Bert Boerman

Acties 2022

1. Wij starten met de realisatie van het gezamenlijk opgestelde Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid Overijssel 2030 en geven daarmee uitvoering aan het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030
  2. Wij bezien in 2021 onze samenwerking met provincie Gelderland in het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV) Oost-Nederland. Afhankelijk van de uitkomst voert het ROV Oost-Nederland, een nieuwe organisatievorm voor deze samenwerking of wijzelf (het Overijsselse deel) van het werkplan 2022 uit.
  3. Wij verlenen subsidiebijdragen aan gemeentelijke projecten en programma's op het gebied van gedragsbeïnvloeding.

Inhoudelijke kleurscore

Actie 1
Gezamenlijk met de verkeersveiligheidspartners is er gewerkt aan het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid voor de regionale samenwerking. Hiermee zetten we een plus op de inzet per wegbeheerder en op de opgaves uit het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030.

Actie 2
Wij hebben u op 17 december 2021 geïnformeerd over het wijzigen van de samenwerking van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Oost-Nederland per 1 januari 2022.  Gedragsbeïnvloeding en verkeersveiligheid maken nu integraal onderdeel uit van de projecten en programma's binnen Gelderland en Overijssel.  Het Team Mobiliteit stelt nu jaarlijks een werkplan op gericht op gedragsbeïnvloeding en verkeersveiligheid.  Het werkplan verkeersveiligheid en gedragsbeïnvloeding van 2022 met een werkbudget van € 0,5 miljoen is geheel uitgevoerd en besteed.

Actie 3
Gemeenten hebben subsidiebijdragen ontvangen voor het uitvoeren van projecten gericht op gedragsbeïnvloeding en verkeersveiligheid.

Van de geraamde lasten van circa € 4,7 miljoen is € 3,8 miljoen besteed in 2022. Daarnaast is er voor € 0,5 miljoen aan baten gerealiseerd die niet begroot waren. Dit brengt het resultaat op  € 1,4 miljoen.  De belangrijkste verklaringen voor deze onderbesteding betreft:

Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2022 (UVP 2022)
De onderbesteding wordt voor € 0,4 miljoen veroorzaakt doordat de lastneming van subsidies met ingang van het boekjaar 2021 is gewijzigd. Meerjarig verleende subsidies moeten nu aan de volledige meerjarige uitvoeringsperiode van gesubsidieerde projecten worden toegerekend. Dit is een administratieve onderbesteding, de middelen zijn niet meer beschikbaar.
De niet bestede middelen zijn nodig voor de dekking van deze verplichting in de komende jaren. Voor de afwikkeling van meerjarige subsidies is de reserve Verstrekte subsidies ingesteld.

Resultaatbestemming afwikkeling van meerjarige subsidies
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 0,4 miljoen toe te voegen aan de reserve verstrekte subsidies voor de afwikkeling van meerjarige subsidies binnen prestatie 4.5.2.

Verder is er € 0,9 miljoen vrijval ontstaan uit eerdere jaren doordat een aantal verleende subsidies lager zijn vastgesteld. Overeenkomstig het Statenvoorstel Herprioritering (2020/1102400) stellen wij voor dit bedrag toe te voegen aan de begroting 2024.

Resultaatbestemming vrijval voorgaande jaren
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming de vrijval ontstaan als gevolg van lagere subsidievaststellingen uit eerdere jaren van meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 0,9 miljoen door te schuiven naar 2024, waarvan € 0,3 miljoen naar prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik en € 0,6 miljoen naar prestatie 4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid.

Resultaatbestemming Uitvoering projecten 2023
Verder is er een onderbesteding van € 0,1 miljoen op projecten die conform het UVP zal worden ingezet voor sluitstukprojecten die in 2023 tot uitvoering komen. De (gespaarde) middelen uit 2022 zijn beschikbaar voor de uitvoering in 2023. Wij stellen u voor zoals bij monitor II aangekondigd deze middelen beschikbaar te houden voor de uitvoering van projecten in 2023 en toe te voegen aan prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik.

PS begrotingswijziging , lastneming verstrekte subsidies
De regelgeving met betrekking tot de lastneming van subsidies is sinds 2021 gewijzigd. Meerjarig verleende subsidies moeten nu aan de volledige meerjarige uitvoeringsperiode van gesubsidieerde projecten worden toegerekend. Voor de administratieve afhandeling van verstrekte subsidies is de reserve verstrekte subsidies ingesteld.
Als gevolg van deze werkwijze stellen wij voor de begroting 2023 voor zover van toepassing te wijzigen. Dat betekent dat de begroting 2023 financieel technisch wordt aangepast door eerst het al geraamde bedrag van € 0,3 miljoen voor de dekking van meerjarige subsidies te storten in de reserve verstrekte subsidies en vervolgens dit zelfde bedrag te onttrekken aan de reserve verstrekte subsidies en toe te voegen aan prestatie 4.5.2.

Statenbrief wijzigen van de samenwerking van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Oost-Nederland

• PS Begrotingswijziging
  • Resultaatbestemming