Eddy van Hijum

Acties 2022

1. Wij monitoren de uitvoering van de Regio Deal Twente. Het actieprogramma heeft vier actielijnen: Techniek als motor, Arbeidsmarkt & Talent, Bereikbaarheid & Vestigingsklimaat en Circulaire Economie & Duurzaamheid.
  2. Wij investeren in de vorm van een lening van € 10 miljoen met het Rijk, de provincies Noord-Brabant en Gelderland en regio's, bedrijven en kennisinstellingen in het nationale fotonica-innovatieprogramma PhotonDelta dat een looptijd heeft van acht jaar. Daarnaast investeert Oost NL met risicofinanciering in bedrijven die actief zijn in deze snel groeiende hightech markt.

Inhoudelijke kleurscore

Alle Rijksmiddelen voor de Regio Deal Twente zijn belegd (30 miljoen euro). Twee projecten hebben in 2022 extra middelen gekregen vanwege succesvolle resultaten en aanvullende ambities (Creatieve Broedplaatsen en Twents Fonds voor Vakmanschap). Bij aanvang van de Regio Deal is 30 miljoen euro aan cofinanciering van provincie en regio toegezegd. Aan deze afspraak wordt inmiddels voldaan. In 2022 is een aanvraag voor een nieuwe Regio Deal Twente bij het Rijk ingediend (vierde tranche).

De Regio Deal Twente loopt financieel goed, de meeste beschikkingen zijn inmiddels genomen. De komende jaren zullen de kosten van de gemaakte afspraken inzichtelijk blijven binnen de monitoren en jaarrekeningen. Om de kosten te matchen met de jaren zullen wij het restant van 2022 en een deel  uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met een totaal bedrag € 0,18 miljoen herverdelen voor de komende jaarschijven.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,18 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 5.2.1 en als volgt toe te voegen aan de jaarschijven van de begroting 2023;

€ 0,17 miljoen aan de jaarschijf 2023
€ 0,09 miljoen aan de jaarschijf 2024