Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
|
10.0.0 Bedrijfsvoering |
-350 |
0 |
350 |
-350 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Informatiebeveiliging:
We hebben achterstand opgelopen in het op peil brengen van onze informatiebeveiliging. De provincie Overijssel heeft de ambitie om haar informatiebeveiliging conform de internationale standaard ISO 27001 te brengen en te houden, dit als aanvulling op de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Dit sluit aan op een interprovinciaal initiatief, om gezamenlijk te komen tot het niveau van certificeerbaarheid op ISO 27001 uiterlijk in 2023.
Uit de audit op de ISO 27001 die dit najaar is gehouden, is gebleken dat de provincie Overijssel achterloopt op haar ambities. Met name de controleerbaarheid van de voorgenomen maatregelen is op dit moment onvoldoende. Hierdoor halen we de doelstellingen niet en kunnen we geen garanties afgeven op beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van informatie en kunnen we derhalve niet voldoen aan de minimale eisen op het gebied van informatiebeveiliging. In 2022 werken we de achterstanden in de implementatie van de BIO en de ISO 27001 normering weg, zodat we eind 2022 certificeerbaarheid voor de ISO 27001 norm bereiken. Dit is in lijn met de interprovinciale doelstelling. In 2023 zullen wij dan naar verwachting het besluit tot certificering kunnen nemen.
Wij stellen u voor om vanuit de overheadsbudgetten € 0,35 miljoen door te schuiven en in 2022 toe te voegen aan de budgetten voor informatiebeveiliging. |
PS begrotingswijziging |
10.00 Bedrijfsvoering (informatiebeveilgiging) |
-170 |
0 |
170 |
-170 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Vervanging websites:
Het huidige systeem is verouderd en niet flexibel genoeg. We zijn beperkt in de mogelijkheid om uit te breiden met benodigde functionaliteit en om beter aan te sluiten op toekomstige ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening; kortom om onze dienstverlening up-to-date te houden.
De vervanging van het CMS in 2022 kunnen we niet uitstellen, want de organisatie heeft eerder al besloten om het huidige CMS uit te faseren per 31-12-2022 en verlenging van het huidige tijdelijke contract na die datum is juridisch problematisch.
Wij stellen u voor om van prestatie 7.2.1 kennisontwikkeling en kennisdeling een bedrag van € 0,17 miljoen door te schuiven van 2021 naar 2022 en over te hevelen naar het onderdeel overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen. |
PS begrotingswijziging |
10.00 Bedrijfsvoering (archivering) |
-3294 |
0 |
3294 |
-3294 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
10.0.0 Bedrijfsvoering |
398 |
0 |
-398 |
398 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 203 doorwerking administratieve wijzigingen 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
10.0.0 Bedrijfsvoering |
-182 |
0 |
182 |
-182 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
Voor de stijgende kosten van SSC-ONS stellen we voor in 2022 € 69.000 en vanaf 2023 € 1,228 miljoen structureel beschikbaar te stellen. Daarnaast stellen we voor om in 2022 € 113.000 incidenteel beschikbaar te stellen. |
PS begrotingswijziging |
10.0.0 Bedrijfsvoering |
-48 |
0 |
48 |
-48 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
IPO:
Onder prestatie 7.3.1 hebben wij het voorstel opgenomen om € 48.000 over te hevelen naar onderdeel 10.0 Bedrijfsvoering van de kerntaak 'Overhead, financiering en dekkingsmiddelen' om de kosten van het IPO binnen deze prestatie te dekken. |
PS begrotingswijziging |
10.0.0 Bedrijfsvoering |
-350 |
0 |
350 |
-350 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Slim digitaal Overijssel:
Vanuit het coalitieakkoord is € 1 miljoen aan investeringsimpuls gereserveerd voor “Slim Digitaal Overijssel”. Het impulsgeld wordt ingezet om de kennis, competenties en instrumenten van onze organisatie op gebied van digitalisering en data verder te versterken en deze in te zetten bij de opgaven. Bij uw besluit van 15 december 2021 (PS/2021/1104445) heeft u ingestemd met het beschikbaar stellen van deze middelen in de uKvO voor de jaren 2022 en 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,35 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 aan het onderdeel 10.0 Bedrijfsvoering van de kerntaak 'Overhead, financiering en dekkingsmiddelen' van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
10.0.0 Bedrijfsvoering |
-200 |
0 |
200 |
-200 |
Adm. 210 diversen mei 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 210 diversen mei 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
10.0.0 Bedrijfsvoering |
99 |
0 |
-99 |
99 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
10.0.0 Bedrijfsvoering |
-200 |
0 |
200 |
-200 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Stijgende energiekosten:
Onze exploitatiebudgetten voor gas en elektriciteit zijn gebaseerd op langlopende energiecontracten en genormaliseerde energieprijzen. Het afgelopen jaar is deze situatie drastisch gewijzigd. Vanuit het Ministerie van Economische Zaken hebben wij de opdracht gekregen het langlopende contract met Gazprom, dat wij collectief met omliggende gemeenten hadden afgesloten en zou lopen tot 31-12-2023, vroegtijdig op te zeggen in verband met de geopolitieke situatie en de bijbehorende internationale sancties tegen Rusland. Het contract met Gazprom is daarop per 1 oktober 2022 opgezegd. Wij nemen nu tegen sterk gestegen variabele energietarieven energie af bij een andere leverancier (Greenchoice).
Om onze CO2 uitstoot te reduceren en energiekosten te besparen hebben wij in 2022 maatregelen genomen. Zo zijn extra zonnepanelen geplaatst, is er een warmtepomp geïnstalleerd voor het verwarmen van tapwater (in gebruik sinds 1 oktober jl.) en is de temperatuur in onze gebouwen met 1 C° naar beneden bijgesteld. In 2023 en 2024 nemen wij omvangrijke maatregelen om ons provinciaal vastgoed verder te verduurzamen. De middelen hiervoor zijn door u toegekend bij de Perspectiefnota 2023 (Provinciehuis) en de Monitor 2022-I (overig provinciaal vastgoed).
Ondanks de reeds genomen maatregelen kunnen wij de gestegen energieprijzen niet langer geheel opvangen in onze exploitatiebudgetten. Wij verwachten dat deze budgetten zowel in 2022 tot en met 2023 ontoereikend zijn. Door verduurzaming van ons provinciaal vastgoed verwachten wij dat vanaf 2024 de budgetten toereikend zijn. Wij monitoren ons energieverbruik en de energiekosten nauwgezet en informeren u hierover in onze P&C-documenten.
Wij stellen u voor in de jaren 2022 tot en met 2023 de exploitatiebudgetten voor gas en elektriciteit met € 200.000 te verhogen ten laste van de buffer voor prijsindexeringen. |
PS begrotingswijziging |
10.66.6 Personeelsgebonden kosten overhead |
-100 |
0 |
100 |
-100 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Thuiswerkmiddelen:
Bij de Jaarrekening 2020 is vanuit de ruimte op de reis- en verblijfskosten € 0,51 miljoen bestemd voor de thuiswerkmiddelen in 2021. In 2021 is hiervan € 0,31 miljoen besteed. Wij stellen u voor om het restant beschikbaar te houden voor 2022 en 2023. Thuiswerken is onderdeel geworden van het nieuwe werken. Medewerkers kunnen nog thuiswerkmiddelen aanvragen en ook nieuwe medewerkers moeten hierin worden voorzien.
Wij stellen u voor om vanuit de personeelgebonden budgetten € 0,2 miljoen door te schuiven en toe te voegen aan de thuiswerkmiddelen van de jaarschijf 2022 en 2023 (beide € 0,1 miljoen). |
PS begrotingswijziging |
10.66.6 Personeelsgebonden kosten overhead |
-398 |
0 |
398 |
-398 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 203 doorwerking administratieve wijzigingen 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
10.66.6 Personeelsgebonden kosten overhead |
800 |
0 |
-800 |
800 |
Adm. 208 diversen maart 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 208 Verrekening flexpool 2022+2023 verdeling |
Adm. begrotingswijziging |
10.66.6 Personeelsgebonden kosten overhead |
747 |
0 |
-747 |
747 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Deze wijziging betreft de aanpasing normbedragen naar kerntaken |
PS begrotingswijziging |
10.66.6 Personeelsgebonden kosten overhead |
-99 |
0 |
99 |
-99 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
10.66.6 Personeelsgebonden kosten overhead |
-2738 |
0 |
2738 |
-2738 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Neutrale doorvertaling effecten CAO:
Via de perspectiefnota 2023 heeft u geld beschikbaar gesteld voor het opvangen van de effecten van de nieuwe CAO. Dit budget is reeds als reservering opgenomen in kerntaak 20. Via deze monitor voegen we in 2022 en verder geld toe aan het budget voor de personeelsgebonden kosten, onder verlaging van de in kerntaak 20 opgenomen reservering.
Wij stellen u voor het budget voor de personeelsgebonden kosten in 2022 te verhogen met € 2,7 miljoen, 2023 met € 5,7 miljoen, 2024 met € 5,5 miljoen, 2025 en 2026 met € 5,4 miljoen en de reservering in kerntaak 20 met hetzelfde bedrag te verlagen. |
PS begrotingswijziging |
10.66.6 Personeelsgebonden kosten overhead |
2271 |
0 |
-2271 |
2271 |
Adm. 221 Mutaties personeel CAO |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 221 Mutaties personeel CAO |
Adm. begrotingswijziging |
20.00.1 Lokale heffingen |
1200 |
1200 |
0 |
1200 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
20.00.1 Lokale heffingen |
1500 |
1500 |
0 |
1500 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
Opcenten motorrijtuigenbelasting en verkeersveiligheid:
Het kabinet heeft mede naar aanleiding van het ROB onderzoek aangekondigd de provincies te compenseren voor de misgelopen belastingopbrengsten vanwege de vrijstelling van elektrische voertuigen (in het kader van het klimaatakkoord). De compensatie over de jaren 2020-2024 zal in 3 termijnen worden uitgekeerd en levert ons de komende drie jaar incidenteel € 7,2 miljoen per jaar op. Omdat de vrijstelling van EV’s vanaf 2025 vervalt verwachten we dat we vanaf dan ook structureel extra opbrengsten ontvangen. Tot slot heeft de Belastingdienst de ramingen voor de ontvangsten naar boven bijgesteld, omdat het wagenpark nog steeds groeit. Vanaf 2022 verwachten we structureel € 1,5 miljoen meer te ontvangen.
In het coalitieakkoord is afgesproken dat de meeropbrengsten op de MRB ten gunste komen van maatregelen voor verkeersveiligheid. Bij deze perspectiefnota zijn meerdere voorstellen opgenomen voor aanvullende budgetten die direct te relateren zijn aan verkeersveiligheid. De extra benodigde investeringen voor de N50 (€ 1,9 miljoen), N337 (€ 0,9 miljoen) en de N760 (€ 1,0 miljoen) zijn allen grotendeels in het kader van verkeersveiligheid en bedragen tezamen al meer dan de € 3 miljoen die we in 2022 en 2023 extra verwachten te ontvangen uit de MRB. Daarnaast verhogen we het budget voor de N35 (knooppunt Raalte) met € 9,3 miljoen, waarmee bovendien een belangrijk deel van de compensatie voor de misgelopen MRB ten gunste komt van verkeersveiligheid. |
PS begrotingswijziging |
20.00.1 Lokale heffingen |
1500 |
1500 |
0 |
1500 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Actualisatie hogere opbrengsten Motorrijtuigenbelasting (MRB):
In 2022 zijn de verwachte opbrengsten van de MRB € 1,5 miljoen hoger dan begroot. Deze hogere raming verwerken we bij deze monitor structureel. Bij het coalitieakkoord is afgesproken meeropbrengsten vanuit de opcenten MRB voor deze coalitie-periode in te zetten voor verkeersveiligheid. Bij de Perspectiefnota 2022 is voorgesteld ook fietsprojecten te financieren uit de extra meeropbrengsten omdat deze investeringen in hoge mate bijdragen aan de verkeersveiligheid. Deze periode is er dus nog sprake van € 3 miljoen extra meeropbrengsten vanuit de MRB (€1,5 miljoen in 2022 en € 1,5 miljoen 2023).
Wij stellen u voor de baten aan opcenten in 2022 en verder te verhogen met € 1,5 miljoen. Deze baten komen voor 2022 en 2023 ten gunste van verkeersveiligheid. Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.5.1 in 2023 te verhogen met € 3,0 miljoen. |
PS begrotingswijziging |
20.00.2 Algemene uitkeringen |
4116 |
4116 |
0 |
4116 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Administratieve wijziging 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
20.00.2 Algemene uitkeringen |
23565 |
23565 |
0 |
23565 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
PS begrotingswijziging |
20.00.3 Dividend |
3751 |
3751 |
0 |
3751 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
Naar aanleiding van het behaalde jaarrekeningresultaat keert Enexis haar aandeelhouders extra dividend uit. Voor provincie Overijssel betekent dit een extra incidentele ontvangst van € 3,8 miljoen in 2022. |
PS begrotingswijziging |
20.00.3 Dividend |
858 |
858 |
0 |
858 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Leningen BNG Bank:
We hebben in 2015 en 2016 leningen verstrekt aan de BNG Bank van in totaal € 74,5 miljoen. Jaarlijks mag de BNG-Bank deze leningen aflossen rond medio mei. De BNG-Bank heeft ervoor gekozen om de 1e lening van € 49,5 miljoen af te lossen in mei 2022 en de 2e lening van € 25 miljoen niet af te lossen. Aangezien we de rentebaten op deze leningen niet meerjarig ramen, maar steeds voor één jaar, heeft dit geen budgettaire gevolgen.
We hebben halverwege mei 2022 het nieuwe vijf jaars rentepercentage over de 2e lening ontvangen van de BNG Bank. Dit rentepercentage bedraagt 4,742% (dit was 3,277%), waarmee de rentebaat € 1,2 miljoen bedraagt. We zullen deze rentebaat opnemen in onze begroting, jaarschijf 2022 (half mei t/m december 2022) en jaarschijf 2023 (januari t/m half mei 2023).
Wij stellen u voor om de rentebaten over de 2e tranche BNG-lening toe te voegen aan de begroting 2022 (€ 0,8 miljoen) en de begroting 2023 (€ 0,4 miljoen).
Aanpassing rentebaten lening Enexis:
We hebben een lening verstrekt aan Enexis van € 102 miljoen. Jaarlijks ontvangen we daar rente over. Doordat Enexis een iets andere berekeningsmethode hanteert dan waar wij bij onze begroting van uit zijn gegaan, ontvangen we jaarlijks € 30.068 meer dan begroot. Omdat de rentebaten als dekking dienen voor de storting in de Algemene Financieringsreserve (ter financiering van de lening), moet ook de storting in de Algemene Financieringsreserve verhoogd worden.
We stellen u voor de rentebaten op de lening aan Enexis met jaarlijks € 30.068 te verhogen en daarmee ook de storting in de Algemene Financieringsreserve met € 30.068 te verhogen. |
PS begrotingswijziging |
20.00.3 Dividend |
753 |
753 |
0 |
753 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Dividend Wadinko
Op 22 mei 2022 heeft de aandeelhoudersvergadering van Wadinko op voorstel van de directie en de RvC besloten tot uitkering van een interim dividend 2022 aan de aandeelhouders van € 3 miljoen. Voor de provincie Overijssel gaat het om € 0,75 miljoen. Dit bedrag is inmiddels ontvangen. Deze dividendbate volgt uit een in 2022 verwacht hoog netto resultaat en hoog liquiditeitssaldo van Wadinko. Dit maakt een voorschot op het dividend 2022 gerechtvaardigd. Omdat wij geen dividendopbrengst van Wadinko in de begroting 2022 hebben geraamd, nemen we bij deze 2e Monitor de dividendopbrengst Wadinko nu op in de begroting 2022 voor € 0,75 miljoen. |
PS begrotingswijziging |
20.00.5 Overige algemene dekkingsmiddelen |
9000 |
12200 |
3200 |
9000 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
Deze wijziging betreft baten voor Compensatie opcenten MRB (€ 7,2 miloen) en accresontwikkeling regeerakkoord (€ 5,0 miljoen) en lasten voor indexering + CAO personeel (€ 3,2 miljoen). |
PS begrotingswijziging |
20.00.5 Overige algemene dekkingsmiddelen |
462 |
0 |
-462 |
462 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Normbedragen 2022 en aanpassing personeelsbudget:
Wij stellen u voor de personeelsgebonden budgetten aan te passen in verband met de gewijzigde normbedragen 2022. Dit betreft een verhoging met een bedrag van € 1,7 miljoen (aflopend tot € 1,6 miljoen in 2026) ten laste van de door u ter beschikking gestelde middelen bij de Perspectiefnota 2023 (€ 0,5 miljoen) en de binnen het directiebudget geoormerkte middelen in de meerjarenbegroting (€ 1,2 miljoen). |
PS begrotingswijziging |
20.00.5 Overige algemene dekkingsmiddelen |
-9462 |
-12200 |
-2738 |
-9462 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Neutrale doorvertaling effecten CAO:
Via de perspectiefnota 2023 heeft u geld beschikbaar gesteld voor het opvangen van de effecten van de nieuwe CAO. Dit budget is reeds als reservering opgenomen in kerntaak 20. Via deze monitor voegen we in 2022 en verder geld toe aan het budget voor de personeelsgebonden kosten, onder verlaging van de in kerntaak 20 opgenomen reservering.
Wij stellen u voor het budget voor de personeelsgebonden kosten in 2022 te verhogen met € 2,7 miljoen, 2023 met € 5,7 miljoen, 2024 met € 5,5 miljoen, 2025 en 2026 met € 5,4 miljoen en de reservering in kerntaak 20 met hetzelfde bedrag te verlagen.
De overige wijzigingen kunt u vinden bij "Overhead, financiering en dekkingsmiddelen", onder het kopje "Algemene dekkingsmiddelen". |
PS begrotingswijziging |
20.20.1 Onvoorzien |
-4500 |
0 |
4500 |
-4500 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
Indexeringen:
Op dit moment is er sprake van zeer ongebruikelijke inflatiecijfers. Dat leidt op verschillende terreinen tot flink hogere kosten die niet binnen budget kunnen worden opgevangen. Op dit moment is moeilijk te overzien wat de lange termijn effecten zijn voor onze begroting. We moeten rekening houden met verschillende scenario’s.
Normaal gesproken indexeren we de begroting van het volgende jaar (nu 2023) met de indexcijfers van dit moment (maart huidig jaar). De geharmoniseerde consument- en prijsindex (HICP) bedroeg in maart 5,9%. Niet op alle terreinen zal er evenveel last ondervonden worden van de inflatie, op sommige terreinen meer en op andere terreinen minder. In de wegenbouwsector is het indexpercentage bijvoorbeeld veel hoger dan de HICP. Om deze reden stellen wij voor om de gehele structurele begroting voor volgend jaar met 3% (circa € 4,5 miljoen) te indexeren en daarnaast een buffer te creëren van nog eens structureel € 4,5 miljoen. De buffer voegen we voorlopig toe aan de post onvoorzien en is bestemd voor begrotingsonderdelen die met onontkoombaar hogere kosten worden geconfronteerd. Bij de begroting 2023 komen we waar nodig terug op een nadere invulling van deze buffer. |
PS begrotingswijziging |
20.20.1 Onvoorzien |
885 |
0 |
-885 |
885 |
PS 008 Monitor Overijssel 2022 - II |
Dekking stijgende energiekosten:
Wij stellen u voor in de jaren 2022 tot en met 2023 de exploitatiebudgetten voor gas en elektriciteit met € 200.000 te verhogen ten laste van de buffer voor prijsindexeringen.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,425 miljoen te onttrekken aan de bij de Perspectiefnota 2023 toegekende buffer voor prijsindexeringen en structureel toe te voegen aan prestatie 4.7.1. van de begroting 2022.
Dekking Kademuur Ossenzijl:
We vragen daarom om een aanvullend budget in 2023 van € 560.000, bestaande uit € 260.000 indexering (onvoorzien) en € 300.000 als gevolg van de complexere opgave. |
PS begrotingswijziging |
Totaal |
29814 |
37244 |
7430 |
29814 |
|
|
|