Eddy van Hijum
Tijs de Bree

Acties 2022

Wij oefenen het aandeelhouderschap van Enexis uit door:

1. Beïnvloeding van - en deelname aan besluitvorming over - het nieuw strategisch plan Enexis 2022 – 2026;
  2. Actieve betrokkenheid in het vinden van oplossingen voor de financiering van de energietransitie en de capaciteit schaarste op het elektriciteitsnet;
  3. Te sturen op de doelen in het Strategisch plan van Enexis;
  4. Toe te zien op uitvoering van het beleidsplan voor 2022;
  5. De jaarrekening over 2021 met winstbestemming vast te stellen;
  6. Toe te zien op - en u te rapporteren over - de door Enexis voorgenomen investeringen in Overijssel.

Inhoudelijke kleurscore

Wij hebben u per brief (kenmerk (2022/0070925) geïnformeerd over de uitkomsten van de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van 14 april 2022. In deze vergadering is het strategisch plan Enexis 2022-2026 vastgesteld. Bij de voorbereiding van dit plan zijn wij als deelnemer aan de Aandeelhouderscommissie intensief betrokken geweest en Provinciale Staten zijn op 1 maart 2022 in de gelegenheid gesteld deel te nemen aan een informatiesessie over het concept strategisch plan van Enexis.

Enexis focust zich de komende jaren op uitvoering van de energietransitie.  De energietransitie leidt tot een grote toename van het werkpakket van Enexis.  De omvang hiervan was in 2022 € 1.044 miljoen, waarvan € 185 miljoen aan geplande investeringen in Overijssel. In 2023 stijgt de omvang naar € 1.340 miljoen, waarvan € 225 miljoen besteed wordt in Overijssel. De strategie is erop gericht ervoor te zorgen dat de energievoorziening veilig en betrouwbaar blijft, dat klanten tijdig aangesloten worden en dat het energiesysteem van de toekomst wordt gerealiseerd.
De rol van Enexis als medeontwerper van het energiesysteem van de toekomst is, mede vanwege wettelijke restricties en schaarse capaciteit, vooralsnog beperkt. We hebben begrip voor de focus op de kerntaak beheer en uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk. Tegelijkertijd zijn we met Enexis in gesprek over een bredere rolneming op de niet-gereguleerde taken warmte, waterstof en opslag. Daarnaast werkten we samen met Enexis in het platform Samen Naar Integraal Programmeren (SNIP) aan het Afwegingskader provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (statenbesluit 25 januari 2023, Besluit nr. PS22-000199) waarmee de investeringen van Enexis beter geprioriteerd kunnen worden.

Dividend Enexis
Het dividend Enexis dat in 2022 over het boekjaar 2021 is uitgekeerd aan de provincie Overijssel bedraagt € 19,6 miljoen. Dit is conform de begroting 2022. Oorspronkelijk was € 15,8 miljoen begroot; bij de Perspectiefnota 2023 is het dividend (jaarschijf 2022) verhoogd met  € 3,8 miljoen op basis van jaarrekeningcijfers Enexis 2021.

De gerealiseerde dividendopbrengsten zijn verantwoord onder kerntaak Overhead, financiering en dekkingsmiddelen.

Resultaatbestemming toelichting