3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof
Acties 2022
- Wij stellen, in afstemming met de gebiedspartners, Gebiedsagenda’s op voor de zes GGA-gebieden in Overijssel.
- Wij geven uitvoering aan de LNV-regeling gerichte opkoop veehouderijen nabij natuurgebieden.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
De gebiedsagenda's voor de zes gebiedsgerichte aanpak (GGA)-gebieden zijn in 2022 niet afgerond. In de statenbrief van 11 oktober 2022 (kenmerk 2022/1109206) over de stand van zaken en vooruitblik aanpak stikstof is vermeld dat de GGA Stikstof onderdeel wordt van de bredere gebiedsgerichte aanpak van het Provinciaal Plan Landelijk Gebied Overijssel (PPLG). In onze brief van 4 januari 2023 (kenmerk D2022-12-005725) over de 1e versie van het PPLG Overijssel gaven we aan dat de zes concept gebiedsagenda’s GGA de input vormen voor het opstellen van de (deel)gebiedsprogramma’s PPLG. Deze (deel)gebiedsprogramma's worden, als onderdeel van het ontwerp-PPLG, met u besproken.
Als provincie voerden wij de LNV-regeling provinciale aankoop veehouderijbedrijven (Rpav) nabij natuur gebieden uit. In dit kader bereikten wij overeenstemming met een zestal agrarische bedrijven. Hierover informeerden wij uw Staten op 7 september 2022 door middel van toezending van het persbericht dat hierover is verschenen.
Het legaliseren van de PAS-melders is gedurende het jaar toegevoegd aan deze prestatie. Ondanks de inspanning heeft dit nog niet geleid tot het daadwerkelijk legaliseren van PAS-meldingen.
Geld (indicator)
Geld (toelichting)
Begrotingswijziging PAS melders:
Via het Statenvoorstel 2022/1104105 Werken aan een oplossing voor de PAS-melders heeft u besloten om bij de 1e monitor 2022(2022/1103254) maximaal € 25 miljoen als voorfinanciering beschikbaar te stellen voor subsidiëring van technische maatregelen en het opkopen van stikstofrechten die benodigd zijn voor de legalisatie van PAS-melders.
Via de 1e monitor is uit de Algemene Risicoreserve € 15 miljoen toe gevoegd aan 2022 en € 10 miljoen aan 2023. Conform het Statenvoorstel zijn wij na de zomer gestart met het uitwerken van een eigen regeling voor het uit de markt halen van stikstofrechten. Dit is een complex traject, waardoor het niet gelukt is om een eigen regeling in 2022 operationeel te krijgen. De bestedingen hebben betrekking op het deels overnemen van schadevorderingen op het Rijk. Er is slecht € 15.000 van het voorfinancieringsbudget, ad. € 15 miljoen, besteed in 2022. Van het rijk hebben wij nog geen definitieve duidelijkheid ontvangen over rijks financiering ontvangen. Bij het jaarverslag 2022 leggen we u een voorstel voor resultaatbestemming neer voor de restant middelen 2022.
Wij stellen u voor om het restant budget van € 14,985 miljoen onder prestatie 3.5.4 door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 3.5.4.
GS begrotingswijziging proceskosten opkoopregeling Veehouderij:
Als provincie voeren wij de rijksregeling provinciale aankoop veehouderij bedrijven nabij natuur gebieden uit. In dit kader hebben wij in 2022 overeenstemming bereikt met een zestal agrarische bedrijven. In 2022 is één overeenkomst financieel afgewikkeld. De kosten, waaronder afkoop productierechten, sloopkosten en afwaardering van € 706.000 zijn ten laste gebracht van door het Rijk beschikbaar gestelde middelen. Voor de overige bedrijven zal de afwikkeling in 2023 plaatsvinden. De provinciaal gefinancierde proceskosten die momenteel verplicht zijn schuiven daarom ook door naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 60.000 door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 3.5.4.
Overheveling budget naar Provinciaal programma Landelijk Gebied.
In januari 2023 is het statenvoorstel nr. PS22-000125 Investeringsvoorstel Provinciaal programma Landelijk Gebied vastgesteld. In de budgettaire gevolgen van dit voorstel is onder andere opgenomen om € 0,3 miljoen over te hevelen van prestatie 3.5.4 naar prestatie 3.5.6. Deze overheveling is ten laste gebracht van het budget 2023 terwijl deze betrekking heeft op het budget 2022. Deze financieel technische correctie hebben wij hersteld door bij het jaarverslag € 0,3 miljoen door te schuiven naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 0,3 miljoen door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 3.5.4.
Statenvoorstellen en -besluiten
Begrotingswijziging
- GS Begrotingswijziging
- PS Begrotingswijziging