Bert Boerman

Acties 2022

1. Wij zetten de vervolgstappen voor de verduurzaming van de treinverbinding Almelo-Mariënberg-Hardenberg, op basis van de heroverweging verduurzaming door ProRail (najaar 2021), de afspraken met het Rijk in het kader van BO MIRT 2021, en de door ProRail uitgevoerde Verkenning elektrificatie.
  2. Wij zetten de vervolgstappen voor de verduurzaming van de treinverbinding Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, op basis van de heroverweging verduurzaming door ProRail (najaar 2021), de afspraken met het Rijk en Gelderland in het kader van BO MIRT 2021, en de door ProRail uitgevoerde Verkenning elektrificatie.
  3. Wij zetten de vervolgstappen voor de elektrificatie van het spoor Enschede-grens(-Gronau-Münster) ten behoeve van de treinverbinding Münster-Enschede(-Zwolle), op basis van afspraken met de partners van de INTERREG-studie EuregioRail, de afspraken met het Rijk in het kader van BO MIRT 2021.

Inhoudelijke kleurscore

Actie 1 en 2
ProRail heeft dit jaar gewerkt aan een advies/rapportage voor de verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo (Oldenzaal). Dit heeft geleid tot afspraken met Gelderland, het ministerie van IenW en ProRail over het verdere proces. In het BO-MIRT van november 2022 is besloten om in het eerste kwartaal van 2023 de techniekkeuze van de verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo (Oldenzaal) te bepalen. Einde Q1-2023 zal de hiervoor samengestelde projectgroep een advies voor de techniekkeuze opleveren, waarna besluitvorming gestart kan worden.

Actie 3
In het BO MIRT zijn afspraken gemaakt met het ministerie van IenW over de volgende fase (verkenning door ProRail) en heeft IenW een toezegging gedaan voor een cofinancieringsbijdrage van € 30 miljoen in de elektrificatie van Enschede-grens(-Gronau-Münster).

Op deze prestatie is een positief resultaat te zien van € 0,75 miljoen. Dit resultaat is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de onderzoekskosten voor de verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo afwijkt van het verwachte bestedingsritme en het geraamde bedrag in de begroting. De overgebleven gelden zullen in 2023 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve Sporen en Wegen.

PS begrotingswijziging
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,75  miljoen te onttrekken aan Reserve Sporen en Wegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen van de begroting 2023.

• PS Begrotingswijziging