Tijs de Bree

Acties 2022

1. Wij ondersteunen en adviseren bij het in beeld brengen van milieu- en omgevingseffecten van (eigen) plannen en projecten, zoals de provinciale Omgevingsvisie en in RES-verband.
  2. Wij adviseren over en toetsen op het gebied van milieu- en omgevingseffecten van voorgenomen plannen en projecten van derden waar wij een rol als bevoegd gezag hebben.

Inhoudelijke kleurscore

In 2022 leverden wij advies en ondersteuning op onder andere: de omgevingseffectrapportage bij de omgevingsvisie, Regionale Energie Strategieën (RES), hoogwaterbeschermingsprojecten (HWBP), drinkwaterwinning, Provinciale inpassingsplannen (PIP) voor de inrichting van natura 2000 gebieden. Ook is input geleverd via IPO verband op Nationale plan-MER procedures (zoals windturbinebepalingen en nationaal milieuprogramma). In 2022 is met de commissie voor de milieueffectrapportage een provinciale kennismiddag georganiseerd. Dit ging over Milieueffectrapportage en de Omgevingswet. Hier kwamen circa 70 ambtenaren en bestuurders vanuit gemeenten, waterschap, omgevingsdienst en de provincie zelf bijeen.
We zien dat het aantal milieueffectrapportages toeneemt. Dit komt door de diverse grote opgaven waar de provincie voor staat. Voor deze grote opgaven zijn m.e.r.-plichtige visies, programma’s of projectbesluiten nodig. De beschikbare capaciteit voor advies en ondersteuning staat hierdoor onder druk.

Geen budget beschikbaar voor deze prestatie.