4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede
Acties 2022
- Wij leggen uw Staten in de eerste helft van 2022 een Investeringsvoorstel voor inzake verdere kwaliteitsverbeteringen van de treinverbinding Zwolle-Enschede (versnellen intercity en verbeteren perronveiligheid Heino en Raalte). Basis hiervoor zijn de uitkomsten van de onderzoeken welke eind 2021 zijn afgerond. Hierbij houden wij rekening met onze lange termijn-ambities zoals verwoord in onze Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO).
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Wij hebben in het MIRT met het Rijk afspraken kunnen maken over de financiering van dit project: samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en ProRail investeren wij voor in totaal circa € 31 miljoen in deze treinverbinding om de punctualiteit en de perronveiligheid van deze treinverbinding op de korte termijn te verbeteren. Door de cofinanciering vanuit het Rijk en vanuit ProRail valt ons deel van de financiering (€ 14,2 miljoen) binnen de nog beschikbare middelen voor verbetering van deze spoorverbinding. Daarom is het aan uw Staten toegezegde Investeringsvoorstel niet nodig . Wel zijn er financiële zorgen over de toenemende hogere materiaalkosten e.d. In dat geval zullen wij met ProRail en het Rijk in overleg treden.
Uw Staten zijn op 19 april 2022 per brief geïnformeerd over de investeringen in de spoorlijn Zwolle-Wierden.
Geld (indicator)
Geld (toelichting)
Op prestatie 4.2.6 Spoor Zwolle – Enschede is het geraamde budget van ruim € 0,76 miljoen voor € 0,2 miljoen niet tot besteding gekomen. De geraamde baat van € 0,94 miljoen is volledig gerealiseerd. De geraamde baat betreft een Rijksbijdrage voor een verkenningsstudie naar verbetermaatregelen van de treinverbinding Zwolle-Enschede.
De onderbesteding op de lasten (€ 0,2 miljoen) is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de kosten van een verkenningsstudie afwijkt van het verwachte bestedingsritme.
De overgebleven gelden zullen in 2023 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en het restant Rijksbijdrage .
PS wijziging
Verder is er op de post Corridor Zwolle Twente Münster € 21.000 minder besteed dan geraamd. In de begroting 2023 is de actie met betrekking tot de Corridor Zwolle Twente Münster ondergebracht bij prestatie 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit. Wij stellen u voor de overgebleven gelden uit 2022 in 2023 beschikbaar te houden voor doorlopende verplichtingen op prestatie 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit. Verder stellen wij voor de in de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel gereserveerde middelen van € 0,38 miljoen voor de Corridor Zwolle Twente Münster te koppelen aan prestatie 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit.
GS begrotingswijziging
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.6 van de begroting 2023.
Statenvoorstellen en -besluiten
Statenbrief investeringen in de spoorlijn Zwolle -Wierden (Blauwnet Zwolle-Enschede)
Begrotingswijziging
- GS Begrotingswijziging
- PS Begrotingswijziging