Gert Harm ten Bolscher

Acties 2022

1. Wij werken met partijen de afspraken uit die voortvloeien uit het Perspectief op de landbouw dat eind 2021/begin 2022 wordt vastgesteld.
  2. Wij werken het Nationaal Strategisch Plan (NSP) als uitwerking van het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) uit in diverse regelingen en openstellingen.
  3. Wij werken  diverse instrumenten uit op basis van het Perspectief op de landbouw om de omschakeling naar kringlooplandbouw te bevorderen.

Inhoudelijke kleurscore

Het jaar 2022 bracht veel onduidelijkheid voor de agrarische sector. Aan het eind van 2022 zijn er meerdere brieven van het rijk verschenen. Het betreft een brief van het ministerie van I&W over de structurerende keuze: water en bodem sturend, en een brief van de nieuwe minister van LNV, over een aantal aspecten van de landbouw, namelijk bodem, water, mest, pacht en dierenwelzijn. Daarbij komt dat het Nationaal Programma Landelijk Gebied is geïntroduceerd, bedoeld als antwoord op de stikstofproblematiek, klimaatopgave en wateropgave. Parallel hieraan liep ook de derogatiediscussie met Brussel, die voor veel onzekerheid zorgt.

In juni presenteerden wij de uitwerking van de 7 instrumenten van het Perspectief voor de Landbouw. Deze uitwerking omvat 9 transitiepaden waarmee we nieuw perspectief kunnen bieden aan agrariërs. We werken deze instrumenten in 2023 verder uit om in te kunnen zetten in de gebiedsprocessen. Op 20 december hebben wij de contouren van de landbouwvisie van Overijssel vastgesteld. De landbouwvisie is een van de bouwstenen voor het Provinciaal Programma Landelijk gebied (PPLG).

Naast de landbouwvisie is ook het Nationaal Strategisch Plan (NSP; de uitwerking van het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouw Beleid) opgesteld en goedgekeurd in 2022. Op dit moment wordt gewerkt aan de openstellingskalender en aan verschillende regelingen.

Zoals inhoudelijk toegelicht zijn de instrumenten die op basis van het Perspectief op de landbouw om de omschakeling naar kringlooplandbouw te bevorderen nog niet uitgewerkt. Dit is ook een belangrijke reden waarom de realisatie in 2022 is achtergebleven.

Resultaatbestemming toelichting