Bert Boerman

Acties 2022

1. Wij vervangen provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen, zoals vastgesteld door PS voor de jaren 2016-2019 (PS/2016/300) en 2020-2023 (PS/2018/414), en het door Provinciale Staten vastgestelde uitvoeringsprogramma.
  2. Wij halen de infastructurele investeringen in het Overijsselse herstel- en transitieaanpak coronacrisis naar voren.
  3. Wij werken verschillende scenario's voor een (gedeeltelijke) vervanging van de Zwartewaterbrug in Hasselt uit.
  4. Wij treffen de voorbereidingen voor de aanleg van een bediencentrale voor vijf bruggen in Noordwest Overijssel.

Inhoudelijke kleurscore

Algemeen
Als gevolg van extreme prijsstijgingen in de markt en leveringsproblemen staan veel projecten onder zware financiële druk. Ook wordt de beschikbaarheid van (tijdelijk) personeel steeds problematischer. Om de druk op de projecten te verlichten zijn er keuzes gemaakt in het temporiseren van projecten en herprioritering van maatregelen.

Vervanging wegen (actie 1 en 2)
De eerste fase van de rehabilitatie in de tranche 2016-2019, de N760 IJsselmuiden - Genemuiden, is nagenoeg afgerond. Deze weg loopt grotendeels over een inklinkende veendijk en kent een bezwijkende fundering. Bij de voorbereiding is gebleken dat er meer werkzaamheden uitgevoerd moeten worden en tegen aanzienlijk hogere kosten dan oorspronkelijk gedacht. Om de huidige werkzaamheden binnen het beschikbaar budget toch uit te kunnen voeren zijn de maatregelen in de tijd gefaseerd. Een deel is nu in uitvoering (fase1), een volgend deel (incl. vervanging van de Thomsonbrug) is geprogrammeerd voor 2023 . De fasen lopen daarmee in elkaar over. Hoewel in de Perspectiefnota 2023 voor fase 1 al besloten is tot een compensatie prijsstijgingen (indexering  € 1 miljoen) blijkt dit niet voldoende. Voor 2023 is aanvullend € 1 miljoen nodig om tegenvallers om de huidige fase (1) te kunnen afronden. Hiervoor doen wij een resultaatbestemmingsvoorstel (zie hieronder bij Financiën)

In het nieuwe Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027 heeft u voor de volgende fase een aanvullend budget van € 8 miljoen toegekend. De laatste inzichten laten zien dat voor de vervanging meer middelen nodig zijn alsook om de weg verkeersveiliger te maken (wegverbreding, kominrichting, oversteken, berminrichting etc.). Over het vervolg zullen we u nader informeren.

Vervanging kunstwerken: machine- en arboveiligheid (actie 1)
Voor de werkzaamheden in het kader van machine- en arboveiligheid zijn de werkzaamheden vanwege een budgettekort op basis van de technische toestand geprioriteerd. De eerste 15 van de 25 objecten zijn aanbesteed, waaronder de Beukerssluis met bijbehorende ophaalbrug (versneld vanuit Overijsselse aanpak Coronacrisis). Op basis van het aanbestedingsresultaat is er voor de resterende objecten (waaronder negen in Kanaal Almelo-De Haandrik) onvoldoende budget beschikbaar om deze ook allemaal te pakken. Deze maatregelen zijn opnieuw geprogrammeerd en opgenomen in het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027. Door leveringsproblemen van met name elektrotechnische componenten is de planning van het project aangepast. De financiële consequenties hiervan worden op dit moment in beeld gebracht. Hierover wordt u bij Monitor I 2023 geïnformeerd.

Vervanging kunstwerken: rehabilitatie (actie 1 en 2)
De ramingen voor het project Rehabilitatie Kunstwerken 2020-2023 laten op dit moment een tekort van € 8 miljoen zien op een budget van € 8 miljoen. De scope zelf is duurder geworden (€ 2,9 miljoen). Belangrijkste oorzaak hiervoor is dat prijzen zijn gestegen (€ 2 miljoen) en het projectbudget vanaf 2019 niet is geïndexeerd. Vervolgens zijn er bij onderzoeken aanvullende noodzakelijke maatregelen aan het licht gekomen (€ 3,3 miljoen). Daarnaast zijn er nog risico’s gesignaleerd (€ 1,8 miljoen) die kunnen optreden. Gezien het verwachte budgettekort is in het nieuwe Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027 al om een aanvullend budget gevraagd van € 4 miljoen. De aanbesteding voor de voorbereiding van de werkzaamheden is opgestart om met de aannemer de scope verder te optimaliseren en de kosten daarmee naar beneden te krijgen. Daarnaast wordt er gekeken naar herprioritering van maatregelen in het totale onderhoudsprogramma om ruimte te maken voor deze werkzaamheden.

Vervanging kunstwerken: constructieve veiligheid (actie 1)
De bruggen over de Schipbeekbrug en Bolksbeekbrug moeten vervangen worden. Het project zit in de voorbereidingsfase. Het budget van € 2 miljoen wordt gegeven de ervaring op de andere projecten als krap ingeschat en is nog niet geïndexeerd. Er is onderzocht of versterken i.p.v. vervangen nog een optie was. Gebleken is dat de objecten in een dusdanige staat staat verkeren dat versterken niet meer mogelijk is. De verwachting is dat € 1 à 2 miljoen extra nodig is om beide objecten te vervangen.

Vervanging vaarwegen (actie 1)
De werkzaamheden aan de oeverbeschoeiing van Kanaal Almelo - De Haandrik in de tranche 2016-2019 zijn afgerond. De voorbereiding van het vervangen van de oeverbeschoeiing van Kanaal Almelo - De Haandrik is weer opgestart. Vanaf medio 2023 start een bouwteam met de voorbereidende onderzoeken en engineering.

Vervanging Zwartewaterbrug (actie 3)
De planstudie naar de scenario’s voor het toekomstbestendig maken van de Zwartewaterbrug is opgestart. Als gevolg van een moeizame werving van personeelsleden voor het projectteam, kon dit pas in het najaar starten. Begin 2023 wordt duidelijk welke consequenties dit heeft voor de planning. Voor dit project wordt te zijner tijd een investeringsvoorstel bij u ingediend.

Bediencentrale (actie 4)
De voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van een bediencentrale hebben een half jaar stilgelegen vanwege openstaande vacatures in het projectteam. De werkwerkzaamheden worden begin 2023 weer opgestart. Dan wordt ook duidelijk welke consequenties dit heeft voor de planning. De projectbegroting zal worden geactualieerd. Dan zal blijken of het toegekende (ongeïndexeerde) budget nog toereikend zal zijn.  Wij houden u hierover op de hoogte  via de P&C-cyclus.

De financiële toelichting op de investeringen is opgenomen in de paragraaf investeringen.

• PS Begrotingswijziging