Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2022

  1. Wij stimuleren het fietsgebruik door infrastructurele projecten te ontwikkelen en uit te voeren in samenhang met gedragsbeïnvloeding en techniek. De door uw Staten toegezegde financiële impuls maakt versnelling mogelijk. Dit doen wij samen met onze partners.
  2. Wij maken afspraken met gemeenten en het Rijk over de nadere voorbereiding om tot realisatie over te gaan van de 10 vastgestelde regionale snelle fietsroutes en deeltrajecten van de F35.
  3. Wij onderzoeken samen met onze partners op welke wijze fietsparkeren een plek moet krijgen binnen de knooppuntontwikkeling (hubs) in Overijssel.

Inhoudelijke kleurscore

G

Inhoudelijke toelichting

Actie 1
Aan de hand van de drie pijlers: infrastructuur, gedrag en techniek hebben wij in 2022 samen met gemeenten, Rijk, Fietsersbond, onderwijsinstellingen en Stichting 365 dagen fietsen uitvoering gegeven aan fietsstimulering in Overijssel.

Gedragsbeïnvloeding en de koppeling met infrastructuur projecten
De werkgeversaanpak heeft zich in 2022 met fietsstimulering gericht op probeeracties rondom e-bike en speed pedelec gebruik, in relatie tot het woon-werkverkeer rondom de steden Zwolle en Enschede. 25% van de deelnemers heeft hierna aangegeven vaker op de fiets naar het werk te gaan. Ook zijn werkgevers in de provincie Overijssel geïnformeerd over de fiscale mogelijkheden rondom de inzet van de fiets in het woon-werkverkeer.

In Twente heeft de “aanjager fiets” de gemeenten geholpen om gedragsinterventies te koppelen aan infrastructurele maatregelen. Er is een toolbox ontwikkeld waarin de diverse lopende projecten inzichtelijk zijn gemaakt en die het gemeentes eenvoudiger maakt om slimme verbanden te leggen. Daarnaast zijn met diverse gemeentes gesprekken gevoerd om ze te ondersteunen bij het uitvoeren van gedragsinterventies rondom de aanleg van nieuwe infrastructuur.

In 2022 zijn er fietsstimuleringsprojecten uitgevoerd op scholen gericht op gedragsbeïnvloeding en verkeersveiligheid. Leerlingen denken zelf actief mee over fietsstimulering en verkeersveiligheid in de omgeving rondom hun school. Het gaat onder andere om concrete acties in de schoolomgeving of met behulp van een app en VR brillen interactieve virtuele verkeerslessen volgen.

Voor de oudere fietser is het project Doortrappen in Overijssel doorontwikkeld. Er zijn doortraproutes in de gemeenten Raalte, Rijssen-Holten en Oldenzaal van 25 km per route om senioren te stimuleren te blijven fietsen over infrastructuur die senior-proof is. Coaches van de Fietsersbond begeleiden de activiteiten voor de senior fietsers.

Techniek
Overijssel was in 2022 lead partner in het project Bicycle and ITS (fiets en slimme technieken). Hier werden meer dan 30 pilots in 5 landen uitgevoerd met als doel het fietsen te stimuleren door het veiliger en comfortabeler te maken met behulp van slimme technieken. In Zwolle is dynamische verlichting in het buitengebied toegepast en fietskoeriers krijgen voorrang bij verkeerslichten. In Hengelo is de fietsketting toegepast, waar fietsers als ze in groepen fietsen voorrang krijgen bij het verkeerslicht. Met het BITS project lopen we wereldwijd voorop als het gaat om slimme toepassingen voor de fiets en dit willen wij een vervolg geven met onze inschrijving op MEGABITS (Mobilizing Europe's Green Ambition through Bicycle and Information Technology Systems).

Actie 2
In 2022 zijn op onder andere de trajecten Zwolle–Hardenberg, Zwolle–Staphorst–Meppel en Zwolle–Nijverdal verbeteringen aangebracht. Gemeente Raalte en Deventer hebben een verkenning uitgevoerd naar de kanaalroute tussen Deventer en Raalte. In Twente is gewerkt aan de fietsverbindingen tussen Haaksbergen en Enschede en Vriezenveen en Vroomshoop.

De gemeenten Enschede, Borne en Almelo hebben onderdelen van de F35 gerealiseerd en/of verbeterd. Er zijn bestuurlijke afspraken gemaakt over het vervolg van het traject Enschede–Oldenzaal. Gerealiseerde projecten zijn onder andere de F340 Zwolle-Dalfsen, de F340 Vechtdalverbinding (Dalfsen-Ommen), deel van de F35 Borne, de F35 Enschede-West en de doorfietsroutes Kampen-Dronten, Enschede-Haaksbergen en  Zwolle-Meppel (deel Staphorst).

Actie 3
Dit jaar is gewerkt aan de verdere concretisering van de visie op hubs. Er is met diverse partijen/partners binnen Overijssel gesproken over concrete plannen op locaties om tot de ontwikkeling van hubs te komen.

Geld (indicator)

O

Geld (toelichting)

Op deze prestatie zijn de geraamde lasten van € 14,8 miljoen voor € 7,9 miljoen gerealiseerd en € 6,9 miljoen niet tot besteding gekomen. Dit valt uiteen in twee onderdelen (het UVP en het programma Koers Fiets) die we hieronder separaat toelichten. De belangrijkste verklaringen van de onderbesteding van € 6,9 miljoen zijn:

Uitvoeringsprogramma mobiliteit UVP (gefinancierd uit algemene middelen)
Op prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik is de uitvoering van het UVP 2022 voor € 6,6 miljoen volledig gerealiseerd. Van de onderbesteding is € 3,2 miljoen veroorzaakt doordat de lastneming van subsidies met ingang van het boekjaar 2021 is gewijzigd. Meerjarig verleende subsidies moeten nu aan de volledige meerjarige uitvoeringsperiode van gesubsidieerde projecten worden toegerekend. Dit is een administratieve onderbesteding, de middelen zijn niet meer beschikbaar. 
Verder is er een onderbesteding van € 1,8 miljoen op projecten die conform het UVP zal worden ingezet voor sluitstukprojecten die in 2023 tot uitvoering komen. De (gespaarde) middelen uit 2022 zijn beschikbaar voor de uitvoering in 2023. Wij stellen u voor zoals bij Monitor II aangekondigd deze middelen beschikbaar te houden voor de uitvoering van projecten in 2023.
Tenslotte is er € 0,3 miljoen vrijval ontstaan als gevolg van lagere subsidievaststellingen uit eerdere jaren.

Resultaatbestemmingen:
Lastneming meerjarige verleende subsidies
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 3,2 miljoen toe te voegen aan de reserve Verstrekte subsidies voor dekking van de lasten van meerjarig verleende subsidies.

Uitvoering projecten 2023
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 1,8 miljoen beschikbaar te houden voor de uitvoering van projecten in 2023 en toe te voegen aan de lasten van prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik jaarschijf 2023.

Uitvoeringsprogramma mobiliteit UVP  (vrijval subsidieverplichtingen voorgaande jaren) 
Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen wij u voor middels resultaatbestemming de vrijval ontstaan als gevolg van lagere subsidievaststellingen uit eerdere jaren meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en in totaal € 259.000 door te schuiven naar 2024 waarvan € 157.000 op prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik en € 103.000 op prestatie 4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid.

Leefbaarheid Engbertsdijksvenen, additioneel begroting 2022
Bij de begroting 2022 heeft u eenmalig een bedrag van € 0,52 miljoen beschikbaar gesteld voor de leefbaarheid Engbertsdijksvenen, door bijvoorbeeld de aanleg van een fietspad. Opgenomen in de motie als: “Impuls voor de fiets, voor het mede-investeren in fietspaden en fietsvoorzieningen, zoals fietspad Engbertsdijksvenen.” 
Dit bedrag zetten we middels subsidie in voor de leefbaarheid in het gebied, zoals een fietspad. Het projectvoorstel is in voorbereiding, subsidieaanvraag wordt eind 2023 verwacht.
Wij stellen u voor dit bedrag via resultaatbestemming beschikbaar te houden en dit toe te voegen aan de begroting 2023 prestatie 1.4.3 Leefbaar Platteland

Uitvoering Koers Fiets (gefinancierd uit uKvO)
Op deze prestatie is € 2,4 miljoen beschikbaar gesteld voor uitvoering van het koersdocument Fiets. In totaal gaat het om een onderbesteding van € 1,1 miljoen die wij in komende jaren willen inzetten voor realisatie van Koers Fiets. Voor het hele bedrag geldt dat dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. 

GS begrotingswijziging
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 1,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2023.

PS begrotingswijziging  (lastneming verstrekte subsidies)
De regelgeving met betrekking tot de lastneming van subsidies is met ingang van het boekjaar 2021 is gewijzigd. Meerjarig verleende subsidies moeten nu aan de volledige meerjarige uitvoeringsperiode van gesubsidieerde projecten worden toegerekend. Voor de administratieve afhandeling van verstrekte subsidies is de reserve verstrekte subsidies ingesteld.
Als gevolg van deze werkwijze stellen wij voor de begroting 2023 voor zover van toepassing te wijzigen. Dat betekent dat de begroting 2023 financieel technisch wordt aangepast door eerst het al geraamde bedrag van € 0,3 miljoen voor de dekking van meerjarige subsidies te storten in de reserve verstrekte subsidies en vervolgens dit zelfde bedrag te onttrekken aan de reserve verstrekte subsidies en toe te voegen aan prestatie 4.3.1.

Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.3.1 in 2023 met € 0,3 miljoen te verlagen onder gelijktijdige toevoeging van dit bedrag aan de reserve verstrekte subsidies en vervolgens ditzelfde bedrag te onttrekken aan de reserve verstrekte subsidies en toe te voegen aan prestatie 4.3.1.

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging

833

Resultaatbestemming

5279

Resultaatbestemming toelichting