zijn (indien definitief besloten door Rijk en regio en behoudens goedkeuring door de staten) weer voor Rijk en regio. Uitgaande van de eerdere regionale verdeling van de kosten is de bijdrage van de provincie Overijssel € 1,9 miljoen (76,4% van de regionale bijdrage). Met het Rijk is afgesproken dat dit bedrag in 2022 wordt overgemaakt, zodat er vanuit de regio geen indexering hoeft te worden toegepast. Dit is sinds 2014 ook niet gebeurd. |
PS begrotingswijziging |
4.6.5 N50 |
0 |
590 |
590 |
0 |
GS 106 Monitor Overijssel 2022 - II |
Toelichting begrotingswijziging:
De Rijksweg N50 tussen Kampen en Kampen–Zuid wordt verbreed en voorzien van een fysieke rijbaanscheiding voor een betere doorstroming van het verkeer en verbeterde verkeersveiligheid. Hiervoor wordt dit najaar een bestuursovereenkomst getekend waarin afspraken tussen Rijk en regio zijn vastgelegd. In de Planstudie in 2021 is naar boven gekomen dat bij uitvoering de realisatiekosten rond de € 15 miljoen zou uitkomen, onder meer door verhoogde kosten voor materiaal en personeel en door extra verkeersveiligheidsmaatregelen. De meerkosten van € 5 miljoen zijn weer voor Rijk en regio. De totale regionale bijdrage komt daarmee op € 7,5 miljoen. Bij de Perspectiefnota 2023 hebben Uw Staten hiervoor € 1,91 miljoen beschikbaar gesteld. De totale Overijsselse bijdrage is hiermee € 5,73 miljoen. De bijdragen van gemeenten Zwolle, Kampen en Dronten en de provincie Flevoland is in de begroting opgenomen voor € 1,18 miljoen en dient te worden verhoogd met € 0,590 miljoen naar in totaal € 1,77 miljoen.
Wij hebben besloten de lasten en baten van prestatie 4.6.5 te verhogen met € 0,59 miljoen. |
GS begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-23 |
0 |
23 |
-23 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 202 doorwerking GS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-160 |
0 |
160 |
-160 |
Adm. 208 diversen maart 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 208 Verrekening flexpool 2022+2023 verdeling |
Adm. begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-321 |
0 |
321 |
-321 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Deze wijziging betreft de aanpasing normbedragen naar kerntaken |
PS begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-210 |
0 |
210 |
-210 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
277 |
0 |
-277 |
277 |
Adm. 217 Personeelsgebonden kosten najaarswijziging |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 217 Personeelsgebonden kosten najaarswijziging |
Adm. begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-606 |
0 |
606 |
-606 |
Adm. 221 Mutaties personeel CAO |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 221 Mutaties personeel CAO |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-681 |
0 |
681 |
-681 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
De niet bestede middelen op deze prestatie hebben vooral betrekking op het incidenteel beschikbaar gestelde budget op openbare verlichting. In het kader van het stimuleren van de economie in ‘coronatijd’ is voor de verduurzaming van openbare verlichting eenmalig € 2 miljoen beschikbaar gesteld.
Ondanks de relatief korte voorbereidingstijd, de vertraging door de politieke commotie over het verwijderen van lichtmasten en de langere levertijden van materialen, is in 2021 ruim € 1,3 miljoen besteed aan de genoemde opgaven en ca. € 0,5 miljoen verplicht. De resterende opgave is al voorbereid maar moet nog verplicht en uitgevoerd worden. De verwachting is dat dit in de eerste helft van 2022 zal plaatvinden.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 681.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.7.1 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-630 |
0 |
630 |
-630 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
Indexeringen programma's en projecten Wegen en Kanalen:
Het indexcijfer waarmee de begroting 2022 is geïndexeerd was 1,8%. Daarmee loopt onze begroting op sommige onderdelen nu al uit de pas. Om deze reden stellen we voor om op een aantal begrotingsposten dit jaar al extra middelen beschikbaar te stellen. Daarnaast voorzien we op een aantal projecten en programma’s nog meer indexeringstekorten, bijvoorbeeld de kosten voor Faunaschade en verschillende infrastructurele projecten zoals de Vloedbeltverbinding. Bij deze perspectiefnota doen we enkel voorstellen om budgetten te verhogen als de tekorten onvermijdelijk en onontkoombaar zijn, bijvoorbeeld vanwege lopende contracten. Bij projecten waar nog moet worden aanbesteed kijken we eerst of de hogere kosten binnen bestaande budgetten en/of met scopewijzigingen kunnen worden opgevangen.
We stellen voor om als gevolg van vastgelegde contractafspraken voor het beheer en onderhoud van onze wegen in totaal € 2,6 miljoen aanvullend beschikbaar te stellen. Voor 2022 is dit een bedrag van € 0,6 miljoen. |
PS begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
76 |
0 |
-76 |
76 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-125 |
0 |
125 |
-125 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Toelichting begrotingswijziging:
Zoals ook aangegeven onder kerntaak 10 onderdeel Bedrijfsvoering zijn de huidige budgetten door het nieuwe afgesloten energiecontract, ontoereikend. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,425 miljoen te onttrekken aan de bij de Perspectiefnota 2023 toegekende buffer voor prijsindexeringen en structureel toe te voegen aan prestatie 4.7.1. van de begroting 2022 en 2023.
Het is lastig te voorspellen wat de energieprijzen exact gaan doen. Indien nodig zullen we hier bij u op terugkomen.
Bij prestatie 4.7.3 stellen wij voor om van het budget voor deze prestatie 4.7.1 € 0,3 miljoen toe te voegen aan de Reserve dekking kapitaallasten activa ter dekking van extra benodigde middelen voor de investering in de kademuur Ossenzijl. |
PS begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-277 |
0 |
277 |
-277 |
Adm. 217 Personeelsgebonden kosten najaarswijziging |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 217 Personeelsgebonden kosten najaarswijziging |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
-25 |
0 |
25 |
-25 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
23 |
0 |
-23 |
23 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 202 doorwerking GS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
-1267 |
0 |
1267 |
-1267 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
Indexeringen programma's en projecten Wegen en Kanalen:
Het indexcijfer waarmee de begroting 2022 is geïndexeerd was 1,8%. Daarmee loopt onze begroting op sommige onderdelen nu al uit de pas. Om deze reden stellen we voor om op een aantal begrotingsposten dit jaar al extra middelen beschikbaar te stellen. Daarnaast voorzien we op een aantal projecten en programma’s nog meer indexeringstekorten, bijvoorbeeld de kosten voor Faunaschade en verschillende infrastructurele projecten zoals de Vloedbeltverbinding. Bij deze perspectiefnota doen we enkel voorstellen om budgetten te verhogen als de tekorten onvermijdelijk en onontkoombaar zijn, bijvoorbeeld vanwege lopende contracten. Bij projecten waar nog moet worden aanbesteed kijken we eerst of de hogere kosten binnen bestaande budgetten en/of met scopewijzigingen kunnen worden opgevangen.
We stellen voor om als gevolg van vastgelegde contractafspraken voor het beheer en onderhoud van onze wegen in totaal € 2,6 miljoen aanvullend beschikbaar te stellen. Voor 2022 is dit een bedrag van € 1,3 miljoen. |
PS begrotingswijziging |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
-67 |
0 |
67 |
-67 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Toelichting begrotingswijziging:
Aan de voorziening Beheer en Onderhoud wordt op basis van het saldo bij de jaarrekening jaarlijks een instandhoudingsbijdrage toegekend. Het bedrag dat wij hiervoor in de begroting 2022 berekend hebben, is € 67.000 te laag.
Wij stellen u voor om de storting van de instandhoudingsbijdrage in de voorziening Beheer en Onderhoud bij prestatie 4.7.2 in 2022 met € 67.000 te verhogen ten laste van de algemene middelen.
Het meerjarig uitvoeringsprogramma onderhoud provinciale infrastructuur is geactualiseerd op basis van het financieel werkplan 2022. Overeenkomstig dit financieel werkplan stellen wij voor het kasritme bij van de bestedingen ten laste van de voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur in 2022 te verlagen met € 0,491 miljoen. Echter merken we momenteel dat bij de huidige marktomstandigheden (o.a. vertraging levering materiaal) het moeilijk is om de geplande werkzaamheden uitgevoerd te krijgen. Wij verwachten dan ook dat een groot deel van de geplande werkzaamheden doorlopen in of geheel doorgeschoven zullen worden naar volgend jaar. |
PS begrotingswijziging |
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur |
-100 |
0 |
100 |
-100 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Vervanging vaarwegen:
Vervroegde aanpak damwanden Kanaal Almelo- de Haandrik:
Om te kunnen bepalen welke maatregelen en middelen voor de vervroegde aanpak voor het vervangen van de damwanden nodig zijn, is eerst onderzoek nodig. In het Statenvoorstel Kanaal Almelo - de Haandrik (2020/1101455) is de optie om de voor de schadeproblematiek gereserveerde middelen in de Algemene Risico Reserve in te zetten voor maatregelen in het gebied aangenomen. Het vervangen van de damwanden is daarbij specifiek genoemd. Het betreft een omvangrijke opgave waarvoor momenteel nog geen budget beschikbaar is gesteld.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 1 miljoen te onttrekken aan de risicoreservering voor Kanaal Almelo - De Haandrik in de algemene risico reserve en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 voor een bedrag van € 0,1 miljoen en aan jaarschijf 2023 voor een bedrag van € 0,9 miljoen van prestatie 4.7.3. van de begroting.
Kademuur Ossenzijl:
De kosten voor vervanging van de kademuur Ossenzijl vallen € 0,56 miljoen hoger uit dan in eerste instantie geraamd was. Voor € 0,26 miljoen wordt dit veroorzaakt door prijsindexeringen. Voor € 0,3 miljoen hangt de kostenstijging samen met de inhoudelijke wijzigingen die worden toegelicht in de inhoudelijke toelichting bij deze prestatie.
Wij stellen voor het investeringskrediet voor de kademuur Ossenzijl te verhogen met € 0,56 miljoen. Ter dekking daarvan stellen wij voor om een bedrag van € 0,26 miljoen te onttrekken aan de bij de Perspectiefnota 2023 toegekende buffer voor prijsindexeringen en toe te voegen aan de Reserve Dekking Kapitaallasten (RDKA) . Voor de dekking van het resterende bedrag stellen wij voor om € 0,3 miljoen van de dit jaar niet benodigde middelen voor prestatie 4.7.1 toe te voegen aan de RDKA. |
PS begrotingswijziging |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
-321 |
0 |
321 |
-321 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Bij de 2e monitor is de begroting 2021 bijgesteld naar € 5 miljoen voor opdrachten (dekking Reserve Waterwegen). Van het budget voor opdrachten is € 0,3 miljoen niet besteed. Dit restant budget willen wij doorschuiven naar 2022. Voor de subsidieregeling, schadevergoedingen en coulancevergoeding is in 2021 € 5,5 miljoen opgenomen in de begroting, deze middelen zijn beschikbaar in de Voorziening KAdH. In 2021 is totaal € 0,8 miljoen uitbetaald. Daarnaast zijn er in 2021 € 2,5 miljoen (stand eind december 2021) diverse besluiten verzonden voor de subsidieregeling, schadevergoedingen en coulancevergoeding, deze besluiten worden verwerkt op boekjaar 2022.
Wij stellen u voor om het restant budget van € 0,3 miljoen voor opdrachten door te schuiven naar 2022 en toe te voegen aan prestatie 4.7.4 onder gelijktijdige verhoging van de onttrekking van de Reserve Waterwegen in 2022. |
PS begrotingswijziging |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
-1500 |
0 |
1500 |
-1500 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
-45 |
0 |
45 |
-45 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
In de Reserve Waterwegen zijn middelen beschikbaar voor de uitvoering van deze prestatie. Een deel van deze middelen is benodigd voor dekking van de kosten voor in te zetten uitvoeringscapaciteit.
Wij stellen u voor om voor de jaren 2022, 2023 en 2024 een bedrag van respectievelijk € 45.000, € 85.000 en € 45.000 bij te ramen voor deze prestatie. Deze bedragen worden onttrokken aan de voor deze prestatie beschikbare middelen in de Reserve Waterwegen. |
PS begrotingswijziging |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
40 |
0 |
-40 |
40 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
-9500 |
0 |
9500 |
-9500 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Toelichting begrotingswijziging:
Wij hebben de raming van het bestedingsritme van de schadeafhandeling ten laste van de Voorziening geactualiseerd. Bovendien kent het totale programma voor de schadeafhandeling hogere kosten dan bij aanvang van het programma werd verondersteld. Hiervoor is het noodzakelijk de verliesvoorziening met 9,5 miljoen euro te verhogen. In een afzonderlijke PS brief (2022/1108516) is nader op de oorzaken hiervan ingegaan.
Vanwege de onzekerheid die bij aanvang bestond over de uiteindelijke kosten is binnen de Algemene Risico Reserve € 15 miljoen gereserveerd voor het schadedossier. Ter dekking van de verhoging van de "Voorziening Kanaal Almelo de Haandrik schadeloosstelling" stellen wij u voor het budget voor prestatie 4.7.4 in 2022 te verhogen met € 9,5 miljoen, ten laste van de Algemene Risico Reserve. |
PS begrotingswijziging |
Totaal |
-30992 |
6246 |
37238 |
-30992 |
|
|
|