Bert Boerman
Monique van Haaf

Acties 2022

1. Wij houden de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening actueel en zorgen ervoor dat deze Omgevingswetproof zijn.
  2. Wij leggen in het voorjaar 2022 de ontwerp Omgevingsvisie Overijssel ter inzage en bieden u in het najaar de  Omgevingsvisie Overijssel ter vaststelling aan. Wij maken deze Omgevingsvisie in interactie met onze inwoners en partners.

Inhoudelijke kleurscore

In november 2022 heeft u een actualisatie van de Omgevingsvisie vastgesteld. Hiermee is ons ruimtelijk beleid weer up-to-date gemaakt met zaken welke niet kunnen wachten op de nieuwe Omgevingsvisie

Om meer ruimte te bieden voor een intensiever participatietraject en oog te houden voor de kwaliteit van de Omgevingsvisie, hebben wij besloten meer tijd te nemen voor de ontwikkeling van de nieuwe Omgevingsvisie (zie onze brief d.d. 17-01-2022). Het Fundament (PS/2022/1106153) voor de nieuwe Omgevingsvisie (door ons vastgesteld op 21 juni 2022) is op 16 november 2022 door u behandeld en u heeft wensen en bedenkingen (middels moties en amendementen) meegegeven voor het vervolgproces.

Herziening Omgevingsvisie Overijssel
In 2022 is € 0,2 miljoen overgebleven op de begroting van € 0,5 miljoen. Dit heeft een aantal oorzaken. De belangrijkste is dat de gebiedsgerichte uitwerking met partners is doorgeschoven naar voorjaar 2023. Vanaf januari worden er gebiedsdagen georganiseerd, waarvoor kaartmateriaal (en ander communicatiemateriaal) ontworpen wordt. Daarnaast vindt er in 2023 opnieuw inwonerparticipatie plaats. Budget hiervoor stond begroot voor 2022. Dit schuift nu door naar 2023. Naast deze ontwikkelingen is in 2023 een groot deel van het budget gereserveerd voor de kosten van de wettelijk verplichte Omgevingseffectrapportage.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 1.1.1 van de begroting 2023.

Huidige Omgevingsvisie Overijssel

•    Statenvoorstel - Vaststelling Revisie Omgevingsvisie PS/2017/119 (bijbehorend besluit)
•    Statenvoorstel - Vaststelling Actualisatie Omgevingsvisie en Omgevingsverordening 2017-2018 PS/2018/494 (bijbehorend besluit)
•    Amendement Kerkhoff c.s. - Giethoorn toeristische trekpleister