Gert Harm ten Bolscher

Acties 2022

1. Wij ronden voor 8 Natura-2000 gebieden de (voor)ontwerp ruimtelijke plannen voor de externe maatregelen af.
  2. Wij starten voor 5 Natura-2000 gebieden de feitelijke uitvoering van de externe maatregelen op en hebben voor 8 gebieden de externe maatregelen afgerond.
  3. Wij starten voor 15 Natura-2000 gebieden de feitelijke uitvoering van de interne maatregelen op en hebben voor 10 gebieden de interne maatregelen afgerond.
  4. Wij stimuleren de afronding van de verbetervoorstellen, als onderdeel van het NNN en hebben de knelpunten in de voortgang inzichtelijk.
  5. Wij voeren in alle gebieden gesprekken over schadeloosstelling met de grondeigenaren die geraakt worden door de uitvoering van de herstelmaatregelen.
  6. Wij realiseren de aanvullende natuurherstelmaatregelen die met het Rijk zijn afgesproken in het kader van het Programma Natuur.

Inhoudelijke kleurscore

Deze prestatie voeren wij uit via het programma Ontwikkelopgave Natura 2000. Algemeen gesproken ervaart het programma, in lijn met vorige jaren, dat de voortgang lastig is door voortdurende inhoudelijke discussies en ruimtelijke procedures. Rond de zomer is daar ook de spanning rond het stikstof-dossier bijgekomen, inmiddels onderdeel van het Nationaal Programma Landelijk Gebied. Deze onzekerheid heeft vertragende invloed op lopende gebiedsprocessen voor de externe maatregelen en het beschikbaar krijgen van de benodigde gronden. Desondanks boekten wij verdere voortgang in de uitvoering van onze herstelmaatregelen binnen de Natura 2000-gebieden (interne maatregelen) en de verdere planvoorbereiding voor de externe maatregelen (rond Natura 2000-gebieden). Bij de externe maatregelen hebben we niet alle geplande maatregelen kunnen uitvoeren, vooral door uitspraken van de Raad van State op enkele plannen. De realisatie op de acties is als volgt:

• In 2022 stelden wij 6 ontwerp en/of definitieve ruimtelijke plannen vast (actie 1).
  • Voor de externe maatregelen startten we de feitelijke uitvoering in 3 gebieden, de uitvoering is eind 2022 afgerond in 10 (deel)gebieden afgerond (actie 2).
  • Voor de interne maatregelen loopt de uitvoering in 16 gebieden (deels inrichting en deels beheermaatregelen), de inrichtingsmaatregelen uit de eerste beheerplanperiode zijn eind 2022 afgerond in 16 gebieden (actie 3).
  • Wij zijn in gesprek met enkele partners waar de realisatie van de geplande hectares nieuwe natuur achterblijft (actie 4).
  • De gesprekken met grondeigenaren worden gevoerd (actie 5).
  • De uitvoering van Programma Natuur – 1e fase loopt door tot eind 2025. In 2022 startten wij met uitvoering van een pakket aan interne maatregelen. Ook zijn enkele grondtransacties tot stand gekomen (actie 6).

De totale lasten voor de ontwikkelopgave liggen in lijn met de begroting. Wel zijn er meer opbrengsten gerealiseerd door resultaten op verkoop van gronden en hogere onttrekkingen uit de specifieke uitkeringen Programma Natuur en LIFE. Op onderliggende onderdelen zien we wel afwijkingen in de gerealiseerde lasten.  Dit worden hoofdzakelijk veroorzaakt door de lagere lasten van (grond)verwerving doordat het steeds lastiger wordt om met grondeigenaren overeenstemming te bereiken. De onderliggende reden hiervoor is het later tot stand komen van de PIP’s en de sterk toenemende onrust binnen het landelijk gebied als gevolg van het nieuw landelijk (stikstof-fonds kabinet Rutte IV) en internationaal (EU- GLB) beleid. Tot slot is er een negatief effect van de waardering van de gronden op de balans gerealiseerd.

Resultaatbestemming toelichting