Bert Boerman

Acties 2022

1. Wij (mede) financieren gemeentelijke en provinciale infrastructurele projecten ter verbetering van verkeersveiligheid en dragen op die wijze samen met het Rijk bij aan de uitvoering van het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030.

Inhoudelijke kleurscore

In 2022 hebben we, in afstemming met de wegbeheerders in Overijssel, infrastructurele projecten gesubsidieerd gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid. Enkele Overijsselse gemeenten hebben als aanvulling op deze subsidie ook maatregelen kunnen uitvoeren op basis van een aanvraag op de cofinancieringsregeling van de Investeringsimpuls  Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Bij deze verkeersveiligheidsmaatregelen gaat het onder meer om het aanpassen van kruispunten,  veilig inrichten van schoolomgevingen en verbreden van fietspaden.

De gevolgen van corona hebben nog steeds invloed  op de uitvoering van infrastructurele verkeersveiligheidsmaatregelen met name ten aanzien van de vertraging van het leveren van materialen.  Dit leidt vervolgens tot vertraging in de uitgaven.

Overijssel heeft een co-financieringsaanvraag ingediend voor de 2e tranche van de Regeling Stimulering Verkeersveiligheidsmaatregelen 2022-2023 van het Rijk. De aanvraag betreft € 0,47 miljoen en is voor de uitvoering van infrastructurele maatregelen op de provinciale wegen.

Financieel resultaat prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
Op deze prestatie zijn de geraamde lasten van € 9,1 miljoen voor € 7,0 miljoen besteed en is ruim € 1,9 miljoen niet tot besteding gekomen. Van de geraamde baat van € 1,4 miljoen is € 1,1 miljoen gerealiseerd. De geraamde baten betreft Rijksbijdragen voor stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen. De onderbesteding op de lasten kan als volgt worden verklaard:

UVP 2022
Op prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid is de uitvoering van het UVP 2022 voor € 1,7 miljoen volledig gerealiseerd. In totaal € 519.000 van de onderbesteding wordt veroorzaakt doordat vrijval is ontstaan als gevolg van lagere subsidievaststellingen uit eerdere jaren. Verder is er een onderbesteding van € 38.000 op projecten die conform het UVP zal worden ingezet voor sluitstukprojecten die in 2023 tot uitvoering komen. Deze (gespaarde) middelen uit 2022 zijn beschikbaar voor de uitvoering in 2023. Wij stellen u voor zoals bij monitor II aangekondigd deze middelen beschikbaar te houden voor de uitvoering van projecten in 2023.

Resultaatbestemming Uitvoeringsprogramma mobiliteit UVP 2022
Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen wij u voor middels resultaatbestemming de vrijval ontstaan als gevolg van lagere subsidievaststellingen uit eerdere jaren van meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 519.000 door te schuiven naar 2024, waarvan € 47.000 naar prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik en € 472.000 naar prestatie 4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid.

Resultaatbestemming Uitvoering projecten 2023
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 38.000 beschikbaar te houden voor de uitvoering van projecten in 2023 en toe te voegen aan de lasten van prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik.

Realisatie verkeersveiligheid maatregelen (resultaatbestemming
(Besteding meeropbrengsten Motorrijtuigenbelasting MRB)
Voor de realisatie verkeersveiligheid maatregelen was in 2021 een bedrag van € 4,0 miljoen geraamd waarvan € 3,3 miljoen is gerealiseerd. Een bedrag van € 717.000 is niet tot besteding gekomen. De onderbesteding wordt zoals bij de 2e monitor gesignaleerd veroorzaakt doordat voorbereiding, programmering  en besluitvorming van infrastructurele projecten relatief veel tijd vergen voordat projecten worden uitgevoerd. Tegelijkertijd geldt wel dat voor de start van de voorbereiding van projecten de financiering moet zijn geregeld.
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 717.000 beschikbaar te houden voor de realisatie van verkeersveiligheidsmaatregelen en daarvan € 0,3 miljoen in 2023 te storten in de reserve dekking kapitaallasten activa voor het investeringsproject N760 IJsselmuiden-Genemuiden fase I (prestatie 4.7.3) en € 0,4 miljoen te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid.

Specifieke uitkeringen stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen
Voor uitvoering van verkeersveiligheidsmaatregelen is een rijksbijdrage van € 1,4 miljoen geraamd. Voor de niet bestede middelen (€ 0,4 miljoen) en de bijbehorende dekking uit de rijksbijdrage hebben wij besloten deze door te schuiven naar 2023.

GS begrotingswijziging
Conform ons begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om de niet bestede middelen van € 396.000 van de specifieke uitkeringen stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen op prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid voor zowel de lasten als baten door te schuiven en toe te voegen aan de begroting 2023.

GS begrotingswijziging, Cofinanciering verkeersveiligheidsprojecten
Voor de uitvoering van verkeersveiligheidsprojecten ontvangen wij rijksbijdragen onder de voorwaarde van 50% cofinanciering door de Provincie. De dekking van deze cofinanciering komt uit de gereserveerde middelen in de reserve kwaliteit van Overijssel. Wij hebben besloten € 0,4 miljoen aan niet gerealiseerde middelen van 2022 door te schuiven naar 2023.

PS begrotingswijziging, lastneming verstrekte subsidies
De regelgeving met betrekking tot de lastneming van subsidies is sinds 2021 gewijzigd. Meerjarig verleende subsidies moeten nu aan de volledige meerjarige uitvoeringsperiode van gesubsidieerde projecten worden toegerekend. Voor de administratieve afhandeling van verstrekte subsidies is de reserve verstrekte subsidies ingesteld.
Als gevolg van deze werkwijze stellen wij voor de begroting 2023 voor zover van toepassing te wijzigen. Dat betekent dat de begroting 2023 financieel technisch wordt aangepast door eerst het al geraamde bedrag van € 0,3 miljoen voor de dekking van meerjarige subsidies te storten in de reserve verstrekte subsidies en vervolgens dit zelfde bedrag te onttrekken aan de reserve verstrekte subsidies en toe te voegen aan prestatie 4.5.1.

Resultaatbestemming meeropbrengsten motorrijtuigenbelasting :
Ultimo 2022 komt vanuit de extra opbrengsten van de MRB nog eens € 0,7 miljoen beschikbaar voor verkeersveiligheid en fietsprojecten. Wij stellen voor om dit bedrag via resultaatbestemming beschikbaar te stellen voor het verwachte tekort op investeringsproject N760 IJsselmuiden-Genemuiden fase I (prestatie 4.7.3), door dit bedrag in 2023 te storten in de reserve dekking kapitaallasten activa. Deze mutatie wordt verwerkt in Kerntaak 20.

• PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming