4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken
Acties 2022
- Wij maken met het Rijk afspraken over het programma Slimme, Duurzame en Veilige mobiliteit en voeren deze uit .
- Wij geven invulling aan de uitwerking van het Klimaatakkoord om onze systemen te verduurzamen. Dit doen we onder andere door de aanleg van openbare laadinfrastructuur te stimuleren.
- Wij werken samen met de wegbeheerders aan de digitaliseringsopgave mobiliteit.
- Wij werken binnen de Werkgeversaanpak aan de vermindering van autogebruik en het veranderd mobiliteitsgebruik door in te zetten op bewustwording en beloning. Covid-19 heeft deze gedragsverandering een stimulans gegeven. Wij werken de ervaringen verder uit.
- Wij stimuleren de ontwikkeling van hubs voor de overstap van personen en goederenoverslag.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Actie 1
Vanwege de verlengde kabinetsformatie is er in november 2021 geen BO MIRT overleg geweest en zijn er geen aanvullende afspraken gemaakt over de financiering en uitvoering van het programma Veilig, Slim en Duurzaam . Wel is er in 2022 uitvoering gegeven aan de eerdere (meerjarige) afspraken uit het BO MIRT. In het BO MIRT van november 2022 zijn principe-afspraken gemaakt over de gezamenlijke inzet op deelmobiliteit/hubontwikkeling, doelgroepenaanpak en fietsstimulering. In de komende maanden worden deze afspraken omgezet naar (afspraken over) concrete initiatieven en projecten.
Actie 2
Met het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst in juni 2020 tussen provincies Gelderland en Overijssel, het ministerie van I&W en Netbeheer Nederland vormen Gelderland en Overijssel 'NAL-Samenwerkingsregio Oost'. In november 2020 is de Gelders-Overijsselse Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (GO RAL) vastgesteld en gestart met de uitvoering. In 2022 is er een nieuwe concessie met Vattenfall gestart voor het plaatsen van laadpalen in Gelderland en Overijssel. Alle Overijsselse gemeenten doen hier aan mee. Inwoners kunnen via een portal een openbare laadpaal aanvragen.
Daarnaast is in 2022 onder meer gestart met het opstellen van plankaarten voor bedrijventerreinen. Deze kaarten moeten inzicht geven in waar bedrijven hun laadbehoefte op eigen terrein kunnen realiseren, waar collectieve laadinfrastructuur nodig is en waar slimme oplossingen nodig zijn in verband met netcongestie.
Actie 3
Provincie Overijssel heeft de regierol bij de digitalisering van mobiliteitsdata en is als wegbeheerder koploper in de levering van mobiliteitsdata. Wij ondersteunen gemeenten in deze technische, maar zeker ook organisatorische opgave. Vanuit de regierol van Overijssel organiseren wij kennissessies en 1-op-1 gesprekken met gemeenten. Eind 2022 zijn de volgende data-items al goed op orde: geplande wegwerkzaamheden, evenementen, regelscenario’s bij onder andere omleidingsroutes, logistieke data zoals beperkingen voor vrachtverkeer en ZE-zones, parkeerdata en iVRI-data. Daarnaast is een start gemaakt met maximumsnelheden en fietsdata. Tot slot is in 2022 de focus gelegd op het orde houden van de data door de datalevering te koppelen aan de werkprocessen bij gemeenten.
Actie 4
Met de werkgeversaanpak is in 2022 door het inzetten van fietsstimuleringsinterventies een bijdrage geleverd aan het mijden van de spits en het stimuleren van schoner vervoer. Inmiddels zet 34% van de 100+ werkgevers (in de geselecteerde gebieden) zich actief in voor duurzaam reisgedrag van hun werknemers. Met werkgevers is kennis gedeeld over borging van hybride werken om woon-werk mobiliteit te spreiden over de dag en de week.
Actie 5
Hubs zijn een essentieel onderdeel van ons mobiliteitsnetwerk waarmee we invulling willen geven aan de totale bereikbaarheidsopgave in Overijssel. Dit jaar werkte de provincie daarom aan een aanpak voor regionale hubs: de routekaart hubontwikkeling. In totaal gaat het om zo’n 50 locaties die onderling snel met elkaar verbonden moeten worden zodat een totaal regionaal mobiliteitsnetwerk ontstaat. Concreet starten we nu met vijf locaties (station Kampen- Zuid, station Steenwijk, station Dalfsen, Zwolle Hessenpoort en Enschede Zuiderval. We hebben voor de ontwikkeling van deze locaties €850.000,- gereserveerd.
Geld (indicator)
Geld (toelichting)
Binnen beleidsdoel 4.1 is er aan lasten € 2,2 miljoen geraamd voor prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken. Hiervan is ruim € 1,8 miljoen gerealiseerd. Verder zijn er baten gerealiseerd voor bijna € 0,9 miljoen ten opzichte van een raming van bijna € 0,6 miljoen; er is € 0,3 miljoen meer aan baten gerealiseerd. Deze hogere baten zijn specifieke rijksuitkeringen voor mobiliteitsprojecten (Specifieke uitkering (SPUK) Laadinfrastructuur GO-Ral en Specifieke uitkering (SPUK) Veilige Duurzame Doelmatige Verkeersinfrastructuur). Door deze specifieke uitkeringen was het mogelijk kosten van mobiliteitsprojecten die ten laste van reguliere budgetten komen gedeeltelijk toe te rekenen aan de specifieke rijksuitkeringen. Dit heeft mede geresulteerd in een meevaller van € 0,4 miljoen op de lasten.
Laadinfrastructuur GO-Ral
Op de cofinanciering voor Laadinfrastructuur GO-Ral is in 2022 € 37.000 niet gerealiseerd. Dit bedrag is in 2023 nodig voor doorlopende verplichtingen. Wij hebben besloten dit bedrag beschikbaar te houden voor de uitvoering in 2023.
GS begrotingswijziging
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 37.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken van de begroting 2023.
Gebundelde resultaatbestemming
Voor in behandeling zijnde subsidieaanvragen van de regeling Slimme Mobiliteit Overijssel (werkgeversaanpak), nemen wij €31.000 op in het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel voor subsidies. Daarmee kunnen de subsidieaanvragen wordt afgewikkeld in 2023. Wij stellen u voor om € 31.000 van uit het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.1.3.
Statenvoorstellen en -besluiten
Begrotingswijziging
- GS Begrotingswijziging
- Resultaatbestemming