Gert Harm ten Bolscher

Acties 2022

1. Wij handelen de jaarbijdrage Groenfondsleningen (via het Nationaal Groenfonds en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) ten behoeve van particuliere natuurrealisatie (SKNL) administratief af.
  2. Wij handelen de subsidieregeling Tender Particuliere Natuurrealisatie, gericht op het realiseren van 70 ha nieuwe natuur, administratief af.

Inhoudelijke kleurscore

De jaarlijkse aflossing aan het Groenfonds vond plaats.
Voor de beoogde realisatie van 70 hectare nieuwe natuur zijn de nodige subsidies verstrekt door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Met de afgegeven beschikkingen is 73 hectare nieuwe natuur gerealiseerd. Voor een aantal projecten zijn de eindbeschikkingen afgegeven. Voor enkele projecten dient nog afronding van het subsidieproces plaats te vinden. Binnen de openstelling van deze Tender is nog voor 5 hectare financiële ruimte om nieuwe natuur te realiseren. De openstelling van de SKNL voor deze Tender eindigt op 31 december 2023.

GS wijziging: Particulier natuurontwikkeling en Tender particuliere natuurrealisatie:
Bij de 1e Monitor 2016 is door PS besloten om € 6 miljoen van de middelen voor particuliere natuurontwikkeling in te zetten voor de Tender nieuwe particuliere natuuraanleg en beheer. In de begroting 2022 is hiervoor € 0,8 miljoen opgenomen. Van de ingediende aanvragen (waaronder ook uitfinanciering van eerder toegekende aanvragen) is in 2022 € 0,4 miljoen gerealiseerd; het restant van het budget van € 0,4 miljoen schuift door naar 2023.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.5.3 het restant budget van € 0,4 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven naar 2023.