Bert Boerman

Acties 2022

1. Wij voeren meerjarig samen met onze partners innovatieve slimme mobiliteitsprojecten uit, waaronder: slimme verkeerslichten, open data (ten behoeve van Talking Traffic), innovaties rond fiets (zoals B-ITS) en innovatieve mobiliteitsdiensten (MaaS = Mobility as a Service).

Inhoudelijke kleurscore

Sinds 2018 is provincie Overijssel partner in het innovatieve partnerschip Talking Traffic,  een samenwerkingsverband tussen overheden en marktpartijen. Samen met een aantal gemeenten, hebben wij in 2022 ingezet op het (verder) uitrollen van slimme verkeerslichten, de zogenaamde iVRI's, in de steden Almelo, Enschede en Hengelo. Deze zijn mede mogelijk gemaakt door cofinanciering vanuit het Uitvoeringsprogramma (UVP) 2022 en het Rijk. Ook in 2023 geven we hier een vervolg aan.

De Goan-App, de innovatieve mobiliteitsdienst MaaS (Mobility as a Service) Twente, is op 16 juni 2021  als één van de zeven landelijke pilots, operationeel geworden. Deze App maakte het mogelijk een reis te plannen, boeken en te betalen. De pilot is in oktober 2022 gestopt. Betrokken partijen hebben besloten om er in deze vorm niet mee door te gaan. We verzamelen in 2023 de leerervaring uit de pilot en volgen landelijk de ontwikkelingen met betrekking tot MaaS.