Bert Boerman

Acties 2022

1. Wij werken vanuit het Investeringsvoorstel Robuuste Drinkwatervoorziening aan de uitvoering van de adaptieve strategie drinkwater.
  2. Wij ronden het lopende Maatregelenprogramma Gebiedsdossiers Drinkwaterwinning met partners af.
  3. Wij actualiseren samen met onze partners de Gebiedsdossiers Drinkwaterwinning.
  4. Wij stellen met onze partners een nieuw Maatregelenprogramma Gebiedsdossiers Drinkwaterwinning op, waarin we werken aan het veiligstellen van onze drinkwaterwinningen.
  5. Wij vertalen met onze partners het 7e actieprogramma Nitraat van de rijksoverheid naar acties in de grondwaterbeschermingsgebieden in Overijssel.

Inhoudelijke kleurscore

Alle projecten binnen het investeringsvoorstel Robuuste Drinkwatervoorziening lopen of zijn in afronding. Er is wel enige vertraging ontstaan, doordat er meer tijd nodig is voor een zorgvuldig gebiedsproces.

Het maatregelenprogramma gebiedsdossiers is in 2022 niet volledig afgerond (oranje score). Een aantal maatregelen is afhankelijk van het tempo van Omgevingswet (zie prestatie 1.1.5).  Een deel zal doorlopen in 2023 en aansluiten op een nieuw maatregelenprogramma 2024-2027.

In 2022 zijn we gestart met het actualiseren van de gebiedsdossiers voor alle bestaande drinkwaterwinningen. In mei 2023 is er een actueel en feitelijk beeld van de  toestand van en risico’s voor de drinkwaterkwaliteit en starten we met het opstellen van een nieuw uitvoeringsprogramma 2024-2027.

We hebben het 7e actieprogramma Nitraat vertaald in de ‘Bestuursovereenkomst aanpak nitraatuitspoeling in grondwaterbeschermingsgebieden’. Het Rijk heeft extra geld beschikbaar gesteld om de uitvoering de komende 1,5 jaar voort te zetten, gericht op een “zachte landing” in het Provinciaal Programma Landelijk Gebied.

In november 2022  heeft u een besluit genomen over het rekenkamer onderzoek 'Follow-up grondwaterbescherming voor de publieke drinkwatervoorziening' Het door de rekenkamer aanbevolen gesprek met uw staten over de inzet van de provincie op dit punt zal plaatsvinden wanneer de uitkomsten van de Bestuursovereenkomst Nitraat door de rijksoverheid openbaar zijn gemaakt.

In januari 2023 heeft u een besluit genomen over het rekenkamer onderzoek 'Als elke druppel telt'

Binnen beleidsveld 1.2 is op prestatie 1.2.3 Schone drinkwaterbronnen van het geraamde budget aan lasten van € 2,1 miljoen een bedrag van € 0,4 miljoen niet tot besteding gekomen. De geraamde baten van € 1,4 miljoen zijn gerealiseerd.

De onderbesteding op de lasten wordt veroorzaakt door de volgende onderdelen: voor de post ‘Drinkwater 6e Actieprogramma nitraatuitspoeling’ is er een onderbesteding van € 83.000. Dit bedrag is in 2023 nodig voor de uitvoeringskosten van het Actieplan. Wij stellen voor dit voor 2023 aan de reserve Drinkwater te onttrekken.

Voor de uitvoering van het investeringsvoorstel ‘Robuuste Drinkwatervoorziening’ is er op het geraamde bedrag voor 2022 van € 386.000 een bedrag van € 313.000 gerealiseerd en € 73.000 niet tot besteding gekomen. Vanwege het meerjarige karakter van het investeringsprogramma hebben wij besloten het niet bestede bedrag van € 73.000 door te schuiven naar 2023 voor de uitvoering van het wat investeringsvoorstel ‘Robuuste Drinkwatervoorziening’.

In 2022 is de storting in de voorziening grondwater € 235.000 lager in verband met personeelskosten voor de inzet van de ontwikkeling van de adaptieve strategie drinkwatervoorziening.

PS begrotingswijziging
Wij stellen u voor om een bedrag van € 83.000 te onttrekken aan de Reserve Drinkwater en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 1.2.3 Schone drinkwaterbronnen van de begroting 2023.

GS begrotingswijziging
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 73.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 1.2.3 Schone drinkwaterbronnen van de begroting 2023.

• PS Begrotingswijziging