Bert Boerman

Acties 2022

1. Wij starten met de uitvoering van de provinciale maatregelen uit de planperiode 2022-2027 van de Kaderrichtlijn Water.
  2. Wij maken afspraken met onze partners in het deelstroomgebied Rijn-Oost over de tussentijdse evaluatie van de planperiode 2022-2027 van de Kaderrichtlijn Water om het doelbereik zo hoog mogelijk te maken.
  3. Wij implementeren instrumentarium en afspraken uit de Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater om de Kaderrichtlijn Water te realiseren.

Inhoudelijke kleurscore

Wij hebben in 2022 in het kader van de Kaderrichtlijn Water (KRW) onderzoek gedaan naar particulier gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en naar afstromend wegwater. Daarnaast hebben we bewustwordingscampagnes uitgevoerd op het gebied van waterbesparing en waterkwaliteit. Ook zijn we gestart met het actualiseren van de gebiedsdossiers drinkwaterwinningen (zie prestatie 1.2.3).

In 2022 zijn zowel regionaal als landelijk afspraken gemaakt over de opzet en uitvoering van de tussentijdse evaluatie van de planperiode 2022-2027, mede met inbreng vanuit Overijssel. Er is een landelijk plan van aanpak tot stand gekomen en de eerste activiteiten zijn gestart.

Wij hebben de implementatie gericht op vergunningverlening en handhavingstaken voor zeer zorgwekkende stoffen (ZZS’en), bijdrage aan de nationale Kennisimpuls Waterkwaliteit (afgerond najaar 2022),  afstemming met Duitse deelstaten aan onze grens over het grensoverschrijdende waterbeheer, en voorbereiding van een subsidieregeling Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW).