Bert Boerman

Acties 2022

1. Wij voeren metingen, inspecties en onderzoek uit om de kwaliteit van de infrastructuur vast te stellen. De gemeten kwaliteit gebruiken wij om te bepalen of én welke maatregelen nodig zijn om duurzaam te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Dit is de basis voor de uitvoering van het dagelijks onderhoud.
  2. Wij stellen het beheerplan infrastructurele kapitaalgoederen (BIK) op voor de periode 2024-2027, met een doorkijk naar 2031 en leggen deze aan uw Staten voor.
  3. Wij bevorderen een verkeersveilige doorstroming door het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Dit doen wij door samen met de andere wegbeheerders in Overijssel verkeersmanagement uit te voeren. Daarnaast handelen wij incidenten op onze infrastructuur af.
  4. Wij zien er op toe dat (vaar)wegen niet anders gebruikt worden dan vanuit wet- en regelgeving bepaald is. Waar nodig wordt gehandhaafd.
  5. Wij bedienen bruggen en sluizen om doorgang te verlenen aan beroeps- en pleziervaart op de gepubliceerde tijden.
  6. Wij voeren gladheidsbestrijding uit om ook in winterse omstandigheden de wegen begaanbaar te houden.

Inhoudelijke kleurscore

Actie 1
Wij hebben de actiepunten 2022 uitgevoerd. Het inspectieprogramma en het daaruit voortvloeiende beheer en onderhoud is conform planning uitgevoerd.

Actie 2
Het beheerplan infrastructurele kapitaalgoederen (BIK) op voor de periode 2024-2027 heeft u inmiddels vastgesteld. Een verwijzing naar dit document vindt u hieronder bij de sectie "statenvoorstellen en -besluiten".

Actie 4
Conform de opgestelde Waterplannen, waarin we samenwerken met politie, waterschap, gemeenten en natuurorganisaties, hebben we toezicht en handhaving uitgevoerd.

Actie 3 en 5
De calamiteitendienst en het verkeersmanagement op wegen en de brug- en sluisbediening heeft bijgedragen aan een vlotte en veilige doorstroming op de provinciale (vaar)wegen.

Actie 6
Vanwege gunstige weersomstandigheden is er minder gladheidsbestrijding uitgevoerd dan het vijfjaarlijkse gemiddelde.

Exploitatie
De niet bestede middelen hebben vooral betrekking op de budgetten van de gladheidsbestrijding en de energiekosten.

• Omdat er minder strooiacties uitgevoerd hoefden te worden, is er sprake van een onderbesteding ad € 613.000 op het budget gladheidsbestrijding.
  • Bij de 2e monitor 2022 is er voor 2022 en 2023 van jaarlijks € 425.000 extra budget toegekend om de  stijgende energiekosten mee te dekken. Op het extra budget 2022 is € 214.000 besteed. De eindafrekening volgt in 2023. Wij verwachten dat het extra budget voor 2023 hiervoor toereikend zal zijn. De onderbesteding op het extra budget voor 2022 ( € 211.000) kan daarom vrijvallen. Mochten de hogere energiekosten na 2023 aanhouden dan komen we daarop terug.

Investeringen
De financiële toelichting op de investeringen is opgenomen in de paragraaf investeringen.

Resultaatbestemming toelichting