Bert Boerman

Acties 2022

1. Wij verankeren de resultaten uit de vorig jaar uitgevoerde verkenning naar interactie tussen transities, mobiliteit en ruimte (Strategische Koers Ruimte & Mobiliteit) als mobiliteitslijn in de Nieuwe Omgevingsvisie Overijssel. Daarbij toetsen we de huidige koersdocumenten aan de recente inzichten rondom mobiliteit en actualiseren deze indien nodig.
  2. We bundelen het Overijssels mobiliteitsbeleid en werken samen met de gemeenten een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) uit.
  3. Wij verwerken de effecten spreiden en mijden, als gevolg van Covid-19, uit voor het beleidsveld mobiliteit.
  4. Wij voeren studies uit ter onderbouwing van mobiliteitsvraagstukken en/of lobbydossiers.
  5. Wij zijn samen met de provincies Friesland en Drenthe met het Rijk in gesprek over mogelijke decentralisatie van de stoptreinverbinding Leeuwarden-Zwolle per 2025.
  6. Wij voeren een onderzoek uit op welke wijze Openbare Mobiliteit werkbaar kan zijn voor Overijssel.

Inhoudelijke kleurscore

Actie 1
De strategische koers ruimte & mobiliteit zijn ingebracht en gebruikt bij de ontwikkeling van de fundering van de Omgevingsvisie en zijn nu onderwerp van gesprek aan de gebiedstafels in het vervolgproces om te komen tot de Nieuwe Omgevingsvisie Overijssel.

Actie 2
Een eerste concept inhoud van het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) Overijssel is in 2022 besproken met de Overijsselse gemeenten. In 2023 wordt er geschreven aan een volgende versie.  Insteek is nu om het RMP zo op te stellen dat dit meteen een update en vervanging van onze koersdocumenten voor afzonderlijke mobiliteitsthema's zal zijn. In 2023 verwachten wij het RMP voor te kunnen leggen aan uw Staten.

Actie 3
De ervaringen en effecten van de maatregelen passen wij toe in onze lopende programma's en nemen wij mee als bouwsteen voor ons RMP.

Actie 4
Er zijn diverse studies uitgevoerd zoals de analyses om te komen tot een integrale visie op het belang van versterking van de corridor Zwolle-Twente-Munster, een bereikbaarheidsvisie met HUB-ontwikkeling en een studie opwaardering en verduurzaming spoor (zie 4.2.4).

Actie 5
Het initiatief ligt bij de noordelijke provincies, eind 2022 zijn de gesprekken over mogelijke decentralisaties van een aantal spoorlijnen weer opgestart.

Actie 6
Ons idee om te komen tot openbare mobiliteit heeft zich in 2022 vertaald naar onze visie op bereikbaarheid en de HUB-ontwikkeling met van daaruit de start van een eerste tranche met 5 te ontwikkelen HUB locaties. Beide vormen ook bouwstenen voor ons RMP in ontwikkeling.

Corridor Zwolle Twente Münster
Met ingang van 2023 wordt het project Corridor Zwolle Twente Münster verantwoord onder prestatie 4.1.1.  In dit jaarverslag is de overheveling van dit budget bij prestatie 4.2.6 toegelicht.

• PS Begrotingswijziging