Gert Harm ten Bolscher

Acties 2022

1. Wij voeren het lopende landinrichtingsproject Blokzijl-Vollenhove uit en ronden landinrichting Staphorst af.
  2. Wij ondersteunen de lopende vrijwillige planmatige kavelruilprojecten via subsidie en Revolving Fund.

Inhoudelijke kleurscore

Voor wat betreft de wettelijke nog lopende landinrichtingsprojecten: met de aktepassering is de ruilverkaveling van het landinrichtingsproject Staphorst inhoudelijk afgerond. Het project zit nu in de laatste wettelijke fase, de zogenaamde procedure Lijst der Geldelijke Regelingen. De financiële afwikkeling verwachten we in 2025 af te ronden.
Met de aktepassering 8 december jl. is de ruilverkaveling van het landinrichtingsproject Blokzijl-Vollenhove inhoudelijk afgerond. In de 1e helft van 2023 start ook bij deze ruilverkaveling de laatste wettelijke fase: de procedure Lijst der Geldelijke Regelingen. Deze financiële afwikkeling verwachten we ook in 2025 af te ronden.

Voor wat betreft de lopende vrijwillige planmatige kavelruilprojecten: Het betreft de projecten Albergen Noord, Holten–Rijssen, Markelo-Noord en Wijhe-Laag Zuthem. De projecten blijven in uitvoering ondanks het feit dat, door verschillende (markt) omstandigheden minder ruilingen tot stand kunnen worden gebracht.

Hogere opbrengsten ten opzichte van de begroting:
In 2022 hebben wij de POP declaratie voor project Staphorst, die wij in 2021 hebben ingediend bij RvON, uitbetaald gekregen. Deze opbrengst is via de doeluitkering als extra, niet begrote, baat geboekt op het landinrichtingsproject Staphorst. De kosten voor het provinciaal aandeel voor deze subsidie hebben wij reeds in een eerder jaar verantwoordt als last.

Extra kosten Landinrichtingsproject Staphorst:
Zoals bij (drie) eerdere P&C documenten (jaarverslag 2021 en 1e en 2e monitor 2022) gemeld is het de verwachting dat het beschikbare budget voor het landinrichtingsproject Staphorst onvoldoende zal zijn. Naar verwachting wordt een tekort voorzien van maximaal € 1,5 - € 2 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door hogere proceskosten als gevolg van vertragingen binnen het project.  Ook de vele zienswijzen (132) en weerstand  tegen de wettelijke verkaveling hebben bijgedragen aan de vertraging, die tevens heeft geleid tot extra kosten binnen het project. Momenteel is het toekomstige tekort, waarvan de omvang nog niet exact te bepalen is, binnen het project niet gedekt. Als er meer duidelijkheid is over de definitieve omvang van het tekort zullen we een voorstel voorleggen om dit tekort te dekken. Mogelijk kunnen de restant middelen vanuit de Reserve afrekening ILG / pMJP die beschikbaar zijn gesteld voor de afwikkeling van het ILG / pMJP daarvoor worden ingezet. De planning is nu gericht op het versturen van de eindafrekening in 2025.

Toelichting resultaat Revolving Fund (prestatie 3.4.3):
Voor het realiseren van landbouwdoelen hebben wij in 2002 het Revolving Fund ingesteld. Als gevolg van het opheffen van Dienst Landelijk Gebied (DLG) zijn de gronden in het Revolving Fund in 2014 juridisch overgedragen aan de provincie waardoor het Revolving Fund in 2014 is gewijzigd van een financieringsfonds naar een grond voorraadpositie.

Financieel uitgangspunt van het Revolving Fund is dat dit een meerjarig budgettair neutraal resultaat oplevert voor de provincie. Het resultaat over de jaren kan echter wel fluctueren. Zo is in de afgelopen jaren (2014-2021) een positief resultaat gerealiseerd van € 1,4 miljoen.

Op basis van aan- en verkopen is in 2022 een positief resultaat gerealiseerd van € 54.000.  Dit positieve resultaat zal bij het jaarverslag 2022 toegevoegd worden aan de algemene reserve.

Resultaatbestemming toelichting