Bert Boerman

Acties 2022

1. Wij voeren een actieve lobby in Europa voor het realiseren van een innovatieve en duurzame logistieke corridor en voor het versterken van de netwerksamenwerking op de North Sea Baltic Corridor.
  2. Wij creëren een robuust vaarwegennet, onder meer door onze betrokkenheid bij het verruimen van de Twentekanalen, project sluis Kornwerderzand en verkenning spoorbrug Zutphen.
  3. Wij geven samen met onze partners uitvoering aan het Meerjarenprogramma vrachtwagenparkeren Overijssel.
  4. Wij behartigen de belangen van Overijssel op het dossier Vrachtwagenheffing.

Inhoudelijke kleurscore

Actie 1
Samen met EU partners gelegen aan de North Sea Baltic corridor hebben we gezamenlijk een actieve lobby gevoerd voor het versterken van de netwerksamenwerking. Ook hebben we actieve lobby gevoerd richting rijk en EU voor financieringsmogelijkheden Kornwerderzandsluis.

Actie 2
We hebben ons actief ingezet tijdens de laag water periode om Overijssel bereikbaar te houden via het water, lobby gevoerd voor Twentekanalen en Kornwerderzandsluis

Actie 3
We zijn in gesprek met initiatiefnemers voor het realiseren van truckparkings. Hierbij leggen we actief de koppeling met initiatieven als Clean Energy Hubs en laadvoorzieningen.

Actie 4
We hebben onder andere via het IPO actief lobby gevoerd om de belangen van Overijssel te behartigen op onderwerpen als routering provinciaal wegennet, de effecten van invoering van Vrachtwagenheffing en monitoring. Dit hebben wij in afstemming gedaan met de provinciaal wegbeheerders.

Binnen beleidsdoel 4 is op prestatie 4.4.4. Robuust goederenvervoer netwerk op de geraamde lasten van € 0,7 miljoen ruim € 0,5 miljoen besteed in 2022.

Van de begrote lasten is € 0,2 miljoen niet gerealiseerd. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt  doordat er voor de ontwikkeling van de logistieke plankaarten middelen gereserveerd waren binnen deze prestatie.  Uiteindelijk is de dekking voor de plankaarten binnen prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken in het kader van de GO-RAL gevonden.