Bert Boerman

Acties 2022

1. Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer.
  2. Wij gunnen de aanbesteding OV-concessie IJssel-Vecht en begeleiden de implementatie (december 2022).
  3. Wij bereiden de aanbesteding van het openbaar busvervoer in Twente voor (december 2023).
  4. Wij gunnen de Europese aanbesteding voor een kortlopende concessie in verband met de verduurzaming van de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (zie prestatie 4.2.2) en starten met de voorbereiding van de implementatie van deze concessie.
  5. Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.

Inhoudelijke kleurscore

Actie 1
Het beheer van concessies en contracten is goed verlopen. De aanpassingen naar aanleiding van de corona-crisis hebben het OV beheersbaar gehouden. Er is een basis voor verder herstel en groei. Wel is er een zorg over de arbeidsmarktsituatie en de gevolgen daarvan op het voorzieningenniveau van het OV.

Actie 2
De aanbesteding van de OV concessie IJssel-Vecht is succesvol afgerond. De concessie is gegund aan vervoerder EBS en het voorzieningen niveau is vergelijkbaar met het niveau voor corona. De overname van het materieel (elektrische bussen) is succesvol afgerond.

Actie 3 en 4
De aanbesteding van de OV concessie Twente - ZHO (busvervoer Twente en treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal) is succesvol afgerond. De concessie is gegund aan vervoerder Arriva en het voorzieningenniveau is vergelijkbaar met het niveau van voor corona. De concessie gaat in december 2023 van start met een volledige zero-emissie busvloot.

Actie 5
Overijssel heeft, samen met Gelderland en Flevoland, meerdere acties uitgevoerd onder de vlag van 'Ervaar het OV' om reizigers na de corona-crisis weer van het OV gebruik te laten maken. De reizigers hebben grotendeels hun weg naar het OV teruggevonden.

Prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein geeft laat per saldo een positief resultaat van € 10,9 miljoen zien. Dit geeft een vertekend beeld.  In dit resultaat loopt namelijk de specifieke uitkering (SPUK) decentraal spoor van € 9,7 miljoen mee. Dit betreft een structurele rijksbijdrage die voorheen als decentralisatie uitkering werd ontvangen (en begroot op de algemene dekkingsmiddelen) , maar nu als SPUK op de prestatie zelf wordt verantwoord. Dit levert een niet begrote baat (voordeel) op van  € 9,7 miljoen op de prestatie 4.2.3, maar een niet gerealiseerde baat (nadeel) bij de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo heeft dit geen effect het jaarrekeningresultaat van de provincie.

Tegenover de geraamde baat van € 39 miljoen staat een realisatie van € 54 miljoen. In de gerealiseerde baten zijn incidentele bijdragen van het Rijk (Specifieke uitkering) opgenomen voor in totaal € 13,2 miljoen. Dit betreft de beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven voor € 4,4 miljoen (bestaande uit € 8,8 miljoen toezeggingen voor 2022  verminderd met € 4,4 miljoen terug te betalen in verband met lagere vaststellingen 2021) en de specifieke uitkering decentraal spoor € 9,7 miljoen. De beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven compenseert weggevallen reizigersopbrengsten.

Exploitatie OV concessies
De structurele lasten van exploitatiesubsidies voor het openbaar vervoer komen circa € 0,9 miljoen lager uit dan begroot (€ 99,0 miljoen begroot en € 98,1 miljoen gerealiseerd) als gevolg van incidentele meevallers (ca. € 3,4 miljoen) uit eerdere jaren. De baten in 2022 € 0,3 miljoen hoger dan begroot vanwege niet begrote doorbelaste kosten.

Spoorlijn Hengelo Bielefeld
De exploitatie van de spoorlijn Hengelo Bielefeld laat op de incidentele middelen een exploitatietekort zien van € 317.000 als gevolg van hogere indexatie en lagere reizigersinkomsten (geen aanspraak op beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven). Dit leidt tot een tijdelijke overschrijding op boekjaar 2022 ten laste van het resultaat. Voor de dekking hiervan zijn middelen beschikbaar in de reserve mobiliteitsprojecten. Binnen kerntaak 4 is de extra onttrekking aan de reserve mobiliteitsprojecten per saldo € 184.000.

PS begrotingswijziging Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer ten gunste van het resultaat
Wij stellen u voor om een bedrag van € 184.000 te onttrekken aan Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en middels begrotingswijziging in 2023 toe te voegen aan de Algemene reserve.

Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's)
Via PS 2020/0058230 is € 2,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van NABO's. Hiervan is € 2,0 miljoen gedekt uit KVO middelen en € 0,5 miljoen binnen de regulier mobiliteitsmiddelen (prestatie 4.2.3). Er zijn enkele subsidieverzoeken ontvangen van de betrokken gemeenten. De niet bestede middelen dienen beschikbaar te blijven voor de aanpak van NABO's. Wij schuiven de niet bestede KVO middelen (€ 0,4 miljoen) door naar 2023.
Verder hebben wij ter dekking van de subsidieverplichtingen besloten voor 2023 de lasten van prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ in 2023 te verhogen met € 195.000 onder gelijktijdige onttrekking van hetzelfde bedrag aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.

Actualisatie begrotingsritme verplichtingen NABO’s
Verder is de lastneming van de meerjarig verleende subsidies voor de periode 2023-2024 geactualiseerd en dit leidt tot een wijziging in het begrotingsritme van de lasten met bijbehorende onttrekking aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel.

GS begrotingswijziging
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,6 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein van de begroting 2023.
Verder hebben wij besloten de lasten van prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ in 2024 met € 0,6 miljoen te verlagen en de lasten in 2023 met hetzelfde bedrag te verhogen. Tevens de bijbehorende onttrekkingen aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel te wijzigen.

Haltevoorzieningen IJssel-Vecht
Bij de jaarrekening 2021 heeft u via resultaatbestemming middelen beschikbaar gesteld voor aanpassingen aan de halte infrastructuur IJssel-Vecht in verband met wijzigingen in de dienstregeling van de concessie IJssel-Vecht. De halte aanpassingen die gemeente Zwolle moet doen hebben op zich laten wachten in verband met onzekerheid over lijnvoering vanuit de nood-concessie IJssel-Vecht 2020-2022 en de recentelijk gegunde concessie IJssel-Vecht 2022-2035. In 2023 zal Zwolle de haltes aanpassen zodat deze voldoen aan lijnvoering van vervoerder EBS en zullen wij Zwolle hiervoor subsidie verlenen op basis van het besluit uit 2020.

Resultaatbestemming Haltevoorzieningen IJssel-Vecht
Voor dekking van doorlopende verplichtingen stellen wij voor middels resultaatbestemming € 0,4 miljoen beschikbaar te houden en toe te voegen aan de begroting 2023 op prestatie 4.2.3.

Gebundelde resultaatbestemming
Voor nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen, die gezien het gepubliceerde plafond nog toegewezen dienen te worden, doen wij u een gebundeld resultaatbestemmingsvoorstel. Onderdeel hiervan is een subsidie aanvraag van € 8.000 in het kader van de subsidieregeling Inzet vrijwilligers bij buurtbussen in Overijssel.

• Resultaatbestemming

Resultaatbestemming toelichting