Bert Boerman

Acties 2022

1. Wij voeren de schaderegeling uit die in oktober 2020 aan Provinciale Staten ter besluitvorming is voorgelegd.

Inhoudelijke kleurscore

De aandacht gaat nu vooral uit naar het uitvoeren van de schaderegeling. Alle schademelders hebben van ons bericht gekregen over de afhandeling van hun schade. Schademelders zonder funderingsonderzoek of met een uitslag van het funderingsonderzoek dat de fundering van hun pand goed is, zijn gestart of kunnen starten met schadeherstel. Bijna alle funderingsonderzoeken zijn fysiek afgerond. Schademelders van wie hun pand funderingsverbetering nodig heeft zijn gestart met funderingsverbetering, zijn hiervoor voorbereidingen aan het treffen of zijn bezig met het maken van een keuze tussen funderingsverbetering en nieuwbouw.

R

Het schadedossier kent een totaalbudget van € 40 miljoen, dat is opgebouwd uit een voorziening (als dekking voor de schadevergoedingen en subsidies waartoe de provincie zich bij het vaststellen van de schaderegeling heeft verplicht), een exploitatiebudget (als dekking voor ambtelijke kosten en onderzoek) en een risicoreservering. In de periode 2019-2022 is in totaal circa € 13 miljoen van dit bedrag uitgegeven.

De lasten die betrekking hebben op het boekjaar 2022 bestaan uit twee onderdelen. Vanuit het exploitatiebudget is in 2022 € 1,4 miljoen uitgegeven, waar een bedrag van € 1,8 miljoen was begroot. Daarnaast is er € 17,1 miljoen gestort in de voorziening  om een toereikend niveau te bieden voor de kosten die nog voor de verdere afhandeling worden verwacht. Hiervan is € 9,5 miljoen gestort bij de 2e monitor en is bij deze jaarrekening besloten tot een additionele storting van € 7,6 miljoen op basis van actuele inzichten. Van dit aanvullende bedrag is € 2,6 miljoen gedekt uit de Algemene Risicoreserve en de resterende € 5 miljoen ten laste gegaan van het rekeningresultaat.

Voor de bestedingen vanuit de voorziening wordt verwezen naar de toelichting op de voorzieningen (als onderdeel van de balans).

Wij stellen u voor om het restant budget van € 0,4 miljoen door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 4.7.4 onder gelijktijdige verhoging van de onttrekking van de Reserve Waterwegen in 2023.

• PS Begrotingswijziging

Resultaatbestemming toelichting