Gert Harm ten Bolscher
Tijs de Bree

Acties 2022

1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken.
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving.
  3. Wij geven opdrachten aan de omgevingsdiensten voor uitvoering van de ingebrachte taken.
  4. Wij beoordelen bij risicovolle bedrijven de vergunningen jaarlijks op actualiteit, bij overige bedrijven doen wij dit eenmaal in de vijf jaar.

Inhoudelijke kleurscore

Zowel voor ontgrondingen, vuurwerk, luchtvaart als mijnbouw zijn de vergunningen/ontheffingen en adviezen binnen de wettelijke termijnen verleend. Het aantal aanvragen voor het afsteken van vuurwerk en de ontheffingen luchtvaart bleven achter bij de inschatting in het Jaarprogramma. Dit komt omdat er minder evenementen zijn gehouden. Hierdoor zijn er ook minder controles uitgevoerd. Voor ontgrondingen zien we een verschuiving van grootschalige naar kleinschalige initiatieven.

Niet alle vergunningen voor Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)-inrichtingen konden binnen de wettelijke termijn worden afgehandeld. Daar waar sprake is van termijnoverschrijding, vindt dit plaats in overleg met de aanvrager. Dit komt vooral voor bij zeer complexe aanvragen waarbij veel overleg met de aanvrager en belanghebbende nodig is en de aanvrager vaak aanvullende informatie moet leveren. Gezien de belangen en risico’s kiezen wij voor zorgvuldigheid boven snelheid.

Bestedingen zijn in lijn met de begroting.

Resultaatbestemming subsidie groene boa's
Eind 2022 is vanuit het Rijk een subsidie ontvangen voor groene boa's. Het betreft een subsidieregeling ten behoeve van een tegemoetkoming in de BOA-onkosten. Deze gelden zullen in 2023 tot een besteding komen en daarom stellen wij voor om deze middelen door te schuiven naar 2023.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 56.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 2.1.2 (Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu) van de begroting 2023.

• Resultaatbestemming