Bert Boerman

Acties 2022

1. Project opwaardering Nijverdal-Wierden
    Wij bewaken het proces richting een onherroepelijk Tracébesluit door Minister I&W en de voorbereiding van de realisatie van een autoweg met gescheiden rijbanen; 2x2 rijstroken met een maximum snelheid van 100 km/uur met ongelijkvloerse kruisingen.
  2. Project Meer Veilig 3 Wijthmen-Nijverdal
    Wij bewaken de voorbereiding van de realisatie van de maatregelen voor de verbetering van de verkeersveiligheid waaronder een circulair viaduct bij Haarle en een pakket aan maatregelen bij Marienheem en twee bajonetten bij Heino.
  3. Project knooppunt Raalte
    Wij ronden de planstudie Knooppunt Raalte af en bereiden de realisatiefase voor.

Inhoudelijke kleurscore

R

Actie 1
Door de landelijke stikstofproblematiek (uw Staten zijn hierover geïnformeerd bij de diverse monitors) is het project in de tijd vertraagd. In 2023 wordt een doorstart gemaakt met het actualiseren c.q. opnieuw opstellen van het te nemen Tracé besluit. Dit als nummer 4 van de 10 geselecteerde landelijke (aanleg) projecten. Informatie met betrekking tot de prioritering stikstof is opgenomen in de MIRT brief 2022 van 14 november 2022.

Actie 2
De bestemmingsplannen voor de bajonetten Heino zijn vastgesteld. Het circulaire viaduct Haarle is in voorbereiding evenals de maatregelen bij Mariënheem.

Actie 3
Hoewel voor de indexering van de provinciale bijdrage (€ 9,3 miljoen) in de Perspectiefnota 2023 aanvullende middelen beschikbaar zijn gesteld, kent het project Knooppunt Raalte een fors budgettekort. Het projectteam heeft samen met de partners (Rijk, provincie en gemeente Raalte) verschillende versoberingsmaatregelen en aanvullende financiering onderzocht. De conclusie van het onderzoek was dat zonder extra budget een toekomstbestendige oplossing niet mogelijk is. Ook met veranderingen in het ontwerp kan er geen ontwerp gemaakt worden welke past binnen het beschikbaar budget. Partijen zijn daarom gesprekken gestart om de mogelijkheden over het vervolg van het project te verkennen. Het bedrag waar naar gezocht wordt ligt tussen de € 20 en 25 miljoen.
De geplande fietstunnel onder het spoor bij Station Raalte zal gecombineerd worden met perronopgangen. In de bestuurlijke begeleidingsgroep is besloten om de aanleg uit te voeren binnen het project Spoorverbetering Zwolle-Enschede. Hiervoor wordt een bedrag van € 2 miljoen apart gezet.

Exploitatie
Het exploitatiebudget van de prestatie heeft volledig betrekking op het project N35 knooppunt Bos. Als gevolg van de projectontwikkelingen is in 2022 € 0,5 miljoen minder uitgegeven dan in de begroting was voorzien. De resterende middelen schuiven wij door naar 2023.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.6.3 van de begroting 2023.

Investeringen
De financiële toelichting op de investeringen is opgenomen in de paragraaf investeringen.

Nieuwsbrief naar de Staten september N35

Motie van Moorsel fietstunnel Haarle 2020/1105434