Gert Harm ten Bolscher

Acties 2022

1. Wij dragen bij aan de gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie van provincies voor het stikstofbeleid, waaronder een bijdrage voor het programma Aerius.
  2. Wij werken nationale wetgeving en interprovinciale afspraken uit tot passend Overijssels beleid op het gebied van stikstof zoals het ontwikkelen van beleidsregels, uitvoering van bronmaatregelen,  en verdeling van stikstofruimte.

Inhoudelijke kleurscore

Wij leverden een actieve bijdrage in de diverse ambtelijke werkgroepen ter voorbereiding op de bestuurlijke overleggen. Vanuit Overijssel vervulden wij bij een aantal beëindigingsregelingen (zoals MGA-1 (maatregel gerichte aankoop)) een belangrijke rol. Financieel is bijgedragen aan onder andere het programma Aerius en jaarlijks aan BIJ12 voor de Interprovinciale Programmaorganisatie Stikstof (IPS).

In juli stemde u in met ons voorstel om te komen tot een oplossing voor de PAS-melders. Hiervoor is het noodzakelijk dat extern salderen weer mogelijk wordt. Wij besloten in bijzondere gevallen extern salderen weer mogelijk te maken. Dit betekent dat wij per gebied beoordelen of er voldoende onderbouwing is voor het behalen van de natuurdoelen. Deze onderbouwing is nodig om juridisch houdbare vergunningen te verlenen en om extern salderen te hervatten. Wij werken actief mee aan het ontwikkelen van beleid voor het realiseren van de omgevingswaarden zoals deze voor 2025, 2030 en 2035 (conform Wet stikstof en natuurherstel (Wsn)) gaan gelden.

Bestedingen conform begroting.

Resultaatbestemming toelichting