Eddy van Hijum

Acties 2022

De voortgang en resultaten van het 'Investeringsprogramma MKB 2020-2023' worden via beleidsprestaties 5.3.4, 5.5.1 en 5.5.2 gerapporteerd. Het investeringsprogramma kent 7 actielijnen.

Actielijn A - Onderhouden van een effectieve en ondernemersvriendelijke basisinfrastructuur
Ondernemers hebben belang bij professionele advisering en toegang tot de juiste hulpbronnen en financiering. Vanuit het investeringsprogramma MKB zorgen we voor een efficiënte ondersteuning aan het brede MKB, waarbij de vraag en behoefte van de ondernemer steeds centraal staat. Dat wordt verzorgd via Oost NL, Novel-T en de regionale loketten (basisinfrastructuur). Er is specifiek aandacht voor thema’s als duurzaamheid en digitalisering.

1. Wij zorgen dat ondernemers toegang hebben tot kennis, kapitaal en afzetmarkt. Om dit te realiseren maken we afspraken met de regionale ontwikkelingsmaatschappij Oost NL, Novel-T en regionale innovatieloketten.
  2. Wij bewaken of de gemaakte afspraken (Q4 2021) met Oost NL, Novel-T en Kennispoort worden gerealiseerd. Jaarlijks maken wij via de jaarrekening inzichtelijk wat de resultaten geweest zijn van de basisinfrastructuur qua bereik (mkb en studenten), aantal ondernemerscontacten, begeleidingstrajecten en outcome.
    In 2022 verwachten we onder andere op basis van >2500 ondernemerscontacten minimaal 1000 begeleidingstrajecten te realiseren, en > € 30 miljoen aan innovatie-investeringen en € 75 miljoen aan aangetrokken investeringen als gevolg van acquisitie.

Inhoudelijke kleurscore

Regio Twente
Novel-T is in 2022 met ruim 1.877 contactmomenten met ondernemers opnieuw van betekenis geweest voor de regionale economie.  Deze contacten hebben geleid tot 800 begeleidingstrajecten. Voor bijna 300 bedrijven is een nadere analyse gemaakt voor een vervolgstap in de vernieuwing, ontwikkeling of groei van het bedrijf. Via persoonlijke support en programma’s als Innovate GO en Building the Future (dat speciaal met en voor bouwbedrijven is opgezet in Rijssen-Holten) zijn een kleine 100 business cases gevalideerd. Daardoor zijn er 34 nieuwe business cases ontstaan met potentie. Ook heeft Novel-T 114 bedrijven ondersteund op het gebied van financiering, waarbij voor meer dan 50 bedrijven verbindingen zijn gelegd met diverse kapitaalverschaffers (fondsen, banken). In totaal heeft Novel-T in 2022 meer dan 5.300 personen bereikt (studenten, onderzoekers en ondernemers). Voor een overzicht van showcases, klik  hier.

Regio Zwolle en Regio Deventer
Kennispoort regio Zwolle heeft in 2022 met 862 nieuwe ondernemers contact gehad en hiervan 538 begeleid op het gebied van vernieuwend ondernemen, innovatie en internationalisering. 351 van de door Kennispoort ondersteunde ondernemers hebben deelgenomen aan een van de programma’s die Kennispoort (mede) uitvoert. Wat opvalt is dat het aandeel ondernemersvraagstukken met betrekking tot internationalisering en digitalisering toegenomen is ten opzichte van eerdere jaren. Daarnaast zijn er relatief meer ondernemers begeleid met 6-50 medewerkers die in een groeifase verkeren.
Verder organiseerde Kennispoort 83 bijeenkomsten met in totaal 3.587 bezoekers. Ondernemers beoordeelden de dienstverlening van Kennispoort gemiddeld met een 8,5. Voor inspirerende cases zie  Cases | Kennispoort. Vanaf 2021 wordt de ondernemersdienstverlening voor Deventer ook vanuit Kennispoort verzorgd. In 2022 zijn 63 Deventer ondernemers door Kennispoort begeleid.

Novel-T en Kennispoort hebben gezamenlijk meer dan 2.735 ondernemerscontacten gehad, wat heeft geleid tot 1.338 begeleidingstrajecten.

Oost NL
Wij hebben de afspraken die we met Oost NL hebben gemaakt gemonitord via één Algemene Vergadering en reguliere overleggen. Over het verloop van de Algemene Vergadering hebben wij u op 12 juli 2022 per brief geïnformeerd (2022/0107061). De tweede Algemene Vergadering, welke op 8 december gepland stond, kon geen doorgang vinden. In plaats daarvan hebben twee informele bestuurlijke overleggen plaatsgevonden met betrokken portefeuillehouders van Gedeputeerde Staten en de Directie van Oost NL.

De targets die voor de business units International, Capital en Business Development zijn gesteld zijn grotendeels gerealiseerd en overtroffen. Ondanks de uitlopers van de coronacrisis, die de eerste maanden van 2022 nog een rol speelden en de veranderende economische omstandigheden in de tweede helft 2022, hebben de business units goede resultaten weten te behalen. Voor een overzicht van showcases klik hier.  Verdere informatie over de deelneming Oost NL is te vinden in de paragraaf verbonden partijen – naamloze vennootschappen – Oost NL.

De volgende resultaten zijn geboekt in 2022:

• Innovatie-investeringen: € 41,3 miljoen
  • Aangetrokken investeringen als gevolg van acquisitie: € 86,99 miljoen
  • Directe arbeidsplaatsen als gevolg van acquisitie: 450

Op deze prestatie is op een begroot bedrag van € 5,1 miljoen een bedrag van € 0,35 miljoen overgebleven.

Resultaatbestemming Economic Boards
Zoals aangegeven bij de jaarrekening 2021 is via de perspectiefnota 2022 € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld voor de Economic Boards in de regio’s Zwolle, Twente en Deventer. Dat is voor € 0,3 miljoen in 2021, € 0,2 miljoen in 2022 en € 0,1 miljoen in 2023 gebudgetteerd. Deze middelen worden ingezet via subsidies met een looptijd t/m 2023. Het beschikken van aanvragen zal in 2023 ook nog door gaan. Wij willen het restant van € 0,2 miljoen van 2022 daarom meenemen naar 2023.

Wij stellen u voor om het restant bedrag van € 0,2 miljoen via een resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.5.1 van de begroting 2022.

Resultaatbestemming Lopende verplichting
Op deze prestatie rusten een tweetal verplichtingen die financieel tot uitdrukking komen in 2023. We stellen voor om eenmalig de middelen mee te nemen naar 2023 om te voorkomen dat er in 2023 onvoldoende ruimte is om bestaande afspraken. Wij stellen u voor om van de structurele middelen een restant bedrag van € 0,1 miljoen eenmalig via een resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.5.1 van de begroting 2023.

• Resultaatbestemming

Resultaatbestemming toelichting