1.1.3 Ontwikkelen en uitvoeren bodem- en ondergrondagenda
Acties 2022
- Wij werken samen met partners (gemeenten, waterschappen, omgevingsdiensten, deskundigen, bedrijven, belangenorganisaties, buurprovincies) aan de balans tussen benutten en beschermen van bodem en ondergrond.
- Wij zetten in op vitale bodem, energieke ondergrond, duurzaam bodemkwaliteitsbeheer en bewustwording en participatie rond het benutten en beschermen van de ondergrond.
- Wij stimuleren gemeenten om beleid op te stellen, waarbij de ondergrond een bijdrage levert aan de maatschappelijke opgaven in het kader van de Omgevingswet.
- Wij verkennen de beleidsontwikkeling rond zeer zorgwekkende stoffen vanuit onze provinciale belangen op het terrein van waterkwaliteit, bodemkwaliteit en milieu (zie ook prestatie 2.1.1).
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Doorlopend en in samenwerking met partners hebben wij de bewustwording en participatie van bodem en ondergrond vergroot. Hiervoor zijn kennisbijeenkomsten en bodemcafé’s gehouden en zijn projecten en trajecten gericht op stimuleren kennisontwikkeling en -overdracht geïnitieerd.
Als Overijssel werkten wij in 2022 ook weer samen met regionale en landelijke netwerken. Zo is het netwerk Onder Twente één van de pilot regio’s om de nieuwe landelijke kennisinfrastructuur vorm te geven. In west Overijssel is een start gemaakt met een bodem en ondergrond netwerk IJsselland Doorgrond op verzoek van gemeenten.
In 2022 is het project visie bodem en ondergrond Twentse gemeenten gestart en nagenoeg afgerond. Deze visie betreft een bouwsteen of uitwerking van de eigen gemeentelijke Omgevingsvisie. Begin 2023 beschikt iedere Twentse gemeente over een visie waar opgave en bodem en ondergrond samenkomen.
Bijzondere aandacht is in 2022 uit gegaan naar de beleidsontwikkeling op gebied van Poly- en perfluoralkylstoffen (PFAS) en gevaarlijke stoffen. Met de decentrale overheden en omgevingsdiensten werken wij samen om Overijsselse aandachtslocaties PFAS in beeld te brengen. Tevens hebben we ter voorbereiding op het landelijke Impulsprogramma chemische stoffen een regionaal plan van aanpak opgesteld.
Geld (indicator)
Geld (toelichting)
Net als 2021 betrof 2022 een overgangsjaar. Eind 2022 zijn de bestuurlijke afspraken bodem 2023-2030 gemaakt tussen het Rijk met de koepels. Voor Overijssel zijn de inzet en investeringen vastgelegd in de agenda bodem en ondergrond 2021-2025.
Elk jaar stellen wij op basis van deze meerjarenagenda een jaarlijkse uitvoeringsagenda vast, waarin onze inzet in overeenstemming wordt gebracht met middelen en ambtelijke capaciteit. Deze middelen worden toegevoegd aan deze prestatie 1.1.3, die gericht is op beleidsontwikkeling en aan prestatie 2.2.1, die gericht is op sanering en beheersing van verontreinigde bodemlocaties.
Voor sanering en beheersing van verontreinigde bodemlocaties hebben wij in 2022, net als in 2021, succesvolle subsidie/SPUK-aanvragen ingediend bij het Rijk. Deze middelen zijn bedoeld voor onze bodemsaneringsoperatie en aanpak PFAS. Daarmee ontzien wij onze Reserve Bodemsanering, die zonder toekenning van SPUKS ingezet zou moeten worden voor bodemsaneringsprojecten.
De scope van de SPUK-middelen is echter smal en biedt geen ruimte voor beleidsontwikkeling. Bij de Perspectiefnota 2022 heeft u voor de periode 2021-2023 incidenteel € 85.000 beschikbaar gesteld voor beleidsvorming ten aanzien van de agenda bodem en ondergrond 2021-2025. Met deze middelen hebben wij onze activiteiten die in de inhoudelijke toelichting zijn vermeld uitgevoerd. Het meerdere was in 2022 begroot als onttrekking aan de Reserve Bodemsanering.
Gelet veel van de trajecten een samenspel is van verschillende actoren is de doorgang van sommige projecten en traject vertraagd waardoor deze niet in 2022 zijn uitgevoerd of minder zijn van omvang. Afgelopen jaar is gebruikt om voor het traject samenloop geothermie en drinkwaterwinning te komen tot een goede analyse en uitvraag aan de markt. Ook waren als gevolg van de toekenning van eenmalige pilot gelden voor Onder Twente minder middelen nodig. En is mede vanwege uitstel Omgevingswet en beschikbare capaciteit bij gemeenten en omgevingsdiensten de verdere voorbereiding voor bodem en ondergrond doorgeschoven naar 2023. Hierdoor is de uiteindelijke onttrekking aan de Reserve fors lager dan begroot. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in de Reserve Bodemsanering voor beleidsuitvoering- en ontwikkeling voor de bodem en ondergrond.
Statenvoorstellen en -besluiten
- Statenvoorstel - Gebruik van de diepe ondergrond PS/2015/867 (bijbehorend besluit)
- Statenvoorstel - Gebruik diepe ondergrond in Overijssel PS/2017/417 (bijbehorend besluit)
- Amendement Rutten c.s. - Voorstel gebruik diepe ondergrond
- Motie Stelpstra c.s. - Schadeprotocol gasvelden
- Motie Broekhuijs c.s. – Geen afvalwater in onze Overijsselse ondergrond
- Statenvoorstel - Herijking boringsvrije zone Salland Diep in Zwolle en aanpassing boringsvrije zone Engelse Werk 2020/1100954 (bijbehorend besluit)
- Motie Hermans c.s. - Geen opslag radioactief afval in Duitse zoutkoepels
Begrotingswijziging
- Geen