4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer
Acties 2022
- Wij voeren onderzoeken uit naar de opwaardering van de diverse treinverbindingen in Overijssel waarbij prioriteit wordt gegeven aan de treinverbinding Zwolle – Enschede (-Münster).
- Wij werken samen met ProRail en de betreffende gemeenten aan de uitvoering van het programma 'niet actief beveiligde overwegen' (NABO). In 2021 is voor de openbare NABO’s de verkenningsfase afgerond. In 2022 wordt verder samengewerkt aan planuitwerking en planuitvoering. Realisatie van de werkzaamheden zal plaatsvinden in 2022 en 2023.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Actie 1
In 2022 is de studie door Euregio afgerond. De lijn biedt grote kansen bij, voor spoorse begrippen, relatief beperkte investeringen. In de komende jaren werken we samen met IenW en ProRail de studie van Euregio verder uit om te komen tot elektrificatie van de spoorlijn Enschede-grens (Gronau-Münster) en doorkoppeling van de verbindingen op Enschede, zodat de Duitse treinen makkelijker in Nederland kunnen (door)rijden.
Actie 2
Wij hebben samen met ProRail en de betreffende gemeenten aan de uitvoering van het programma 'niet actief beveiligde overwegen' (NABO) gewerkt. Voor alle openbare NABO’s is een realisatieovereenkomst afgesloten. Realisatie van het grootste deel van de werkzaamheden vindt in 2023 plaats. Werkzaamheden aan enkele NABO’s in Borne en Deventer zijn reeds afgerond. Voor een drietal NABO’s in Deventer en Olst vindt de realisatie begin 2024 plaats. Dit vanwege inzichten vanuit ecologisch onderzoek. Behoudens deze kleine afwijking is de verwachting dat de doelstelling om de openbare NABO’s uiterlijk in 2023 te sluiten, zal worden behaald.
Geld (indicator)
Geld (toelichting)
Statenvoorstellen en -besluiten
Begrotingswijziging
- Geen