Monique van Haaf

Acties 2022

1. Wij werken met onze partners, waaronder de Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO), de Stadsbeweging, Retailplatform Overijssel en Woonkeuken aan ons Investeringsprogramma Ruimte Wonen en Retail fase 2. Hiermee dragen we bij aan toekomstbestendige  binnensteden, een passend aanbod wonen voor verschillende doelgroepen en een aantrekkelijk woon- werk- en leefmilieu.
  2. Wij ondersteunen gemeenten en centrumpartijen via stadsarrangementen met het werken aan toekomstbestendige binnensteden, compacte centra en complexe gebiedsontwikkelingen. Wij zoeken hierbij de verbinding met andere programma's zowel binnen als buiten de provincie.
  3. Wij stimuleren samen met onze partners in onder andere de Woonkeuken en de rijksoverheid de versnelling van de woningbouw en de huisvesting van doelgroepen.
  4. Wij stimuleren via de Overijsselse Retailaanpak toekomstbestendige retail door in te zetten op innovatief ondernemerschap, samenwerking en ruimtelijk detailhandelsbeleid.
  5. Wij bereiden met partners bij rijk en regio de inzet van het rijk voor, voor de nieuwe kabinetsperiode.

Inhoudelijke kleurscore

Vanuit het programma Ruimte, Wonen, Retail hebben we bijgedragen aan aantrekkelijke en toekomstbestendige steden en regio's waar onze inwoners prettig kunnen wonen, werken en leven.

Via de ‘Overijsselse Aanpak’ doen we dit samen met onze partners in de regio en bij de rijksoverheid in samenhang met onze inzet op wonen (zie prestatie 1.3.1). In december 2022 hebben wij u via de Voortgangsbrief Ruimte Wonen Retail 2022 geïnformeerd over de uitvoering.

Op 3 november hebben we in Rijssen het netwerkevent ‘Bouwen aan Beweging’ gehouden. Hier spraken een kleine 200 aanwezigen een middag lang over onder andere de Overijsselse woningbouwopgave, gebiedsontwikkeling en binnenstadtransformaties met daarin een belangrijke rol voor retail.

Op 21 december 2022 hebben wij samen met het Rijk, corporaties en gemeenten met ondersteuning van marktpartijen als eerste in Nederland de landelijke woondeals ondertekend (zie prestatie 1.3.1). Samen met de rijksoverheid investeren we in gebiedsontwikkelingen die bijdrage aan vitale en compacte binnensteden, complexe stationsomgevingen en versnelling van de woningbouw.

In mei heeft u besloten op de aanbevelingen van de rekenkamer Oost-Nederland uit het onderzoek ‘meer vitaliteit, minder leegstand’.  In de evaluatie van de stadsbeweging hebben we onze partners ook bevraagd op de
punten die de rekenkamer ons heeft aangegeven in december hebben we u onze uitwerking van de aanbevelingen gestuurd.  Ook hebben we de vitaliteitsbenchmark van 39  centra in Overijssel voor de tweede keer laten uitvoeren.  Dit levert waardevolle informatie op voor onze centra en voor onze eigen rol en beleidsontwikkeling.

Binnen beleidsdoel 1.4 is € 8,8 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail. Op deze prestatie resteert in 2022 een saldo van € 3,2 miljoen .

Verreweg het grootste deel van het resterende saldo van € 3,2 miljoen wordt veroorzaakt door gewijzigde regelgeving voor de lastneming van subsidies (€ 2,1 miljoen). De meerjarig verleende subsidies moeten aan de uitvoeringsperiode van het project worden toegerekend. Dat veroorzaakt in het boekjaar 2022 een onderbesteding. Dit is een administratieve onderbesteding, de middelen zijn niet meer beschikbaar. Verder is de lastneming van de meerjarig verleende subsidies voor de periode 2023-2026 geactualiseerd en dit leidt tot een wijziging in het begrotingsritme van de lasten met bijbehorende onttrekking aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel.

De onderbesteding op de overige onderdelen (€ 1,0 miljoen) betreft incidentele middelen voor de realisatie van het Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail. Dit betreft een meerjarig programma waarvan de uitvoering doorloopt naar 2023. Wij hebben besloten de resterende middelen hiervoor beschikbaar te houden en door te schuiven naar 2023.

Wooninitiatieven ouderen (resultaatbestemming)
Bij de begroting 2022 heeft u eenmalig een bedrag van € 0,1 miljoen beschikbaar gesteld voor Wooninitiatieven ouderen. Dit betreft het voortzetten van ondersteuning door Overijsselse regioteams, o.a. om bewustwording en doorstroming te bevorderen. Dit bedrag wordt als een subsidie ingezet en hiervoor is een aanvraag ontvangen maar wordt in 2023 uitgekeerd.
Wij stellen u voor dit bedrag via resultaatbestemming beschikbaar te houden en dit toe te voegen aan de begroting 2023 prestatie 1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail.

GS begrotingswijziging
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 3,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail.

Actualisering lastneming meerjarige subsidies
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten de lasten en bijbehorende onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel op prestatie 1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail voor de jaren 2024-2026 te wijzigen naar respectievelijk € 1,2 in 2023, € 4,5 miljoen in 2024, € 0,6 miljoen in 2025 en € 0,5 miljoen in 2026.

• Resultaatbestemming

Resultaatbestemming toelichting