Gert Harm ten Bolscher
Tijs de Bree

Acties 2022

1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken.
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving.
  3. Wij voeren onze wettelijke coördinatietaak met betrekking tot handhaving van de groene wetten uit.
  4. Wij informeren inwoners, ondernemers en medeoverheden over de regelgeving om de bekendheid te vergroten.

Inhoudelijke kleurscore

Een groot deel van de werkvoorraad is nog steeds ‘bevroren’. Dit komt door verschillende uitspraken rondom RAV-codes en de beperkingen rondom extern salderen. Rondom het legalisatietraject van PAS- melders bereidden wij diverse besluiten voor, maar concreet zicht op stikstofruimte daarvoor ontbreekt nog.

Voor soortenbescherming is er een blijvende groei in het aantal aanvragen. Er waren 100 aanvragen voorzien voor 2022. Er zijn uiteindelijk 123 nieuwe aanvragen ingediend afgelopen jaar. Uiteindelijk is door extra inzet van medewerkers toch nog in 60% van de gevallen de wettelijke termijn gehaald.

Voor het onderdeel houtopstanden zijn ongeveer 80% van de ontheffingen en 85% van de meldingen binnen de wettelijke termijn afgehandeld. In de gevallen dat dit niet is gebeurd is er sprake van een complexere aanvraag of melding, waarbij extra overleg leidt tot een langere doorlooptermijn.

Toezicht is voor een groot deel conform het Jaarprogramma VTH (vergunningverlening, toezicht en handhaving)- uitgevoerd. We hebben niet alle geplande controles bij agrarische bedrijven uitgevoerd, omdat de afhandeling van handhavingsverzoeken uit 2021 tegen 50 PAS-melders en de vervolgprocedures van handhavingsverzoeken uit 2018 en 2019 veel capaciteit vroegen.

Risico hierbij is dat we achterstand oplopen in onze geplande controlefrequentie. In de risicoanalyse van ons VTH Beleidsplan is opgenomen dat we 1 keer in de 10 jaar de agrarische bedrijven met Wet natuurbescherming (Wnb)-vergunning bezoeken. Uiteindelijk heeft dit tot gevolg dat we minder vaak kunnen bijsturen op de naleving van die Wnb-vergunningen.

Door de krapte op de arbeidsmarkt verloopt de werving van toezichthouders en tijdelijke inhuur niet succesvol, waardoor er sprake is van onderbezetting.

Vanwege het bevriezen van een deel van de werkvoorraad (zie inhoudelijke toelichting) is het beschikbaar gestelde budget voor uitvoering VTH-taken stikstof voor een deel niet benut. Daarnaast is het budget voor de PAS-meldingen (€ 0,1 miljoen opgenomen n.a.v. belastingverordening 2022) nog niet ingezet in afwachting van besluitvorming. Tot slot wordt voor het bij de begroting 2022 aanvullend toegekende bedrag voor handhaving buitengebied (€ 0,4 miljoen) de plannen in 2023 opgesteld, waardoor er nog geen bestedingen zijn gedaan op dit budget.

Door bovenstaande ontwikkelingen ontstaat er een onderbesteding, waardoor deze prestatie nu oranje kleurt.

Het budget voor VTH-stikstof blijft beschikbaar in de reserve. Voor de PAS-meldingen hebben wij besloten om deze budgetneutraal door te schuiven naar 2023. Voor heb budget handhaving buitengebied stellen wij u voor om het resultaat door te schuiven naar 2023.

Wij hebben besloten om de baten en lasten voor een bedrag van € 0,1 miljoen (PAS-meldingen) budget neutraal door te schuiven naar 2023 op prestatie 3.1.2.

Wij stellen u voor om de lasten van € 0,4 miljoen (handhaving buitengebied) middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 3.1.2 (Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap) van de begroting 2023.

• Resultaatbestemming