Monique van Haaf

Acties 2022

1. Wij maken onze interne werkprocessen Omgevingswet-proof en sluiten deze aan op het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Hierbij volgen we de landelijk planning.

Inhoudelijke kleurscore

Doordat het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) nog niet (voldoende) functioneert is de datum van inwerkingtreding van de wet in korte tijd een aantal keer verschoven, met de nu voorlopige datum van inwerkingtreding op 1 januari 2024. Door de huidige staat van het DSO betekent het voor de provincie dat we nog niet (volledig) hebben kunnen testen en oefenen met de omgevingsinstrumenten. Dit leidt ertoe dat er een de activiteiten op dit gebied nog zullen doorlopen tot het daadwerkelijke moment van inwerkingtreding, zoals het aanpassen en optimaliseren van de processen op basis van het testen en oefenen zowel intern en interbestuurlijk. Naast de doorlopende activiteiten hebben we ook specifieke activiteiten die samenhangen met het moment van inwerkingtreding,  zoals communicatiemomenten, de laatste koppelingen gereed maken in de interne software en het doorlopen van de laatste activiteiten in het opleidingsplan.
Voor de resultaten waar we als organisatie sturing op hebben, zijn we goed voorbereid op inwerkingtreding van de wet. De inwerkingtreding is inmiddels definitief. Aandachtspunt is en blijft de ontwikkeling van het DSO, dit is voor de provincie beperkt beïnvloedbaar.

Voor 2022 is € 1,4 miljoen begroot op deze prestatie. Er is € 0,6 miljoen besteed, waardoor er € 0,8 miljoen overblijft in 2022. Zoals bij de inhoudelijke toelichting is vermeld is de inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet uitgesteld naar 1 januari 2024. Daarom zijn er minder kosten gemaakt voor bijvoorbeeld juridische adviesinwinning en procedures die pas bij inwerkingtreding aan de orde zijn. De komende tijd zal de doorontwikkeling van DSO en van de interne processen nog om blijvende inzet vragen tot het moment van inwerkingtreding. De middelen die in 2022 zijn overgebleven willen we hiervoor inzetten. Naar verwachting hebben we voor de incidentele kosten dan voldoende dekking in 2023. We verwachten wel een claim voor structurele kosten bij invoering van de omgevingswet. Hierop komen we terug bij de begroting 2024.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,8 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 1.1.5 ‘Programma Omgevingswet’ van de begroting 2023.

• Resultaatbestemming