Roy de Witte
Tijs de Bree

Acties 2022

Wij geven invulling aan onze rol van opdrachtgever en eigenaar van Energiefonds Overijssel door:

1. De heroriëntatie op de inzet en focus van Energiefonds Overijssel voor de komende jaren (Verkenning Scopeverbreding Energiefonds Overijssel) af te ronden.
  2. Samen met het fonds te kijken naar de mogelijkheden om aanvullende (externe) middelen (€ 50 miljoen) aan te trekken, zodat het fonds ook de komende jaren optimaal bij kan dragen aan de financiering van de energietransitie in Overijssel.
  3. Het Jaarplan en de Begroting 2023, alsmede het Jaarverslag over 2021 van Energiefonds Overijssel vast te stellen.
  4. Toe te zien op de uitvoering van het Jaarplan 2022 van Energiefonds Overijssel.

Inhoudelijke kleurscore

De heroriëntatie op de inzet en focus van Energiefonds Overijssel kreeg zijn beslag in het statenvoorstel Scopeverbreding Energiefonds Overijssel (PS/2021/1104719) dat op 2 februari 2022 door u (geamendeerd) is aangenomen (PS/2021/1104724).

In hetzelfde voorstel nam u kennis van ons voornemen om het fonds toe te staan een lening van maximaal € 50 miljoen aan te trekken bij de Europese Investeringsbank, onder provinciale garantstelling.

Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel

Het fondsbeheer van Energiefonds Overijssel B.V. wordt uitgevoerd door CL Venture Partners. Voor de uitvoering van het fondsbeheerder heeft CL Venture Partners (handelend onder de naam StartGreen Capital) in 2018 het vergunningstraject MiFID2 (Markets in Financial Instruments Directive II) doorlopen bij de Autoriteit Financiële Markten (de AFM). De vergunning en de bijbehorende vereisten worden jaarlijks getoetst door de AFM.

Op basis van de vereisten, die voortvloeien uit MiFID2 en zijn geïmplementeerd in de Wet op het financieel toezicht (Wft), moet het eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. minimaal € 0,125 miljoen positief zijn. Als gevolg hiervan moeten participaties, totdat het minimale eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. van € 0,125 miljoen is bereikt, gefinancierd worden door middel van agiostortingen.

Resultaatbestemming storting AFR in Kerntaak 20 (Algemene dekkingsmiddelen):
Het (geconsolideerde) eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. bedraagt per ultimo 2022 € 1,7 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. en het totale door de provincie gestorte (agio) vermogen is in 2022 een deel van getroffen voorziening, ad. € 0,2 miljoen, vrijgevallen. In de Algemene financieringsreserve (AFR) is, na afboeking van hieronder genoemde oninbare investeringen, € 199,1 miljoen opgenomen ter dekking van de beoogde omvang van het Energiefonds, een deel daarvan is in voorgaande jaren toegevoegd aan de voorziening. Naar aanleiding van deze vrijval stellen wij u voor om de vrijval van € 0,2 miljoen weer toe te voegen aan de Algemene Financieringsreserve.

Wij stellen u voor om een bedrag van €  0,2 miljoen te storten in de Algemene financieringsreserve. Dit voorstel tot resultaatbestemming is verwerkt bij Kerntaak 20.

Afboeking fondsvermogen als gevolg definitief oninbare investeringen EFO I:

In 2022 zijn op basis de financieringsovereenkomst (artikel 4.3.1) twee bewijsovereenkomsten vastgesteld in de  algemene vergadering van aandeelhouders van EFO I. Door de verkoop  met verlies van Empyro B.V. is de investering ter hoogte van € 445.086 definitief oninbaar. Daarnaast is door de liquidatie van Streekpellets B.V.  de investering door EFO I van totaal € 432.468 definitief oninbaar geworden. Deze afboeking, gezamenlijk € 877.554, is onder prestatie 2.3.2 als exploitatielast geboekt ten laste van het rekeningresultaat.

Naar aanleiding van bovenstaande afboeking stellen wij voor om € 877.554 uit de Algemene financieringsreserve te laten vrijvallen ten gunste van Algemene reserve. Dit voorstel tot begrotingswijziging wordt verwerkt bij Kerntaak 20. Door deze afboeking wordt het afgedekte fondsvermogen van € 200 miljoen verlaagd naar € 199,1 miljoen.

Statenvoorstel Scopeverbreding Energiefonds Overijssel (2021/1104719)
Geamendeerd besluit Scopeverbreding Energiefonds Overijssel (2021/1104724)