Portefeuillehouder
Tijs de Bree

Acties 2022

  1. Wij geven samen met gemeenten en andere partners uitvoering aan de Regionale Energie Strategieën (RES 1.0) en werken met hen toe naar RES 2.0 in 2023.
  2. Wij ondersteunen de totstandkoming van warmtenetten voor gebruik van restwarmte, aardwarmte en aquathermie als alternatief voor aardgas.
  3. Wij stimuleren om te investeren in maatregelen gericht op energiebesparing in woningen, bedrijven en maatschappelijk vastgoed.
  4. Wij ondersteunen het ontwerp en de inrichting van twee energiegebieden en de totstandkoming van twee smart energy hubs. Daarbinnen werken wij aan innovatieve en opschaalbare oplossingen voor de netproblematiek. 
  5. Wij ondersteunen de ontwikkeling van zonne-energie op bedrijfsdaken.
  6. Wij implementeren het te actualiseren biomassabeleid voor Overijssel, in lijn met het te verwachten nieuwe nationale duurzaamheidskader biogrondstoffen.

Inhoudelijke kleurscore

G

Inhoudelijke toelichting

Werkplaatsen: Naast de focus op onze prioriteiten bieden wij brede ondersteuning aan de uitvoeringspartners in de regionale energiewerkplaatsen. Zo versnellen we samen de energietransitie. De werkplaatsen bieden ruimte voor kennisdeling, instrumentontwikkeling, netwerkvorming en inspiratie. In 2022 zijn in totaal 18 werkplaatsen georganiseerd; 8 in Twente, 8 in West-Overijssel en 2 werkplaatsen voor beide regio’s samen. RES en NEO trekken hierin samen op.

Regionale Energie Strategieën: In 2022 is het proces om te komen tot een planMER voor de RES2.0 voor beide RES-regio’s gestart. In de RES 2.0 zijn de regionale doelen verder uitgewerkt, de zoekgebieden voor grootschalige energieopwekking bepaald, is er een uitspraak gedaan over de verdeling van 60% wind en 40% zon en is gestart met Regionale Structuurvisie warmte. Om de gezamenlijke RES-ambitie van 3,3 TWh te realiseren is het Provinciaal Programma Energiestrategie (PPE) op 13 december 2022 vastgesteld.

Warmtenetten: In 2022 zetten wij onder meer in op de ontwikkeling van een ondersteunende tool voor de interne gemeentelijke organisatie bij warmtenetprojecten, een plan van aanpak om aquathermieprojecten te stimuleren en ondersteuning van een koppelleiding in de Koekoekspolder en Regionaal Warmtenet Twente. Door hoge materiaalkosten en de onzekerheid rond de Wet Collectieve warmtevoorziening zijn gevorderde warmteprojecten echter vertraagd of geheel stilgevallen, vooral doordat private partijen een pas op de plaats doen.

Woningen: Met het project 'Overijssel Verbouwt' ontwikkelden we in 2022 in samenwerking met gemeenten en andere stakeholders projecten om de verduurzaming van woningen die aangewezen zijn op een individuele warmteoplossing te versnellen. Met onze ondersteuning werkten vier (consortia van) gemeenten projectvoorstellen uit en ontwikkel(d)en deze tot een praktijkbestendig uitvoeringsplan. De opgedane kennis en ervaringen maken we breder toepasbaar en delen we met andere gemeenten.

Bedrijven: We startten met sprintsessies op bedrijventerreinen om gezamenlijk te komen tot een toekomstplan voor het terrein. Op drie bedrijventerreinen is de inzet van restwarmte onderzocht en deze gaan alle drie vervolgstappen zetten. Met behulp van de provincie gaan bijna alle gemeenten de omgevingsdiensten een uitgebreide opdracht voor energietoezicht gegeven. Daarnaast zijn subsidieregelingen voor bedrijven geactualiseerd en verbreed in het kader van de crisisaanpak.

LEI: Provincie Overijssel heeft door middel van inzet Natuur & Milieu Overijssel, kennisoverdracht, advies en LEI vouchers daar waar mogelijk de Lokale Energie Initiatieven ondersteund. Afgelopen jaar telden we 102 actieve initiatieven en zitten er 205 projecten, voornamelijk windprojecten, in de pijplijn.

SEH: In onze provincie zijn vier locaties voor Smart Energy Hubs (SEH’s) aangewezen. Op elke locatie is een regisseur in positie gebracht die werkt aan de uitwerking van de projectplannen. In Zwolle is gestart met de realisatie van de eerste SEH.

Energie infrastructuur: Het Implementatieplan Regionale Energie-Infra-Structuur (REIS), de provinciale regierol bij de verdere ontwikkeling van de energie-infrastructuur, is dit jaar vastgesteld en in uitvoering gegaan. Belangrijke elementen daarbij zijn:

  • Het versterken van ambtelijke en bestuurlijke samenwerking tussen de netbeheerders, gemeenten en provincie
  • Maar ook het opzetten van acties die netcongestie verminderen, zoals de start van het E-team
  • Opstellen van een Afwegingskader waarmee het eerste provinciale MIEK (Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat) vorm zal worden gegeven.

Zon: Op het gebied van zonne-energie zijn er het afgelopen jaar 2 subsidies opgesteld; voor dakversterking om bedrijfsdaken geschikt te maken en voor solar parking om zon en meervoudig ruimtegebruik aan te jagen. Hiermee bereikten we de doelstelling om 3 PJ zonne-energie te realiseren, ruim 2,2 PJ hiervan is gerealiseerd op daken van woningen en bedrijven.

Biomassa: We herzagen en implementeerden dit jaar ons biomassa-energiebeleid en er is uitvoering gegeven aan de focus op groen gas met de investeringsregeling Kleine mestvergister op boerderijen. De regeling loopt zo succesvol dat het budget voor 2023 reeds in 2022 ter beschikking is gesteld.

Tot slot: De energiecrisis heeft ingrijpende gevolgen voor Overijsselse huishoudens, bedrijven, verenigingen en instellingen. We maakten €5 miljoen vrij voor energiebesparende maatregelen door huishoudens, bedrijven, verenigingen en (culturele) instellingen. Hiermee helpen we met het omlaag brengen van de energierekening, het beperken van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het structureel verminderen van de CO2-uitstoot.

Geld (indicator)

G

Geld (toelichting)

In behandeling zijnde subsidieaanvragen 2022 (UBS Regelingen Nieuwe Energie Overijssel):
Eind 2022 hebben wij 22 subsidie aanvragen ontvangen die passen binnen het gepubliceerde subsidieplafonds van een aantal UBS regelingen (onder andere regeling 3.3, 3.1, 3.10 en 3.6). Deze aanvragen zullen begin 2023 worden afgehandeld. Bijbehorende KvO budget van € 0,8 miljoen schuiven wij daarom door naar 2023.

Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een deel van het restant Kwaliteit van Overijssel budget, ad. € 0,8 miljoen, onder prestatie 2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie door te schuiven naar 2023. 

Restant budget Regionale Energiestrategie:
In de meicirculaire 2022 hebben wij extra budget ontvangen van het Rijk voor de Regionale Energiestrategie West Overijssel en de Regionale Energiestrategie Twente. Het bedrag is bedoeld om de RES-organisatiekosten te dekken. De Provincie voert de administratie voor de beide RESsen en fungeert als tussenpersoon. Deze organisatiekosten lopen door naar 2023, omdat het Rijk voor 2023 nog geen nieuw budget beschikbaar heeft gesteld, stellen wij u voor het restantbudget door te schuiven naar 2023.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 123.000 middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2023 van prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie).

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging

800

Resultaatbestemming

123

Resultaatbestemming toelichting